Jeg har været så heldig at jeg har haft den samme jordemoder ved mine fødsler, som også var en god ven af familien (hun var også jordemoder for min kusine) og der står endnu ry af hendes tid, selvom hun nu er pensioneret.
Og hun var ganske enkelt FANTASTISK 
Lige dele sund gammeldags ben i næsen, og samtidigt ikke bange for at gå andre veje og være "fru modsat", hvis hun vurderede, at det var det mest fornuftige og bedste for den gravide/fødende.
Jeg har endda oplevet hende give en læge en ordentlig overhaling fordi han var en båtnakke 
Og så var hun også utroligt empatisk, med evnen til rent mentalt, at sætte sig ind i følelserne hos den fødende.
Nu har jeg fået kæmpe store børn, og havde derfor nogle ret seje fødsler...især den første var slem, samt at jeg også har mistet nogle stykker, og hvergang var hun ved min side og hjalp mig igennem forløbene, både før, under og efter.
Hun brugte allerede i 81, nogle af de teknikker, som man i dag ser som veldokumenterede og gode for den fødende, og var dermed foregangskvinde for mange af de fødselsteknikker man bruger i dag.
Ligeledes bruge hun naturlig-fødselsteknikker, akupunktur, vand, dans, musik, zoneterapi, massage og lign, så fødslerne skulle blive så gode og veludførte som muligt.
Fx, kom alle mine 3 i varmt vand lige efter fødslen, og så fik de ellers en god massage inden de atter blev returneret til en, som en lille veltilpas bylt.
Var der noget hun kunne have gjort anderledes?
Nej bestemt ikke...hun var bare den bedste, og jeg er evigt taknemmelig for at netop hun var min jordemoder.

Kærligst
Sussie