Den der fucking madordning... :(

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

21. maj 2009

Honningblomst

lonemus skriver:

Fair nok, jeg syntes bare du lød meget general, som om alle vuggestuer havde madordning allerede, derfor ville jeg lige pointere, at sådan er det ikke

Nej, ved godt det er sparet fvæk mange steder...desværre...synes jo det er en god måde at samles og præsentere forskellig mad på..

Kunne man ikke tænke sig at børnene bare fik rugbrød hver dag...som en slags smør selv...det er jo lige så godt og fuldstændig det samme som de får nu..??og så med enkelte grøddage også...det ville jeg synes var super godt...det er jo om at finde de gode løsninger nu når det er bestemt at der skal laves mad-smiler

Knus Eva.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

21. maj 2009

lonemus

Eva skriver:

Nej, ved godt det er sparet fvæk mange steder...desværre...synes jo det er en god måde at samles og præsentere forskellig mad på..

Kunne man ikke tænke sig at børnene bare fik rugbrød hver dag...som en slags smør selv...det er jo lige så godt og fuldstændig det samme som de får nu..??og så med enkelte grøddage også...det ville jeg synes var super godt...det er jo om at finde de gode løsninger nu når det er bestemt at der skal laves mad-smiler

Knus Eva.

Jo, så ville jeg absolut syntes bedre om madordningen

Jeg ved stuerne nogle gange holder tag-selv-bord Dvs. vi forældre skal skrive os på en liste med én ting vi tager med til den dag - f.eks. rugbrød eller leverpostej. Så hvert barn har noget mad med, som pædagogerne har valgt udfra hvad børnene plejer at have med i vuggestuen.
Denne dag hjælper børnene så selv med at smøre maden og de dækker bordet fint med dug, servietter og det hele.

STOR succes hver gang

Anmeld

21. maj 2009

Honningblomst

lonemus skriver:

Jo, så ville jeg absolut syntes bedre om madordningen

Jeg ved stuerne nogle gange holder tag-selv-bord Dvs. vi forældre skal skrive os på en liste med én ting vi tager med til den dag - f.eks. rugbrød eller leverpostej. Så hvert barn har noget mad med, som pædagogerne har valgt udfra hvad børnene plejer at have med i vuggestuen.
Denne dag hjælper børnene så selv med at smøre maden og de dækker bordet fint med dug, servietter og det hele.

STOR succes hver gang

Præcis...sådan har de fleste børnehaver og laver man det bare som fællesspisning også forgår hjemme, så synes jeg det ville være super....men der ville nok gå meget tid med det, men er det skidt...det handler vel bare om omstrukturering...evt en pæd som er på legepladsen og tager imod hurtig spiserne...feks.
Knus Eva...

Anmeld

21. maj 2009

VB

Jeg synes egentlig at det pædagogiske i at børnene spiser sammen og er sammen om et fælles måltid er super godt, og jeg er heller ikke bekymret for om, de får nok  eller om maden er sund og nærende. Men når det så er sagt, så synes jeg at 469 kr som det koster i Århus er temmelig meget, når børnene kun får for 305 kr mad. Ud af de penge skal der betales for en "madmor", så det er ikke svært at regne ud, at det ikke bliver specielt interessant. 
(grunden til at man betaler for mere end man får for, er fordi vi skal betale for børn med friplads, som jo normalt betales for over skatten.. Det vil sige at vi betaler mere og fripladsbørn får nu gratis mad.) Når det nu viser sig at det ikke kan hænge sammen, så bliver der igen skåret i pædagogtimer, da underskudet skal findes i driften. Jeg ville faktisk hellere betale 500 kr mere, selvom institutionspriserne her i komunen er meget høje og så få nogle flere dygtige pædagoger og så undvære maden.

Anmeld

21. maj 2009

1977

Profilbillede for 1977
VB skriver:

Jeg synes egentlig at det pædagogiske i at børnene spiser sammen og er sammen om et fælles måltid er super godt, og jeg er heller ikke bekymret for om, de får nok  eller om maden er sund og nærende. Men når det så er sagt, så synes jeg at 469 kr som det koster i Århus er temmelig meget, når børnene kun får for 305 kr mad. Ud af de penge skal der betales for en "madmor", så det er ikke svært at regne ud, at det ikke bliver specielt interessant. 
(grunden til at man betaler for mere end man får for, er fordi vi skal betale for børn med friplads, som jo normalt betales for over skatten.. Det vil sige at vi betaler mere og fripladsbørn får nu gratis mad.) Når det nu viser sig at det ikke kan hænge sammen, så bliver der igen skåret i pædagogtimer, da underskudet skal findes i driften. Jeg ville faktisk hellere betale 500 kr mere, selvom institutionspriserne her i komunen er meget høje og så få nogle flere dygtige pædagoger og så undvære maden.

Vi bor også i Århus kommune, men vi skal have mad udefra. Det bliver madpakker fra et plejehjem i nabobyen.

Anmeld

21. maj 2009

lonemus

Jeanne skriver:

Vi bor også i Århus kommune, men vi skal have mad udefra. Det bliver madpakker fra et plejehjem i nabobyen.

HVis det bliver sådan her i Næstved kommune, så vælger jeg simpelthen at fortsat give mine børn en madpakke med......hvis de ikke får alm. rugbrød, som de kan lide, som bliver smurt sammen med børnene ved bordet, jamen så fortsætter vi med madpakkeren her i huset. - Også må jeg bare betale de ekstra penge alligevel.....

Anmeld

21. maj 2009

Pia

Jeanne skriver:

I Aalborg kommune blver det også mad ude fra plejehjem de skal have i bh..
Og det er præcis derfor jeg er i mod det..
Kunne godt se fidusen i det, hvis de selv skulle sidde og smøre maden sammen med goggerne.. det gør de nu i Lærkes bh to gange om måneden og med stor succes..
Men det er ikke sådan det skal foregå..
De får et fad smurte madder fra den nærmeste stor køkken..
Nu arbejder jeg som ssh'er og vi får jo mad fra stor køkkener ude på plejehjemmene..
Så nu har jeg jo set hvordan de laver smørre brød..
Maden er fin, det kan ikle sættes finger på..
Men men men.. når de ikke engang kan finde ud af og lave gode madder der kan tiltlae ældre mennesker ( og der er sjældent kræsen) hvordan dælen skal de så kunne smøre mad der kan friste alle børn??
Nope jeg tror ikke på at det på nogen måde kan blive noget godt ved det her..
Og allerede nu har de jo fundet ud af at de bliver mega dyrt..

Så jeg håber og ber til at det hele falder til jorden med sådan et brag, så det kan høres i hele danmark og at vi kan forsætte som vi gør nu med selv om smøre madpakker...

Pia.

Anmeld

21. maj 2009

Christinahr

Jeg synes i princippet det er en skide god ide. Jeg hadder den skide madpakke. Hvordan gør man den spændende når ungen kun vil spise rugbrød med smør eller leverpostej - alt andet bliver ikke rørt. Tilgengæld, når der er smør-selv-dag spiser hun gladeligt alt muligt andet.

Jeg synes dog det er en noget dyr post - spevielt med to børn til den tid - men intet er jo gratis. Jeg er også optimist og regner med de giver vores børn noget sundt og varieret - ellers råbre jeg højt, men ejg vil da lige give det en chance. Den med hvor meget de spiser... tja, nogen gange æder barnet - andre gange spiser hun intet. Så hvis hun bare følger kurven er alt jo fint. I tilfælde hvor barnet er meget tyndt/lille vil det garanteret være muligt at høre om de lige kan være obs på hvad der glider ned...

Jeg håber det ender godt og som en nævnte bliver ført videre i skoler og gymnasier og lign - gerne inden mine unger når så langt at de opdager bageren eller macD på modsatte side

Anmeld

22. maj 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
lonemus skriver:

HVis det bliver sådan her i Næstved kommune, så vælger jeg simpelthen at fortsat give mine børn en madpakke med......hvis de ikke får alm. rugbrød, som de kan lide, som bliver smurt sammen med børnene ved bordet, jamen så fortsætter vi med madpakkeren her i huset. - Også må jeg bare betale de ekstra penge alligevel.....

Det bliver nok også bare madpakke-rugbrødsordning hos os... :-S

Så det bliver også fortsat madpakke hjemmefra og bare en højere takst... 

Anmeld

22. maj 2009

Moderator

Profilbillede for Moderator
Christinahr skriver:

Jeg synes i princippet det er en skide god ide. Jeg hadder den skide madpakke. Hvordan gør man den spændende når ungen kun vil spise rugbrød med smør eller leverpostej - alt andet bliver ikke rørt. Tilgengæld, når der er smør-selv-dag spiser hun gladeligt alt muligt andet.

Jeg synes dog det er en noget dyr post - spevielt med to børn til den tid - men intet er jo gratis. Jeg er også optimist og regner med de giver vores børn noget sundt og varieret - ellers råbre jeg højt, men ejg vil da lige give det en chance. Den med hvor meget de spiser... tja, nogen gange æder barnet - andre gange spiser hun intet. Så hvis hun bare følger kurven er alt jo fint. I tilfælde hvor barnet er meget tyndt/lille vil det garanteret være muligt at høre om de lige kan være obs på hvad der glider ned...

Jeg håber det ender godt og som en nævnte bliver ført videre i skoler og gymnasier og lign - gerne inden mine unger når så langt at de opdager bageren eller macD på modsatte side

De er ikke obs på noget som helst i Iduns børnehave. Det er umuligt, at få atvide, hvordan hun har det, hvem hun leger med, om hun har været glad eller ked af det. Noget som helst. De undskylder sig altid med at de har for få ressoucer, men det kan man sku ikke blive ved med.

Så nu, hvor de selv med færre pædagogtimer, skal sørge for mad også, holde styr på børn der skal spise osv... Det kommer til at gå op i hat og briller og vi vil aldrig får atvide, hvad hun har spist eller om hun har spist. Hun vil aldrig få ro til at spise og ikke tid nok.

NU kan det sagtens få hende hjem med en helt fyldt madkasse, fordi de fx har spist på legepladsen osv... De hjælper hende ikke til at spise og de holder absolut ikke øje med det.

Det GÅR bare ikke, når man har en lille nips, der ikke spiser...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.