Tager juleræset ikke overhånd?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. december 2012

anynom

Muhmi skriver:

Hehe... Men i et andet interview siger hun at man kun bør holde én jul... Og vil det ikke give børnene et HELT forkert indtryk at i de efterfølgende juledage får man også gaver? Det ville jeg i hvert fald blive forvirret over, når jeg så blev større og gaverne i de efterfølgende dage pludselig stopper....

Tjo, det kan der selvfølgelig være noget om

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. december 2012

twinny

twinny skriver:

Jamen jeg krybber til korset. Vi kører frås og svineri stilen ifølge julieWH.
Vores børn får mange gaver og ja dyre gaver. Og pakkekalender.
Nu var jeg selv forkælet da jeg boede hjemme og jeg var stadigvæk taknemmelige for den billigste eller mindste gave.
Så det mener jeg ikke altid hænger sammen.
Ja det kan godt være det har taget overhånd i nogens øjne. Men ikke i mine.
Man bestemmer selv. Jeg siger heller ikke noget til folk der vælger at give en ikke så dyr gave. Det er deres børn og vi er alle forskellige.
Glædelig jul

Og dit link så jeg godt i godmorgen Danmark.
Jeg synes personligt hun er meget gammeldags i sine metoder. Også måske en smule virkelighedsfjern. så det giver jeg ikke meget for. Høhø

Anmeld

22. december 2012

Anonym trådstarter

Muhmi skriver:

Må indrømme at jeg ikke er enig i det hun siger... Hvornår skal de så have gaverne fra dem de ikke holder jul med?

Silas holder jul med farmor, farfar, faster, onkel, fætter, oldemor og hans forældre... Må han så ikke få gaver fra mormor, morfar, morbror og alle de andre på hans mors side af familien, fordi han kan blive forvirret???

Den der kan jeg slet ikke forholde mig til....... 

Tja, her tog vi en hyggeaften med svigerforældrene, hvor vores barn så fik sine gaver fra dem. Det kan man jo sagtens - og så får de også lov at se barnets glæde ved at åbne gaverne, det er vel også en af tankerne bag at give gaver

Anmeld

23. december 2012

Na-Wi

Er enig med dig.. 

Med hensyn til pakkekalender, har jeg for første gang lavet en til min søn, og jeg har ikke købt noget vildt til ham.. Jeg har hele november været i tiger butikken, for at finde små 10 kroners gaver til ham, og han har været lykkelig hver eneste morgen over det der lå i sokken.. 

Jeg forstår heller ikke hvorfor børn skal have så dyre ting dagligt, når min dreng er et levende bevis på at en billig ting måske giver mere glæde  

Anmeld

23. december 2012

mpr

Anonym skriver:

Jeg vælger at være anonym, da jeg tænker der måske er nogen der vil tage det (unødvendigt) personligt, så det er bare en lille sikkerhedsforanstaltning.

Har alt det her jul og gaveræs ikke taget overhånd? Jeg sad og læste en debat på en anden side forleden, hvor folk hver dag skriver, hvad de har givet deres børn i pakkekalender. Altså HVER dag. Og det var noget lignende det her: "I dag har han fået en DVD-film, i dag har han fået en stor pakke Duploklodser, i dag har han fået en fisherprice legemobil" - Og jeg sad og tænkte, at mange af de ting var noget jeg ville give i julegave!! Ikke pakkekalender. En anden mor havde gjort noget, synes jeg, genialt. Hun havde købt en pakke duplo, og så fik hendes søn et par klodser om dagen, og det elskede han og glædede sig til hver dag at der kom mere til, så han til slut havde en hel samling.

Når man giver dyre pakkekalendergaver, begynder det så ikke at miste sin magi? Risikerer man ikke at lære sine børn de forkerte værdier?

Det samme med juleaften. Hvor forældre giver i massevis af gaver til deres børn. I stedet for at finde måske én fin ting (eller måske et par stykker), så får de gave efter gave efter gave. Og nogen forældre glæder sig så meget til at give dem, at de giver gaverne på forhånd, og så køber de da bare nogle nye.

Igen: Hvordan lærer børnene så tingenes værdi? Jeg har siddet til så mange juleaftener med børn i min familie, hvor der har været grotesk mange gaver til dem, og de forholder sig jo dårligt nok til gaverne, det er bare et tak og så videre til den næste, og derefter har de så meget, at de slet ikke ved, hvad de skal med alle de ting. Hvorfor er det blevet et spørgsmål om kvantitet?

Jeg er blevet spurgt, om jeg ikke ville gøre på samme måde, hvis vi havde mange penge. Men svaret er nej! Vores børn vil i fremtiden få kalendergaver, men kun til advent. HVIS vi vil lave pakkekalender for hver dag i december, bliver det bare nogle små ting, fx idéen med en pakke duplo delt op over måneden, blandet med lidt sundt julesnold (fx clementiner og den slags). Sådan gjorde mine forældre, og det var fantastisk - Min bror og jeg havde ikke brug for fancy, dyre gaver hver dag. Ej heller at svømme i en uoverskuelig regn af gaver juleaften.

