Jeg ville også have ønsket, at min jordemoder ville have guided mig noget mere under forløbet.. Snakket mere med mig.. Altså sådan snakket mig tryg og fortalt mig, at nu ser det sådan ud og vi forventer det og det osv. Have tjekket hvor meget jeg var åben, og fortalt hvad det betød osv.. Så jeg kunne blive mere tryg ved hende og situationen.
Det gik også stærkt for mig til sidst.. gik fra 3 cm åben til 10 cm og i fødsel på kort tid, uden hun tjekkede ind i mellem.. Men da jeg var helt åben og skulle til at føde troede jeg, at jeg stadig var 3 cm åben og det hele kun var begyndelsen.. Og så er det altså svært at holde de frygtelige udvidelsesveer ud.. Når man tror at det er starten på et flere timers udvidelsesforløb, men at man faktisk er i slutfasen..
Og da jeg så skulle til at presse var jeg enormt usikker på situationen, og havde brug for at blive guidet, men hun var slet ikke nærværende, så det opdagede hun ikke.. (At jeg var bange og usikker).. Det var først da jeg klynkede "jamen jeg ved ikke hvordan jeg skal gøre" at hun kom og guidede mig.. Det var jeg rigtigt glad for.
Så ja det er vigtigt at være nærværende og prøve at aflæse den fødende.. Både at holde øje med hvor vi er i fødselsprocessen og holde øje med hvordan man har det som fødende 
Anmeld