Lone Jakobsen skriver:
jeg står med en søn, som forhåbentligt snart bliver henvist til en udredning på børnepsyk, men hvordan fungere det?
hvor lang tid tager det? hvad skal han igennem? vil det være tydeligt for ham at der sker noget specielt omkring ham? skal han derind eller kommer de ud på skolen til ham?
uh jeg har mange mange spørgsmål. jeg ved godt jeg får svar på det hele når vi kommer dertil, men jeg ville rigtigt gerne hvis nogen har lyst til at dele deres erfaringer.
Hejsa 
Jeg tror godt jeg kan hjælpe dig med at svare på nogle spørgsmål, da jeg for tiden arbejder på børnespykiatrisk afdeling for børn i alderen 0-8 år.
Man kan udrede på to måder, enten ambulant eller i et dagsforløb over nogle uger.
Ambulant vil sige at dit barn vil komme på afdelingen sammen med dig, hvor han vil blive observeret i leg, testet af psykologer og de vil igennem samtale med jer og barnet, kunne spore sig ind på problematikken og forhåbentlig finde frem til en diagnose, eller ej.
Hvis ikke de kan udrede ham ambulant, så vil der kunne tilbydes et udredningsforløb, som i min kommune er et forløb på 6 uger. De 5 af ugerne vil han skulle komme mandag til torsdag fra 8-12 hvor han vil blive observeret gennem leg. Der vil han blive udfordret på mange måder, det er dette jeg laver til dagligt. I forløbet vil han blive testet af psykologer feks kognitive tests eller sociale tests, tests for ADHD, hvor mange problematikker kan gennemskues.
Når man får en diagnose fra børnepsyk, så kan der være mange aspekter i det. Man kan også få flere diagnoser oveni hinanden, hvis din søn feks har lidt flere problematikker. Jeg vil anbefale dig at kigge lidt på ICD 10s diagnosekoder F8 og F9 som er nogle af de mest hyppigst forekomne diagnoser der evt kunne omhandle din søns problematikker med både det sociale og det med at han har uro i kroppen.
Set bort fra det, så er det ikke usædvanlig at børn trods vanskeligheder enten i forbindelse med gennemgribende diagnoser (autismespektret), eller diagnoser med adfærdsforstyrrelser (bla. ADHD), godt kan være faglig stærk og også have grundlæggende gode kompetencer i skolen.
Men spørg hvis der er noget jeg ikke har forklaret ordentligt eller mangler at komme ind på. Det er svært at vide præcist hvad du søger svar på