Hvad mener du ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

Afstemning: Hvor gammel skal man være før man skal til sin første begravelse ??

Du skal være logget ind, for at kunne deltage i afstemningen.

2.568 visninger
45 svar
0 synes godt om
1. august 2012

KarinaA

KOm lige til at snakke med manden om dette, og er egentlig lidt nysgerrig omkring jeres mening om dette ???

Hvor gammel skal et barn være før det kommer med til en begravelse ? eller kommer det mere an på hvem det er som er død, end alder ? 

begrund meget gerne dit svar

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. august 2012

M&N

Jeg synes ikke man bør have en desideret alder. 

Jeg er personligt glad for jeg var med til min oldemors begravelse (det var min første), jeg var kun 9 år og jeg husker stadig tydeligt begravelsen dagen idag  Kan huske jeg tegnede en tegning hun skulle have med i graven.

Anmeld

1. august 2012

KarinaA

Jeg kan lægge ud, jeg mener ikke man skal med til sådan en sørgelig begivenhed før man er mindst 10.. 

jeg er selv blevet skånet og det er jeg meget glad for -.- 

ogmener ikke små børn har godt af at takle den store sorg det ikke mindst er at se alle dem man holder af sidde og græde ... 

Anmeld

1. august 2012

Laulund87

Har stemt 10-12 år. Synes slet ikke børn har noget at gøre til begravelser før den alder.

Anmeld

1. august 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Jeg har stemt 0-2 år. 

Min venindes svigermor døde i januar og der var begge børn med til begravelsen. Den yngste var 3, den ældste 5 år. De havde begge rigtig meget ud af at deltage og få sagt ordelig farvel! 

Mener endelig ik man behøver ha en bestemt alder for at deltage. Vh stine

Anmeld

1. august 2012

Omsorgsgiver

Profilbillede for Omsorgsgiver
Den stolte mor til 2

Uhh....den er godt nok svær synes jeg  Jeg var selv 13 år da jeg var med til en begravelse....min far.... Det var super hårdt men jeg er den dag i dag glad for at jeg var med. Men altså 13 år er også en høj "barne-alder" hvis man kan sige det sådan. Der er man jo teenager.

Kan sørme ikke huske om jeg var med til min morfars begravelse. Jeg var 8 eller 9 da han døde. Mener at jeg var med men den dag i dag kan jeg ikke huske noget af det faktisk. Så det har ikke påvirket mig.

Anmeld

1. august 2012

Skouboe

Begge mine piger var med til min fars begravelse i december. Den lille var knap 1½ og den store knap 3. De var med til det hele pånær da kisten blev sænket ned i jorden.

Det var deres elskede bedstefar, og de havde lige så meget ret til (og brug for) at sige farvel. Vi snakkede meget om det, og i dager både jeg og de glade for at de var der.

De var heller ikke med til at synge ham ind i kapellet, da jeg ikke synes de var gamle nok til at se ham ligge i kisten.

Anmeld

1. august 2012

Lunae

KarinaA skriver:

KOm lige til at snakke med manden om dette, og er egentlig lidt nysgerrig omkring jeres mening om dette ???

Hvor gammel skal et barn være før det kommer med til en begravelse ? eller kommer det mere an på hvem det er som er død, end alder ? 

begrund meget gerne dit svar

Jeg synes det afhænger af hvem der er død.

Min kære mormor døde i maj og jeg var i tvivl om hvordan jeg skulle forholde mig i forhold til min datter på dengang 20 mdr. Vi endte med at beslutte at vores datter både skulle med op på kapellet og se min mormor, samt deltage i begravelsen! Det var en god beslutning.

Jeg synes det er fint at børn deltager i disse ting. Det er en del af livets gang. Man skal jo bare tage det som det er! camille så min mormor på kapellet og sagde "olde sover" vi fortalte at ja hun sover og nu skulle hun op og bo på en stjerne. Hver gang vi snakker om olde, peger Camille op i himlen

Anmeld

1. august 2012

LinLin

Jeg var selv 9 år da jeg var til min første begravelse (min fars) Min lillebror på 3 år var ikke med... (år 1993)

Imorgen skal jeg faktisk til min farmors begravelse og jeg tager begge mine drenge med! De er 1,11 og 5,11 år...

Den mindste kommer ikke til at forstå en dyt og det er af rent praktiske årsager han skal med...

Den store kommer med fordi døden er en naturlig del af livet og denne her begravelse er ikke een han er følelsesmæssigt indvolveret i, da han ikke har haft noget forhold til min farmor! Han har set hende een gang i sit liv og det er et år siden...

Men jeg synes ikke der er noget farligt i at tage børn med til begravelser. Det er jo en del af livet... Men man skal selvfølgelig være obs på at snakke med dem om det

Anmeld

1. august 2012

Ciss

Hvis det er nær familie eller andre, som barnet har haft et nært forhold til, synes jeg, at det er naturligt, at børnene er med. Her hvor vi bor, er det almindeligt at den nære slægts børn er med uanset alder.

Hvis det er f eks en nabo ville jeg ikke tage barnet med, før det er modent nok til at forstå og takle andre menneskers reaktioner - og gammel nok til at sidde stille og opføre sig uden at forstyrre folk. Det vil nok variere meget fra barn til barn.

Ud fra de børn i varierende alder, som jeg kender godt i min egen familie, ville jeg gætte på, at jeg ikke ville tage mine egne med til den slags, før de er teenagere. Og slet ikke, hvis der er snak om mennesker, som de egentlig ikke har et forhold til.

I mine øjne tæller barnets forhold til den afdøde mere end en direkte aldersgrænse.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.