Til jer som har hver sin økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

8. juli 2012

Anonym trådstarter

Rsa skriver:

Vi har seperat økonomi...

Fungerer på den måde, at alle regninger kører over min kærestes konto, jeg overføre det halve beløb - husleje, institution, forsikring, el osv. Alle de udgifter vi har fælles.

Vi betaler seperat for vores telefoner, a- kasse, lån osv. 

Min kæreste er også selvstændig, han betaler for bil og bilens udgifter. Han bruger den meget på sit job og jeg har ikke kørekort, men cykler i stedet...

Jeg køber alt tøl, legetøj mm. Til vores datter, da børnepengene lander på min konto. Vores sommerferie deler vi også udgifterne 50/50 pÅ og hver måned lægger vi hver især 1500 kr til madbudget.

Det fungerer fint. Der er aldrig skænderiers om, at der bliver ødslet med pengene, da det kun er en selv man kan bebrejde

Det lyder som en måde, som jeg godt kunne tænke mig at vi også havde det på! Og det er da dejligt nemt det med, at du får børnepengene, og så køber du til jeres datter  Det tror jeg, at vi kunne få glæde af, hvis vi gjorde det på samme måde.. 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

8. juli 2012

Anonym trådstarter

Gittemor09 skriver:

vi har hver vores økonomi hvis man kan sige det sådan...

han betaler alle udgifter på hus, og jeg står for husbudget (mad, og lign.)

og så betaler vi til hver vores bil....

alt til børn og dyr er noget vi giver til sammen....

Så I har hver jeres bil?

Jeg har også sagt til manden, at jeg synes, at vi skal have hver vores bil, for så bliver der ikke diskuteret om, hvad han bruger sin benzin på, da jeg ikke mere gider at betale til alle hans 'taxa'ture med venner, familie osv. 
Hvad gør I så, når I skal på tur og ligende, hvor I sikkert kun tager én bil? 

Anmeld

8. juli 2012

Anonym trådstarter

signe. skriver:

Vi har hver vores økonomi og ´skal ALDRIG have fælles, netop pga de ting du nævner. De ting vi betaler fælles har en budgetkonto og så overfører vi hvert et beløb dertil om måneden Jeg har min bil som er den "børnevenlige" og han har så sin som er meget arbejdsrelateret da han driver egen maskinstation... Sådan er det hos os og det fungere rigtig godt. min kæreste tjener mere end mig så han er god til sommetider at fylde min bil op, betale for entré hvis vi skal til dyreskue eller noget

Hvad gør I så, når I skal på tur, og kun tager én bil? Er det sådan noget med, at den ene skal betale halvdelen af det, eller hvordan?

Det må da dejligt, at man kan få lov til at 'give' til den anden part noget nogen gang .. Jeg savner da lidt det der med, at "Jeg giver middag på **** i aften", når man har fællesøkonomi :p

Anmeld

8. juli 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
MariaE skriver:

vi har haft seperate kontoer de 12 år vi har været sammen:-)

vi overfører hver ca 8500 hver måned til budgetten.

Mad er vi ret fælles om og også benzin selv min mand betaler det meste benzin,men det er fordi jeg kun får 14000 udbetalt, han får 16000 ca.

Jeg bruger mine penge på børnetøj og sko osv, og han bruger sine på værksteds legetøj, robåde osv.

DEt fungerer ret fint og vi skal ikke være enige før jeg går ud og bruger 900 kr på en børne jakke eller han bruger 3000 kr på en fjernestyret bil:-)

Måske misforstår jeg dig - men det lyder, som om dine penge går til barnet, og hans går til "legetøj" og grej til ham selv. Er det ok med dig? 

Anmeld

8. juli 2012

nielsen80

prettybutterfly skriver:

VI har godt nok også fællesøkonomi, men vi løser ovenstående problem med hver især at få "lommepenge" så vi har det samme beløb hver at bruge til hvad vi hver især nu syntes. Jeg syntes det er en rigtig god ide da vi på den måde har lige mange penge. HVIS vi så mangler noget større snakker vi selvfølgeligt sammen om det, og tager pengene fra opsparingskontoen.

Sådan gør vi også. Det fungere bare rigtig godt for os.

Anmeld

8. juli 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Vi har fællesøkonomi, men i praksis fungerer det sådan, at jeg er benhård finansminister - min mand gider ikke sætte sig ind i det  - og min mand får sat 1000 kr ind på sin egen konto hver måned. Selvfølgelig får han mere, hvis han har brug for noget bestemt. Jeg står for ALLE indkøb. Vi har set i øjnene, at jeg er den eneste, der har overb likket over økonomien, og han har det fint med sine lommepenge. 

