Hvad mener du ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. august 2012

Muhmi

Jeg var 8 eller 9 da jeg var til min første begravelse, min søde farfar,  ja jeg fattede ikke hvad det gik ud på, men jeg opførste mig pænt og sad stille i kirken.. Jeg er glad for i dag at jeg fik lov at komme med, men som sagt så forstod jeg ikke rigtig hvad der var sket...

Og vil da lige indskyde at ligemeget hvor gammel man er som barn, så er sorg noget vi alle har på et tidspunkt og jeg vil ikke sige at der er et mere rigtigt tidspunkt for at se mor og far græde end et andet tidspunkt... Sorg ER hårdt, for alle også børn...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

2. august 2012

MorDk

Laulund87 skriver:

Det var da utroligt at du kommer til den konklusion at fordi jeg siger børn ikke har noget at gøre til begravelser, så mener jeg man skal lyve osv.

Jeg kan sørme godt se at de ting du skriver er DIN mening! Med alle de udråbstegn osv, men jeg har ganske enkelt en anden

Jeg har ikke sagt at DU har løget... eller vil lyve... jeg fortalte hvordan det var i min situation. Og undskylder udråbstegnene det er en dum vane, som jeg ikke altid lige tænker over.

Men jeg har vel lov til at undre mig over hvorfor et barn under 10 ikke har noget at gøre til en begravelse.

Anmeld

2. august 2012

Laulund87

MorDk skriver:

Jeg har ikke sagt at DU har løget... eller vil lyve... jeg fortalte hvordan det var i min situation. Og undskylder udråbstegnene det er en dum vane, som jeg ikke altid lige tænker over.

Men jeg har vel lov til at undre mig over hvorfor et barn under 10 ikke har noget at gøre til en begravelse.

Ja du har lov til at undre dig, følte nok bare lige det var et angreb

Jeg må indrømme at jeg ikke har tænkt det igennem da jeg stemte. Generelt synes jeg 10 år er passende, men yndre børn er måske modne nok til at komme til en begravelse og der er nok ingen alder på når det er en forælder der dør. Det er jo ikke så sort/hvid og det er jeg klar over.

Anmeld

2. august 2012

MorDk

Laulund87 skriver:

Ja du har lov til at undre dig, følte nok bare lige det var et angreb

Jeg må indrømme at jeg ikke har tænkt det igennem da jeg stemte. Generelt synes jeg 10 år er passende, men yndre børn er måske modne nok til at komme til en begravelse og der er nok ingen alder på når det er en forælder der dør. Det er jo ikke så sort/hvid og det er jeg klar over.

Igen så undskylder jeg... for de udråbstegn kan gøre det hele meget værre  Dårlig stil! Jeg mente det ikke som angreb overhovedet! Ups.. der sneg et udråbstegn sig ind... meeen der passede det jo meget godt *S*

Anmeld

2. august 2012

Laulund87

MorDk skriver:

Igen så undskylder jeg... for de udråbstegn kan gøre det hele meget værre  Dårlig stil! Jeg mente det ikke som angreb overhovedet! Ups.. der sneg et udråbstegn sig ind... meeen der passede det jo meget godt *S*

Haha det er så i orden, jeg tror vi langt hen af vejen er enige! Med udråbstegn

Anmeld

2. august 2012

MorDk

Laulund87 skriver:

Haha det er så i orden, jeg tror vi langt hen af vejen er enige! Med udråbstegn

Ja men vi har misforstået hinanden nogle gange efterhånden... Meeeeen vi finder som oftest løsningen i sidste ende... *griner*

Anmeld

2. august 2012

Laulund87

MorDk skriver:

Ja men vi har misforstået hinanden nogle gange efterhånden... Meeeeen vi finder som oftest løsningen i sidste ende... *griner*

Ja og gudskelov for det

Anmeld

2. august 2012

Muhmi

B&J skriver:

jeg var 8år første gang og jeg er personlig meget glad for min mor tog mig med for det var min bedste der døde og jeg er så glad for jeg fik sagt farvel

men tror også det er mere hvem er død og hvordan man er som person...

