Til jer som har hver sin økonomi

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

3.271 visninger
40 svar
0 synes godt om
7. juli 2012

Anonym trådstarter

Min mand og jeg har fællesøkonomi, og det har vi haft i de godt tre år vi har været sammen. Sammen har vi hus, bil(er) og et barn, samt et kommende barn. 

Sagen er den, at vi har rigtig mange uoverensstemmelser, hvad vores økonomi angår. Vi har ikke flere penge på vores konto i midten af måneden, men alligevel formår vi at 'overleve' resten af måneden. 

Min mand driver egen virksomhed, så hans indkomst er meget svingende. Jeg selv arbejder hos en resturant, hvor jeg efter min barsel får en mindre lederstilling. På nuværende tidspunkt har jeg ikke den helt store indkomst. 

Min mand bruger mange penge på unødvendige ting, og er rigtig god til at betale for andre. Det samme gælder kørsel. Han kører dagligt med venner, familie og arbejdskollegaere, og jeg er træt af at skulle betale benzin til det. Når jeg fortæller ham om det, så bliver han nærmest sur, og så starter der et mindre skænderi. 

For at undgå disse skænderier, så overvejer at kraftigt at vi får hver vores økonomi, og hver vores bil. Så tænker jeg, at vi overfører et beløb til en budgetkonto, og de penge der er til overs er vores egne og dem kan vi selv råde over. Med dette undgår vi blande os i hinandens forbrug, og derved undgår vi disse skænderier forhåbenligt. 

Hvordan gør I hos jer, og hvordan fungerer det med hver sin økonomi? Hvad gør I med bil og faste udgifter såsom mad, husholdningsting og diverse regninger?

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juli 2012

Masig

Anonym skriver:

Min mand og jeg har fællesøkonomi, og det har vi haft i de godt tre år vi har været sammen. Sammen har vi hus, bil(er) og et barn, samt et kommende barn. 

Sagen er den, at vi har rigtig mange uoverensstemmelser, hvad vores økonomi angår. Vi har ikke flere penge på vores konto i midten af måneden, men alligevel formår vi at 'overleve' resten af måneden. 

Min mand driver egen virksomhed, så hans indkomst er meget svingende. Jeg selv arbejder hos en resturant, hvor jeg efter min barsel får en mindre lederstilling. På nuværende tidspunkt har jeg ikke den helt store indkomst. 

Min mand bruger mange penge på unødvendige ting, og er rigtig god til at betale for andre. Det samme gælder kørsel. Han kører dagligt med venner, familie og arbejdskollegaere, og jeg er træt af at skulle betale benzin til det. Når jeg fortæller ham om det, så bliver han nærmest sur, og så starter der et mindre skænderi. 

For at undgå disse skænderier, så overvejer at kraftigt at vi får hver vores økonomi, og hver vores bil. Så tænker jeg, at vi overfører et beløb til en budgetkonto, og de penge der er til overs er vores egne og dem kan vi selv råde over. Med dette undgår vi blande os i hinandens forbrug, og derved undgår vi disse skænderier forhåbenligt. 

Hvordan gør I hos jer, og hvordan fungerer det med hver sin økonomi? Hvad gør I med bil og faste udgifter såsom mad, husholdningsting og diverse regninger?

Vi har en budgetkonto til de faste udgifter, og så har vi ellers hver vores konto, men vi har alligevel fælles økonomi... Min kæreste har også egen virksomhed og derfor også meget svingende indtægt, så her hedder det at den der har flest penge, betaler mest.... For det meste går hele min indtægt til vores budgetkonto, og så betaler han mad, diesel, og diverse... Skal jeg bruge penge til et eller andet på mig selv eller vores kommende baby eller hunden eller noget, så beder jeg ham om penge, da jeg jo har betalt alle vores faste udgifter på budgettet....

Så her overvejer jeg faktisk lige det modsatte, at få en fælles konto istedet for to seperate, da vi alligevel har så meget fælles økonomi...

