Info, eller mangel på samme!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

30. maj 2012

K&S

Darling<3 skriver:

Jo det skal jeg - og vi skal til forberedelse torsdag , er vildt spændt på at se hvad der kommer til at ske!

Men bare det med at min tidligere JM ikke gad snakke om det jeg har behov for, synes jeg er møg dårligt og har selvfølgelig gjort t jeg føler mig usikker og uvidende

Jeg troede egenligt at man skulle komme ind til tjek når vandet gik?

Jeg skal lige have snakket med min nye JM om lillepigen står fast , ved kun at hun står klar - men aner ikke om det er det samme

Lyder da som en rar og behagelig fødsel du havde

Kom i god tid til forældreeftermiddagene  der kan godt komme maaaange mennesker...! Vi gik forgæves en enkelt dag

Jo, man skal til tjek, når vandet går - men hvis vandet er normalt (ikke grønt), så er det ikke noget, der haster. Du skal bare helst havde født inden 24 timer, fra vandet er gået

Jeg vil helt sikkert mene, at hun baby fast, når JM har sagt hun står klar

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

30. maj 2012

Darling<3

K&S skriver:

Kom i god tid til forældreeftermiddagene  der kan godt komme maaaange mennesker...! Vi gik forgæves en enkelt dag

Jo, man skal til tjek, når vandet går - men hvis vandet er normalt (ikke grønt), så er det ikke noget, der haster. Du skal bare helst havde født inden 24 timer, fra vandet er gået

Jeg vil helt sikkert mene, at hun baby fast, når JM har sagt hun står klar

Har sagt til manden at vi skal være der kl 15.55 - det starter dog først kl 16.15, hehe...
Skal bare være virkelig sikker på at kunne komme "ind", har jo ingen ide om, om jeg måske føder i weekenden

Okay, tror bare jeg dingler til tjek for en sikkerheds skyld, det kan de vel ikke nægte mig??

Anmeld

30. maj 2012

Mettefpigen

Jeg vidste heller ikk noget, men det kom stille og roligt under fødslen... De snakkede så også meget om forskellige ting midt under fødslen... Men havde heller ikk nogen ønskeseddel, og fik heller ikk noget smertestillende.. Men havde heller ikk brug for det for det hele gik så godt og stærkt

Anmeld

30. maj 2012

Frøken J.

Darling<3 skriver:

Hej Hej derude

Lander på termin's dagen om en lille måned - men jeg ved næsten ingenting om fødsel, smerter og hvad jeg skal gøre

Jeg har selvfølgelig læst en masse, men det er jo bare ikke det samme som at snakke med feks sin JM!

Men dette har jeg ikke "prøvet" endnu - da min JM mener at det er vigtigere at snakke rygning, sundhed og skrive en masse notater om andre kommende mødre:/

Derfor har jeg idag ringet og fået en ny, som jeg virkelig håber er meget bedre og til at snakke med - om MINE behov..!

Men jeg vil egenligt gerne høre jer piger ad - hvad gjorde du da fødslen gik igang?
Gik vandet som det første? Lagde du dig ned og blev hentet i ambulance?
Havde du lavet en "ønskeseddel" om hvad du ville have af smertelendring?
Kom gerne med andre relevante svar, til gode spørgsmål - det var lige hvad jeg kunne komme i tanke om , lige pt

Er ikke sååå nervøs for selve fødslen længere, mere om min nye JM lytter til mig gennem forløbet!

Håber nogle af jer har tid til at svare På forhånd tak

Jeg kom faktisk aldrig til at tale med min JM om selve fødslen, sjovt nok. Jeg havde læst mig til alt på nettet, set fødselsvideoer osv. osv., så der var ikke noget jeg ikke vidste. Og ellers bliver du jo guidet af den jordemoder der er der under fødslen. Så kan virkelig bare anbefale dig at sætte dig ind i ALT der hedder smertelindring, og så har DR nogle gode korte fødselsforberedelsesfilm.

Mht. at ligge sig ned hvis vandet går - Der er delte meninger om man overhovedet skal gøre det, men det skal din JM nok sige. Og HVIS du skal, så er det kun hvis vandet går og barnet ikke står fast, for så kan navlesnoren falde frem og blive afklemt. Hvis barnet står fast skal du ikke ligge dig og få fat i en ambulance. Og så er det også kun hvis vandet går i en stor skylle, ikke hvis det siver.

