Til jer som har hver sin økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. juli 2012

Mummymalle

Vi har fælles økonomi på den måde at alt ve tjener går ind på budgetten og derfra blir der sat et fast beløb på madkontoen og et fast beløb på hver vores lommepenge konto. Vi går udfra princippet need to have og nice to have. Nice to have er det vi bruger lommepengene på. Ex hvis man vil købe noget til nogen, ha en tøseaften osv. Det fungerer super og der er ikk længere nogen irriterende bemærkninger mkring køb af nice to hve :-D

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juli 2012

ano14316

Anonym skriver:

Min mand og jeg har fællesøkonomi, og det har vi haft i de godt tre år vi har været sammen. Sammen har vi hus, bil(er) og et barn, samt et kommende barn. 

Sagen er den, at vi har rigtig mange uoverensstemmelser, hvad vores økonomi angår. Vi har ikke flere penge på vores konto i midten af måneden, men alligevel formår vi at 'overleve' resten af måneden. 

Min mand driver egen virksomhed, så hans indkomst er meget svingende. Jeg selv arbejder hos en resturant, hvor jeg efter min barsel får en mindre lederstilling. På nuværende tidspunkt har jeg ikke den helt store indkomst. 

Min mand bruger mange penge på unødvendige ting, og er rigtig god til at betale for andre. Det samme gælder kørsel. Han kører dagligt med venner, familie og arbejdskollegaere, og jeg er træt af at skulle betale benzin til det. Når jeg fortæller ham om det, så bliver han nærmest sur, og så starter der et mindre skænderi. 

For at undgå disse skænderier, så overvejer at kraftigt at vi får hver vores økonomi, og hver vores bil. Så tænker jeg, at vi overfører et beløb til en budgetkonto, og de penge der er til overs er vores egne og dem kan vi selv råde over. Med dette undgår vi blande os i hinandens forbrug, og derved undgår vi disse skænderier forhåbenligt. 

Hvordan gør I hos jer, og hvordan fungerer det med hver sin økonomi? Hvad gør I med bil og faste udgifter såsom mad, husholdningsting og diverse regninger?

Min kæreste og jeg aftalte den gang vi blev kærester at vi ikke ville blande os i hinandens økonomi, netop da vi ser så mange skænderier herop. så vi har ikke fælles økonomi.

bilerne står i hvert vores navn. min i mit, hans i hans. Det samme gælder med alle andre faste udgifter, lige på nær husleje, den er vi selvfølgelig fælles om.

vores økonomi er stram, så der er ikke de store penge til "unødvendige" ting.
m.h.t. indkøb, den der har penge betaler.
til gengæld fungere det jo så også sådan at man selv er ansvarlig for at der er penge tilbage til mad. og hvis jeg bruger for mange penge på noget jeg ikke skulle, så står jeg til ansvar overfor min egen samvittighed til Nicolaj.

Anmeld

7. juli 2012

MariaJ

Vi har hver vores lønkonto og overfører hver især et aftalt beløb til en fælles budgetkonto og en fælles madkonto. Jeg modtager vores børnepenge, og dem overfører jeg også til fælleskontoen. Vi betaler al mad, husholdning og benzin fra madkontoen, og har begge kort til den. Den fælles budgetkonto betaler alt af lån, faste udgifter, løbende udgifter til hjem og børn (f.eks. køkkenudstyr, skruer, maling, nyt tøj til børn, udgifter til hunden osv).  De penge der er tilbage har vi hver især hundrede procent råderet over. Hvis jeg køber børnetøj fra min private konto refunderer jeg bagefter beløbet fra fælleskontoen.

I øjeblikket betaler vi det samme beløb ind på mad- og budgetkonto fordi vi tjener nogenlunde det samme, men man kan jo fordele det anderledes, hvis der er stor forskel på indtægten. 

Jeg synes det fungerer rigtig godt for os. Vi har ret forskellige forbrugsmønstre på vores "lommepenge", så jeg er meget glad for at det ikke har noget med mig at gøre, når han sidder og overvejer, om han skal købe en kajak, og at jeg samtidig heller ikke behøver at komme hjem med en flov smag i munden, hvis jeg fx har brugt en masse penge på tøj. Hvis vi vil købe større ting fra fælleskontoen diskutterer vi det dog før en af os bare brænder pengene af. I den forstand har vi jo stadig en slags fællesøkonomi, men jeg tror vi har nemmere ved at blive enige om, at bilen skal repareres, hvis den er i stykker og at hunden skal have mad, end vi ville have om de mere private udgifter, der kun tilgodeser en af os. Men ¨sådan generelt er der nok stadig en del retningslinier, der skal stikkes ud i fællesskab, før en model som vores kan køre gnidningsfrit.

Anmeld

7. juli 2012

132319

Jeg er gudskelov single men hvis jeg var i et forhold ville jeg aldrig ALDRIG kunne have fælles økonomi!

Det der med hele tiden at skulle tænke på den anden part når man køber noget -NEJ TAK!

Selvfølgelig skulle faste udgifter, mad, opsparing til ferie osv. være fælles men ellers ville jeg bare have MINE hårdttjente penge for mig selv!

Anmeld

7. juli 2012

Sitrani

Anonym skriver:

Min mand og jeg har fællesøkonomi, og det har vi haft i de godt tre år vi har været sammen. Sammen har vi hus, bil(er) og et barn, samt et kommende barn. 

Sagen er den, at vi har rigtig mange uoverensstemmelser, hvad vores økonomi angår. Vi har ikke flere penge på vores konto i midten af måneden, men alligevel formår vi at 'overleve' resten af måneden. 

