Tager juleræset ikke overhånd?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

23. december 2012

Ellie79

Doffie skriver:

Jeg er helt enig med dig! 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

23. december 2012

Carl-Emil's mor

Lærke&Liam. skriver:

Tak  

Anmeld

23. december 2012

Carl-Emil's mor

AnjaB skriver:

hehe - så fint skrevet 

Jeg er også en af dem der er forkælet hjemmefra, har fået alt fra en hest til et wendyblad og ihh alle var gode gaver.. Det handler om god opdragelse og ikke mængden af gaver..

Anja - der stadig ville købe montre dyre gaver hvis vi havde råd, og jeg ville stadig have velopdragne unger

Tror det afhænger af hvordan man er som type jeg elsker at give 

gaver som i elsker elsker elsker!!!!! Jeg sætte penge til side hver måned nu hvor jeg er studerende så jeg er sikker på at julekontoen er fuld når vi rammer december som barn måtte fritidshjemmet beholde mine gaver for mig dernede fordi ellers kom jeg til at give dem til min mor så snart de var lavet færdig  

synes din udmelding lyder som en rigtig sund og fornuftig holdning

Anmeld

23. december 2012

Lunae

Jeg kan sagtens forstå dine tanker, men det er SÅ svært at begrænse sig!

Vores datter er 2 år og får pakkekalender. Vi har købt en masse af de der sleich dyr og så har hun fået sådan et hver dag i december. Juleaften får hun to gaver af os! Vi har holdt det på 500 kr i år, fordi vi er virkelig virkelig fattige, men også fordi jeg ikke føler at hun mangler noget og ved at hun får et utal af gaver fra bedsteforældre osv!

Jeg tror ikke julen er tidspunktet for at lære vigtige værdier. Det er som om det meste er sat på standby. Det er ofte et værre gaveræs, men hvad skal man gøre? Man kan jo ikke nægte folk at give gaver, tænker jeg!?

Anmeld

23. december 2012

Muhmi

Carl-Emil's mor skriver:

Tager det ikke overhånd når fremmede folk bruger deres tid på at tænke og diskutere hvordan andre folk gør det? først der synes jeg det tager overhånd jeg har altid været snot forkælet og ved du hvad? Jeg sætter lige så stor pris på en buket blomster der er plukket som købt og jeg har fået alt fra en hest til en sofa til en bog i julegave og jeg har sat lige meget pris på det hele min søn er forkælet men på den gode måde. Man kan godt være forkælet men godt opdraget = man nyde sine gaver også kan man være forkælet og dårligt opdraget = et barn der er ligeglad med gaverne... For mig handler det ikke om hvad han får men at han får noget jeg  synes han skal have hva andre folk gør kan ikke " hidse" mig op rigtig god jul <3

Må give dig ret i det hele men mest i det første du skriver

Jeg tror sagtens man kan balancere det der forkælelse... Hvis jeg havde pengene til det, så ville jeg også røvforkæle Silas og min mand til juleaften men stadig lære Silas at han ikke kan forvente alverden... Det kommer jo an på hvor MEGET man forkæler ens børn og hvad man ellers lærer dem i hverdagen

Anmeld

23. december 2012

MariaKyedDK

Anonym skriver:

Jeg vælger at være anonym, da jeg tænker der måske er nogen der vil tage det (unødvendigt) personligt, så det er bare en lille sikkerhedsforanstaltning.

Har alt det her jul og gaveræs ikke taget overhånd? Jeg sad og læste en debat på en anden side forleden, hvor folk hver dag skriver, hvad de har givet deres børn i pakkekalender. Altså HVER dag. Og det var noget lignende det her: "I dag har han fået en DVD-film, i dag har han fået en stor pakke Duploklodser, i dag har han fået en fisherprice legemobil" - Og jeg sad og tænkte, at mange af de ting var noget jeg ville give i julegave!! Ikke pakkekalender. En anden mor havde gjort noget, synes jeg, genialt. Hun havde købt en pakke duplo, og så fik hendes søn et par klodser om dagen, og det elskede han og glædede sig til hver dag at der kom mere til, så han til slut havde en hel samling.

Når man giver dyre pakkekalendergaver, begynder det så ikke at miste sin magi? Risikerer man ikke at lære sine børn de forkerte værdier?

Det samme med juleaften. Hvor forældre giver i massevis af gaver til deres børn. I stedet for at finde måske én fin ting (eller måske et par stykker), så får de gave efter gave efter gave. Og nogen forældre glæder sig så meget til at give dem, at de giver gaverne på forhånd, og så køber de da bare nogle nye.

Igen: Hvordan lærer børnene så tingenes værdi? Jeg har siddet til så mange juleaftener med børn i min familie, hvor der har været grotesk mange gaver til dem, og de forholder sig jo dårligt nok til gaverne, det er bare et tak og så videre til den næste, og derefter har de så meget, at de slet ikke ved, hvad de skal med alle de ting. Hvorfor er det blevet et spørgsmål om kvantitet?

Jeg er blevet spurgt, om jeg ikke ville gøre på samme måde, hvis vi havde mange penge. Men svaret er nej! Vores børn vil i fremtiden få kalendergaver, men kun til advent. HVIS vi vil lave pakkekalender for hver dag i december, bliver det bare nogle små ting, fx idéen med en pakke duplo delt op over måneden, blandet med lidt sundt julesnold (fx clementiner og den slags). Sådan gjorde mine forældre, og det var fantastisk - Min bror og jeg havde ikke brug for fancy, dyre gaver hver dag. Ej heller at svømme i en uoverskuelig regn af gaver juleaften.