Min erfaring er, at selvom man har hver sin konto, så vil man alligevel have fælles økonomi i sidste ende, da man jo selvfølgelig spæder til hvis den anden mangler penge...

Anmeld

7. juli 2012

prettybutterfly

VI har godt nok også fællesøkonomi, men vi løser ovenstående problem med hver især at få "lommepenge" så vi har det samme beløb hver at bruge til hvad vi hver især nu syntes. Jeg syntes det er en rigtig god ide da vi på den måde har lige mange penge. HVIS vi så mangler noget større snakker vi selvfølgeligt sammen om det, og tager pengene fra opsparingskontoen.

Anmeld

7. juli 2012

Isabella_mor

vi har hver vores fordi at min kæreste tjener dobbelt så meget som jeg gør. og jeg syntes det er unfair at jeg skal have rådighed over hans penge...

Anmeld

7. juli 2012

Tulle28

Vi overfører hver måned et beløb hver til en fælleskonto og derudover har vi hver vores økonomi. Ind imellem kan det også godt give anledning til lidt sure miner (mest hos mig), da jeg tjener meget mindre end min mand, men ofte betaler tøj osv. til min datter. Det er tit et spørgsmål om at jeg ikke får sagt fra og det er jo så min egen skyld:-) Men jeg synes overordnet set at det fungerer fint, at vi ikke blander os i, hvad den anden bruger af penge.

Anmeld

7. juli 2012

Rsa

Vi har seperat økonomi...

Fungerer på den måde, at alle regninger kører over min kærestes konto, jeg overføre det halve beløb - husleje, institution, forsikring, el osv. Alle de udgifter vi har fælles.

Vi betaler seperat for vores telefoner, a- kasse, lån osv. 

Min kæreste er også selvstændig, han betaler for bil og bilens udgifter. Han bruger den meget på sit job og jeg har ikke kørekort, men cykler i stedet...

Jeg køber alt tøl, legetøj mm. Til vores datter, da børnepengene lander på min konto. Vores sommerferie deler vi også udgifterne 50/50 pÅ og hver måned lægger vi hver især 1500 kr til madbudget.

Det fungerer fint. Der er aldrig skænderiers om, at der bliver ødslet med pengene, da det kun er en selv man kan bebrejde

Anmeld

7. juli 2012

Gittemor09

vi har hver vores økonomi hvis man kan sige det sådan...

han betaler alle udgifter på hus, og jeg står for husbudget (mad, og lign.)

og så betaler vi til hver vores bil....

alt til børn og dyr er noget vi giver til sammen....

Anmeld

7. juli 2012

modesty

Vi har hver vores økonomi.

Vi betaler halvdelen hver af de helt faste udgifter som husleje, internet, forsikring o.s.v.

Fælles ting som mad, restaurantbesøg, rejser og den slags, betaler han klart mest (han tjener meget mere end jeg).

De helt individuelle ting som tøj, sko, mobiler o.s.v. betaler vi vores eget.

Anmeld

7. juli 2012

signe.

Anonym skriver:

Vi har hver vores økonomi og ´skal ALDRIG have fælles, netop pga de ting du nævner. De ting vi betaler fælles har en budgetkonto og så overfører vi hvert et beløb dertil om måneden Jeg har min bil som er den "børnevenlige" og han har så sin som er meget arbejdsrelateret da han driver egen maskinstation... Sådan er det hos os og det fungere rigtig godt. min kæreste tjener mere end mig så han er god til sommetider at fylde min bil op, betale for entré hvis vi skal til dyreskue eller noget

Anmeld

7. juli 2012

AnneL

prettybutterfly skriver:

VI har godt nok også fællesøkonomi, men vi løser ovenstående problem med hver især at få "lommepenge" så vi har det samme beløb hver at bruge til hvad vi hver især nu syntes. Jeg syntes det er en rigtig god ide da vi på den måde har lige mange penge. HVIS vi så mangler noget større snakker vi selvfølgeligt sammen om det, og tager pengene fra opsparingskontoen.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.