Danske læger svigter barn der dør

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. juni 2009

Findusinde

Forstår slet ikke at du sammenligner de 2 debatter??!! Der er forhåbentlig ingen der synes det er acceptabelt at et 14 mrd gammelt barn dør af lægesvigt?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. juni 2009

Kaufie

Har stemt blank, da jeg ikke ved hvad jeg skal svare - synes det er en underlig afstemning.

Ja, det er forfærdentligt - men man kan da ikke stemme om om det er lægesvigt eller sjusk(hvad er forskellen??), en fejl (som måske er pga sjusk??),  eller om det er forældrene der ikke har fortalt alt....

Man kan stemme om man synes det skal undersøges - men igen: hvorfor lave en afstemning om det åbenlyse?

Anmeld

15. juni 2009

Tynen

Jeg har forstået det der bliver skrevet - Det er netop derfor jeg undrer mig

Anmeld

15. juni 2009

Zeta

Findusinde skriver:

Forstår slet ikke at du sammenligner de 2 debatter??!! Der er forhåbentlig ingen der synes det er acceptabelt at et 14 mrd gammelt barn dør af lægesvigt?

Lad mig sige det således, det er ihvertfald accepteret af lægerne, der dækker over hinanden! Det er jo det bizzare indtryk man får når man nærlæser sagen, herunder andres forløb med fatale lægesvigt.

Anmeld

15. juni 2009

Zeta

Har stemt blank, da jeg ikke ved hvad jeg skal svare - synes det er en underlig afstemning.

Ja, det er forfærdentligt - men man kan da ikke stemme om om det er lægesvigt eller sjusk(hvad er forskellen??), en fejl (som måske er pga sjusk??),  eller om det er forældrene der ikke har fortalt alt....

Man kan stemme om man synes det skal undersøges - men igen: hvorfor lave en afstemning om det åbenlyse?

Okay, gør et forsøg mere på forklaring

1) svigt, når en læge ikke opfylder sine lægegerning, og i denne sag er det uden tvivl tale om svigt hos 11 læger, da ingen har undersøgt nærmere!

2) sjusk, når en læge får af vide at barnet muligvis har slugt et batteri, og ikke undersøger dette forhold nærmere. Og sjusk er det også når en læge i journalen skriver at man vil tage et røgtenbilled, men ikke gør det! Og sjusk at påføre en henvendelse til lægevagten i bedsteforældrenes journal og ikke barnets!

3) undersøgelser? tror du selv på at undersøgelser i det danske sundhedsvæsen stiller nogen til ansvar? Nope, det er næsten aldrig sket, de slipper med en bøde og holder hånden overfor hinanden.

Derfor syntes jeg at afstemningen kunne være interessant for at se hvordan folk ser/opfatter ansvaret. Det er jo åbenlyst, men jeg kan godt se at der herinde i hønsegården i perioder kan være flere fjer end nærvær.

Anmeld

15. juni 2009

Kaufie

Zeta skriver:

1) svigt, når en læge ikke opfylder sine lægegerning, og i denne sag er det uden tvivl tale om svigt hos 11 læger, da ingen har undersøgt nærmere!

2) sjusk, når en læge får af vide at barnet muligvis har slugt et batteri, og ikke undersøger dette forhold nærmere. Og sjusk er det også når en læge i journalen skriver at man vil tage et røgtenbilled, men ikke gør det! Og sjusk at påføre en henvendelse til lægevagten i bedsteforældrenes journal og ikke barnets!

Er sjusk så ikke også svigt?

Og kan en fejl ikke opstå pga sjusk?

Jeg synes stadig det er svært at sige om jeg mener det er det ene eller det andet.

Anmeld

15. juni 2009

Zeta

Kaufie skriver:

Jeg synes stadig det er svært at sige om jeg mener det er det ene eller det andet.

Svigt er helt klart når den gældende procedure ikke overholdes. Der er jo en håndbog i hvordan man laver en diagnose, og den er åbenbart ikke fuldt.

Sjusk er noget personligt relateret, og går direkte på lægen (lægerne) i dette tilfælde, forkert journalisering og ikke gennemfører de undersøgelser som man beslutter og nedskriver.

Anmeld

15. juni 2009

Lise

Kaufie skriver:

potato - potaaato!

Tænker; når en læge sjusker, svigter han, og lever dermed ikke op til sit ansvar. That's it!

Anmeld

15. juni 2009

Zeta

potato - potaaato!

Tænker; når en læge sjusker, svigter han, og lever dermed ikke op til sit ansvar. That's it!

Har du når du skriver afhandlinger eller speciale, beskæftiget dig med begrebet dybde og niveauer?  pivottabeller i et regneark kan give dig samme overblik når det er tal.

Svigt kunne være niveau 1, sjusk kunne være niveau 2 eller 3, og da alle omtalte emner, befinder sig i samme "familie" og da sjusk er nedarvet af svigt, så kan du jo selvfølgelig tilbageføre logikken som du gør og slå dem sammen. 

Afstemningen gik faktisk ud på at finde ud af hvor dybt stenen var faldet i denne sag. Beklager hvis jeg ikke var skarp nok i forklaring og argumentation

Anmeld

15. juni 2009

Smølf

Altså ærlig talt Zeta... Hvordan pokker kan du koge det tragiske tilfælde ned til en afstemning! Hverken du eller jeg kan have nogen som helst forudsætninger for at vide, hvad der rent faktisk er sket i den sag.

Og om det er i orden, at der sker lægefejl? Det kan man de hverken svare ja eller nej til... For det sker uanset hvad! Hver dag! Det eneste man kan gøre og rent faktisk gør, er at minimere mulighederne for at de forekommer! Der er konstant kvalitetssikring på de danske sygehuse. Og vi lærer af vores fejl.

Den eneste måde man kan eliminere lægefejl er ved at eliminere læger!
Og det scenario er vel heller ikke at foretrække.

Så drop afstemningen... Konstater, at det er dybt tragisk, det der er sket og håb, at læger for fremtiden lærer af tilfældet.

/Neta -doktot in spe.

Ps. har i øvrigt stemt blankt

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.