Spørgsmål om grænser for julehjælp

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. oktober 2012

falster

Jeg kan godt forstå Jeres frustration over at der er nogle som søger diverse steder, som ikke har brug for hjælp, og så er der os som søger igennem private steder, fordi der ikke er andre muligheder.

Enlige kan få i pose og i sæk, jojo men enlige har fx. mere at rutte med, end vi har, som er en familie på 6, med en på kontanthjælp pga. sygdom, og en på su.

Enlige får forhøjet børnetilskud, fuld friplads i instituationer til ungerne, osv.

Men mig som har valgt at få en ny kæreste efter en skilmisse, måtte sige nej til lidt over 10000 om måneden, og ja til 5000 i su indtægt, om måneden da vi flyttede sammen.

Men at komme i betragtning til at kunne søge julehjælp igennem organisationer kan ikke lade sig gøre, fordi nu er vi et par med 2 indtægter.

Men jeg kan da også se at det er rigtig realistisk at en enlig med 1-2-3-4 børn, skal have flere penge til rådighed end en familie med 2 voksne, jeg har endnu ikke forstået, hvorfor hjælp til familie ikke går efter indtægter, og ikke som det gør nu antal af voksne i husstanden.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. oktober 2012

TNBC

falster skriver:

Jeg kan godt forstå Jeres frustration over at der er nogle som søger diverse steder, som ikke har brug for hjælp, og så er der os som søger igennem private steder, fordi der ikke er andre muligheder.

Enlige kan få i pose og i sæk, jojo men enlige har fx. mere at rutte med, end vi har, som er en familie på 6, med en på kontanthjælp pga. sygdom, og en på su.

Enlige får forhøjet børnetilskud, fuld friplads i instituationer til ungerne, osv.

Men mig som har valgt at få en ny kæreste efter en skilmisse, måtte sige nej til lidt over 10000 om måneden, og ja til 5000 i su indtægt, om måneden da vi flyttede sammen.

Men at komme i betragtning til at kunne søge julehjælp igennem organisationer kan ikke lade sig gøre, fordi nu er vi et par med 2 indtægter.

Men jeg kan da også se at det er rigtig realistisk at en enlig med 1-2-3-4 børn, skal have flere penge til rådighed end en familie med 2 voksne, jeg har endnu ikke forstået, hvorfor hjælp til familie ikke går efter indtægter, og ikke som det gør nu antal af voksne i husstanden.

Vidste ikke at det var på hvor mange voksne der var i husstanden. Jeg troede at ddt faktisk var indtægten man kiggede på.

Anmeld

8. oktober 2012

falster

De skriver også højt og flot at det er indtægten de går efter, indtil man oplyser at man er 2 voksne i husstanden, så trækker de i land igen.

Kig fx. på de organisationer som som tilbyder julehjælp, de er så venlige at specifisere at det kun er enlige som kan søge, da de automatisk går ud fra at det KUN er dem som har brug for hjælp.

Det samme med kommunerne, når man fx. skal søge tilskud tilinstitutionerne som børnene går i, pludselig når der flytter en ekstra voksen ind på adressen, får man mindre, selvom indtægten falder drastisk ialt.

Det er slet ikke logisk sådan som vores land er sat sammen, med alle deres paragraffer.

Så jo det kan betale sig at være enlig på kontant hjælp, de får forhøjet børnetilskud, institutionerne betalt til børnene, den højeste boligstøtte, den høje kontanthjælp, så alt i alt har de næsten 2 små indtægter som boede der 2 voksne på adressen, med ikke så gode jobs, som "begge havde ca. 10-11000 udbetalt.

Hvor jeg som er flyttet sammen med en kæreste på su, har min kontanthjælp på knap 10000, min kærestes indtægt på 5000, ingen ekstra ordinær børnetilskud, næsten ingen instituations dækning, knap kan få det til at løbe rundt.

Anmeld

8. oktober 2012

falster

Jeg har ikek selv valgt at være på kontant hjælp, og ville nøvig være det, jeg har altid arbejdet, indtil en lastbil valgte at påkører min bil bagfra for snart 4 år siden... så det er skam ikke for at nasse på andre, og har førhen altid klaret mig selv, og nu, ja så gruer vi for hvordan min datters fødselsdag skal gå her om 14 dage, og min søns om 5 uger, for ikke at nævne julen, for alle børn har forventninger om at noget magisk vil ske, og et af deres ønsker bliver opfyldt juleaften.

