udredning (børne psyk)

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. september 2012

Lone Jakobsen

Baagøe skriver:

Det var det nemlig! Himmel nej... Jeg må bryde sammen og tilstå, at jeg også stagnerer i hvert fald, hvad det angår fondantkager Ville gerne igang igen, men det er jo også tidskrævende og prioriteterne er ikke lige til kage for tiden

hi hi, godt det ikke kun er mig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. september 2012

Lone Jakobsen

Kakao skriver:

Øv, det lyder da ikke sjovt for din dreng, ikke at fungere i skolen Hvordan er han derhjemme? Trives han der? For hvis han gør, så kan det jo godt være skolemiljøet, som der er noget galt med frem for din dreng.. Er der andre skoler (evt) privatskoler, hvor der ikke er så mange i klassen? Det lyder på mig som om at det primært er det som er problemet.. Vi er jo alle forskellige, og ved at en del kommer deres barn i dagpleje frem for vuggestue, fordi de har børn, som ikke trives når der er mange mennesker.. Måske skal han "bare" i et mindre miljø for at få det godt igen..

(disse tanker, er forudsat at han trives godt derhjemme og socialt i mindre miljøer, hvilket jeg kunne forstå på dit svar at han gjorde.. trivedes i børnehave og hjemme, og andre sammenhænge.) Kan godt forstå, at han bliver rasende, hvis han ikke trivedes i skolen  

Når det kun er en måned siden klasserne blev lagt sammen, kan det ændre sig, når klassen har vænnet sig til hinanden, men hvis det bliver ved meget længe, så overvej en anden skole. I har jo før set hvor meget et ændret miljø kan gøre.. Både til det gode, da i flyttede skole og til det dårlige nu hvor klasserne er slået sammen.. Så hvis det fortsætter over længere tid, ville jeg ikke tøve med at flytte ham.. (jeg tror bestemt ikke der er noget i vejen med ham, når han flere gange har vist at han sagtes kan trives både i en skole og i børnehaven) 

Kram til dig. Det må være hårdt at se ens barn ikke trivedes

om vi har problemer med ham herhjemme..... åh jeg synes det er lidt svært at svare på. min søn har et helt specielt sind, han kræver ekstra støtte, kan aldrig holde fokus på selv den mest simple opgave (fx at børste tænder eller tage tøj på) han er utrolig følelsesladet, han virker nærmest hudløs..... og han kan udvise meget store temperaments udsving i løbet af ganske kort tid....

men for os er det jo den han er. vi ser det ikke som problemer. vi kender ham og ved at det nu engang er sådan han er. (giver det mening)

at skifte skole tror jeg umiddelbart ikke vil være det rigtige for min søn. han har oplevet mange skift i hans liv. han har svært ved at omstille sig, og skal han ud i endnu et skift, så vil jeg være 100 procent sikker på at det skift er det helt rette for ham.

Anmeld

17. september 2012

Angelspot

Lone Jakobsen skriver:

tusind tak for dit uddybende svar. jeg vil kaste mig over linket lidt senere

du har ret i at grunden til at de ikke allerede dengang henviste ham, var at de synes han skulle have endnu en chance for at klare sig i en "normal" skole.

nu lidt sjovt at du arbejder i Herning. var nemlig godt klar over at det er der han skal ind hvis ppr går med til at henvise ham til udredning.

puha ja du kan tro jeg er nervøs. min mand tar det mere roligt, da han har været processen igennem for 6-7 år siden med hans søn. men for mig er det bare hjerteskærende at det skal være sådan men det er nok altid svært at indse at ens børn skiller sig ud fra "normalen"

endnu engang tak for dit meget udførlige svar. det er virkelig en stor tryghed at læse så grundigt om hvad det er han (måske) skal igennem.

Jeg håber det kunne give et overblik over hvad det er for et sted. Og der vil være en grundig introduktion og en rundvisning hvis i får ham henvist. Vi gør meget ud af at forældrene også er trygge, for samarbejdet med dem er jo en del af arbejdet. Det er jo deres guldklumper vi skal tage os af

Du er altid velkommen til at skrive en pb hvis du har nogle spørgsmål ang udredning. Også hvis han bliver henvist, jeg svarer gerne på det jeg kan

Anmeld

17. september 2012

Kakao

Lone Jakobsen skriver:

om vi har problemer med ham herhjemme..... åh jeg synes det er lidt svært at svare på. min søn har et helt specielt sind, han kræver ekstra støtte, kan aldrig holde fokus på selv den mest simple opgave (fx at børste tænder eller tage tøj på) han er utrolig følelsesladet, han virker nærmest hudløs..... og han kan udvise meget store temperaments udsving i løbet af ganske kort tid....

men for os er det jo den han er. vi ser det ikke som problemer. vi kender ham og ved at det nu engang er sådan han er. (giver det mening)

at skifte skole tror jeg umiddelbart ikke vil være det rigtige for min søn. han har oplevet mange skift i hans liv. han har svært ved at omstille sig, og skal han ud i endnu et skift, så vil jeg være 100 procent sikker på at det skift er det helt rette for ham.

