Anonym skriver:
Jeg synes jo ikke at det er overdrevet, eller dumt tænkt.
Men det synes min mand, han synes også at det er for meget 
Jeg har lavet en liste :
''Før fødslen''
Baby: Body, strømper, strømpebukser, over alt dragter, pyjamas, trøjer, bukser.
+ baby olie, salve, creme, våd serviet, ble, ørerens, shampoo.
Mor: Amme BH, amme indlæg.
Udstyr: Seng, sengerand, himmelstang, himmelstof, lagen, hjul til sengen, sengetøj (med navn) og en uro.
Vugge seng til væg (skal stå lige ved siden af mig, hvis baby græder osv).
Vippestol (ind til stuen)
Højstol, med 2 muligheder (sidde og ligge) skal være inde ved spisebordet.
Puslebord, puslehynde, blespand, mønster på loftet over puslebordet (aner ikke hvad det hedder) 
Autostol, solskærm, spejl (til at se baby), legetøj til bagsæde.
Badekar, sæde, badeslag.
Hagesmæk, sut, suttesnor, 1 sæt flaske for sikkerhedskyld.
Barnevogn, kop holder, bogstav's mønster (baby's Navn), love plade/skilt, afskærm (til at undgå sol og vind), pumpe til hjul, og et varmt tæppe med navn+data.
Pusletaske, 2 i 1
Speciel pude til hoved (for at undgå fladt hoved)
Hue og vanter
Thermometer sæt
Garderobe skab, bøjler.
Baby alarm, med webcam.
Næsepumpe, negleklipper.
Vaskeklude, gylpeklude.
Flyverdragt, overtrækssko.
Babybog, baby ramme (speciel fra 0-1år), + 1 bamse.

Det er det jeg synes vi har brug for og må købe før babyen kommer, men min mand synes at det er for meget
Jeg har så lavet en liste til den hedder så:
''baby 4 måned''
1 sæt sutteflaske, flaske/mad varmer.
Sterelisering, opbevaringsæsker (alt er AVENT).
Legetæppe.
Bidering.
Bi bad (vi har ikke badekar desværre) + dyremotiv.
Badedragt.
Baby bøger, historie, godnat bog osv.
Bæresele.
Alt andet som tøj, legetøj osv, bliver jo købt når der er behov og brug for det, TÆNKER JEG 
Den 3 liste er så sådan her:
''7 måned''
Gå stol.
Komfurskærm, lås til køleskab, kontakt sikring, låge lås, hjørnebeskytter, dør stopper.
Silikone finger børste
Den sidste liste er så fra 1 år og op ad :
På det tidspunkt skal baby have sit eget værelse, det tænker vi, men har baby brug for at få sit eget værelse med det samme så får baby det men så er vi nød til at købe alt med det samme.
6 rums fångst.
Gulvtæppe.
Loft, væg lampe.
2 boks hyller fra ikea.
1 opbevaringskombinasjon, med hvide kasser.
Spejl.
Hengestol/gyngestol.
Skammel.
Toiletsæde.
Legetøj til badet.
Badekåbe (med navn)
Handklæde (med navn)
Målestok.
Kæmpe bamse.
Legetøj, legemøbler.
Klapvogn, de alm + rejse tasken.
Billede hjerte pude, hjertekugle med billede, køleskab's magnet med billede, billede ramme fra ikea (lang, for loft) vægur med billede.
Tapet, skabelon.
Puff.
Fod og hånd tryk maling.
Gummi støvler, sko, flyverdragt, jakke, regntøj.
Sparebøsse.
Design skrift, navne bokstaver, dør skilt.
Igen, tøj, legetøj andre små diverse ting bliver købt efter behov og når der er brug for det, eller hvis jeg får øje på noget pænt så bliver det købt. 
Men jeg er også klar over at der bliver meget mere når baby bliver ældre osv, altså så skal de starte i VG/BH/SKOLE der skal så købes andre ting osv bla bla bla. Men så lang ville jeg ikke gå allerede. 
Ærlig talt er det for meget, nu skal jeg bare have jeres svar 

Tak for du læste med 
Ok, tager lige de ting der stikker i øjet fra 'før fødsel'. En baby skal ikke sidde i højstol før den er 6-8 måneder gammel. Hvis det kun er for at have baby med til bords, så fungerer autostolen fint.
Sengehimmel og himmelstang er aldeles unødvendigt og kun noget der med tiden bliver hevet i.
Shampoo og ørerens skal ikke bruges til baby. Hold sæbe væk fra baby længst muligt. De har ikke brug for det
Måske i særtilfælde.
Legetøj og hagesmække er heller ikke noget for en nyfødt. Du skal nok altid kalkulere med, at der altså er nogen, der sikkert gerne vil give jer en barselsgave. Lad der være plads til det 
Et garderobeskab kan helt sikker også vente. Babytøj fylder ikke meget. De første 4 måneder kunne vi stort set nøjes med hylden under puslebordet.
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil være forberedt og klar til babyen, men tingene fylder utrolig meget og en baby er kun baby i meget kort tid.
Vi købte først babyalarm til vores barn nummer to, fordi der ikke var grund til det med baby nr et, der sov i værelset ved siden af og tog lur udenfor køkkenvinduet. Er det f.eks. også nødvendigt med kamera?
Til alle de ting der hører til 'efter fødsel' vil jeg sige: tag det som det kommer og når I får brug for det. Der er ingen grund til at have en færdiggjort liste. I fornemmer behovet, når I kommer dertil (vil lige sige, at jeg nok ville skrive bæresele - hvis du altså vil have den med - tidligere ind på listen. De gider den ikke, hvis de først vænner sig til den som 'store').
Tag det helt med ro. Du er ikke en dårlig mor, hvis du ikke har alle tingene på listen. Og du er heller ikke nogen dårlig mor for gerne at ville have tingene 
Hav plads i 'indkøbene' til, at der kan gives gaver af og til.
Igen, tingene fylder utrolig meget og de bruger det i meget kort tid. En vugge kan kun bruges i få måneder. Man kunne måske hellere tage siden af tremmesengen og sætte den op ad din egen seng, sådan at du har direkte adgang til guldet. På den måde skal man ikke kæmpe så meget med at få barnet til at falde til ro i en pludselig meget stor og ny seng.
Jeg har stemt 'overdrevet', men kan sagtens forstå dig. Og stort tillykke iøvrigt