Hej
Jeg tror, at der er rigtig mange, der kan nikke genkendende til det, du beskriver. Nemlig livet med barn, job, huslige pligter, egotid og parforhold, der skal gå op i en højere enhed, og gerne til perfektion det hele. Det er HELT normalt dét, du oplever, og jeg kender rigtig mange, der har været igennem det, du oplever nu.
Et parforhold går op og ned. Når det går godt, er det nemt at elske hinanden og være opmærksomme på hinanden. Men når vi bliver pressede, og man føler, at man bare skal overleve dag for dag pga. stress, kan vi nemt komme til at glemme os selv og hinanden. Så kan man nemt køre ind på et negativt spor, hvor man kun fokuserer på, hvad den anden gør forkert, gnisten og følelsen af fællesskab forsvinder, og man kan let tænke, at når det nu er så svært og netop ikke lyserødt, så skal det måske bare ikke være jer.
Jeg tror, at det, du oplever, er mangel på nærvær, fællesskab og opmærksomhed. At du savner, at I også er kærester ud over at være mor og far. Ofte er det ikke de konkrete ting, såsom underbukserne på gulvet eller den glemte opvask, der går os på, men den følelse det giver os, såsom mangel på respekt eller opmærksomhed.
I kan gøre flere ting for at finde hinanden igen:
- Tag en snak om, hvad der gør jer glade, og hvad der får jer til at føle jer elskede. I kan ikke hver især tænke jer til, hvad den anden tænker. Vær konkrete, sig f.eks.: Jeg bliver glad, når du roser mig. Jeg bliver glad, når du tager opvasken, uden at jeg beder dig om det. Jeg bliver glad, når du køber blomster til mig. Jeg bliver glad, når du holder om mig. Jeg bliver glad, når du overrasker mig. Læs evt. denne artikel om kærlighedssprog: https://www.baby.dk/Information/Articles.aspx?ArticleID=251
- Når I diskuterer, så lad være med at fokusere på, hvad den anden gør forkert - igen, vær konkret, fokuser på dig selv. Sig f.eks.: Jeg oplever det sådan og sådan, når du gør sådan og sådan. F.eks.: Jeg bliver ked af det og føler, at alt ansvaret for familien hænger på mig, når du ikke bidrager eller overholder vores aftaler.
- Snak om, hvordan I gerne vil være en familie. Hvilke værdier betyder noget for jer, og hvordan vil I gerne have, at jeres hverdag skal se ud. Gør det til et fælles projekt at få et velfungerende forhold og en velfungerende familie med plads til alle. Husk: It takes two to tango. Fortæl ham, hvordan du har det. I har begge et ansvar for at få det til at fungere.
- Hav kærestetid. Få Lærke passet, så I har tid til hinanden. I kan evt. skiftes til at have ansvaret for at arrangere noget, så det ikke altid hænger på evt. dig. Det behøver ikke være fin middag på restaurant, men kan lige så vel bare være et par timer alene hjemme.
- Hav alenetid: Hav tid for dig selv til at gøre noget, du har lyst til. Vi kan ikke være noget for andre, hvis vi konstant føler os presset og ikke kan mærke, hvem vi er.
- En øvelse i at vise opmærksomhed: Én gang om ugen skal I hver især gøre noget, som I tror vil glæde den anden. I må ikke fortælle den anden, hvad det er I gør, og heller ikke hvornår I gør det. Dagen efter, du har opdaget dét, din kæreste har gjort, skal du give ham/hende en lille gave, som tegn på at du har opdaget, hvad det var, hun/han gjorde for at glæde dig. Men du må ikke sige, hvad det er, du tror, din kæreste har gjort, eller hvad du selv har gjort.
Jeg er hverken psykolog eller parterapeut, men mor til tre og gift og har som sagt masser af veninder, der også oplever, at hverdagen ikke altid er så lyserød og fyldt med passion, som man kunne ønske. Så håber, at du kan bruge lidt af mine tanker til noget.
Mange hilsner
Karoline