Tager juleræset ikke overhånd?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.658 visninger
56 svar
0 synes godt om
22. december 2012

Anonym trådstarter

Jeg vælger at være anonym, da jeg tænker der måske er nogen der vil tage det (unødvendigt) personligt, så det er bare en lille sikkerhedsforanstaltning.

Har alt det her jul og gaveræs ikke taget overhånd? Jeg sad og læste en debat på en anden side forleden, hvor folk hver dag skriver, hvad de har givet deres børn i pakkekalender. Altså HVER dag. Og det var noget lignende det her: "I dag har han fået en DVD-film, i dag har han fået en stor pakke Duploklodser, i dag har han fået en fisherprice legemobil" - Og jeg sad og tænkte, at mange af de ting var noget jeg ville give i julegave!! Ikke pakkekalender. En anden mor havde gjort noget, synes jeg, genialt. Hun havde købt en pakke duplo, og så fik hendes søn et par klodser om dagen, og det elskede han og glædede sig til hver dag at der kom mere til, så han til slut havde en hel samling.

Når man giver dyre pakkekalendergaver, begynder det så ikke at miste sin magi? Risikerer man ikke at lære sine børn de forkerte værdier?

Det samme med juleaften. Hvor forældre giver i massevis af gaver til deres børn. I stedet for at finde måske én fin ting (eller måske et par stykker), så får de gave efter gave efter gave. Og nogen forældre glæder sig så meget til at give dem, at de giver gaverne på forhånd, og så køber de da bare nogle nye.

Igen: Hvordan lærer børnene så tingenes værdi? Jeg har siddet til så mange juleaftener med børn i min familie, hvor der har været grotesk mange gaver til dem, og de forholder sig jo dårligt nok til gaverne, det er bare et tak og så videre til den næste, og derefter har de så meget, at de slet ikke ved, hvad de skal med alle de ting. Hvorfor er det blevet et spørgsmål om kvantitet?

Jeg er blevet spurgt, om jeg ikke ville gøre på samme måde, hvis vi havde mange penge. Men svaret er nej! Vores børn vil i fremtiden få kalendergaver, men kun til advent. HVIS vi vil lave pakkekalender for hver dag i december, bliver det bare nogle små ting, fx idéen med en pakke duplo delt op over måneden, blandet med lidt sundt julesnold (fx clementiner og den slags). Sådan gjorde mine forældre, og det var fantastisk - Min bror og jeg havde ikke brug for fancy, dyre gaver hver dag. Ej heller at svømme i en uoverskuelig regn af gaver juleaften.

Vores barn får én julegave af os, en jeg er sikker på, at hun vil elske. Og hun får først adventskalender næste år (hun er ikke så gammel endnu). Og sådan ville vi også gøre, hvis vi var rige - Og vi ville ikke gå ud og bruge 3000 på julegaver til et enkelt barn, fordi vi mener, at det er vigtigt at lære om tingenes værdi og at værdsætte det man får. Ikke dermed sagt at de skal nøjes med én gave hele julen, der er jo også gaver fra familie og så videre. Det behøver bare ikke være sådan et bjerg, som man så ofte ser, som dårligt nok kan være i bilen hjem.

Hvad er jeres tanker om dette emne?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. december 2012

Anonym trådstarter

22. december 2012

B&J

folk har jo hver deres måde at give pakker til sine børn på de har mange penge måske jamen så vil de give dem til børne på den måde...

ja jeg ville heller aldrig gøre det men nok fordi jeg syntes en pakkekalender er små pakker og ikke store og dyre måske lidt den 24

alle daniels pakker er fra 5kr og op til 80kr max....

og den bedste af dem har kostet 5kr små pixi bøger vi kan læse for ham han elsker det, eller idag hvor han fik en æske med vandfarver han elsker at male den kostede 20kr

jeg tænker ikke på penge på den måde selv om vi ikke har dem men så nogle gange vil jeg da gerne have noget for mine penge...

han har feks lige fået en taske han skal bruge i børnehaven den kostede 400kr og det var med porto, den elsker han og er god for ryggen og jamen den er perfekt.. ja den er lidt dyr men det var den han skulle have så er der andre ting der er mindre vær

sådan er det tit her hjemme håber det gav lidt mening

Anmeld

22. december 2012

Kamulla

Ved godt hvilken side du hentyder til har lagt mærke til tråden, men har ikke kigget i den... jo det tager overhånd.. self vil man som forældre gerne opfylde ALLE sine børns ønsker.. men tror også det er en bjørnetjeneste hvis de bare får alt de peger på.. Nogle børn kender ikke til begrebet taknemmelighed.. 

