Nogen som var mega bange inden???

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juli 2012

chael

Jeg var meget nervøs her 3. Gang. Ikke bange, som i angst, men jeg havde en del bekymringer og var lidt bange.

Jeg havde svært ved at tro på, jeg kunne få lov at få 3 sunde og raske børn. Så jeg føler mig meget taknemlig, da det hele gik som det skulle.

Havde en dejlig nem 3. Fødsel, der tog 1 time og 39 min fra første ve. Det gik ret nemt og lige til gudskelov

*C

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. juli 2012

projekt-ønskebarn

Frk P. skriver:

Sørgede du egentlig for at stå meget op? har læst det kan afkorte fødslen med op til 1,5 time?

Jep, min mor har altid sagt at hvis jeg ville have en hurtig fødsel så skulle jeg bevæge mig så det gjorde jeg næsten helt indtil jeg fødte  

Det blev dog mindre og mindre bevægelse som smerten tog til men stort set stod jeg oprejst hele tiden

Anmeld

26. juli 2012

Blirnokaldrigfru

MiaLarsen skriver:

jo du skal nok klare det hvornår har du termin, og er det din første? 

Jeg havde termin i fredags :/ og ja det er mit første barn så det er bare så spændende men må indrømme, at det at have passeret termin, ikke er så sjovt

Anmeld

26. juli 2012

Blirnokaldrigfru

fairlady skriver:

Det kom ikke med, hvor irriterende. Jeg prøver lige igen...

Smertetærskelen under fødslen varierer enormt fra kvinde til kvinde. Nogle kvinder bliver skræmt bare ved tanken om smerte og ønsker smertestillende medicin allerede i starten af fødslen, mens andre vælger at føde helt "naturligt" med alle dertil hørende smerter og sanseindtryk og mindst mulig medicinsk påvirkning.
Brugen af epiduralblokader og anden smertelindring under fødslen er kontroversiel, selv om det fortsat bliver mere udbredt på landets sygehuse. Førstegangsfødende kvinder kan blive forvirret af debatten. Er epiduralblokader en risikofri metode til at lette fødslen, eller kan de medføre uønskede komplikationer?
Hvad er en epiduralblokade
En epiduralblokade er en lokalbedøvelse, der foretages ved at placere et kateter i den nederste del af rygsøjlen mellem de hinder, der omslutter rygmarvskanalen. Blokaden bevirker, at nerverne til underlivet bedøves. Tidligere blev også den gravides ben bedøvet af epiduralblokaden, men det er nu muligt at lægge bedøvelsen (en såkaldt "walking epidural"), så det kun er mavemusklerne og området omkring underlivet, der påvirkes. Fordelen ved denne teknik er, at den gravide fortsat har følelse i benene og derfor har større bevægelsesfrihed i udvidelsesfasen og under selve fødslen.
Fordele
En epiduralblokade tillader den gravide at være vågen og opmærksom stort set uden smerter under fødslen. Nogle mener, at de gravide på denne måde får en bedre fødselsoplevelse, fordi de ikke distraheres af de mange smerter.
Undersøgelser viser, at epiduralblokader giver en mere effektiv smertelindring end intravenøs narkose.
En anden fordel er, at hvis der opstår komplikationer, og lægelig indgriben er nødvendig, er det en hjælp, at kateteret allerede er lagt, så der let kan gives yderligere medicin.
Ulemper
Der opstår sjældent alvorlige komplikationer i forbindelse med brugen af epiduralblokader. Men der er flere forskellige mindre farlige bivirkninger, som man bør overveje.
Epiduralblokader forlænger tilsyneladende fødslen. Denne bivirkning kan imidlertid afhjælpes af lægen ved hjælp af hormonet pitocin, der fremskynder fødslen. Brugen af epiduralblokader er også sat i forbindelse med en stigning i antallet af fødsler, der ender med kejsersnit, eller hvor det bliver nødvendigt at forløse barnet med sugekop og tang.
En meget almindelig bivirkning ved brugen af epiduralblokader er lavt blodtryk, der ofte medfører kvalme, opkast og svimmelhed. Dette kan imidlertid afhjælpes ved at give den gravide drop, før epiduralblokaden foretages. I nogle tilfælde kan en epiduralblokade også medføre rygsmerter og hovedpine, samt urinvejsproblemer efter fødslen.
Før i tiden mente man, at epiduralbedøvelsen ikke havde nogen negativ virkning på barnet. Nye undersøgelser har imidlertid vist, at dele af den anvendte medicin påvirker moderkagen. Der forefindes dog ingen konkrete beviser for, at medicinen kan medføre varige skader på barnet, men yderligere forskning på området er nødvendigt, før dette kan konstateres med sikkerhed.
Udbredthed
Selv om epiduralblokaden effektivt fjerner fødselssmerter, er de danske fødesteder meget mere tilbageholdende med brugen af den end udlandet.
Nedenstående tal fra 1999 viser tydeligt, hvor lidt epiduralblokaden benyttes i Danmark i forhold til i andre europæiske lande:
Frankrig: 48% Sverige: 28% Finland: 27% England: 25% Danmark: 4%
Undersøg dine muligheder
En epiduralblokade er blot en af mange måder at lindre smerter på, hvoraf flere af disse metoder er uden brug af medicin. Jo mere viden du har om mulighederne for forskellige typer af smertelindring, desto bedre rustet er du til at træffe det bedste valg, når du selv skal føde.

