Når du vælger navn til dit barn....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. februar 2013

Annette A

Vi vælger navn både for vores og barnets skyld, men helt klart mest for barnets skyld. Vi ville aldrig vælge et top 20 navn eller andre populære navne eller navne, der er oplagt at drille med. Så selvom vi  ville synes om et populært navn ville vi fravælge det af den grund at for mange hedder det.

Vi har haft de kriterier til vores børns navne at de skal være sjældne og på 7 bogstaver. De 7 bogstaver var fordi vi tilfældigt ved første barn både havde valgt et pige- og et drengenavn på 7 bogstaver og så har vi holdt fast i det også for at begrænse mulighederne, når man har søgt efter navn. Men fordi vi selv har MEGET almindelige navne og jeg ofte har gået i klasse med 2-3 andre der havde samme navn har det været vigtig for os at de kan have deres navne for sig selv. Dernæst har det også været vigtigt at deres navne samlet fungerer sammen og at de alle sammen starter med et forskelligt forbogstav. Selvfølgelig skal vi også kunne lide navnet og være helt enige om det.

Derudover har de ingen mellemnavne da vi mener det er nemmest bare at have et for- og efternavn og så har de fået det af vores efternavne der er mest sjældent og ikke en sammensat version af dem da det i vores tilfælde er efternavne der slet ikke matcher hinanden.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. februar 2013

Lunae

Sabsy skriver:

....... Har du så set på om det er fordi det er sindsygt fedt nu og ikke har tænkt længere over det en lige nu,

Eller har du både tænkt mobning og yderligheder?
Ser bare tit navne hvor jeg tænker; "Det mener du bare ikke?"

Er navnet valgt for "dit" behov eller for dit barns?
Kan i forstå hvad jeg mener, synes selv det lyder forvirrende men håber i er med

Jeg synes det er nogle lidt svære spørgsmål du stiller faktisk

Min datter hedder Camille. Da vi fortalte venner og familie at du overvejede det navn, synes de at det da direkte til mobning! Hun ville blive mobbet med kamillete osv osv.

Jeg er af den holdning, at hvis børn vil mobbe, så er det fuldstændig ligegyldigt hvilket navn man har. I den by jeg bor i, havde vi både en fælles Mette, en fede Maria og en fede Tania.

Jeg selv hedder Luna og har da utallige gange været spurgt om jeg var hende fra bamse og kylling, men come on - hvis det er det værste, så klarer jeg nok det!

Anmeld

12. februar 2013

tarkoflen

Vi lægger ret meget i valget af navn til vores kommende barn! Det skal ikke være for specielt, men det pigenavn vi lige p,t, er forelsket i, er slet ikke på top 50, det har ikke været et must for os overhovedet, men Thea er åbenbart ikke så populært og det gør slet ikke noget, men det drengenavn vi havde ligger omkring top 20...

Begge navne er faktisk efter en olde/tipolde til vores barn og det synes vi er lidt sjovt

Med hensyn til mobning, så har navnet ikke nødvendigvis nogen betydning, ham der blev mobbet rigtig meget i min klasse hed Kristian, ikke særlig specielt i 80'erne! Og så kender jeg en Gulla, som aldrig er blevet mobbet med sit navn! Og det må man sige er noget utraditionelt!

Vi har også tænkt rigtig meget over, hvordan det passer til vores efternavne, så man ikke får nogle rigtig uheldige initialer, som f.eks. KKK eller noget tilsvarende!

Forældre skal døbe deres børn præcis det de ønsker, men jeg har heller ikke forstået, hvorfor nogle vælger meget specielle navne fordi deres barn er så unikt! Det er det under alle omstændigheder, alle børn er unikke i mine øjne også selvom de hedder Emma

Anmeld

12. februar 2013

Kløver

Vi har tænkt over betydningrn for både os og barn, begge vores har bibelnavne, har ønsket de ikke måtte være lange, de skulle være pæne og seriøse, dette især ud fra at jeg har en veninde, hvor hun selv synes hun har et useriøst navn

Daniel og Dina - synes de er enkele, nemme at udtale, noget de fleste kan stave til uden en masse forklaringer, passer både til barn, teenager, voksen og gammel.

På forhånd undskyld.intet myntet på dem som kan lide navnet og har brugt det... Jeg synes feks Sigurd er et lidt sjovt navn og lidt useriøst, så ville ikke selv bruge det. Nu var Sigurd et eksempel og er jo mange navne, og heldigvis vi er forskellige, men nogle navne er i min verden off-limit hvor Sigurd bare ikke er mig, der er nogle navne for underlige, de navne som feks i forvejen er noget: feks blomsternavne, (lilly og rosa er dog pæne, men rose synes jeg er på den anden side af grænsen) navne som birk, sol, sne, stig, sten, paprika, rosin osv

Håber ikke jrg har fornærmet nogen, er ikke meningen, og heldigvis er vi jo forskellige, og nogle synes jo nok mine ungers navne er for almindelige eller ikke er dem, og det skal der jo være plads til. I min verden kan man heller ikke forvente at alle synes lige godt om barnets navn, hvis man vælger et meget specielt navn, og/eller en anderledes stavemåde som feks Christophpher

Anmeld

12. februar 2013

Mother-love

Jeg har igennem mange år været sikker på at hvis jeg fik en datter skulle hun hedde sofie. Da det altid har været drømme navnet. Men da jeg blev gravid blev tankerne anerledes. Så kom navne som malou og freya frem. Men da vi var til 3d scanning i uge 28 var hun bare ikke nogen af delene. Så vi gik længe og faktisk ikke vidste hvad hun skulle hedde. Først da hun kom ud blev vi enige om isabella. Dette har vi valgt fordi vi elsker det navn og det er ikke for specielt. Jeg vil aldrig kalde mine børn et alt for specielt navn. Ikke fordi jeg er bange for mobning men fordi jeg aimpelthen ikke bryder mig om de fleste navne.

