Mumto3 skriver:
Jeg kan ikke svare på hvad I skal gøre, men jeg vil gerne dele min egen erfaring med dig.
Vores første barn skulle naturligvis sove i egen seng på eget værelse, for det siger 'alle' bare er SÅ godt, og det er vigtigt for ens parforhold. Så det gjorde han. I starten stod hans seng i vores soveværelse, men han skulle ihvertfald ikke ligge i dobbeltsengen.
Han var næsten 2 år gammel da lillebror blev født. Nu var vi blevet meget mere sikre i vores forældreroller, og meget bedre til at gøre det VI gerne ville og ikke det andre synes vi skulle gøre. Lillebror skulle ikke ligge i egen seng, men derimod i dobbeltsengen. Det var både hyggeligt og smart i forhold til at amme om natten. Så far, mor og lillebror lå og rå-hyggede inde i dobbeltsengen, imens storebror på knapt 2 år lå alene, i egen seng på eget værelse. Det føltes helt forkert!!!! så vi flyttede storebror ind i dobbeltsengen
Omgivelserne reagerede ca. sådan her
Det troede det var løgn!!! de var rystede og vi fik SÅ mange skrækscenarier at høre. Det barn ville være ødelagt for livstid!!! Han ville ALDRIG ALDRIG nogen siden flytte ud af dobbelsengen igen. og når vi grinede lidt og sagde: Jamen så må vi se om han stadig ligger der når han er 25år gammel, kiggede folk på os med forfærdelse, over at vi slet ikke tog deres trusler alvorligt.
Der gik ca. et årstid og da storebror var omkring 3 år gammel spurgte han en dag om hvor længe han skulle sove i vores seng. Vi svarede at det skulle han lige indtil han gerne ville sove i sin egen seng. Der gik et stykke tid (kan ikke huske det præcis, men omkring 1 mdr) så sagde han en dag: Mor, nu vil jeg gerne sove i min egen seng. Samme aften flyttede vi hans seng ind i soveværelset, så han rykkede fra dobbeltsengen over i hans egen seng. Da der var gået yderligere et ½ år, spurgte han om hvor længe han skulle sove i sin senge inde i vores soveværelse, og om hvornår han skulle sove på sit eget værelse. Igen svarede vi at så snart han gerne ville ind på sit eget værelse, så kom han det. Ligesom da han flyttede ud af dobbeltsengen, så gik der en månedstid og så kom han og sagde en dag, at nu ville han gerne prøve at sove inde på hans eget værelse. Samme dag flyttede vi sengen ind på hans værelse, og der har han sovet lige siden. I dag er han 8 år gammel og starter i 2.klasse efter sommerferien.
Omgangskredsen er helt holdt op med at snakke om at han ALDRIG flytte om, til gengæld har vi et vennepar som altid har forvist deres børn fra soverværelset, for det var forældrenes og KUN til forældrene. Deres store pige på 10 år kommer stadig ind til dem om natten (og bliver smidt ud igen). Det kommentere vi selvfølgelig ikke, men jeg kan ikke lade være med at tænke på om den stakkels pige har haft et behov for at være tæt på sine forældre, men bare ikke fået det behov dækket, siden hun stadig søger sine forældre. (MEN selvfølgelig er der også MEGET forskel på børn!!!!)
Vores 3. barn har ligget i vores dobbeltseng indtil hun var omkring 2 år, så kom hun ind på sit eget værelse. (men der var hun også så stor at vi kunne 'snakke' med hende om det, og hun kunne komme ind til os hvis hun havde behov for os om nattet. I dag tænker det er skrækkeligt med de små babyer der ligger alene og som ikke ved egen hjælp kan søge forældrene, men det er en anden snak).
Vores datter har jeg altid ligget hos i dobbeltsengen indtil hun faldt i søvn. Det kunne godt tage lang tid nogle aftener!!!
Da hun kom ind på eget værelset, lagde jeg hende ned i sengen, sagde godnat og gik ud af værelset. Jeg stod lige uden for døren, for jeg tænkte at jeg sikkert skulle derind mindst 1 million gange før hun faldt i søvn. Jeg hørte ikke en lyd fra hende og blev helt bekrymret. Jeg kiggede ind til hende,-og hun SOV!!! Nå, begynder- held tænkte jeg. Men efter at have stået foran hendes dør i en uge og ventet på at hun skulle kalde på mig, så begyndt jeg at indse at hun åbentbart sagtens kunne falde i søvn selv, også selvom hun var vant til at jeg lå ved siden af hende og lullede hende i søvn. I dag er hun 4 år gammel, og vi har ALDRIG problemer med at lægge hende. Hun sover bare!!!
Så jeg tror ikke længere på at man skal tvinge/træne sine børn til at sove selv (det er heller ikke det du spørger til! Det er jeg med på!). Vores børn har fået lov til at sove hos os, og når de har været klar til at 'give slip' på mor og far har vi grebet chancen og ladet dem blive 'selvstændige' og sove selv.
Ja, det var lidt om hvordan det har fungeret for os. Jeres familie er en anden, og I skal finde ud af hvad der passer til netop jeres familie
Det er jo en solstrålehistorie med barn der selv beder om at komme ind til sig selv.. og med datter der bare sover, men hun må jo også være fyldt godt op med tryghed efter at være blevet puttet af moar i to år