Anmeld

8. oktober 2012

TNBC

falster skriver:

Jeg har ikek selv valgt at være på kontant hjælp, og ville nøvig være det, jeg har altid arbejdet, indtil en lastbil valgte at påkører min bil bagfra for snart 4 år siden... så det er skam ikke for at nasse på andre, og har førhen altid klaret mig selv, og nu, ja så gruer vi for hvordan min datters fødselsdag skal gå her om 14 dage, og min søns om 5 uger, for ikke at nævne julen, for alle børn har forventninger om at noget magisk vil ske, og et af deres ønsker bliver opfyldt juleaften.

Ja det lyder sku ikke fair.
Men sådan tror jeg bare at Det er bygget sammen.
Jeg gætter på at de knap 10.000 er efter skat, for ellers får du da for lidt.

Anmeld

8. oktober 2012

jydeinden

KittyCatta skriver:

Jeg må desværre lige komme med et pust til debatten vedrørende privat arrangerede julehjælpsforeninger på Facebook.

Jeg er af den holdning, at man skal hjælpe, hvor man kan, og har derfor også planer om at give en julekurv til et par familier, selvom jeg ikke selv er særlig godt stillet økonomisk.

Det går bare galt for mig, når man kan finde deciderede bestillingerlister i julehjælpsgrupper på Facebook. På nogle børns ønskesedler står der ting, som tøj og legetøj indenfor rimelighedens grænser, men desværre ser man også ønsker som penge, koncertbilletter, iPhones og iPads, rejser, smykker og dyrt designertøj. 

Det gør mig rigtig ked af det. Bevares, hvis man ikke er særlig godt stillet økonomisk kan det være svært, at se andre børn rende rundt med ovenstående ting. Det ved jeg alt om. Og det er helt fint at ønske sig det, men man bør måske overveje om det skal skrives på en ønskeseddel til julehjælp.

Jeg ønsker IKKE at være mistroisk, men det bliver jeg desværre en smule, når man ønsker sig disse ønsker, men samtidig ikke ønsker at dele noget så simpelt, som sit postnummer på Facebook, eller navn i en privat besked senere hen, hvis man gerne vil give noget til familien, men blot sender sin adresse. Jeg har jo ingen jordisk chance for egentlig at se om de har brug for noget så. 

Men der er heldigvis også mange, der er utrolig glade for denne hjælp og som jeg inderst inde også ved har brug for denne hjælp. 

Dette indlæg er absolut ikke skrevet for at hakke eller se ned på dem, der virkelig har brug for denne hjælp, men som en undren over nogle af dem, der søger.
Hold venligst debatten sober.  

altså jeg tror ikke du er den eneste som er mistroisk.. jeg synes at diverse former for julehjælp er smukt, og jeg elsker tanken om at hjælpe andre. MEN jeg ville kunne hjælpe nogen på den betingelse at jeg vidste hvem de var, og at de forventninger de havde til min hjælp var i småtings afdelingen.

Jeg ville aldrig nogensinde hjælpe en som bad om diverse dyre spillemaskiner, eller penge for den sags skyld ( i forvejen giver jeg ikke en gang min egen familie penge i gave)

jeg synes det er enormt grådigt på et eller andet plan hvis man forventer at andre giver en en ipad,ipod, bærbar eller noget i den dur. bevars det er da fedest at være med på moden, MEN hvis mor eller far ikke har råd til eller lyst til at ens barn skal være med på moden, så må man prøve at acceptere det på bedste vis

Anmeld

8. oktober 2012

Mor til Ella

KittyCatta skriver:

Hvilket leder mig ind på debatten vedrørende danskernes (stadig stigende) krævementalitet. "Jamen, hvis de har, skal jeg også have!"

De mennesker må hellere se at få fingeren ud og lave noget, i stedet for at tude til kommunen over at have brugt for mange penge. 

Jeg tror simpelthen også det er den kræver mentalitet der er det faktiske problem.... Også på andre tidspunkter end jul

Hvis folks børn ikke har været minimum på kreta eller sådan noget er det helt forfærdeligt, for så har de haft en lorte sommerferie... NEJ

Og til jul hvis ikke der ligger smart phone, eller bærbar under træet så er der da noget helt galt.....

Jeg tror at man som forældre somme tider skal stoppe op og så lige tænke over hvad ferie og jul drejer sig om det er at hygge med familien, og gaver hører sig da til, men det tager overhånd efter min mening......

