Hvad mener du ??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

1. august 2012

LinLin

KarinaA skriver:

Jeg kan lægge ud, jeg mener ikke man skal med til sådan en sørgelig begivenhed før man er mindst 10.. 

jeg er selv blevet skånet og det er jeg meget glad for -.- 

ogmener ikke små børn har godt af at takle den store sorg det ikke mindst er at se alle dem man holder af sidde og græde ... 

Hvorfor må de ikke se dem, de holder af, være kede af det?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

1. august 2012

TNBC

KarinaA skriver:

KOm lige til at snakke med manden om dette, og er egentlig lidt nysgerrig omkring jeres mening om dette ???

Hvor gammel skal et barn være før det kommer med til en begravelse ? eller kommer det mere an på hvem det er som er død, end alder ? 

begrund meget gerne dit svar

jeg var lige omkring 11, og min søster 5.

Det kommer an på hvem der skal begraves

Anmeld

1. august 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Hvis det er en meget nærtstående person, skal barnet med uanset alder. At blive "skånet" for fx en forælders begravelse er et misforstået hensyn - det er tværtimod en vigtig del af sorgprocessen at sige farvel med resten af familien. Jeg var ikke selv med til min fars begravelse, da jeg var fire, og det gav det hele et meget mystificeret skær. Jeg blev jo ikke mindre ked af det af ikke at være med - og mine forestillinger om, hvad der skete, var helt forkerte. 

I dag råder man da også til, at børn er med til begravelser af deres nærmeste - det er for dem, præcis som os andre, en vigtig markering og farvel. 

Derimod ville jeg ikke tage børn med til begravelser af fjerne familiemedlemmer, hvor de ikke er særligt berørte af dødsfaldet. 

Anmeld

1. august 2012

TNBC

KarinaA skriver:

Jeg kan lægge ud, jeg mener ikke man skal med til sådan en sørgelig begivenhed før man er mindst 10.. 

ogmener ikke små børn har godt af at takle den store sorg det ikke mindst er at se alle dem man holder af sidde og græde ... 

De har nok set de voksne græde eller være ked af det. Og hvis barnet kendte personen skal de vel også have lov til at sige farvel

Anmeld

1. august 2012

TNBC

Mor og meget mere skriver:

Hvis det er en meget nærtstående person, skal barnet med uanset alder. At blive "skånet" for fx en forælders begravelse er et misforstået hensyn - det er tværtimod en vigtig del af sorgprocessen at sige farvel med resten af familien. Jeg var ikke selv med til min fars begravelse, da jeg var fire, og det gav det hele et meget mystificeret skær. Jeg blev jo ikke mindre ked af det af ikke at være med - og mine forestillinger om, hvad der skete, var helt forkerte. 

I dag råder man da også til, at børn er med til begravelser af deres nærmeste - det er for dem, præcis som os andre, en vigtig markering og farvel. 

Derimod ville jeg ikke tage børn med til begravelser af fjerne familiemedlemmer, hvor de ikke er særligt berørte af dødsfaldet. 

Anmeld

2. august 2012

RGN

Profilbillede for RGN
Mor og meget mere skriver:

Fuldstændig enig.

Jeg synes desværre, at berøringsangtens for døden er alt for stor, hvilket blot medvirker til at gøre den både mystisk og skræmmende.

Jeg var selv med til min morfars begravelse, da jeg var 6 år og jeg fik også lov til at se ham død og nusse ham på kinden. Noget jeg sætter uendelig pris på i dag.

Min søn var 2 år, da han var med til min fars intime bisættelse.
Han spiste rosiner og forsøgte at få morfars kiste til at rulle.

Anmeld

2. august 2012

MorDk

Laulund87 skriver:

Har stemt 10-12 år. Synes slet ikke børn har noget at gøre til begravelser før den alder.

Så du sys ikke at et barn på x 4 år som mister sin mor .... ikke skal have en chance for at komme med til begravelse og sige farvel? Puha .... stakkels barn! Siger jeg bare...

Jeg har selv mistet begge mine bio-forældre da jeg var 4 år gammel. Jeg var med til min mors begravelse men ikke min fars.

Nogle havde bildt mig ind at min far var død fordi han havde brækket benet. Tror I lige jeg var bange for at folk omkring mig skulle falde? MAN skal ikke lyve overfor børn og ej heller holde dem væk fra sorg og for begravelser.... Det er min mening!

Anmeld

2. august 2012

MorDk

KarinaA skriver:

Hvorfor må de ikke ses dem de har nære... være kede af det? Det forstår jeg ikke? Børn er vel forskellige... så det er da svært at sætte en aldersgrænse. Et barn på fx. 4 kan have en lige så stor sorg over at miste som en på 10?

Sorg skal bearbejdes ikke gemmes væk!

Anmeld

2. august 2012

Laulund87

MorDk skriver:

Så du sys ikke at et barn på x 4 år som mister sin mor .... ikke skal have en chance for at komme med til begravelse og sige farvel? Puha .... stakkels barn! Siger jeg bare...

Jeg har selv mistet begge mine bio-forældre da jeg var 4 år gammel. Jeg var med til min mors begravelse men ikke min fars.

Nogle havde bildt mig ind at min far var død fordi han havde brækket benet. Tror I lige jeg var bange for at folk omkring mig skulle falde? MAN skal ikke lyve overfor børn og ej heller holde dem væk fra sorg og for begravelser.... Det er min mening!

Det var da utroligt at du kommer til den konklusion at fordi jeg siger børn ikke har noget at gøre til begravelser, så mener jeg man skal lyve osv.

Jeg kan sørme godt se at de ting du skriver er DIN mening! Med alle de udråbstegn osv, men jeg har ganske enkelt en anden

Anmeld

2. august 2012

B&J

jeg var 8år første gang og jeg er personlig meget glad for min mor tog mig med for det var min bedste der døde og jeg er så glad for jeg fik sagt farvel

men tror også det er mere hvem er død og hvordan man er som person...

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.