Mener helt klart også det kommer an på hvor tæt man har været på personen der er død og ikke mindst hvor meget forståelse man viser for det der er sket... For hvis man bare leger videre  når man får at vide at bedstefar/mor er død, så er det nok ikke fordi det betyder så meget i barnets verden, men hvis man derimod sætter sig stille ved far og mor og bliver ked af hvad der egentlig er sket, fordi man forstår at bedste ikke kommer tilbage mere, så synes jeg klart det er en anden sag, for så forstår man det og derfor også en del af sorgen og fortjener at få sagt det sidste farvel... Det kan være man er 5 eller 10 før man kan det, men jeg synes det er vigtigt at man ikke siger at børn ikke må se tårer og mennesker der er kede af det, for det er en del af livet...

Og så kan man jo evt. forklare det med, at folk har slået hjertet og at de er kede af det fordi det gør ondt..

Det ved jeg ikke om man kan, jeg er ikke pædagog... Hehe

Anmeld

2. august 2012

Musen5

KOm lige til at snakke med manden om dette, og er egentlig lidt nysgerrig omkring jeres mening om dette ???

Hvor gammel skal et barn være før det kommer med til en begravelse ? eller kommer det mere an på hvem det er som er død, end alder ? 

begrund meget gerne dit svar

Da min far døde i 2009 kom alle 3 børn med og der var de 4 mdr, 2½ og 6 år.

Da min svigermor døde i februar kom alle 4 med. 7mdr, 2½, næsten 5 og 9 år.

Jeg ved at det betød meget for de 3 store at komme med. (Den yngste kunne vi ikk få passet og så det som en naturlig ting at hun kom med)

Alle 3 store børn har meget nemmere ved at relatere til døde end mange af dees jævnaldrende jeg har mødt. I vores familie er vi oxo mege åbne om det så det gør nok oxo en stor forskel.

Jeg kan huske hvor ked af det jeg var som barn da jeg ikk måtte komme med til min yndlings tantes begravelse og derfor har jeg ladet børnene, uanset alder, vælge selv.

Dertil skal det siges at børn forstår meget mere end som så. Da min ælste dreng var 3 mdr blev jeg nødt til at tage til begravelse da min bedste veninde havde mistet sin datter i uge 24. Min store pige spurgte ind til hvorfor jeg var ked af det og om hvorfor jeg skulle afssted.

Dertil svarede jeg: Jeg skal op til X. Kan du huske hun skulle have en lille babypige?

Liv: Ja det kan jeg godt.

Mig: X's lille baby pige er oppe i himlen. Hun havde et stort hul i sit lille hjerte og kunne desværre ikke overleve. Så jeg skal op til X og hjælpe hende med at sige farvel til sin lille engel.

Liv: Ved du hvad mor. Du skal hilse x fra mig og fortælle hende at min farmor nok skal passe på hendes lille engel.

(Farmor døde 10 år før Liv blev født)

Det sys jeg var en helt vild reaktion fra en pige på lidt over 4 år. Så de lægger mærke til mange flere ting end vi voksne regner med.

/Mette

Anmeld

2. august 2012

MorDk

Muhmi skriver:

Mener helt klart også det kommer an på hvor tæt man har været på personen der er død og ikke mindst hvor meget forståelse man viser for det der er sket... For hvis man bare leger videre  når man får at vide at bedstefar/mor er død, så er det nok ikke fordi det betyder så meget i barnets verden, men hvis man derimod sætter sig stille ved far og mor og bliver ked af hvad der egentlig er sket, fordi man forstår at bedste ikke kommer tilbage mere, så synes jeg klart det er en anden sag, for så forstår man det og derfor også en del af sorgen og fortjener at få sagt det sidste farvel... Det kan være man er 5 eller 10 før man kan det, men jeg synes det er vigtigt at man ikke siger at børn ikke må se tårer og mennesker der er kede af det, for det er en del af livet...

Og så kan man jo evt. forklare det med, at folk har slået hjertet og at de er kede af det fordi det gør ondt..

Det ved jeg ikke om man kan, jeg er ikke pædagog... Hehe

Egentlig sødt... men jeg personligt ville have svært ved at "rede" den ud...

"hvordan kan må slå sit hjerte..." osv.

Forstå mig ret...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.