Jeg overvejede det der smertefrifødsel, men synes det var ret dyrt :/ det er vidst også for sent at lære nu, for har sandsynligvis kun timer eller dage til at lære det i :/ Men vil sikkert bruge det næste gang!

og ja - epien er ikke lige mig og synes bestemt at de ulemper du har fundet der, vejer tungere end fordelene :/ tænk sig at gøre mere "skade" på kroppen, end fødslen allerede gør?? jeg er spændt på om jeg kan klare mig uden!

Anmeld

26. juli 2012

Blirnokaldrigfru

chael skriver:

Jeg var meget nervøs her 3. Gang. Ikke bange, som i angst, men jeg havde en del bekymringer og var lidt bange.

Jeg havde svært ved at tro på, jeg kunne få lov at få 3 sunde og raske børn. Så jeg føler mig meget taknemlig, da det hele gik som det skulle.

Havde en dejlig nem 3. Fødsel, der tog 1 time og 39 min fra første ve. Det gik ret nemt og lige til gudskelov

*C

Ihh - 2 timer ville passe mig fint men som 1. gangs, er det nok lidt urealistisk men dejligt for dig, at du har fået 3 dejlige fødsler! synes tit at man hører, at den ene godt kan afvige fra de andres forløb - så du må have været heldig eller bare ekstremt god til at føde

Anmeld

26. juli 2012

Blirnokaldrigfru

projekt-ønskebarn skriver:

Jep, min mor har altid sagt at hvis jeg ville have en hurtig fødsel så skulle jeg bevæge mig så det gjorde jeg næsten helt indtil jeg fødte  

Det blev dog mindre og mindre bevægelse som smerten tog til men stort set stod jeg oprejst hele tiden

Var du så ikke total smadret da du endelig havde født? jeg vil også prøve at finde en god ståposition, så hun nemmere kan trænge helt ned selvom det føles som om hun er - dælen mit skamben gør nullernaller

Anmeld

26. juli 2012

samantha1986

Frk P. skriver:

Men er det med vejrtrækningen ikke svært? for har tænkt at jeg burde "øve" - men det vel også svært :/

Det synes jeg ikke. De fortalte hvordan og hvornår det skulle gøres. Når det gjorde ondt kunne det være svært at få det med. Men det tror jeg ikkekvikke hjælpe at have øver det. Og når du må presse så skal du ikke gøre det med lyd. Det gjorde jeg til at Begybde med. Men fik at vide at lyden gjorde jeg ikke pressede nok. Så da jeg kun pressede og ikke sagde noget så var hun ude på ingen tid. Nu havde jeg så også en hurtig fødsel. 

Anmeld

26. juli 2012

MiaLarsen

Frk P. skriver:

Jeg havde termin i fredags :/ og ja det er mit første barn så det er bare så spændende men må indrømme, at det at have passeret termin, ikke er så sjovt

det er jo bare noget der skal overrståes den fødsel, men siger dig det er så stort og føde sit barn selv det er en rigtig vild oplevelse.. også når du for dit barn op til dig det er noget af det største i ens liv man kan ikke beskrive det øjeblik. men glæd dig også lidt til fødslen det er en vild oplevelse selv det gør røv nade.. men man kommer ikke igennem en fødsel uden smerter jo

Anmeld

26. juli 2012

SHERO

Frk P. skriver:

Puha :/ det lyder ikke særlig behageligt :/ ville du turde få et barn mere så?

Nope!! ikke hvis jeg skal føde selv, vil hellere undvære så, men regner da med at kunne få en kejsersnit mere. Er sikker på ikke ville føle sådan hvis jeg rent faktisk selv havde født ham... Nåede kun at opleve frygten og ikke at overkomme den desværre..,.

Anmeld

26. juli 2012

Blirnokaldrigfru

samantha1986 skriver:

Det synes jeg ikke. De fortalte hvordan og hvornår det skulle gøres. Når det gjorde ondt kunne det være svært at få det med. Men det tror jeg ikkekvikke hjælpe at have øver det. Og når du må presse så skal du ikke gøre det med lyd. Det gjorde jeg til at Begybde med. Men fik at vide at lyden gjorde jeg ikke pressede nok. Så da jeg kun pressede og ikke sagde noget så var hun ude på ingen tid. Nu havde jeg så også en hurtig fødsel. 

Tak for det tip med at presse! For tror faktisk også jeg kunne finde på at sætte lyd på, for at få tryk på - men lyder rimeligt at det andet virker bedre

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.