Kan en læge nægte en kejsersnit?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.666 visninger
46 svar
0 synes godt om
6. oktober 2012

Tøs85

Ja som om overskriften lyder, kan man blive nægtet kejsersnit..? Hvis man ikke har nogen lægelig grund til at vælge det eller lider af noget psykisk..
Er bare rigtig bange for den lille ikke kan klare en vaginal fødsel uden komplikationer.. Det er der desværre mange babyer i familien og vennekredsen der ikke har kunnet og lider under det i dag..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. oktober 2012

anynom

Tøs85 skriver:

Ja som om overskriften lyder, kan man blive nægtet kejsersnit..? Hvis man ikke har nogen lægelig grund til at vælge det eller lider af noget psykisk..
Er bare rigtig bange for den lille ikke kan klare en vaginal fødsel uden komplikationer.. Det er der desværre mange babyer i familien og vennekredsen der ikke har kunnet og lider under det i dag..

Det vil altid være helt op til dig hvad du vil - undtagen selvfølgelig hvis du gerne ville føde vaginalt og dette var til fare for barnet.

Så vidt jeg ved er det din jordemoder og ikke læge du skal snakke med

Og hun vil nok forsøge at snakke med dig om hvorfor (og det kan være du føler dig presset), men det er ALTID dit valg!

Anmeld

6. oktober 2012

ESV

Jeg aner ikke om de ligefrem kan nægte det men har du sat di ind i konsekvenserne ved kejser snit??

Anmeld

6. oktober 2012

Tøs85

Har talt med jordemoder om det og skal til samtale på mandag.. Men har hørt noget om at en læge godt kan nægte det, hvis ikke grunden er god nok..

Har læst om alt der er omkring kejsersnit, men er glad for at skulle tale med en læge og jordemoder om konsekvenserne, men det får mig ikke til at ændre holdning, fordi har ikke hørt nogle konsekvenser som er så slemme som de børn og babyer jeg kender er udsat for, pga fødsel..

Anmeld

6. oktober 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Tøs85 skriver:

Jeg ved det faktisk ikke, men: Har du læst de mange indlæg om KS i den tråd, du tidligere har oprettet om emnet? Og har du fået tilstrækkeligt med information fra din jordemor om risici og ulemper ved hhv. KS og vaginal fødsel? 

Jeg tænker, at hvis din frygt for, at barnet "lider skade" ved en vaginal fødsel er velbegrundet, så vil jordemoren selvfølgelig bane vejen for et KS - men hvis der ikke er konkret grund til frygt ud over, hvad du har hørt fra familie og bekendte, så skal du i hvert fald være velinformeret, før du træffer et valg. Og den info er din jordemor den mest kompetente til at give dig. 

Anmeld

6. oktober 2012

Tøs85

Mor og meget mere skriver:

Jeg ved det faktisk ikke, men: Har du læst de mange indlæg om KS i den tråd, du tidligere har oprettet om emnet? Og har du fået tilstrækkeligt med information fra din jordemor om risici og ulemper ved hhv. KS og vaginal fødsel? 

Jeg tænker, at hvis din frygt for, at barnet "lider skade" ved en vaginal fødsel er velbegrundet, så vil jordemoren selvfølgelig bane vejen for et KS - men hvis der ikke er konkret grund til frygt ud over, hvad du har hørt fra familie og bekendte, så skal du i hvert fald være velinformeret, før du træffer et valg. Og den info er din jordemor den mest kompetente til at give dig. 

Ja men mange af dem er noget sludder, siger min jordemoder og meget af det er meget rigtigt, men det hele som er sandt handler om ricisi for mig og ikke barnet.. Og jeg vil meget hellere have at jeg lider end at barnet gør det..
Men er lidt nervøs for hvad en læge som skal lave kejsersnittet og som har set sidste ord kan gøre.. Heller ikke fedt at få kejsersnit af en som er imod det

Anmeld

6. oktober 2012

Anette&Sophia

Tøs85 skriver:

Jeg er sikker på at hvis du prøver og fremlægge det som du selv skriver til sidst i trådstart, så vil de måske nok kigge på det :-) 
prøv det, du kan max få et nej. men jeg krydser fingre for dig!  

Anmeld

7. oktober 2012

SussieThyssen

Tøs85 skriver:

Har talt med jordemoder om det og skal til samtale på mandag.. Men har hørt noget om at en læge godt kan nægte det, hvis ikke grunden er god nok..

Har læst om alt der er omkring kejsersnit, men er glad for at skulle tale med en læge og jordemoder om konsekvenserne, men det får mig ikke til at ændre holdning, fordi har ikke hørt nogle konsekvenser som er så slemme som de børn og babyer jeg kender er udsat for, pga fødsel..

De kan ikke nægte dig et kejsersnit, så stå på din ret.

