Anonym skriver:
Min mand og jeg har fællesøkonomi, og det har vi haft i de godt tre år vi har været sammen. Sammen har vi hus, bil(er) og et barn, samt et kommende barn.
Sagen er den, at vi har rigtig mange uoverensstemmelser, hvad vores økonomi angår. Vi har ikke flere penge på vores konto i midten af måneden, men alligevel formår vi at 'overleve' resten af måneden.
Min mand driver egen virksomhed, så hans indkomst er meget svingende. Jeg selv arbejder hos en resturant, hvor jeg efter min barsel får en mindre lederstilling. På nuværende tidspunkt har jeg ikke den helt store indkomst.
Min mand bruger mange penge på unødvendige ting, og er rigtig god til at betale for andre. Det samme gælder kørsel. Han kører dagligt med venner, familie og arbejdskollegaere, og jeg er træt af at skulle betale benzin til det. Når jeg fortæller ham om det, så bliver han nærmest sur, og så starter der et mindre skænderi.
For at undgå disse skænderier, så overvejer at kraftigt at vi får hver vores økonomi, og hver vores bil. Så tænker jeg, at vi overfører et beløb til en budgetkonto, og de penge der er til overs er vores egne og dem kan vi selv råde over. Med dette undgår vi blande os i hinandens forbrug, og derved undgår vi disse skænderier forhåbenligt.
Hvordan gør I hos jer, og hvordan fungerer det med hver sin økonomi? Hvad gør I med bil og faste udgifter såsom mad, husholdningsting og diverse regninger?
Vi har hver vores økonomi herhjemme.. det ser sådan her ud:
Vi har en fælles budget (Til husleje, faste regninger, forsikring og lign.) Børnepengene ryger også herind..
Og så har vi vores egen budgetkonto hver især (Til egne regninger, fx mine kontaktlinser, og min fagforening/a-kasse)
Og så er der så resten, som går til mad og andre sager.. Vi betaler sådan lidt på skift når vi handler ind, og det fungerer helt fint.. Engang havde vi en mad-konto med hver vores kort til, og så satte vi bare et bestemt beløb ind hver måned, og så købte vi ind for det, men det har vi droppet igen... for besværligt med 1 dankort osv.
Vi har tænkt over at få fælles økonomi... det synes jeg personligt er nemmere, så er man fri for alle de overførsler til andre konti osv. Og det er nemmere at se, hvad man har af penge tilovers, tilsammen...
Jeg tænker at I må aftale et beløb i får hver især, i håndern, som så er jeres "lommepenge" til måneden.. og når de er brugt, er det bare ærgerligt...
mht. benzin, så må I bruge det der står, som I har aftalt går til benzin, og når der så ikke er flere penge, så må din mand jo bruge af lommepengene, og på den måde selv betale for, at køre hans venner rundt osv. Det kan kun være rimeligt, at han selv betaler for det, og at I så derudover har en fælles pulje til benzin...