skal man lade som igen ting ? :/

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. juni 2012

Maja88

Anonym skriver:

det er vi helt enige om men 12 kg under 5 mdr og 68 i længden - man kan godt gøre noget for ens barn ikke kommer dertil

ikke hvis det er et amme barn da

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. juni 2012

Maja88

Maja88 skriver:

men 68 er da ikke specielt vildt

Anmeld

7. juni 2012

Frøken J.

Anonym skriver:

vi snakker 12 kg og 68 i længden - ja det synes jeg faktisk er ret forkert. Især når man bare har beskæftiget sig lidt med emnet og ved hvor meget det slider på kroppen.... man kan også lynhurtigt med et enkelt søgen på nettet se tendens til fedme/overvægtige børn er steget massivt de senste år

Altså nu er din sukkermås ogå lige en del ældre og jo jeg synes faktisk det er forkert at prøve at lade barnet spise så meget selv i den alder. man kan hjælpe dem men de får intet ud af at have smurt mad udover det hele istedet for rent faktisk at få det i munden med vejledning

Jeg går absolut ind for et barn skal spise selv men under 5 mdr synes jeg det er for overdrævet...

og ja ved godt utrolig mange vælger at se bort fra hvordan børns knogler skal vokse og styrkes - men det gør ikke at jeg synes det er ok

Jeg siger bare, at det ikke er sikkert forældrene overfodrer helt vildt. Jeg har en veninde med et barn på den størrelse, og barnet spiser altså ikke helt vildt, han følger bare sin egen vægtkurve. Og han har ikke problemer. Jeg synes bare det er synd at begynde at være efter forældrene på den måde hvis det ikke er deres skyld - du er der vel ikke konstant til alle måltiderne, så du kan jo ikke vide om de overfodrer. Og om der er styr på det fra SPs side.

Rose fik også lov selv i den alder, så for mig at se er det underordnet at hun er ældre. Så der bliver vi nok ikke enige - jeg synes de skal have lov. Igen: Sidder du der til samtlige måltider? Hvordan ved du, at de ikke hjælper de andre gange? Vi har fx indført at formiddagsmad er "øvemad". Der hvor hun RIGTIG får lov til at svine med det hele, pille og spise selv. Der er faktisk mange studier der viser, at det har virkelig mange gavnlige effekter at de helt fra start får lov selv. Det kan godt ske de ikke så godt kan ramme munden, men de lærer meget bedre at styre fx mæthedsfornemmelse. Og lærer maden meget bedre at kende. 

Anmeld

7. juni 2012

Anonym trådstarter

Maja88 skriver:

12 kg er altså meget når man er under 5 mdr og kun er 68 i længden... so sorry men det er det altå

Anmeld

7. juni 2012

Anonym trådstarter

Frøken J. skriver:

Jeg siger bare, at det ikke er sikkert forældrene overfodrer helt vildt. Jeg har en veninde med et barn på den størrelse, og barnet spiser altså ikke helt vildt, han følger bare sin egen vægtkurve. Og han har ikke problemer. Jeg synes bare det er synd at begynde at være efter forældrene på den måde hvis det ikke er deres skyld - du er der vel ikke konstant til alle måltiderne, så du kan jo ikke vide om de overfodrer. Og om der er styr på det fra SPs side.

Rose fik også lov selv i den alder, så for mig at se er det underordnet at hun er ældre. Så der bliver vi nok ikke enige - jeg synes de skal have lov. Igen: Sidder du der til samtlige måltider? Hvordan ved du, at de ikke hjælper de andre gange? Vi har fx indført at formiddagsmad er "øvemad". Der hvor hun RIGTIG får lov til at svine med det hele, pille og spise selv. Der er faktisk mange studier der viser, at det har virkelig mange gavnlige effekter at de helt fra start får lov selv. Det kan godt ske de ikke så godt kan ramme munden, men de lærer meget bedre at styre fx mæthedsfornemmelse. Og lærer maden meget bedre at kende. 

vi er grundlæggende meget meget enig men nogle folk har det med at delagtig gøre folk i lidt for mange ting dvs steder på nettet...

og nu er barnet for stort og det har forældrene også selv løsnet lidt op for at de godt ved men alligevel - man kan f..eks lave sin egen frugtmos med mindre sukker osv, også behøver man ikke tilsætte smør eller lade sit barn spise smør med fingrene når barnet er så stort

Anmeld

7. juni 2012

Frøken J.