Min mand driver egen virksomhed, så hans indkomst er meget svingende. Jeg selv arbejder hos en resturant, hvor jeg efter min barsel får en mindre lederstilling. På nuværende tidspunkt har jeg ikke den helt store indkomst. 

Min mand bruger mange penge på unødvendige ting, og er rigtig god til at betale for andre. Det samme gælder kørsel. Han kører dagligt med venner, familie og arbejdskollegaere, og jeg er træt af at skulle betale benzin til det. Når jeg fortæller ham om det, så bliver han nærmest sur, og så starter der et mindre skænderi. 

For at undgå disse skænderier, så overvejer at kraftigt at vi får hver vores økonomi, og hver vores bil. Så tænker jeg, at vi overfører et beløb til en budgetkonto, og de penge der er til overs er vores egne og dem kan vi selv råde over. Med dette undgår vi blande os i hinandens forbrug, og derved undgår vi disse skænderier forhåbenligt. 

Hvordan gør I hos jer, og hvordan fungerer det med hver sin økonomi? Hvad gør I med bil og faste udgifter såsom mad, husholdningsting og diverse regninger?

Vi har hver vores økonomi herhjemme.. det ser sådan her ud:

Vi har en fælles budget (Til husleje, faste regninger, forsikring og lign.) Børnepengene ryger også herind..
Og så har vi vores egen budgetkonto hver især (Til egne regninger, fx mine kontaktlinser, og min fagforening/a-kasse)

Og så er der så resten, som går til mad og andre sager.. Vi betaler sådan lidt på skift når vi handler ind, og det fungerer helt fint.. Engang havde vi en mad-konto med hver vores kort til, og så satte vi bare et bestemt beløb ind hver måned, og så købte vi ind for det, men det har vi droppet igen... for besværligt med 1 dankort osv.

Vi har tænkt over at få fælles økonomi... det synes jeg personligt er nemmere, så er man fri for alle de overførsler til andre konti osv. Og det er nemmere at se, hvad man har af penge tilovers, tilsammen...

Jeg tænker at I må aftale et beløb i får hver især, i håndern, som så er jeres "lommepenge" til måneden.. og når de er brugt, er det bare ærgerligt...

mht. benzin, så må I bruge det der står, som I har aftalt går til benzin, og når der så ikke er flere penge, så må din mand jo bruge af lommepengene, og på den måde selv betale for, at køre hans venner rundt osv. Det kan kun være rimeligt, at han selv betaler for det, og at I så derudover har en fælles pulje til benzin...

Anmeld

7. juli 2012

Muffinmus

vi har haft seperate kontoer de 12 år vi har været sammen:-)

vi overfører hver ca 8500 hver måned til budgetten.

Mad er vi ret fælles om og også benzin selv min mand betaler det meste benzin,men det er fordi jeg kun får 14000 udbetalt, han får 16000 ca.

Jeg bruger mine penge på børnetøj og sko osv, og han bruger sine på værksteds legetøj, robåde osv.

DEt fungerer ret fint og vi skal ikke være enige før jeg går ud og bruger 900 kr på en børne jakke eller han bruger 3000 kr på en fjernestyret bil:-)

Anmeld

7. juli 2012

samantha1986

Anonym skriver:

Her har vi hver vores økonomi. Vi betaler fælles udgifter samt de udgifter vi hver især har på vores fælles budget konto. Altså vi overfører de beløb det nu bliver over til budget. Nu er bilen kærestens så det er ham der betaler den, men vi har et fælles lån som bliver trukket på budget kontoen, og der overfører vi også penge til. Sådan at vi hver måned når alt er overført kan se hvad vi hver især har tilbage.

Nogen har jo delt de fælles udgifter sådan at det er at den der tjener mest betaler mere. men vi betaler lige meget og mangler jeg så penge så får jeg dem af kæresten. Og hvad hans bruger sine penge på er hans problem og omvendt. Og så kan man ikke blande sig i hvad pengene går til.

Anmeld

8. juli 2012

Anonym trådstarter

Isabella_mor skriver:

vi har hver vores fordi at min kæreste tjener dobbelt så meget som jeg gør. og jeg syntes det er unfair at jeg skal have rådighed over hans penge...

Det forstår jeg godt ! Ville selv have det på sammen måde 

Anmeld

8. juli 2012

Anonym trådstarter

prettybutterfly skriver:

VI har godt nok også fællesøkonomi, men vi løser ovenstående problem med hver især at få "lommepenge" så vi har det samme beløb hver at bruge til hvad vi hver især nu syntes. Jeg syntes det er en rigtig god ide da vi på den måde har lige mange penge. HVIS vi så mangler noget større snakker vi selvfølgeligt sammen om det, og tager pengene fra opsparingskontoen.

Det var selvfølgelig også en mulighed det med lommepenge ..

Anmeld

8. juli 2012

Anonym trådstarter

Tulle28 skriver:

Vi overfører hver måned et beløb hver til en fælleskonto og derudover har vi hver vores økonomi. Ind imellem kan det også godt give anledning til lidt sure miner (mest hos mig), da jeg tjener meget mindre end min mand, men ofte betaler tøj osv. til min datter. Det er tit et spørgsmål om at jeg ikke får sagt fra og det er jo så min egen skyld:-) Men jeg synes overordnet set at det fungerer fint, at vi ikke blander os i, hvad den anden bruger af penge.

Er han ikke villig til at betale halvdelen af børnetøjet?  

Dejligt at det fungerer hos jer ellers! 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.