Når du vælger navn til dit barn....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

12. februar 2013

B&J

Da vi valgte daniels navn var det fordi vi bedst kunne lig det navn og det klingede bare og han kan ikke hede andet ind daniel

men når jeg tænker efter han børne jo kalde ham for daniella, men ja jeg hedder jo jette og holder meget af mit navn og jette hun kan spjætte og det er aldrig nogle der har sagt....

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

12. februar 2013

StudPsyk

Maja84 skriver:

Vi har tænkt over betydningrn for både os og barn, begge vores har bibelnavne, har ønsket de ikke måtte være lange, de skulle være pæne og seriøse, dette især ud fra at jeg har en veninde, hvor hun selv synes hun har et useriøst navn

Daniel og Dina - synes de er enkele, nemme at udtale, noget de fleste kan stave til uden en masse forklaringer, passer både til barn, teenager, voksen og gammel.

På forhånd undskyld.intet myntet på dem som kan lide navnet og har brugt det... Jeg synes feks Sigurd er et lidt sjovt navn og lidt useriøst, så ville ikke selv bruge det. Nu var Sigurd et eksempel og er jo mange navne, og heldigvis vi er forskellige, men nogle navne er i min verden off-limit hvor Sigurd bare ikke er mig, der er nogle navne for underlige, de navne som feks i forvejen er noget: feks blomsternavne, (lilly og rosa er dog pæne, men rose synes jeg er på den anden side af grænsen) navne som birk, sol, sne, stig, sten, paprika, rosin osv

Håber ikke jrg har fornærmet nogen, er ikke meningen, og heldigvis er vi jo forskellige, og nogle synes jo nok mine ungers navne er for almindelige eller ikke er dem, og det skal der jo være plads til. I min verden kan man heller ikke forvente at alle synes lige godt om barnets navn, hvis man vælger et meget specielt navn, og/eller en anderledes stavemåde som feks Christophpher

Heh, det er lidt farligt med den slags debatter, for jeg kan da ikke lade være med at blive lidt ked af, at du synes min datters navn er underligt.. Men som nævnt tidligere, er jeg også letpåvirkelig

Anmeld

12. februar 2013

M (:

Janne T. skriver:

Heh, det er lidt farligt med den slags debatter, for jeg kan da ikke lade være med at blive lidt ked af, at du synes min datters navn er underligt.. Men som nævnt tidligere, er jeg også letpåvirkelig

Jeg tror, at uanset hvilket navn man vælger vil der være nogen, der tænker "hm, det var da et mærkeligt navn".. 

Skidt pyt med at andre synes Rose er et underligt navn - I elsker det, og jeres lille pige kunne da ikke hedde andet! 

Anmeld

12. februar 2013

simone_jacobsen

Sabsy skriver:

....... Har du så set på om det er fordi det er sindsygt fedt nu og ikke har tænkt længere over det en lige nu,

Eller har du både tænkt mobning og yderligheder?
Ser bare tit navne hvor jeg tænker; "Det mener du bare ikke?"

Er navnet valgt for "dit" behov eller for dit barns?
Kan i forstå hvad jeg mener, synes selv det lyder forvirrende men håber i er med

Vi brugte hele graviditeten på, at snakke om navne og besluttede os først, da bettemanden var kommet ud.
Herhjemme har det været vigtigt, at det passede til faserne i livet - baby, barn, teenager og voksen.
Det har også, for os, været vigtigt at se hvad der gemte sig i babyhulen før vi kunne beslutte hvad den lille fyr var for én

Vi kunne så ikke beslutte os - han fik først navn da han var 4-5 dage gammel - så vi skrev navnene på papirlapper, rullede dem til kugler og trak på skift en navn. Vi lagde så navnet på ham og stod og sagde det lidt, mens vi kiggede på ham, og vi var ikke i tvivl da det var der rigtige navn der lå på ham - vi havde altså 6 navne.