Noah har i alt 13 gaver der koster 10-50kr i pakkekallendere.. så de resterende 11 dage får han noget som klemmentin, honninghjerte, pebbernødder, brændte mandler, osv.. Han får en dyr gave d. 24. da jeg ønsker han skulle have noget han kunne bruge dagen med, da vi alle ved den kan være lang for små børn.. (husker det selv) så har købt et spil til 179kr.. hans julegave er også ret stor, men den gavner både mig og ham de andre gaver jeg ved han får af andre er mindre men gaver han virkelig ønsker sig... nye børnebøger, børnespil, geomac, MGP og lillenørd CD´er osv osv.. jeg lægger vægt på at han skal lære at sætte pris på det han får, og det ike er gavens størrelse der betyder noget.. han lærer selv at spare op til nogle af de helt dyre ting han ønsker sig mm. vi alle gør ting forskelligt.. så forklarer kun hvordan jeg gør, som sikkert også er helt forkert i nogles hoveder

Anmeld

22. december 2012

Anonym trådstarter

B&J skriver:

folk har jo hver deres måde at give pakker til sine børn på de har mange penge måske jamen så vil de give dem til børne på den måde...

ja jeg ville heller aldrig gøre det men nok fordi jeg syntes en pakkekalender er små pakker og ikke store og dyre måske lidt den 24

alle daniels pakker er fra 5kr og op til 80kr max....

og den bedste af dem har kostet 5kr små pixi bøger vi kan læse for ham han elsker det, eller idag hvor han fik en æske med vandfarver han elsker at male den kostede 20kr

jeg tænker ikke på penge på den måde selv om vi ikke har dem men så nogle gange vil jeg da gerne have noget for mine penge...

han har feks lige fået en taske han skal bruge i børnehaven den kostede 400kr og det var med porto, den elsker han og er god for ryggen og jamen den er perfekt.. ja den er lidt dyr men det var den han skulle have så er der andre ting der er mindre vær

sådan er det tit her hjemme håber det gav lidt mening

Ja jeg forstår godt hvad du mener Og selvfølgelig gør hver mand tingene forskelligt, men prøver også bare at stille op, om det ikke har nogle faldgruber og risici at overvælde børnene med dyre gaver. Det giver jo også nogle forventninger til fremtiden, som kan være svære at indfri for andre der kommer ind i personens liv

Anmeld

22. december 2012

morethanperfect

Anonym skriver:

Jeg vælger at være anonym, da jeg tænker der måske er nogen der vil tage det (unødvendigt) personligt, så det er bare en lille sikkerhedsforanstaltning.

Har alt det her jul og gaveræs ikke taget overhånd? Jeg sad og læste en debat på en anden side forleden, hvor folk hver dag skriver, hvad de har givet deres børn i pakkekalender. Altså HVER dag. Og det var noget lignende det her: "I dag har han fået en DVD-film, i dag har han fået en stor pakke Duploklodser, i dag har han fået en fisherprice legemobil" - Og jeg sad og tænkte, at mange af de ting var noget jeg ville give i julegave!! Ikke pakkekalender. En anden mor havde gjort noget, synes jeg, genialt. Hun havde købt en pakke duplo, og så fik hendes søn et par klodser om dagen, og det elskede han og glædede sig til hver dag at der kom mere til, så han til slut havde en hel samling.

Når man giver dyre pakkekalendergaver, begynder det så ikke at miste sin magi? Risikerer man ikke at lære sine børn de forkerte værdier?

Det samme med juleaften. Hvor forældre giver i massevis af gaver til deres børn. I stedet for at finde måske én fin ting (eller måske et par stykker), så får de gave efter gave efter gave. Og nogen forældre glæder sig så meget til at give dem, at de giver gaverne på forhånd, og så køber de da bare nogle nye.

Igen: Hvordan lærer børnene så tingenes værdi? Jeg har siddet til så mange juleaftener med børn i min familie, hvor der har været grotesk mange gaver til dem, og de forholder sig jo dårligt nok til gaverne, det er bare et tak og så videre til den næste, og derefter har de så meget, at de slet ikke ved, hvad de skal med alle de ting. Hvorfor er det blevet et spørgsmål om kvantitet?

Jeg er blevet spurgt, om jeg ikke ville gøre på samme måde, hvis vi havde mange penge. Men svaret er nej! Vores børn vil i fremtiden få kalendergaver, men kun til advent. HVIS vi vil lave pakkekalender for hver dag i december, bliver det bare nogle små ting, fx idéen med en pakke duplo delt op over måneden, blandet med lidt sundt julesnold (fx clementiner og den slags). Sådan gjorde mine forældre, og det var fantastisk - Min bror og jeg havde ikke brug for fancy, dyre gaver hver dag. Ej heller at svømme i en uoverskuelig regn af gaver juleaften.