Ok.. hmm.. Ok. Min tanke var nok bare, at det, at han ikke trivedes i skolen ikke nøsvendigvis behøver at betyde, at der er noget i vejen med ham. Ofte er der noget galt i omgivelserne når de reagerer med vrede.

Du siger, at han er utroligt følelseslad og samtidigt er hele hans skolesituation blivet ændret fuldstændigt her efter sommerferien(han trivedes jo før den nye situation). Så synes jeg egentligt overhovedet ikke at det er mærkeligt, at han reagerer med vrede. Hans klasse, som han var glad for, er blevet opløst, og måske har han også fået nye lærere.

En stor omvælting for en 7 årig, specielt når det er en følsom dreng. Måske er det svært at finde sin rolle i den nye gruppe osv.. Alt dette kan føles som kaos. Så selve følelserne synes jeg kun er naturlige, men selvfølgelig skal han have hjælp til at håndtere vreden.

Det det er sagt, så er det naturligvis dig, som kender din dreng, og kan se om det er ud over det normale. Det kan godt være svært at forestille sig situationen, når man får den beskrevet på skrift.

Jeg kan godt forstå, at du er bekymret!! Virkelig.. Prøv at hør lærerne ad, hvad de konkret gør for at hjælpe din dreng.. måske have hjælp til at komme med i en leg. Bare fordi han er centrum for konflikterne behøver han ikke at være den som skaber dem! Det er et samspil imellem alle børnene. Det er logisk nok at der vil komme konflikter imellem børnene når klasserne bliver slået sammen. Så må de altså have AKT-læreren ind over så hele billdet kommer med, og de ikke kun fokusere på din dreng!

Alt det bedste til dig og din dreng

Anmeld

17. september 2012

Lone Jakobsen

Angelspot skriver:

Jeg håber det kunne give et overblik over hvad det er for et sted. Og der vil være en grundig introduktion og en rundvisning hvis i får ham henvist. Vi gør meget ud af at forældrene også er trygge, for samarbejdet med dem er jo en del af arbejdet. Det er jo deres guldklumper vi skal tage os af

Du er altid velkommen til at skrive en pb hvis du har nogle spørgsmål ang udredning. Også hvis han bliver henvist, jeg svarer gerne på det jeg kan

tak skal du have

vi er lige blevet indkaldt til møde indenfor den kommende uge. psykologen fra ppr vil gerne møde os inden han tager stilling til en evt. henvisning.

Anmeld

17. september 2012

Lone Jakobsen

Kakao skriver:

Ok.. hmm.. Ok. Min tanke var nok bare, at det, at han ikke trivedes i skolen ikke nøsvendigvis behøver at betyde, at der er noget i vejen med ham. Ofte er der noget galt i omgivelserne når de reagerer med vrede.

Du siger, at han er utroligt følelseslad og samtidigt er hele hans skolesituation blivet ændret fuldstændigt her efter sommerferien(han trivedes jo før den nye situation). Så synes jeg egentligt overhovedet ikke at det er mærkeligt, at han reagerer med vrede. Hans klasse, som han var glad for, er blevet opløst, og måske har han også fået nye lærere.

En stor omvælting for en 7 årig, specielt når det er en følsom dreng. Måske er det svært at finde sin rolle i den nye gruppe osv.. Alt dette kan føles som kaos. Så selve følelserne synes jeg kun er naturlige, men selvfølgelig skal han have hjælp til at håndtere vreden.

Det det er sagt, så er det naturligvis dig, som kender din dreng, og kan se om det er ud over det normale. Det kan godt være svært at forestille sig situationen, når man får den beskrevet på skrift.

Jeg kan godt forstå, at du er bekymret!! Virkelig.. Prøv at hør lærerne ad, hvad de konkret gør for at hjælpe din dreng.. måske have hjælp til at komme med i en leg. Bare fordi han er centrum for konflikterne behøver han ikke at være den som skaber dem! Det er et samspil imellem alle børnene. Det er logisk nok at der vil komme konflikter imellem børnene når klasserne bliver slået sammen. Så må de altså have AKT-læreren ind over så hele billdet kommer med, og de ikke kun fokusere på din dreng!

