Når du vælger navn til dit barn....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. februar 2013

Kløver

M (: skriver:

Jeg tror, at uanset hvilket navn man vælger vil der være nogen, der tænker "hm, det var da et mærkeligt navn".. 

Skidt pyt med at andre synes Rose er et underligt navn - I elsker det, og jeres lille pige kunne da ikke hedde andet! 

Helt enig, bare fordi jeg ikke er til den slags navne og ikke ville bruge navnet er det jo ikke ensbetydende med det er grimt , og som jeg skrev i mit andet svar er der nu lang fra Rose og ned til feks navnet Rosin i min verden
De betydninger et navn kan have for den enkelte er jo også med til at gøre navnet særligt, specielt, smukt og unikt

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. februar 2013

Krussedulle

Sabsy skriver:

....... Har du så set på om det er fordi det er sindsygt fedt nu og ikke har tænkt længere over det en lige nu,

Eller har du både tænkt mobning og yderligheder?
Ser bare tit navne hvor jeg tænker; "Det mener du bare ikke?"

Er navnet valgt for "dit" behov eller for dit barns?
Kan i forstå hvad jeg mener, synes selv det lyder forvirrende men håber i er med

Vi har kun snakket om navne som vi kunne lide

Syntes ikke at jeg vil vælge et navn fra, blot fordi det "ikke passer" til en voksen

Tiderne skifter! Og når mine børn bliver store, og voksne. Ja så vil der jo være 20967 andre derude, som også hedder Noah fx

Mine unger hedder Noah, Storm og Sylvester mest fordi jeg syntes at det er flotte navne, og de passer til deres kønne ansigter

Anmeld

12. februar 2013

UnderStjernerne

Vi har allerede valgt både drenge- og pigenavn til engang vi bliver så heldige at blive forældre 

Men vi valgte ikke ud fra top20 eller "specielle" navne, vi slyngede faktisk bare navne ud, og så kunne den anden sige ja eller nej. Blev det et ja, blev det tilføjet til puljen med "gode babynavne" og et nej, så blev det kasseret. 

At vi så ender ud med bibelske navne er lidt tilfældigt, og så alligevel ikke, da jeg simpelthen elsker navne som Josef, Sarah, Noah mm. 
Vi endte ud med et pigenavn, der ikke er så almindeligt, men det er vist på vej op. Og drengenavnet er meget almindeligt, men skidt pyt - vi elsker det, og hvem siger det er skidt at have et almindeligt navn? 

Derudover er der jo stadig den "risiko" at vi kan stå, når dagen endelig kommer, med barnet i armene og tænke: "det navn vi havde i tankerne er bare HELT forkert!" 

Anmeld

12. februar 2013

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Jeg har valgt navne efter flere kriterier:
Det skal kunne staves og udtales i hele verden uden problemer.

Det skal kunne bruges af både børn og voksne uden at være "underligt". Beklager, hvis jeg støder nogen, men visse navne er supernuttede til småbørn, men det er knap så fedt at hedde Rhodondendronbusk som voksen.

Angående mobning, så tror jeg, navnet har mindre betydning. Hvis børn vil mobbe, skal de nok finde noget at mobbe med.

Min datter gik i dp med en dreng med et meget usædvanligt navn. For Sabrina og de andre børn, var det naturligt, at han hed det, og når feks mine forældre var på nippet til at kommentere navnet, fik de at vide, at de intet skulle sige, for hvorfor gøre min datter opmærksom på, at han havde et mindre brugt navn?
Jeg tror oftest, det er forældrene, der præger børnene og giver dem de ideer, at navnene er underlige

Anmeld

12. februar 2013

Frk. Himmelblå

Sabsy skriver:

....... Har du så set på om det er fordi det er sindsygt fedt nu og ikke har tænkt længere over det en lige nu,

Kan i forstå hvad jeg mener, synes selv det lyder forvirrende men håber i er med

Jeg tror da absolut langt de fleste har tænkt navnevalget godt og grundigt igennem. Vi vil jo alle vores børns bedste!
Men så er der altså bare lige noget, der hedder smag og behag. Og mode. Og hvad der er moderne i et miljø er ikke nødvendigvis i et andet.
Således har vi også længe set en tendens til, at de med lavest indkomst + de med højest indkomst er de mest eksperimenterende i navnevalg. Alle dem midtimellem er mere traditionelle. Det er da sjovt!
De med lave indkomster importerer ofte navne fra den engelske verden, hvor de højtlønnede ofte finder på at låne ord, som slet ikke oprindeligt er navne...
(Info fra navnebog)

