Altså, nu er jeg jo den ultimative kaninelsker. Pt har jeg desværre kun en, men jeg har to tomme bure stående, som jeg skal have "fyldt".
Det du siger med at tage den op, behøver man bestemt ikke. Man kan få et bur som man kan stille på gulvet med en låge som kan åbnes i siden, så den selv kan hoppe ud.
Faktisk tror mange mennesker, at en kanin er til at sidde med, men en kanin er faktisk ikke et skødedyr. De vil helst ikke løftes op, og bliver vilde og fægter meget med arme og ben hvis man tager dem op. Så det er altså ikke umornalt, at en kanin kradser. En kanin kan løbe frit på værelset, eller hele huset, hvorimod en hamster NEMT kan gemme sig, og JEG synes de er enormt svære at fange hvis de først er løs.
Derudover kan en kanin og en hund godt (i mange tilfælde) være i samme stue, hvis man gør det med forsigtighed i starten.
Din datter vil kunne lave hoptræning og gå til konkurrencer med den (i kan læse mere på nettet, ellers kan i skrive til mig), den vil formegentlig kunne trænes så godt, at den reagere på dens navn og hun kan tilmed gå tur med den i snor.
Alt i alt synes jeg en kanin er en god ide til et barn
Med hensyn til om de lugter; en kanin bruger pftest samme hjørne i buret til at besørge, så hvis man en gang om dagen/hver anden dag fjerne det ene hjørne, lugter de ikke så meget. Det handler også om det strøelse man har i buret. Det almindelige savsmuld/spåner i dyrehandleren lugter hurtigere end så meget andet.
Så...her var i hvertfald en del om kaninen. - Og det er et fantastisk dyr!
Har du flere spørgsmål i forhold til kanin, så skriv endelig. Så skal jeg nok komme med et godt svar..