Vores barn får én julegave af os, en jeg er sikker på, at hun vil elske. Og hun får først adventskalender næste år (hun er ikke så gammel endnu). Og sådan ville vi også gøre, hvis vi var rige - Og vi ville ikke gå ud og bruge 3000 på julegaver til et enkelt barn, fordi vi mener, at det er vigtigt at lære om tingenes værdi og at værdsætte det man får. Ikke dermed sagt at de skal nøjes med én gave hele julen, der er jo også gaver fra familie og så videre. Det behøver bare ikke være sådan et bjerg, som man så ofte ser, som dårligt nok kan være i bilen hjem.

Hvad er jeres tanker om dette emne?

Er enig med dig det kan godt virke voldsomt nogen gange.. Kærestens datter får godt nok også kalendergave hvor vi har købt sådan en gave æske med prinsesse ting men den har kostet 250 kr og det svare jo så til at hun har fået for cirka 10 kr om dagen hvilket jeg synes er en rimelig pris for sådan en gave og så får hun så ikke ekstra gaver i advendt der får hun bare de største der var i gave æsken. Jule aften er det også kun for 500 kr fra hendes far og jeg.. vi synes det er for meget hvis hun får for mere især når andre også giver gaver Vi prøver at lære hende at være taknemmelig for det hun får så at overfråse hende med gaver synes jeg er en meget skidt ide generelt

Anmeld

23. december 2012

Carl-Emil's mor

Anonym skriver:

Jeg vælger at være anonym, da jeg tænker der måske er nogen der vil tage det (unødvendigt) personligt, så det er bare en lille sikkerhedsforanstaltning.

Har alt det her jul og gaveræs ikke taget overhånd? Jeg sad og læste en debat på en anden side forleden, hvor folk hver dag skriver, hvad de har givet deres børn i pakkekalender. Altså HVER dag. Og det var noget lignende det her: "I dag har han fået en DVD-film, i dag har han fået en stor pakke Duploklodser, i dag har han fået en fisherprice legemobil" - Og jeg sad og tænkte, at mange af de ting var noget jeg ville give i julegave!! Ikke pakkekalender. En anden mor havde gjort noget, synes jeg, genialt. Hun havde købt en pakke duplo, og så fik hendes søn et par klodser om dagen, og det elskede han og glædede sig til hver dag at der kom mere til, så han til slut havde en hel samling.

Når man giver dyre pakkekalendergaver, begynder det så ikke at miste sin magi? Risikerer man ikke at lære sine børn de forkerte værdier?

Det samme med juleaften. Hvor forældre giver i massevis af gaver til deres børn. I stedet for at finde måske én fin ting (eller måske et par stykker), så får de gave efter gave efter gave. Og nogen forældre glæder sig så meget til at give dem, at de giver gaverne på forhånd, og så køber de da bare nogle nye.

Igen: Hvordan lærer børnene så tingenes værdi? Jeg har siddet til så mange juleaftener med børn i min familie, hvor der har været grotesk mange gaver til dem, og de forholder sig jo dårligt nok til gaverne, det er bare et tak og så videre til den næste, og derefter har de så meget, at de slet ikke ved, hvad de skal med alle de ting. Hvorfor er det blevet et spørgsmål om kvantitet?

Jeg er blevet spurgt, om jeg ikke ville gøre på samme måde, hvis vi havde mange penge. Men svaret er nej! Vores børn vil i fremtiden få kalendergaver, men kun til advent. HVIS vi vil lave pakkekalender for hver dag i december, bliver det bare nogle små ting, fx idéen med en pakke duplo delt op over måneden, blandet med lidt sundt julesnold (fx clementiner og den slags). Sådan gjorde mine forældre, og det var fantastisk - Min bror og jeg havde ikke brug for fancy, dyre gaver hver dag. Ej heller at svømme i en uoverskuelig regn af gaver juleaften.

Vores barn får én julegave af os, en jeg er sikker på, at hun vil elske. Og hun får først adventskalender næste år (hun er ikke så gammel endnu). Og sådan ville vi også gøre, hvis vi var rige - Og vi ville ikke gå ud og bruge 3000 på julegaver til et enkelt barn, fordi vi mener, at det er vigtigt at lære om tingenes værdi og at værdsætte det man får. Ikke dermed sagt at de skal nøjes med én gave hele julen, der er jo også gaver fra familie og så videre. Det behøver bare ikke være sådan et bjerg, som man så ofte ser, som dårligt nok kan være i bilen hjem.