Bemærkelsesværdigt, synes jeg. Hvordan frie valg alligevel bliver tendenser..
:-)

Anmeld

12. februar 2013

Tulle28

Janne T. skriver:

Heh, det er lidt farligt med den slags debatter, for jeg kan da ikke lade være med at blive lidt ked af, at du synes min datters navn er underligt.. Men som nævnt tidligere, er jeg også letpåvirkelig

Charlotte i Sex and The City navngav deres datter Rose, så egentlig er det underligt der ikke er hoppet flere med på den "bølge" Det var i mange år mit yndlingsnavn, men da jeg så blev gravid, skulle det ikke være alligevel... Sjovt som man ændrer smag, når det virkelig gælder.
Men det er et smukt navn imo

Anmeld

12. februar 2013

Bølle's moar<3

Vi har valgt vores datters navn ud fra hvad VI synes er pænt, sødt og passer bedst til hende - det er også et mobbefrit navn, hvilket vi ikke har tænkt over, blot været heldige

Anmeld

12. februar 2013

BetonSlotsPrinsesserne

Sabsy skriver:

Jeg har altid sagt at jeg sku have en pige der sku hedde Astrid...
Synes navnet er vildt flot og så tror jeg det kommer fra Astrid Lindgren - har virkelig elsket hendes historier altid..

Da jeg så fik hende holdte jeg stadig ved Astrid, men overvejede om hun skulle hedde Astrid Kathrine. Men det droppede jeg lidt hurtigt - og stadig også fortrudt det lidt . Den gang jeg gik med det i tankerne og droppede det var det pga at hun stensikkert bare ville komme til at blive kaldt AK - det synes jeg er grimt .. Og det at sige Astrid Kathrine blev alligevel nok også langt nok

Så derfor hedder hun idag : Astrid

Anmeld

12. februar 2013

Sabsy

Lunae skriver:

Jeg synes det er nogle lidt svære spørgsmål du stiller faktisk

Min datter hedder Camille. Da vi fortalte venner og familie at du overvejede det navn, synes de at det da direkte til mobning! Hun ville blive mobbet med kamillete osv osv.

Jeg er af den holdning, at hvis børn vil mobbe, så er det fuldstændig ligegyldigt hvilket navn man har. I den by jeg bor i, havde vi både en fælles Mette, en fede Maria og en fede Tania.

Jeg selv hedder Luna og har da utallige gange været spurgt om jeg var hende fra bamse og kylling, men come on - hvis det er det værste, så klarer jeg nok det!

Undskyld for de svære spørgsmål, du svarer dog meget godt

God dag

Anmeld

12. februar 2013

Sabsy

henh01 skriver:

Jeg har ikke læst de andre indlæg, men jeg tror simpelthen ikke et "mærkeligt" navn udelukkende er kilde til mobning.

Børn er SÅ modbydelige ved hinanden, men det ses ofte at det er en forkert farve bukser, en forkert frisure og andre "harmløse" ting der giver anledning til mobning. Man kan bare ikke sikre sig - uanset valg af navn - om ens barn bliver mobbet.

I dag er det jo nærmest mere almindeligt at hedde specielle/unikke/mærkelige navne frem for Christian, Gunnar, Lærke og Inge.

Kan godt følge dig - man kan jo heller ikke forudse hvad der sker med navnene ang mobning.

Jeg blev døbt Sabrina og min mor vidste ikke der kom en serie med en heks og er du vimmer en voldsom mobning jeg røg under..

Har prøvet at få hevet bukserne mit i skolegården inkl trusser i en aller af 12år - det væredte er nok folk spyttede på mig for at se om jeg brændte (noget med heks og vand, what ever)

Og der kan selvfølgelig altid komme noget - men VÆLGER man et navn der fører direkte til mobning, synes jeg lidt man glemmer barnets behov.

Og til jer du skulle blive undrede over dette så ANKLAGER jeg ikke folk for at være dårlig forældre, er blot spørgende..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.