Ved mig gik forvandet, en ydre hinde. Og så fik jeg ret hurtig vestorm. FOrvand gik kl. 3, veerne begyndte for alvor kl. 04, og kl. 08 var jeg allerede fuldt udvidet Men selve vandet tog de på fødestuen, for det gik ikke af sig selv.

Jeg havde lavet en fødselsplan, men jeg brugte den aldrig. Jeg tror ikke det som sådan er nødvendigt. Måske lige et par korte punkter om hvad du ønsker af smertelindring, men sandheden er, at du ikke ved hvad du vil, før du står i det. Du kan have besluttet dig for du skal have ALT mod smerterne, men måske synes du godt du kan klare dig uden. Eller du har besluttet dig for du ikke vil have NOGET, men så kan du ikke holde det ud alligevel.

Jeg havde på forhånd besluttet mig for jeg ville prøve en naturlig fødsel hvis muligt, og LAST option og kun i nødstilfælde var epiduralen. Jeg endte med kun at få lidt lattergas. Men det er meget rart at have en plan A, sålænge man er klar over den kan gå i vasken til fordel for plan B

Anmeld

30. maj 2012

K&S

Darling<3 skriver:

Har sagt til manden at vi skal være der kl 15.55 - det starter dog først kl 16.15, hehe...
Skal bare være virkelig sikker på at kunne komme "ind", har jo ingen ide om, om jeg måske føder i weekenden

Okay, tror bare jeg dingler til tjek for en sikkerheds skyld, det kan de vel ikke nægte mig??

Anden gang (hvor vi gik forgæves 1. gang) var vi der allerede ½ time før  

Jeg ringede til fødegangen, da vandet gik om natten - de bedte mig bare komme ind til tjek klokken 13, men er sikker på at du gerne må komme før, hvis du er utryg ved situationen

Det er jo heller ikke sikkert, at din fødsel starter ved at vandet går

Anmeld

30. maj 2012

Zeus

Darling<3 skriver:

Hej Hej derude

Lander på termin's dagen om en lille måned - men jeg ved næsten ingenting om fødsel, smerter og hvad jeg skal gøre

Jeg har selvfølgelig læst en masse, men det er jo bare ikke det samme som at snakke med feks sin JM!

Men dette har jeg ikke "prøvet" endnu - da min JM mener at det er vigtigere at snakke rygning, sundhed og skrive en masse notater om andre kommende mødre:/

Derfor har jeg idag ringet og fået en ny, som jeg virkelig håber er meget bedre og til at snakke med - om MINE behov..!

Men jeg vil egenligt gerne høre jer piger ad - hvad gjorde du da fødslen gik igang?
Gik vandet som det første? Lagde du dig ned og blev hentet i ambulance?
Havde du lavet en "ønskeseddel" om hvad du ville have af smertelendring?
Kom gerne med andre relevante svar, til gode spørgsmål - det var lige hvad jeg kunne komme i tanke om , lige pt

Er ikke sååå nervøs for selve fødslen længere, mere om min nye JM lytter til mig gennem forløbet!

Håber nogle af jer har tid til at svare På forhånd tak

Her gik vandet som det første begge gange, men jeg skulle ikke ligge mig ned

Isabella stod fast 3 uger inden, og Cajsa lå så langt nede, at det ikke var nødvendigt..

Jeg lavede ønskeseddel med den ene af dem, men jeg kan ikke huske hvilken Tror nok det var Cajsa, for jeg havde vist skrevet noget med fødsel i vand, og det tænkte jeg ikke på med Isabella.. Men den blev nu ikke fulgt, da jeg først kom ind Hun trykkede ned af, hver gang jeg fik en ve, så turde slet ikke sætte mig op i karet. Desuden havde jeg skrevet alt andet smertestillende end epidural, og det første jeg snakkede om ang smertestillende, var at jeg ville have en epidural! - som jeg så ikke nåede at få (tror slet ikke hun havde ringet efter ham der skulle lægge den ). Men ønskesedler er gode, man skal bare ikke regne med, at fødslen forløber som man havde "planlagt"

Så ved jeg ikke hvad jeg ellers skal skrive, da jeg havde 2 hurtige og nemme fødsler, uden smertestillende..

Hmm, jo, tag en snak med personen/personerne du har med til fødslen, om hvad du forventer af dem.. Og forbered dem på, at du ikke kommer til at snakke særlig pænt Ej det er gas.. Jeg snakkede pænt, men bad fx den lilles far, om at LADE VