udredning (børne psyk)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. september 2012

Lone Jakobsen

SussieThyssen skriver:



Ja, og det er noget psykologen kan komme ud på skolen og gøre, for der er jo ingen grund til at sende ham til obs på en børnepsykriatrisk afd. hvis barnet ganske enkelt bare er som "Mentiqua-børn" kan være 

Du kan læse kendetegnene ved særligt begavede børn i linket, og se om der er dele der passer på dit barn

http://mentiqa.com/User_files/27c440cdd480588ac38dcc719231958b.pdf

Du kan også google "Mentiqua" og få mange flere oplysninger, og finde links til tv-udsendelser om Mentiqua-børn



1000 tak skal du have jeg vil skynde mig ind og læse lidt om det

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. september 2012

Lone Jakobsen

SussieThyssen skriver:



Ja, og det er noget psykologen kan komme ud på skolen og gøre, for der er jo ingen grund til at sende ham til obs på en børnepsykriatrisk afd. hvis barnet ganske enkelt bare er som "Mentiqua-børn" kan være 

Du kan læse kendetegnene ved særligt begavede børn i linket, og se om der er dele der passer på dit barn

http://mentiqa.com/User_files/27c440cdd480588ac38dcc719231958b.pdf

Du kan også google "Mentiqua" og få mange flere oplysninger, og finde links til tv-udsendelser om Mentiqua-børn



var inde og læse lidt på dit link, og kan sætte flueben ved ca halvdelen af de ting der er nævnt..... så om det han vitterligt er over gennemsnittet, det ved jeg simpelthen ikke. jeg vil dog nævne den til det første møde.

sidder og tænker på at han som lille altid var meget syg, og kan ikke lade være med at spekulere på om det kan have haft en betydning for hans udvikling senere hen. hmmm

Anmeld

14. september 2012

Angelspot

Lone Jakobsen skriver:

jeg står med en søn, som forhåbentligt snart bliver henvist til en udredning på børnepsyk, men hvordan fungere det?

hvor lang tid tager det? hvad skal han igennem? vil det være tydeligt for ham at der sker noget specielt omkring ham? skal han derind eller kommer de ud på skolen til ham?

uh jeg har mange mange spørgsmål. jeg ved godt jeg får svar på det hele når vi kommer dertil, men jeg ville rigtigt gerne hvis nogen har lyst til at dele deres erfaringer.



Hejsa

Jeg tror godt jeg kan hjælpe dig med at svare på nogle spørgsmål, da jeg for tiden arbejder på børnespykiatrisk afdeling for børn i alderen 0-8 år.

Man kan udrede på to måder, enten ambulant eller i et dagsforløb over nogle uger.

Ambulant vil sige at dit barn vil komme på afdelingen sammen med dig, hvor han vil blive observeret i leg, testet af psykologer og de vil igennem samtale med jer og barnet, kunne spore sig ind på problematikken og forhåbentlig finde frem til en diagnose, eller ej. 

Hvis ikke de kan udrede ham ambulant, så vil der kunne tilbydes et udredningsforløb, som i min kommune er et forløb på 6 uger. De 5 af ugerne vil han skulle komme mandag til torsdag fra 8-12 hvor han vil blive observeret gennem leg. Der vil han blive udfordret på mange måder, det er dette jeg laver til dagligt. I forløbet vil han blive testet af psykologer feks kognitive tests eller sociale tests, tests for ADHD, hvor mange problematikker kan gennemskues. 

Når man får en diagnose fra børnepsyk, så kan der være mange aspekter i det. Man kan også få flere diagnoser oveni hinanden, hvis din søn feks har lidt flere problematikker. Jeg vil anbefale dig at kigge lidt på ICD 10s diagnosekoder F8 og F9 som er nogle af de mest hyppigst forekomne diagnoser der evt kunne omhandle din søns problematikker med både det sociale og det med at han har uro i kroppen.

Set bort fra det, så er det ikke usædvanlig at børn trods vanskeligheder enten i forbindelse med gennemgribende diagnoser (autismespektret), eller diagnoser med adfærdsforstyrrelser (bla. ADHD), godt kan være faglig stærk og også have grundlæggende gode kompetencer i skolen.

Men spørg hvis der er noget jeg ikke har forklaret ordentligt eller mangler at komme ind på. Det er svært at vide præcist hvad du søger svar på

Anmeld

14. september 2012

Lone Jakobsen

Angelspot skriver:



Hejsa

Jeg tror godt jeg kan hjælpe dig med at svare på nogle spørgsmål, da jeg for tiden arbejder på børnespykiatrisk afdeling for børn i alderen 0-8 år.

Man kan udrede på to måder, enten ambulant eller i et dagsforløb over nogle uger.

Ambulant vil sige at dit barn vil komme på afdelingen sammen med dig, hvor han vil blive observeret i leg, testet af psykologer og de vil igennem samtale med jer og barnet, kunne spore sig ind på problematikken og forhåbentlig finde frem til en diagnose, eller ej. 

Hvis ikke de kan udrede ham ambulant, så vil der kunne tilbydes et udredningsforløb, som i min kommune er et forløb på 6 uger. De 5 af ugerne vil han skulle komme mandag til torsdag fra 8-12 hvor han vil blive observeret gennem leg. Der vil han blive udfordret på mange måder, det er dette jeg laver til dagligt. I forløbet vil han blive testet af psykologer feks kognitive tests eller sociale tests, tests for ADHD, hvor mange problematikker kan gennemskues. 

Når man får en diagnose fra børnepsyk, så kan der være mange aspekter i det. Man kan også få flere diagnoser oveni hinanden, hvis din søn feks har lidt flere problematikker. Jeg vil anbefale dig at kigge lidt på ICD 10s diagnosekoder F8 og F9 som er nogle af de mest hyppigst forekomne diagnoser der evt kunne omhandle din søns problematikker med både det sociale og det med at han har uro i kroppen.

Set bort fra det, så er det ikke usædvanlig at børn trods vanskeligheder enten i forbindelse med gennemgribende diagnoser (autismespektret), eller diagnoser med adfærdsforstyrrelser (bla. ADHD), godt kan være faglig stærk og også have grundlæggende gode kompetencer i skolen.

Men spørg hvis der er noget jeg ikke har forklaret ordentligt eller mangler at komme ind på. Det er svært at vide præcist hvad du søger svar på



hejsa

tak for dit svar. det er virkelig rart at høre fra en der arbejder med det til dagligt.

det jeg har markeret med rødt giver slet ingen mening for mig.... hvad betyder det?

jeg ved heller ikke præcist hvad det er jeg søger svar på, jeg føler mig bare meget fortabt i alt det her. uanset hvor meget jeg ønsker at hjælpe min søn (og der er ikke noget jeg ønsker mere) så frygter jeg også en diagnose som vil sætte min søn i bås, og gøre ham til et emne man skal behandle. jeg kender børn på speciel skoler som er så langt bagud fagligt at de aldig vil kunne få en uddanelse uden virkelig at få hjælp til det.... og jeg kan bare slet ikke bære hvis min lille dreng skal få det sådan.

gav det mening overhovedet?

Anmeld

14. september 2012

SussieThyssen

Lone Jakobsen skriver:



var inde og læse lidt på dit link, og kan sætte flueben ved ca halvdelen af de ting der er nævnt..... så om det han vitterligt er over gennemsnittet, det ved jeg simpelthen ikke. jeg vil dog nævne den til det første møde.

sidder og tænker på at han som lille altid var meget syg, og kan ikke lade være med at spekulere på om det kan have haft en betydning for hans udvikling senere hen. hmmm



Det kan det også godt.

 Men jeg håber I får styr på det

Anmeld

14. september 2012

Angelspot

Lone Jakobsen skriver:



hejsa

tak for dit svar. det er virkelig rart at høre fra en der arbejder med det til dagligt.

det jeg har markeret med rødt giver slet ingen mening for mig.... hvad betyder det?

jeg ved heller ikke præcist hvad det er jeg søger svar på, jeg føler mig bare meget fortabt i alt det her. uanset hvor meget jeg ønsker at hjælpe min søn (og der er ikke noget jeg ønsker mere) så frygter jeg også en diagnose som vil sætte min søn i bås, og gøre ham til et emne man skal behandle. jeg kender børn på speciel skoler som er så langt bagud fagligt at de aldig vil kunne få en uddanelse uden virkelig at få hjælp til det.... og jeg kan bare slet ikke bære hvis min lille dreng skal få det sådan.

gav det mening overhovedet?



Allerførst: ICD10 koder betyder de koder i psykiatrien som der bliver diagnosticeret ud fra. Jeg fandt lige en pjece, kan ikke lige sende noget da alt er på arbejdet. Men kig efter det sted i pjecen hvor der står F70-79 og F80-89. Det er de mest 'almindelige' diagnoser, man finder der, hvilket umiddelbart godt kunne lyde var et sted deri din søn befinder sig. Det siger jeg naturligvis kun udfra hvad jeg lige har kunne læse, så det må du ikke hænge dig i  

http://www.who.int/classifications/icd/en/GRNBOOK.pdf

Meningen med en udredning, er at få gjort opmærksom på de problematikker din søn har. Man giver ikke bare børnene en diagnose og sender dem videre uden hjælp. Man vil være tilknyttet PPR efterfølgende og barnets netværk vil komme til møde sammen med forældrene på børnepsyk for netop at gøre omgivelserne klar over hvad det bedste fremover vil være for barnet. Også i forhold til om der evt skal ske et skoleskift osv, men det har børnepsyk ikke noget at gøre med.

Og så er det helt naturligt at du som forælder er nervøs for hvad en diagnose vil gøre ved dit barn. Men jeg vil fortælle dig at når det kommer til diagnoser, så kan det for dit barn være en rigtig stor hjælp. Det vil gøre mange professionelle klar over at der skal gøres en målrettet indsats i forhold til ham og der vil altid følge en pædagogisk beskrivelse med efter et forløb, som kan lette din søns hverdag og gøre netværket i skolen bedre rustet til at gøre det helt rigtige for din søn. Det vil også kunne åbne nogle døre i forhold til kommunen og skoleskift. Men det kan være svært at se hvordan en diagnose kan gøre en forskel. Men det vil være i din søns interesse at finde ud af om der er baggrund for en udredning med en evt diagnose. Og det er meget få børn der kommer fra børnepsyk uden en diagnose, så der kan være en grund til at PPR ikke har ville henvise til børnepsyk.

Til sidst kan jeg se du bor i Aulum, det er derfor Herning du sikkert vil blive henvist til og det er der jeg arbejder. Vi har 5 ugers ventetid, så måske jeg får æren af at møde ham Men så vil jeg sige at personalet er utrolig kompetente og virkelig dygtige. Det er mennesker som har arbejdet med børn i mange år og som virkelig har forstand på deres område. Så hvis din søn bliver henvist, så vil han være i de bedste hænder

Anmeld

14. september 2012

Pige2009

Lone Jakobsen skriver:



ja det var super hyggeligt.

fik du lavet nogle kager efter den dag? mit er gået totalt i stå



Det var det nemlig! Himmel nej... Jeg må bryde sammen og tilstå, at jeg også stagnerer i hvert fald, hvad det angår fondantkager Ville gerne igang igen, men det er jo også tidskrævende og prioriteterne er ikke lige til kage for tiden

Anmeld

14. september 2012

Kakao

Lone Jakobsen skriver:



vil gerne prøve at forklare. men det bliver lidt langt

da min søn var ca 5 begyndte han at få nogle raserianfald. børnehaven kontaktede dengang allerede ppr, og de fik nogle råd som hjalp ham meget. vi ændrede også selv på nogle ting, som gjorde at han "faldt mere til ro"

da han var 5½ begyndte han på en større skole. han var en meget aktiv dreng med krudt bagi, men børnehaven fandt ham egnet til at begynde i skole. efter knap 2 mdr og flere samtaler med skolen, blev det dog besluttet at min søn slet ikke var "moden nok" og han kom tilbage til børnehaven. ppr kom ind over. vi bad om udredning, men de mente det var for tidligt. de gav os dog en masse gode råd som kunne gøre hverdagen lidt nemmere for os.

sidste år begyndte han så i bhkl. på en mindre skole. det gik super godt og skolen synes han var den dejligste dreng. ingen problemer med ham.

her i år vælger skolen så at lægge flere klasser sammen, så min søn kommer fra en klasse på 8 til en klasse på 17. desværre går det så helt galt for ham. han trives slet ikke. har store problemer med de sociale spilleregler, og oplever konstant at være centrum for konflikter. jeg har så flere lange samtaler med skolen, og der står vi så nu. de skal have møde med ppr indenfor en uge, og vil igen be om at han bliver udredt. jeg har også kontaktet min egen læge og hun vil også gerne hjælpe.

 



Øv, det lyder da ikke sjovt for din dreng, ikke at fungere i skolen Hvordan er han derhjemme? Trives han der? For hvis han gør, så kan det jo godt være skolemiljøet, som der er noget galt med frem for din dreng.. Er der andre skoler (evt) privatskoler, hvor der ikke er så mange i klassen? Det lyder på mig som om at det primært er det som er problemet.. Vi er jo alle forskellige, og ved at en del kommer deres barn i dagpleje frem for vuggestue, fordi de har børn, som ikke trives når der er mange mennesker.. Måske skal han "bare" i et mindre miljø for at få det godt igen..

(disse tanker, er forudsat at han trives godt derhjemme og socialt i mindre miljøer, hvilket jeg kunne forstå på dit svar at han gjorde.. trivedes i børnehave og hjemme, og andre sammenhænge.) Kan godt forstå, at han bliver rasende, hvis han ikke trivedes i skolen  

Når det kun er en måned siden klasserne blev lagt sammen, kan det ændre sig, når klassen har vænnet sig til hinanden, men hvis det bliver ved meget længe, så overvej en anden skole. I har jo før set hvor meget et ændret miljø kan gøre.. Både til det gode, da i flyttede skole og til det dårlige nu hvor klasserne er slået sammen.. Så hvis det fortsætter over længere tid, ville jeg ikke tøve med at flytte ham.. (jeg tror bestemt ikke der er noget i vejen med ham, når han flere gange har vist at han sagtes kan trives både i en skole og i børnehaven) 

Kram til dig. Det må være hårdt at se ens barn ikke trivedes

Anmeld

14. september 2012

Kakao

Lone Jakobsen skriver:



vil gerne prøve at forklare. men det bliver lidt langt

da min søn var ca 5 begyndte han at få nogle raserianfald. børnehaven kontaktede dengang allerede ppr, og de fik nogle råd som hjalp ham meget. vi ændrede også selv på nogle ting, som gjorde at han "faldt mere til ro"

da han var 5½ begyndte han på en større skole. han var en meget aktiv dreng med krudt bagi, men børnehaven fandt ham egnet til at begynde i skole. efter knap 2 mdr og flere samtaler med skolen, blev det dog besluttet at min søn slet ikke var "moden nok" og han kom tilbage til børnehaven. ppr kom ind over. vi bad om udredning, men de mente det var for tidligt. de gav os dog en masse gode råd som kunne gøre hverdagen lidt nemmere for os.

sidste år begyndte han så i bhkl. på en mindre skole. det gik super godt og skolen synes han var den dejligste dreng. ingen problemer med ham.

her i år vælger skolen så at lægge flere klasser sammen, så min søn kommer fra en klasse på 8 til en klasse på 17. desværre går det så helt galt for ham. han trives slet ikke. har store problemer med de sociale spilleregler, og oplever konstant at være centrum for konflikter. jeg har så flere lange samtaler med skolen, og der står vi så nu. de skal have møde med ppr indenfor en uge, og vil igen be om at han bliver udredt. jeg har også kontaktet min egen læge og hun vil også gerne hjælpe.

 



Øv, det lyder da ikke sjovt for din dreng, ikke at fungere i skolen Hvordan er han derhjemme? Trives han der? For hvis han gør, så kan det jo godt være skolemiljøet, som der er noget galt med frem for din dreng.. Er der andre skoler (evt) privatskoler, hvor der ikke er så mange i klassen? Det lyder på mig som om at det primært er det som er problemet.. Vi er jo alle forskellige, og ved at en del kommer deres barn i dagpleje frem for vuggestue, fordi de har børn, som ikke trives når der er mange mennesker.. Måske skal han "bare" i et mindre miljø for at få det godt igen..

(disse tanker, er forudsat at han trives godt derhjemme og socialt i mindre miljøer, hvilket jeg kunne forstå på dit svar at han gjorde.. trivedes i børnehave og hjemme, og andre sammenhænge.) Kan godt forstå, at han bliver rasende, hvis han ikke trivedes i skolen  

Når det kun er en måned siden klasserne blev lagt sammen, kan det ændre sig, når klassen har vænnet sig til hinanden, men hvis det bliver ved meget længe, så overvej en anden skole. I har jo før set hvor meget et ændret miljø kan gøre.. Både til det gode, da i flyttede skole og til det dårlige nu hvor klasserne er slået sammen.. Så hvis det fortsætter over længere tid, ville jeg ikke tøve med at flytte ham.. (jeg tror bestemt ikke der er noget i vejen med ham, når han flere gange har vist at han sagtes kan trives både i en skole og i børnehaven) 

Kram til dig. Det må være hårdt at se ens barn ikke trivedes

Anmeld

15. september 2012

Lone Jakobsen

Angelspot skriver:



Allerførst: ICD10 koder betyder de koder i psykiatrien som der bliver diagnosticeret ud fra. Jeg fandt lige en pjece, kan ikke lige sende noget da alt er på arbejdet. Men kig efter det sted i pjecen hvor der står F70-79 og F80-89. Det er de mest 'almindelige' diagnoser, man finder der, hvilket umiddelbart godt kunne lyde var et sted deri din søn befinder sig. Det siger jeg naturligvis kun udfra hvad jeg lige har kunne læse, så det må du ikke hænge dig i  

http://www.who.int/classifications/icd/en/GRNBOOK.pdf

Meningen med en udredning, er at få gjort opmærksom på de problematikker din søn har. Man giver ikke bare børnene en diagnose og sender dem videre uden hjælp. Man vil være tilknyttet PPR efterfølgende og barnets netværk vil komme til møde sammen med forældrene på børnepsyk for netop at gøre omgivelserne klar over hvad det bedste fremover vil være for barnet. Også i forhold til om der evt skal ske et skoleskift osv, men det har børnepsyk ikke noget at gøre med.

Og så er det helt naturligt at du som forælder er nervøs for hvad en diagnose vil gøre ved dit barn. Men jeg vil fortælle dig at når det kommer til diagnoser, så kan det for dit barn være en rigtig stor hjælp. Det vil gøre mange professionelle klar over at der skal gøres en målrettet indsats i forhold til ham og der vil altid følge en pædagogisk beskrivelse med efter et forløb, som kan lette din søns hverdag og gøre netværket i skolen bedre rustet til at gøre det helt rigtige for din søn. Det vil også kunne åbne nogle døre i forhold til kommunen og skoleskift. Men det kan være svært at se hvordan en diagnose kan gøre en forskel. Men det vil være i din søns interesse at finde ud af om der er baggrund for en udredning med en evt diagnose. Og det er meget få børn der kommer fra børnepsyk uden en diagnose, så der kan være en grund til at PPR ikke har ville henvise til børnepsyk.

Til sidst kan jeg se du bor i Aulum, det er derfor Herning du sikkert vil blive henvist til og det er der jeg arbejder. Vi har 5 ugers ventetid, så måske jeg får æren af at møde ham Men så vil jeg sige at personalet er utrolig kompetente og virkelig dygtige. Det er mennesker som har arbejdet med børn i mange år og som virkelig har forstand på deres område. Så hvis din søn bliver henvist, så vil han være i de bedste hænder



tusind tak for dit uddybende svar. jeg vil kaste mig over linket lidt senere

du har ret i at grunden til at de ikke allerede dengang henviste ham, var at de synes han skulle have endnu en chance for at klare sig i en "normal" skole.

nu lidt sjovt at du arbejder i Herning. var nemlig godt klar over at det er der han skal ind hvis ppr går med til at henvise ham til udredning.

puha ja du kan tro jeg er nervøs. min mand tar det mere roligt, da han har været processen igennem for 6-7 år siden med hans søn. men for mig er det bare hjerteskærende at det skal være sådan men det er nok altid svært at indse at ens børn skiller sig ud fra "normalen"

endnu engang tak for dit meget udførlige svar. det er virkelig en stor tryghed at læse så grundigt om hvad det er han (måske) skal igennem.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.