Mht mobning er jeg ret sikker på det kommer an på hvor stærk man er som person. F.eks havde jeg bøjle på som barn ligesom så mange andre. Og de fleste omkring mig blev mobbet netop pga deres bøjle. Men jeg er aldrig blevet mobbet oveehovedet. Men jeg fandt mig heller ikke i noget.

Jeg tror samtidig at det også betyder meget om man kender personer med navne man godt kan lide.

Feks malou. Det ødelægger meget for det navn at vi har malou stella fra de unge mødre.
Og f.eks så navnet simone synes både kæresten og jeg er super sødt.men så var der en pige i min klasse engang med navn simone som altid lå og suttede på sin tommeltot og det gør bare at hver gang jeg tænker på navnet tænker jeg på hende.
Og det er nok for mig til at jeg bestemt ikke synes detskal være det navn.

Men jeg synes man skal vælge med hjertet. Og hvis barnet vokser op og ikke synes om det. Jamen så kan de skrifte navn

Anmeld

12. februar 2013

Benjamins'mor

Der er også mange gange jeg tænker, ej det mener i ikke.

Min søn hedder Benjamin, og det var fordi det var et sødt navn.

Anmeld

12. februar 2013

Kløver

tarkoflen skriver:

Vi lægger ret meget i valget af navn til vores kommende barn! Det skal ikke være for specielt, men det pigenavn vi lige p,t, er forelsket i, er slet ikke på top 50, det har ikke været et must for os overhovedet, men Thea er åbenbart ikke så populært og det gør slet ikke noget, men det drengenavn vi havde ligger omkring top 20...

Begge navne er faktisk efter en olde/tipolde til vores barn og det synes vi er lidt sjovt

Med hensyn til mobning, så har navnet ikke nødvendigvis nogen betydning, ham der blev mobbet rigtig meget i min klasse hed Kristian, ikke særlig specielt i 80'erne! Og så kender jeg en Gulla, som aldrig er blevet mobbet med sit navn! Og det må man sige er noget utraditionelt!

Vi har også tænkt rigtig meget over, hvordan det passer til vores efternavne, så man ikke får nogle rigtig uheldige initialer, som f.eks. KKK eller noget tilsvarende!

Forældre skal døbe deres børn præcis det de ønsker, men jeg har heller ikke forstået, hvorfor nogle vælger meget specielle navne fordi deres barn er så unikt! Det er det under alle omstændigheder, alle børn er unikke i mine øjne også selvom de hedder Emma

Åh ja initialer det tænkte vi også efter, børnenes initialer er DHK for begge
William Christensen er måske heller ik så heldigt, men nogle går jo også efter at skabe bestemte initialer, feks fik min venindes dreng initialerne FCK

Anmeld

12. februar 2013

Tulle28

Vi har valgt de navne vi synes klinger godt og passer til vores børn. Det er populære navne, men det er også navne som jeg altid godt har kunnet lide. Og så var det vigtigt for os, at det er navne, som også kan udtales på andre sprog end dansk.

Anmeld

12. februar 2013

CaWi

Sabsy skriver:

....... Har du så set på om det er fordi det er sindsygt fedt nu og ikke har tænkt længere over det en lige nu,

Eller har du både tænkt mobning og yderligheder?
Ser bare tit navne hvor jeg tænker; "Det mener du bare ikke?"

Er navnet valgt for "dit" behov eller for dit barns?
Kan i forstå hvad jeg mener, synes selv det lyder forvirrende men håber i er med

Jeg/vi vælger navn som vi synes man kan bruge hele livet.
Ved godt i dag at alle navne er almindelige. Men for bare tre til fire år siden ville jeg aldrig ha valgt et navn til mit barn, som i mine øjne kunne være et kælenavn. Men man ændre jo hele tiden mening og smag

Anmeld

12. februar 2013

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

vi overvejede rigtig meget i forhold til mobning...

og også i forhold til stavemåder...

har selv et navn der kan staves på flere forskellige måder og oplever ret tit at skulle rette folk når de skriver det fordi de skriver det anderledes...

og udtalelsen skulle kunne være nem både på dansk og engelsk da vi godt kan se hvad vej derden går.. der er mere og mere internationalisering så det skulle være nemt for ham at skifte land uden navnet blokerede for mulighederne...

og så skulle det være nordiskt.. gerne danskt men i hvert fald nordiskt så man vidste hvor han var fra

Endte med at blive til Erik eneste med stavemåde er hvis han flytter til et andet land med engelsk som sprog så kunne de finde på at give det et c til sidst...

Endte først med at beslutte os 100% da vi stod med ham i armene.. vi havde 4 navne med os da vi endte på fødegangen...

Overvejede navne allerede inden jeg blev gravid... allerede da vi startede med at snakke om for 6 år siden vi kunne tænke os børn sammen begyndte vi faktisk at få sorteret navne fra

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.