Anonym skriver:
Min mand og jeg har fællesøkonomi, og det har vi haft i de godt tre år vi har været sammen. Sammen har vi hus, bil(er) og et barn, samt et kommende barn.
Sagen er den, at vi har rigtig mange uoverensstemmelser, hvad vores økonomi angår. Vi har ikke flere penge på vores konto i midten af måneden, men alligevel formår vi at 'overleve' resten af måneden.
Min mand driver egen virksomhed, så hans indkomst er meget svingende. Jeg selv arbejder hos en resturant, hvor jeg efter min barsel får en mindre lederstilling. På nuværende tidspunkt har jeg ikke den helt store indkomst.
Min mand bruger mange penge på unødvendige ting, og er rigtig god til at betale for andre. Det samme gælder kørsel. Han kører dagligt med venner, familie og arbejdskollegaere, og jeg er træt af at skulle betale benzin til det. Når jeg fortæller ham om det, så bliver han nærmest sur, og så starter der et mindre skænderi.
For at undgå disse skænderier, så overvejer at kraftigt at vi får hver vores økonomi, og hver vores bil. Så tænker jeg, at vi overfører et beløb til en budgetkonto, og de penge der er til overs er vores egne og dem kan vi selv råde over. Med dette undgår vi blande os i hinandens forbrug, og derved undgår vi disse skænderier forhåbenligt.
Hvordan gør I hos jer, og hvordan fungerer det med hver sin økonomi? Hvad gør I med bil og faste udgifter såsom mad, husholdningsting og diverse regninger?
her har vi godt nok ingen bil. MEN vi har hver vores konto.
Og det fungerer på den måde at kæresten hver måned indsætter et fast beløb til min konto, hvor pengene så via netbank/pbs bliver trukket til mad, el, internet, tv, husleje osv.
Har vi så et overskud, jamen så snakker vi enten sammen om hvad vi hver især eller sammen godt kunne tænke os at bruge pengene på, eller også lader vi dem stå på vores konto, eller også får en af os lov at bruge dem på hvad vi nu lige falder over
.
det fungerer ganske fint her, for det er yderst sjældent at vi er uenige om hvad de forskellige beløber skal gå til, og regningerne bliver ALTID betalt til tiden.