Vores barn får én julegave af os, en jeg er sikker på, at hun vil elske. Og hun får først adventskalender næste år (hun er ikke så gammel endnu). Og sådan ville vi også gøre, hvis vi var rige - Og vi ville ikke gå ud og bruge 3000 på julegaver til et enkelt barn, fordi vi mener, at det er vigtigt at lære om tingenes værdi og at værdsætte det man får. Ikke dermed sagt at de skal nøjes med én gave hele julen, der er jo også gaver fra familie og så videre. Det behøver bare ikke være sådan et bjerg, som man så ofte ser, som dårligt nok kan være i bilen hjem.

Hvad er jeres tanker om dette emne?

Jeg vil faktisk give dig rigtig meget medhold i dette...

og jeg syne også det er helt vildt...

HVER JUL er jeg bange for at min søn ikke får gaver '' nok '' , altså ment på den måde at vi før har siddet Juleaften, hvor andre børn end ham sempelthen får SÅ mange Julegaver, og det er jeg også bange for i år...

jeg hader hvis han bliver ked af ikke at få ligeså mange, altså jeg vil mene at 9 - 10 gaver Jukeaften er rigtig mange gaver, men det er det  faktisk ikke i forhold til hvad rigtig mange børn får den dag i dag af julegaver.

det er helt vanvittigt, og det er kun derfor jeg føler jeg bliver nødt til nærmest at købe 4 - 5 gaver til ham...

men jeg køber altid noget folk ønsker sig ( tænker aldrig prisen )

men det er jo også rigtig dyrt hvis man skal blive ved, så jeg kan virkelig godt forstå dig og jeg er rigtig glad for at du har skrevet alt dette!

GOD JUL

Anmeld

23. december 2012

Anonym trådstarter

Carl-Emil's mor skriver:

Tager det ikke overhånd når fremmede folk bruger deres tid på at tænke og diskutere hvordan andre folk gør det? først der synes jeg det tager overhånd jeg har altid været snot forkælet og ved du hvad? Jeg sætter lige så stor pris på en buket blomster der er plukket som købt og jeg har fået alt fra en hest til en sofa til en bog i julegave og jeg har sat lige meget pris på det hele min søn er forkælet men på den gode måde. Man kan godt være forkælet men godt opdraget = man nyde sine gaver også kan man være forkælet og dårligt opdraget = et barn der er ligeglad med gaverne... For mig handler det ikke om hvad han får men at han får noget jeg  synes han skal have hva andre folk gør kan ikke " hidse" mig op rigtig god jul <3

for det første hidser jeg mig ikke op over noget hvor ser du, at jeg er ophidset? dernæst: er det ikke meningen på et debatsite, at man kan stille spørgsmålstegn ved ting og stille dem til debat? eller er det kun meningen, at alt skal være rosenrødt?

Anmeld

23. december 2012

Anonym trådstarter

flere af jeg skriver, at det nok ikke lige er den ene måned om året, som ødelægger noget. men er der ikke også en tendens til, at flere af jer, der forkæler (egentlig forkert ordvalg, for man kan jo forkæle på mange måder) i julen, også bruger mange penge til fødselsdag og generelt også køber en del i det daglige? det synes jeg da man fornemmer af debatterne herinde hver mand sin fremgangsmåde og det er fair, jeg tænker bare om ikke det er misvisende at stille det op som at det kun gælder julen?

Anmeld

23. december 2012

Moma

Sådan noget går jeg overhovedet ikke op i - altså hvor meget folk giver deres børn for. Eller hvor mange gaver de giver deres børn. Men selvfølgelig er vi da nødt til at tænke på, om vores børn kan rumme det, de får.

Men vi kan da sikkert alle blive enige om, at det vil klæde os alle, at lære vores børn alm. pli - at være taknemmelige for det de får, og lære dem ikke "at se ned på" andre børn, fordi de måske ikke får en tur i en limousine den dag, de skal konfirmeres - billedesprogeligt talt.

Jeg kommer fra en familie, der ikke havde ret mange penge, og da jeg har fødselsdag i januar, var det ikke hvert år, jeg fik fødselsdagsgaver, så jeg elsker da, at jeg kan "forkæle" mine børn med gaver. Men vi giver ikke for et bestemt beløb - vi giver dem ud fra, hvad de ønsker sig, og hvad vi mener, de kan bruge.

Håber ikke det blev for rodet.

GOD JUL!

Anmeld

23. december 2012

Carl-Emil's mor

Anonym skriver:

for det første hidser jeg mig ikke op over noget hvor ser du, at jeg er ophidset? dernæst: er det ikke meningen på et debatsite, at man kan stille spørgsmålstegn ved ting og stille dem til debat? eller er det kun meningen, at alt skal være rosenrødt?

For det første påstår jeg ikke du er ophidset:hvor ser du jeg har kaldt dig ophidset?      Resten af din besked giver sig selv : mente jeg ikke man skulle stille spørgsmålstegn ved det havde jeg jo ikke svaret dit indlæg

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.