Hvad er jeres tanker om dette emne?

Tager det ikke overhånd når fremmede folk bruger deres tid på at tænke og diskutere hvordan andre folk gør det? først der synes jeg det tager overhånd jeg har altid været snot forkælet og ved du hvad? Jeg sætter lige så stor pris på en buket blomster der er plukket som købt og jeg har fået alt fra en hest til en sofa til en bog i julegave og jeg har sat lige meget pris på det hele min søn er forkælet men på den gode måde. Man kan godt være forkælet men godt opdraget = man nyde sine gaver også kan man være forkælet og dårligt opdraget = et barn der er ligeglad med gaverne... For mig handler det ikke om hvad han får men at han får noget jeg  synes han skal have hva andre folk gør kan ikke " hidse" mig op rigtig god jul <3

Anmeld

23. december 2012

booster_88

På mange områder, jo så har julen taget fuldstændig overhånd, det handler om hvem der giver for mest, og giver de største gaver.

I år bliver vores trolde barn over øset i gaver, men ikke fra os, men fra familien, han får dem så over to dage, ellers kan han ikke rumme det.

Af os får han for måske jah maks 200 kr og nok også mindre. Og det er vi sådan set ok med, for han får noget han elsker Omvendt bliver vores søn glad hvis vi pakker noget af hans eget legetøj ind og giver ham Det gør vi selvføglelig ikke, men bare for at lave et billede af hans taknemmelighed

Anmeld

23. december 2012

TNBC

Muhmi skriver:

Må indrømme at jeg ikke er enig i det hun siger... Hvornår skal de så have gaverne fra dem de ikke holder jul med?

Silas holder jul med farmor, farfar, faster, onkel, fætter, oldemor og hans forældre... Må han så ikke få gaver fra mormor, morfar, morbror og alle de andre på hans mors side af familien, fordi han kan blive forvirret???

Den der kan jeg slet ikke forholde mig til....... 

Jeg er meget tit uenige med hvad hende lola siger.
Hverken min far, min søster eller jeg skal se nevøerne juleaften men kunne aldrig drømme at de ik finde gaven juleaften,(hvis jeg havde set dem før jul, havde de fået den der, men vi ses først efter nytår så de får dem juleaften.)
Angående pakkekalender, jeg har altid kun fået adventsgaver og altid noget nyttigt(en klog og fornuftig far)

Anmeld

23. december 2012

skønneunger

Mine børn er måske hvad måske hvad man vil kalde forkælet men de er langt fra forvent og utaknemlige, de får alt fra wii spil til en pakke tyggegummi i deres pakkekalender og tyggegummi/slik eller andre småting bringer lige så meget glæde som det lidt dyrere! og ja mine børn får langt mere end 1 gave fra mor og far men til gengæld får de så også kun 1 fra morfor og 1 fra older og jeg synes ærligt talt mine børn skal have mere end 3 gaver i alt.

jeg er vokset op i et hjem med få midler men julen var altid magisk og fyldt med gaver for det var den ene gang om året min mor havde sparet op til længe så hun kunne forkæle mig i hovede og r.. og det har jeg så "arvet" fra min mor, jeg fik så heller ikke gaver andet end til fødselsdag eller jul og det gør mine drenge heller ikke, ud over de nødvendige ting.

men må ærligt talt sige jeg er træt af at høre den samme rumlen, om og om igen om at børn der får store gaver ikke er taknemlige og de ender med at blive forvent osv osv. mine børn er meget taknemlige og forventer ingenting og bliver stadig glad og overrasket over små ting.

Vi har bestemt et stramt budget herhjemme men jeg køber tingene løbende hele året og de wii spil de får har jeg købt brugt feks til måske 20 kr så mine drenges pakkekalender ser måske dyr ud men det er den ikke

Glædelig jul til alle, nyd jeres børns glæde over de ting de får i stedet for at tænke så meget over hvad andre børn får

Anmeld

23. december 2012

Koen.

Laulund87 skriver:

Er SÅ enig!

Er rigtig stolt over at jeg har lært min datter at være glad og taknemmelig for det hun nu får! Selv hvis det er et par strømper, bliver hun ellevild Hendes julegave koster 250 kr. Vi har ikke mange penge denne jul, MEN hun ville ikke få for mere selv hvis vi var stenrige

Jamen selvom de får dyre gaver kan de da os godt Lære at være taknemlige eller? Lærke er præcis som maria, om det så var en sten hun fik i gave ville hun blive glad, men Lærke er jo ud fra andres syns punkt nok en af de børm hvor hun er forkælet og juleræset har taget over..

Ts. som en anden skriver så tror jeg bare juleræset har fulgt med tiden.. ikke at jeg synes det er ok og bruge 4-5000 kr på gaver til et enkelt barn, men sådan er tiden vist bare desværre.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.