Anmeld

8. juli 2012

SS82

Her har vi også hver vores økonomi. Jeg tjener ikke så meget da jeg er på deltid (grundet krisen, så ikke selvvalgt. Kunne vælge mellem at blive sat ned i tid eller fyrret ) og kæresten er selvstændig. Men heldigvis har jeg ikke så mange udgifter kun tlf, bil, a-kasse og min forsikring. Kæresten betaler alt omkring huset (det er der selvfølgelig en årsag til) men vi er fælles om mad og rejser osv af "små ting"

Anmeld

8. juli 2012

Skouboe

Vi har sådan lidt et mix.. Jeg er den benhårde overkommando, der hver måned omfordeler og distribuerer goderne og sørger for at der er styr på alle regningerne. Min mand er selvstændig, så hans løn er lidt op og ned.

Vi har hver vores konto og derudover en række fælleskonti. Vi indbetaler hver måned til budgettet som betaler alle løbende udgifter uanset om det er mine, hans eller fælles. Den betaler forsikringer, kreditforeningslån, kontaktlinser, mine bladabonnementer og hans SU lån osv. 

Så har vi en madkonto, en benzinkonto, en konto til ungerne og nogle forskellige opsparinger. Jeg overfører faste beløb hver måned til mad, benzin og ungerne (til tøj, sko osv.). Så efterlader jeg lommepenge (vi får det samme) på vores lønkonti, og overfører resten til opsparingen. Vi må bruge Lommepengene til lige hvad vi vil, men skal der tages penge fra opsparingen skal vi være enige.

Det virker måske lidt omstændigt, men fordi min mands indtægt svinger en del (og generelt i den lave ende ift. vores udgifter - han er forholdsvist nystartet) har jeg brug for at have styr på hvad vi bruger vores penge på og for at sikre mig at vi ikke pludseligt står i en situation hvor vi ikke har nok til mad eller at der ikke er til vintertøj til ungerne eller benzin til bilen.

Vi er aldrig uenige når det kommer til økonomi og vi føler begge det er den mest retfærdige måde at gøre det på, også selvom der i perioder har været stor forskel på vores indtjening.

Anmeld

8. juli 2012

jydeinden

Anonym skriver:

Min mand og jeg har fællesøkonomi, og det har vi haft i de godt tre år vi har været sammen. Sammen har vi hus, bil(er) og et barn, samt et kommende barn. 

Sagen er den, at vi har rigtig mange uoverensstemmelser, hvad vores økonomi angår. Vi har ikke flere penge på vores konto i midten af måneden, men alligevel formår vi at 'overleve' resten af måneden. 

Min mand driver egen virksomhed, så hans indkomst er meget svingende. Jeg selv arbejder hos en resturant, hvor jeg efter min barsel får en mindre lederstilling. På nuværende tidspunkt har jeg ikke den helt store indkomst. 

Min mand bruger mange penge på unødvendige ting, og er rigtig god til at betale for andre. Det samme gælder kørsel. Han kører dagligt med venner, familie og arbejdskollegaere, og jeg er træt af at skulle betale benzin til det. Når jeg fortæller ham om det, så bliver han nærmest sur, og så starter der et mindre skænderi. 

For at undgå disse skænderier, så overvejer at kraftigt at vi får hver vores økonomi, og hver vores bil. Så tænker jeg, at vi overfører et beløb til en budgetkonto, og de penge der er til overs er vores egne og dem kan vi selv råde over. Med dette undgår vi blande os i hinandens forbrug, og derved undgår vi disse skænderier forhåbenligt. 

Hvordan gør I hos jer, og hvordan fungerer det med hver sin økonomi? Hvad gør I med bil og faste udgifter såsom mad, husholdningsting og diverse regninger?

her har vi godt nok ingen bil. MEN vi har hver vores konto.

Og det fungerer på den måde at kæresten hver måned indsætter et fast beløb til min konto, hvor pengene så via netbank/pbs bliver trukket til mad, el, internet, tv, husleje osv.

Har vi så et overskud, jamen så snakker vi enten sammen om hvad vi hver især eller sammen godt kunne tænke os at bruge pengene på, eller også lader vi dem stå på vores konto, eller også får en af os lov at bruge dem på hvad vi nu lige falder over .

det fungerer ganske fint her, for det er yderst sjældent at vi er uenige om hvad de forskellige beløber skal gå til, og regningerne bliver ALTID betalt til tiden.

Anmeld

8. juli 2012

signe.

Anonym skriver:

Hvad gør I så, når I skal på tur, og kun tager én bil? Er det sådan noget med, at den ene skal betale halvdelen af det, eller hvordan?

Det må da dejligt, at man kan få lov til at 'give' til den anden part noget nogen gang .. Jeg savner da lidt det der med, at "Jeg giver middag på **** i aften", når man har fællesøkonomi :p

Vi har jo så altid min bil når vi skal noget allesammen, for der kan kun være 3 i hans og vi er 4 Hvis vi skal noget med hans familie betaler han benzin(hvis det er langt vi skal køre) og hvis vi bare sammen kører til aalborg og handler eller besøger min famile som alle bor langt væk betaler jeg men som sagt er min kæreste go til lige at fylde min bil op ind i mellem selvom vi evt går en uge i møde hvor det kun er mig der skal bruge den Men det så også mig der bringer og henter børn og kører efter supermarkeder osv

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.