Hvor er det modigt af dig at tage emnet op. Jeg ved - af erfaring - at det bestemt er et emne, der kan afføde nogle spydige og ikke rare bemærkninger.
Jeg er selv stedmor til en pige på 7 år. Jeg har været i hendes liv siden hun var 4 år. I starten boede hun hver anden uge hos mor og hver anden hos os. Det var ikke nemt for hende og hun trivdes ikke. Så vi prøvede at få hende fuld tid, men det ville hendes mor ikke (hvilket jeg godt kan forstå). Så nu er hun hver anden weekend hos os. Min mand og jeg har selv et barn og nr. 2 på vej. Og det er bestemt ikke let. Hun er ikke et let barn og når hun er hos os, bliver der skældt mere ud (hendes far) og det går ud over os alle. Jeg har talt med ham om det og generelt taler vi meget åbent omkring de problemer der er - også dem der er med hende.
For hvorfor er det ok, at jeg indimellem siger, at nu er det hans dreng (vores fælles søn) og far må tage sig af ham, når jeg ikke har overskud. Men ikke ok at sige, at han altså må tage sig af sin datter (stedbarn), når jeg syntes hun bliver for meget?
Og i min verden kan jeg til tider syntes at min egen dreng er umulig og selvfølgelig må jeg også have lov til at sige at min steddatter er umulig.
Jeg indrømmer gerne at min tålmodighed med min steddatter er mindre end med min egen dreng. Og jeg syntes det er svært at hun bliver opdraget helt forskellig fra mine egne børn - fx må hun gerne bande hos mor, og kommer i seng når hun har lyst... mv., hvor jeg helt klart er mere striks - hvilket min steddatter har meget svært ved at acceptere.
Når min mand ind imellem har svært ved at forstå forskellene, så plejer jeg at sammenligne med min søsters børn (som også kan være total umulige) og sige, at hans tålmodighed med dem, jo heller ikke er lige så stor som med hans egne børn.
Men ja, det er svært med bonus/stedbørn og det handler jo også om, at jeg jo gerne vil gøre det godt, men ramler ind i en umulig opgave - da det ikke er mit ansvar at opdrage hende (hvilket det ville være på en helt anden måde, hvis hun boede fuldtids hos os), jeg kan kun være med fra sidelinien og det er frustrerende.
Anmeld