Vores barn får én julegave af os, en jeg er sikker på, at hun vil elske. Og hun får først adventskalender næste år (hun er ikke så gammel endnu). Og sådan ville vi også gøre, hvis vi var rige - Og vi ville ikke gå ud og bruge 3000 på julegaver til et enkelt barn, fordi vi mener, at det er vigtigt at lære om tingenes værdi og at værdsætte det man får. Ikke dermed sagt at de skal nøjes med én gave hele julen, der er jo også gaver fra familie og så videre. Det behøver bare ikke være sådan et bjerg, som man så ofte ser, som dårligt nok kan være i bilen hjem.

enig med dig ! 

Oscar får pakkekalender af sin mormor og det er meget små gaver ..

Sidste år fik han f. eks duplo hver dag næsten , og til sidst havde han zoologiskhave

Anmeld

22. december 2012

anynom

Anonym skriver:

Jeg er helt enig!

Jeg fik simpelthen gåsehud den anden dag hvor jeg hørte en anden mor sige "Ja, min søns største julegave har kostet 1600 kr". Det viste sig, at han får 8(!!!!!) gaver af sine forældre. Synes ærlig talt at det er frås og (jo) svineri. Knejten er 5 år gammel Han risikerer jo at få et forskruet syn på verden.

Vi har primært ønsket os praktiske ting til vores pige i år - og de bliver ikke alle åbnet sammen med hende d. 24. Nogle af dem åbner os forældre altså når hun er puttet, for hvordan skulle hun kunne rumme så mange gaver. Nu er hun også kun 1 år - når hun bliver større skal hun selvfølgelig selv have lov til at være med til at åbne gaverne.

Håber det giver mening - er træt ovenpå sygdom i hjemmet :/

Anmeld

22. december 2012

B&J

Anonym skriver:

Ja jeg forstår godt hvad du mener Og selvfølgelig gør hver mand tingene forskelligt, men prøver også bare at stille op, om det ikke har nogle faldgruber og risici at overvælde børnene med dyre gaver. Det giver jo også nogle forventninger til fremtiden, som kan være svære at indfri for andre der kommer ind i personens liv

Jamen du har helt ret, ens børn forventer også når de bliver større at pakkerne er dyre så du har helt ret....

men det er jo folk valg hvad de kan og hvad de har råd til....

Anmeld

22. december 2012

Fenja09

Jeg tror ikke at julen tager overhånd som sådan - jeg tror at julen afspejler det samfund vi lever i idag. Min opfattelse er, at børn i dagens Danmark ( i hvert fald mange af dem) har alt det de har brug og mere til, faktisk har de måske så meget, at forældrene ikke aner hvad de skal give børnene i julegaver fordi de får så mange ting løbende.

Men jeg tror også at vi voksne har det vi skal have - jeg har i hvert fald aldrig selv særlig mange ønsker op til jul, fordi jeg køber det jeg har brug for og lyst til igennem året.

Vores datter får 1 gave af os i år og ikke noget særlig dyrt. Det er ikke fordi hun ikke må få mere, men fordi hun alligevel ikke har nogen idé om hvad jul er og vi kan jo bare købe de ting hun har brugt for i f.eks Februar eller Maj.

Da jeg var barn fik vi også kalendergaver, det var f.eks et rødt glaseret æble med kokos, blyanter osv. Min datters kalendergaver er alt fra Småfolk huer, Joha undertøj til bøger, Duplo osv. Det er ret forskellig i pris. Skal lige tilføjes at det er fra hendes farmor og farfar og det er deres første barnebarn. Vi er klar over, at så snart der kommer flere børnebørn til så bliver pakkerne nok anderledes.

Mht. at børn får mange gaver selve juleaften afhænger nok også meget af familiens størrelse. Min familie er f.eks ikke særlig stor så Alberte får nok omkring 5-6 gaver af dem. Havde jeg nu en familie hvor vi var 15 samlede så ville antallet af gaver automatisk stige.

Men jo, børn er forkælede idag - tror dog på, at de fleste forældre giver dem en idé om tingenes værdi trods det at de får dyre og mange pakker til jul.

/Fenja

Anmeld

22. december 2012

Laulund87

Er SÅ enig!

Er rigtig stolt over at jeg har lært min datter at være glad og taknemmelig for det hun nu får! Selv hvis det er et par strømper, bliver hun ellevild Hendes julegave koster 250 kr. Vi har ikke mange penge denne jul, MEN hun ville ikke få for mere selv hvis vi var stenrige

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.