Hvis jeg så en "ønskeseddel" med sådanne ønsker som har været tale om her, ville jeg tænke grådige mennesker der får rakt en lillefinger, men så lige tager HELE armen.

Julehjælp for mig er at man har mad, juletræ, pynt, guf til hygge. Og selvfølgelig en LILLE ting til de små

Jeg samlede sidste år ældre PS spil og sendte som gave til en venindes børn, for den var de jo nye

Anmeld

8. oktober 2012

Mor til Ella

falster skriver:

Du har fuldstændig ret Det burde vurderes på anden måde....

Anmeld

8. oktober 2012

Gardenia

KittyCatta skriver:

Jeg må desværre lige komme med et pust til debatten vedrørende privat arrangerede julehjælpsforeninger på Facebook.

Jeg er af den holdning, at man skal hjælpe, hvor man kan, og har derfor også planer om at give en julekurv til et par familier, selvom jeg ikke selv er særlig godt stillet økonomisk.

Det går bare galt for mig, når man kan finde deciderede bestillingerlister i julehjælpsgrupper på Facebook. På nogle børns ønskesedler står der ting, som tøj og legetøj indenfor rimelighedens grænser, men desværre ser man også ønsker som penge, koncertbilletter, iPhones og iPads, rejser, smykker og dyrt designertøj. 

Det gør mig rigtig ked af det. Bevares, hvis man ikke er særlig godt stillet økonomisk kan det være svært, at se andre børn rende rundt med ovenstående ting. Det ved jeg alt om. Og det er helt fint at ønske sig det, men man bør måske overveje om det skal skrives på en ønskeseddel til julehjælp.

Jeg ønsker IKKE at være mistroisk, men det bliver jeg desværre en smule, når man ønsker sig disse ønsker, men samtidig ikke ønsker at dele noget så simpelt, som sit postnummer på Facebook, eller navn i en privat besked senere hen, hvis man gerne vil give noget til familien, men blot sender sin adresse. Jeg har jo ingen jordisk chance for egentlig at se om de har brug for noget så. 

Men der er heldigvis også mange, der er utrolig glade for denne hjælp og som jeg inderst inde også ved har brug for denne hjælp. 

Dette indlæg er absolut ikke skrevet for at hakke eller se ned på dem, der virkelig har brug for denne hjælp, men som en undren over nogle af dem, der søger.
Hold venligst debatten sober.  

Vi støtter selv diverse julehjælpsgrupper, selvom vi er studerende og bestemt ikke kan kategoriseres som velstillede på nogen måde. Det gør ondt på mig at der er børn der ikke føler de har det samme som deres kammerater, jeg kan levende huske hvor modbydeligt et sted en folkeskole kan være, hvis du ikke er med...

det provokerer mig ikke at der står dyre ønsker på deres lister, jeg er sådan set heller ikke så sikker på jeg kunne få mig til at kigge min dreng i øjenene og fortælle ham at fordi mor og far ikke har nogen penge så må han ikke skrive hans ønsker på sin liste.. der er ingen forældre der har lyst til at knuse deres børn, mere end de er ved at være fattige.

Krævermentalliteten i vores samfund har generelt taget overhånd. Det er bare lidt pudsigt den kun bliver bemærket når det er fattige mennesker der ønsker det samme som de velstillede. 
Egentligt så skulle vi måle vores samfunds succes på andet end antallet af rige, vi burde måle vores succes på hvor få fattige vi havde. Nej, man bliver ikke lykkelig af penge. Men børn måler sig selv i blandt andet materielle goder, vi lever i et moderne samfund hvor det næsten er påkrævet du får Ipad, internet, Google-søgninger ind med modersmælken. Da jeg var barn var det barbie vi piger målte hinanden og os selv med, så blev det Dr. Martens-støvlerne og hvem der kunne ligne Kurt Cobain mest - sådan vil det være indtil vi forældre lærer at styre vores indkøbsvaner, vores forbrug og det vi giver vores børn..

Men at kalde det krævermentalitet at fattiges børn ønsker sig det samme som alle andre, er at gå over grænsen i min verden

Anmeld

13. oktober 2012

Pige2009

Carina:-) skriver:

Ja det er super ærgerligt at man er nødt til at tage sine forholdsregler.

Men godt der så er alternativer

Lige præcis

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.