Min den 3. blev født ved kejsersnit og aldrig har jeg været så lettet, som da jeg efter en kæmpe kamp fik dem overtalt. Det var utroligt hårdt., men efter sigende, er de mere medgørlige i dag, end de var for 15 år siden.

I mit tilfælde kunne jeg bare føle, at jeg ikke kunne få ham ud.
Det mente de kloge hoveder jo så, at jeg sagtens kunne, da jeg jo havde født alm. flere gange før.
Bag efter kom de pænt og undskyldte, for jeg var alligevel endt med kejsersnit, han VAR nemlig alt for stor, jeg havde aldrig kunne få hans skuldre ud.

Så stol på dig selv.
Hvis du føler, at der er fare for dit barn ved at føde selv, så er det i høj grad dig der bestemmer. Og så kan jeg iøvrigt fortælle dig, at ca 70- 80 % af alle amerikanske børn bliver født ved kejsersnit, så hvis det var så farligt, så var tallet helt sikkert ikke så stort
Så du skal ikke tro på skræmmekampagnerne.
Selvfølgelig er der fare for komplikationer, det ER en operation, men der er så sandeligt også fare for komplikationer ved fødsler.
Og hvis du ellers er omhyggelig med at passe på såret og dig selv efterfølgende, sørge for at have et godt vitaminniveau i kroppen, så skulle det gå let og uden problemer.
Faktisk var jeg 100 gange mere i hopla efter mit kejsersnit end jeg nogen sinde har været ved mine fødsler

Kærligst
Sussie

Anmeld

7. oktober 2012

L&V

Tøs85 skriver:

Det kan man godt ja, det blev jeg efter flere samtaler med læger og jordemødre på sygehuset

Anmeld

7. oktober 2012

ekebiv

SussieThyssen skriver:

De kan ikke nægte dig et kejsersnit, så stå på din ret.

Min den 3. blev født ved kejsersnit og aldrig har jeg været så lettet, som da jeg efter en kæmpe kamp fik dem overtalt. Det var utroligt hårdt., men efter sigende, er de mere medgørlige i dag, end de var for 15 år siden.

I mit tilfælde kunne jeg bare føle, at jeg ikke kunne få ham ud.
Det mente de kloge hoveder jo så, at jeg sagtens kunne, da jeg jo havde født alm. flere gange før.
Bag efter kom de pænt og undskyldte, for jeg var alligevel endt med kejsersnit, han VAR nemlig alt for stor, jeg havde aldrig kunne få hans skuldre ud.

Så stol på dig selv.
Hvis du føler, at der er fare for dit barn ved at føde selv, så er det i høj grad dig der bestemmer. Og så kan jeg iøvrigt fortælle dig, at ca 70- 80 % af alle amerikanske børn bliver født ved kejsersnit, så hvis det var så farligt, så var tallet helt sikkert ikke så stort
Så du skal ikke tro på skræmmekampagnerne.
Selvfølgelig er der fare for komplikationer, det ER en operation, men der er så sandeligt også fare for komplikationer ved fødsler.
Og hvis du ellers er omhyggelig med at passe på såret og dig selv efterfølgende, sørge for at have et godt vitaminniveau i kroppen, så skulle det gå let og uden problemer.
Faktisk var jeg 100 gange mere i hopla efter mit kejsersnit end jeg nogen sinde har været ved mine fødsler

Kærligst
Sussie

At tallet er så højt i USA syns jeg er et skræmmende bevis på at vi er blevet mere dovne og pyldrede når det kommer til at føde. Jeg synes det er SÅ skidt når jeg læser om kvinder ( her tænker jeg IKKE på TS!!!!) der er bange for at føde og som VIL have det forbandede kejsersnit for så er vi lissom mere i kontrol og vi kender jo så også datoen på forhånd og det er da "ih så praktisk".
Min første fødsel endte i akut kejsersnit og hold nu op hvor følte jeg mig snydt. Nr 2 fødsel "klarede" jeg selv og selv om jeg gik i stykker til og med endetarm og selvom ALT skulle foregå liggende de første 2 uger (med en mand der havde meget dårlig ryg og en næsten 3 årig) vil jeg ALDRIG ha undværet den oplevelse det er at føde selv. Her 3. gang er det min store skræk at der sker et eller andet der gør at det ender i kejsersnit for det er sidste graviditet og jeg GLÆDER mig til oplevelsen på fødegangen :-)

Ps: dette er ikke en kommentar på oplæg hverken fra TS eller hende jeg har "citeret", det er bare en undren over udviklingen. Jeg siger heller ikke at der ikke ER kvinder der har rigtige gode grunde til planlagt kejsersnit!!

Til TS: jeg er nysgerrrig, hvilke mén er det de vaginalt fødte børn i din familie og omgangskreds har?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.