Alt det bedste til dig og din dreng

lærerne på hans skole gør allerede utroligt mange ting for at hjælpe ham. de giver ham bla. lov til at gå ind i børnehave klassen hvis han ikke magter mere. han får ofte støtte af en voksen til at løse opgaverne, og de har små bolde han kan sidde med hvis han bliver stresset.

jeg synes også det er helt naturligt at børn reagere på den nye situation. men der er meget forskel på den måde de gør det på, og min søns skaber desværre en del problemer for ham.

jeg er bange for at min søn har meget svært ved at forstå de sociale spilleregler i en større forsamling, og det kan gøre hans verden meget svær.

modsat det du skriver så er jeg ikke af den overbevisning at skolen fejler. jeg tror bare at de mangler de resourcer det kræver at få min søn til at fungere. jeg håber selvfølgelig at de kan få den nødvendige støtte til ham, så han ikke skal igennem endnu et skoleskift.... men inderst inde tvivler jeg.

jeg frygter en udredning hvis den vil betyde at min søn skal medicineres for at fungere.... for det knuser mit hjerte hvis det skal komme dertil

vi er indkaldt til møde senere i denne uge, så nu må vi se hvad de har af foreslag.

Anmeld

17. september 2012

Kakao

Ok det er nu heller ikke fordi jeg tænker, at skolen som sådan fejler. Jeg tænker bare, at det er naturligt at forvente når man lægger to klasser sammen. Når klassen går fra at være 8 til 17, så skal de sociale strukturer i klassen genforhandles. Det kan være svært at håndtere.

Måske havde din dreng en bedre social position i den gamle klasse og går og kæmper for at få sin plads tilbage, eller ja der kan være alle mulige grunde. Det var ikke fordi jeg ikke tror de gør noget for din dreng, men det kræver bare så mange resurser for både børn og voksne, at finde sig til rette i nye rammer.

Forstår du hvad jeg mener? Det vil altid være en miljøbelastning, når en første klasse skal slåes sammen til det dobbelte antal, uanset hvor god skolen er.. 

Det er altså ikke skolen, som jeg mener er miljøbelastningen, men sammenlægningen. Jeg synes det lyder som en god skole, som han trivedes i hele sidste år. 

Men igen, det var bare en tanke. Jeg ved jo slet ikke hvad der helt konkret sker i skolen

Anmeld

18. september 2012

Lone Jakobsen

Kakao skriver:

Ok det er nu heller ikke fordi jeg tænker, at skolen som sådan fejler. Jeg tænker bare, at det er naturligt at forvente når man lægger to klasser sammen. Når klassen går fra at være 8 til 17, så skal de sociale strukturer i klassen genforhandles. Det kan være svært at håndtere.

Måske havde din dreng en bedre social position i den gamle klasse og går og kæmper for at få sin plads tilbage, eller ja der kan være alle mulige grunde. Det var ikke fordi jeg ikke tror de gør noget for din dreng, men det kræver bare så mange resurser for både børn og voksne, at finde sig til rette i nye rammer.

Forstår du hvad jeg mener? Det vil altid være en miljøbelastning, når en første klasse skal slåes sammen til det dobbelte antal, uanset hvor god skolen er.. 

Det er altså ikke skolen, som jeg mener er miljøbelastningen, men sammenlægningen. Jeg synes det lyder som en god skole, som han trivedes i hele sidste år. 

Men igen, det var bare en tanke. Jeg ved jo slet ikke hvad der helt konkret sker i skolen

jeg ved desværre snart heller ikke hvad der sker i skolen...... jeg er lige blevet ringet op endnu engang at min søn er helt knust og gerne vill hjem.

overvejer at lave en fast aftale med byens taxa om at de kan hente ham

Anmeld

18. september 2012

Kakao

Hvor er det synd, at han skal have det sådan .. Sådan skal det ikke være, at gå  i skole! Det må være hårdt som forælder, at blive ringet op på den måde..!! Føler virkeligt med dig. Jeg håber at i sammen med lærerne og AKT-medarbejderen kan finde en måde at hjælpe ham på, så han igen trivedes på skolen.

Anmeld

18. september 2012

Lone Jakobsen

Kakao skriver:

Hvor er det synd, at han skal have det sådan .. Sådan skal det ikke være, at gå  i skole! Det må være hårdt som forælder, at blive ringet op på den måde..!! Føler virkeligt med dig. Jeg håber at i sammen med lærerne og AKT-medarbejderen kan finde en måde at hjælpe ham på, så han igen trivedes på skolen.

ja du kan tro det er bare noget der river i mit moderhjerte

håber sørme også at vi sammen kan finde en løsning. både noget vi kan gøre lige her og nu.... og noget mere langsigtet

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.