Jeg er fuldstændig enig med dig i, at mange navne i dag er SÅ specielle at det virker som om, at forældrene bare har ville have et så anderledes navn som muligt - men tænker da at de må syntes at det er pænt trods alt?!

Anmeld

12. februar 2013

Lunae

Jeg synes det værste man kan gøre for sit barn er at vælge et relativt almindeligt navn og så stave det på en sindsyg måde. Et eksempel kunne være Lukas/Lucas som bliver stavet Lukasz. Det forstår jeg simpelthen ikke. Om du så kalder dit barn for Rose, Kamille, Sne, Storm eller andre ting, som kan betyde noget andet, så giver det da trods alt mening! Jeg synes naturnavne er skønne ?

Anmeld

12. februar 2013

henh01

Jeg har ikke læst de andre indlæg, men jeg tror simpelthen ikke et "mærkeligt" navn udelukkende er kilde til mobning.

Børn er SÅ modbydelige ved hinanden, men det ses ofte at det er en forkert farve bukser, en forkert frisure og andre "harmløse" ting der giver anledning til mobning. Man kan bare ikke sikre sig - uanset valg af navn - om ens barn bliver mobbet.

I dag er det jo nærmest mere almindeligt at hedde specielle/unikke/mærkelige navne frem for Christian, Gunnar, Lærke og Inge.

Anmeld

12. februar 2013

Kløver

Janne T. skriver:

Det er jo bestemt ikke for at træde på nogen, og er ikke fordi det ikke er flot, det er fordi jeg synes det er noget andet i forvejen nu er en rose også smuk så kan sagtens forstå nogle bruger navnet, jeg er nok bare meget til en anden slags navne og igen, slet ikke myntet på nogle og synes jo kun det er dejligt vi er forskellige, der er også nogle som synes Dina er et sjovt navn, og det må de gerne, og bliver sammenlignet med Medina, men jeg synes det er et smukt navn og passer godt og så må folk da gerne synes det er mærkeligt det ændrer jo heldigvis ikke på hvordan børnene er, men er jo også at man kan have en sammenkobling til navne fordi man engang kendte en der hed sådan. Min fætter hedder Bertram og første var det sådan, ej det kan man da ikke, men det passer så godt til ham og kan godt lide navnet nu fordi jeg forbinder det med ham

Igen er der jo også grader af det med navne og er jo langt fra at bruge navnet Rose og ned til at bruge navne som feks rosin eller rhodendron feks ( var et forældrepar for år siden som søgte om navnet rhododendronbusk, men blev ikke godkendt)

Anmeld

12. februar 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Janne T. skriver:

Rose er så smukt! Og jeg synes slet ikke, det er "søgt" eller voldsomt specielt. 

Anmeld

12. februar 2013

JH12

Sabsy skriver:

....... Har du så set på om det er fordi det er sindsygt fedt nu og ikke har tænkt længere over det en lige nu,

Eller har du både tænkt mobning og yderligheder?
Ser bare tit navne hvor jeg tænker; "Det mener du bare ikke?"

Er navnet valgt for "dit" behov eller for dit barns?
Kan i forstå hvad jeg mener, synes selv det lyder forvirrende men håber i er med

Vi tænkte slet ikke på, moderne, smarte, specielle navne m.m.

Da vi valgte navn tænkte vi på mobning, og det gerne måtte være nemt at stave og sige.. Vi ente med Alma

Anmeld

12. februar 2013

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Lunae skriver:

Jeg synes det værste man kan gøre for sit barn er at vælge et relativt almindeligt navn og så stave det på en sindsyg måde. Et eksempel kunne være Lukas/Lucas som bliver stavet Lukasz. Det forstår jeg simpelthen ikke. Om du så kalder dit barn for Rose, Kamille, Sne, Storm eller andre ting, som kan betyde noget andet, så giver det da trods alt mening! Jeg synes naturnavne er skønne ?

Den trend undrer også mig. Ligesom modne kvinder med navnet Susanne, som lige pludselig må og skal ændre det til Suzanne, fordi det gør dem vilde og kåde og unge - ups, det var vist en fordom...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.