Anonym skriver:

vi er grundlæggende meget meget enig men nogle folk har det med at delagtig gøre folk i lidt for mange ting dvs steder på nettet...

og nu er barnet for stort og det har forældrene også selv løsnet lidt op for at de godt ved men alligevel - man kan f..eks lave sin egen frugtmos med mindre sukker osv, også behøver man ikke tilsætte smør eller lade sit barn spise smør med fingrene når barnet er så stort

Men selvom folk gør det, er det jo ikke altid de fortæller alt Eksempelvis på blogs.. Måske ikke altid folk går helt ned i alle de personlige detaljer, så reelt set kan du jo ikke vide, om der er hjælp inde over. Derudover kan nogle småbørn have svigtende appetitregulering, hormonelle problemer mm. der bevirker høj vægtøgning. Jeg synes bare mange har så travlt med at være ude med riven i stedet for måske at være venlig og støttende. Jeg synes ikke du skal sige noget til dem, hvis du har det udgangspunkt som du giver udtryk for her i tråden, for det virker ikke umiddelbart som om du ønsker at række ud med en venlig hjælpende hånd

Det er ikke fordi jeg er uenig i alt du skriver - fx det med højstolen. Jeg har haft mange diskussioner med andre mødre der har sat deres børn i højstol fra 4 måneder.. det gjorde vi ikke. Og vi har kun yderst sjældent brugt skråstol - kun til når hun fik grød, og generelt er jeg selv ret fanatisk hvad angår alt følge den slags anbefalinger. Så der kan jeg godt følge dig  

Anmeld

7. juni 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Ifølge læger kan man allertidligst tale om, at et barn er overvægtigt, når det er seks måneder - indtil da Kan man trygt lade barnet spise løs. 

Anmeld

7. juni 2012

Anonym trådstarter

Frøken J. skriver:

Men selvom folk gør det, er det jo ikke altid de fortæller alt Eksempelvis på blogs.. Måske ikke altid folk går helt ned i alle de personlige detaljer, så reelt set kan du jo ikke vide, om der er hjælp inde over. Derudover kan nogle småbørn have svigtende appetitregulering, hormonelle problemer mm. der bevirker høj vægtøgning. Jeg synes bare mange har så travlt med at være ude med riven i stedet for måske at være venlig og støttende. Jeg synes ikke du skal sige noget til dem, hvis du har det udgangspunkt som du giver udtryk for her i tråden, for det virker ikke umiddelbart som om du ønsker at række ud med en venlig hjælpende hånd

Det er ikke fordi jeg er uenig i alt du skriver - fx det med højstolen. Jeg har haft mange diskussioner med andre mødre der har sat deres børn i højstol fra 4 måneder.. det gjorde vi ikke. Og vi har kun yderst sjældent brugt skråstol - kun til når hun fik grød, og generelt er jeg selv ret fanatisk hvad angår alt følge den slags anbefalinger. Så der kan jeg godt følge dig  

tror måske du tager det lidt forkert når jeg tænker på dine tidligere tråde om børnsvægt - for jo det er absolut venligt ment.. det er også derfor jeg skriver som jeg gør i starten jo

var jeg ude på at smække dem en lussing med stempel som dårlige forældre så havde jeg da gjort det uden at spørge først - jeg spørg jo netop fordi jeg som mor til et barn med høj forbrænding ved det er svært hvis folk siger "Ej h*n er da godt nok ikke så godt i stand hva?" hvor man kigger og siger jo det er h*n, H*n har bare ikke mere hvalpefedt end anbefalet    så desværre så taler vi helt forbi hinanden fordi det er kun venligt ment og fordi jeg ved personen har en meget stram holdning med personen er den eneste der kan gøre det rigtigt og godt nok for barnet - hvilket jeg jo måske synes er lidt forkert når man gør som personen gør

Anmeld

7. juni 2012

Anonym trådstarter

Mor og meget mere skriver:

Ifølge læger kan man allertidligst tale om, at et barn er overvægtigt, når det er seks måneder - indtil da Kan man trygt lade barnet spise løs. 

interessant fordi det mener overlægen på barselsgangen på vores hospital absolut ikke da de ser flere og flere 0-6 mdr flaskebørn der springer deres kurve helt ekstremt og bliver besværet af det :

Anmeld

7. juni 2012

Sara.

Anonym skriver:

For at være helt ærlig, og ikke sagt i nogen ond tone eller noget... Så synes jeg det er lidt synd at du ikke bare lader dem være. Ku forstå hvis det var et eller andet helt vildt...

Små børn skal ikke have ekstra smør for at blive større.. men de har brug for det ekstra fedtstof for at deres hjerne kan udvikles!

Børn er forskellige. Min pige sad også i højstol 5 mdr gammel uden anden støtte - Det kunne hun sagtens! Kan barnet evt. have været træt da du lige var der og måske derfor hang lidt?

Og mht. at barnet blev beskidt af maden - der er bare nogen forældre som lader deres børn selv prøve at spise, selv som 4-5 mdr gamle.. (inkl. mig selv). Sådan er vi bare forskellige :-)

Mht. vægten har jeg en veninde hvis drenge var samme str. samme alder... han er nu 2½ stadig kraftig, men ikke fed. Han er helt som han er bestemt til at være!!

Hvis jeg var dig ville jeg måske spørge undrende ind til det med at sidde i højstol hvis barnet ikke er klar til det.. men måske forældrene har nogle grunde til det.... Men prøve at få en dialog, uden at lyde bedrevidende.....

Og så minde mig selv på at forældre er ligeså forskellige som alle andre mennesker...og det skal der være plads til.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.