P** - jeg har spist koldrøget laks i dag!!! Vidste ikke....

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. december 2012

lisbethita

M (: skriver:

Hm, det er måske lige voldsomt nok at kaste det op, men synes ikke, der er grund til dårlig samvittighed - som andre skriver er det jo bakterier og sygdom, der er risiko for, og du er jo ikke blevet syg af det, så det har nok været helt fint (:

Tror det var psykisk....fik det vildt dårligt og så kom det lidt af sig selv. Har det fint nu. Tror jeg fik det så skidt, fordi en kollega pludseligt begyndte at kværne vildt om, at det sgu da var vildt farligt at spise bla bla bla. Jeg er normalt ikke sådan at hyle ud af den, men det skal jeg da love for, at jeg blev.

Alt ok nu :-)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. december 2012

M (:

lisbethita skriver:

Tror det var psykisk....fik det vildt dårligt og så kom det lidt af sig selv. Har det fint nu. Tror jeg fik det så skidt, fordi en kollega pludseligt begyndte at kværne vildt om, at det sgu da var vildt farligt at spise bla bla bla. Jeg er normalt ikke sådan at hyle ud af den, men det skal jeg da love for, at jeg blev.

Alt ok nu :-)

Det var godt.. 

Anmeld

14. december 2012

Mussen2

Korrekt. Fisken SKAL have været nedfrosset i 18-24 timer, hvis det skal spises rådt som i f.eks. sushi. Derfor må man som gravid gerne spise sushi (og garanteret også koldrøget laks) hvis det har været frosset.. 

En anden problematik ved laks fra Østersøen er så, at de indeholder en stor mængde dioxin, og dette kan være skadeligt for barnet. Derfor må man maks. spise 125 gram Østersø-laks om måneden (altså er det f.eks. ok at spise mere end 125 gram opdrættede laks)..

Det er lige præcis den viden jeg havde fået også, men min veninde der er gravid nu, har fået forbud fra lægen mod at spise sushi da lægen for nylig havde været på kursus, hvor der blev talt for at ændre disse anbefalinger.

Det overraskede mig

Anmeld

14. december 2012

M (:

Mussen2 skriver:

Det er lige præcis den viden jeg havde fået også, men min veninde der er gravid nu, har fået forbud fra lægen mod at spise sushi da lægen for nylig havde været på kursus, hvor der blev talt for at ændre disse anbefalinger.

Det overraskede mig

Hvad var argumentet for at de skulle ændres?

Anmeld

14. december 2012

Mussen2

Hvad var argumentet for at de skulle ændres?

Jeg husker det faktisk ikke, kan egentlig ikke huske om hun havde fået en forklaring. Sorry

Anmeld

14. december 2012

Victoria2013

lisbethita skriver:

Puha...der er dælme godt nok meget man ikke må. Vidste godt det med lufttørret skinke og skimmeloste. Men ikke med laks.

Må man ikke spise skimmeloste?  Det havde jeg ikke lige opdaget...

For så har jeg da godt nok et problem, thi det har jeg da indtaget meget af siden jeg blev gravid (og vi taler alt fra brie til gorgonzola). Jeg elsker ost og har altid gjort det. Hvad er lige præcis grunden til man ikke må spise det? Hvad skulle der ske ved det?

Anmeld

14. december 2012

LR85

lisbethita skriver:

Som overskriften siger, så har jeg spist koldrøget laks i dag OG 2 gange yderligere i denne uge. Jeg vidste faktisk ikke, at man ikke måtte spise det? Det gjorde jeg også under sidste graviditet.

Nogle steder skriver de, at man ikke må spise hverken koldrøget laks. Andre steder skriver de, at man GERNE må. Helt tredje steder skriver de, at man helst kun må spise varmrøget laks og helt fjerde steder skriver de, at man helst kun må spise koldrøget!

Jeg er noget forvirret....og spiser i hvert fald det ikke igen! ØV!!!

Ved I noget om det?

Det må man da godt.

Bare i mindre mængder. 

Anmeld

14. december 2012

baby012

lisbethita skriver:

Tak for dit indlæg. Så må jeg bare , for jeg kan ikke så godt ændre det. Jeg har allerede spist det uden at vide noget om, at man ikke måttte spise det og det gjorde jeg også under sidste graviditet.

Men jeg spiser det ikkge igen. Det er sikkert.

Puha...der er dælme godt nok meget man ikke må. Vidste godt det med lufttørret skinke og skimmeloste. Men ikke med laks.

Tak igen. Jeg må bare  

Kom selv til det med min datter, og fik bare røffel af min mor 

Min datter har det helt fint idag , chancen er lille for at der sker noget.. 

Så der er sikkert ikke sket noget 

Ja det vildt med alt det man ikke må 

Anmeld

15. december 2012

lisbethita

Kia2013 skriver:

Må man ikke spise skimmeloste?  Det havde jeg ikke lige opdaget...

For så har jeg da godt nok et problem, thi det har jeg da indtaget meget af siden jeg blev gravid (og vi taler alt fra brie til gorgonzola). Jeg elsker ost og har altid gjort det. Hvad er lige præcis grunden til man ikke må spise det? Hvad skulle der ske ved det?

Det er fordi, at skimmeloste har en eller anden bakterieflora, som åbenbart også findes i røget laks !

Se her:

Nej Sundhedsstyrelsen fraråder gravide at spise bløde oste og skimmelost som for eksempel gorgonzola på grund af faren for at blive smittet med bakterien listeria monocytogenes.

Men som du kan læse, så handler det om "faren" for at blive smittet, så hverken du eller jeg kan gøre noget ved det, som vi allerede HAR spist, men det er nok en god ide ikke at spise det mere.

Håber det hjalp!

Anmeld

15. december 2012

lisbethita

LR85 skriver:

Det må man da godt.

Bare i mindre mængder. 

Jeg har spist ret meget i denne uge alene. Jeg ville heller aldrig flippe ud over en lille potion. ALt med måde. Men gjort er gjort. Jeg spiser bare ikke mere nu.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.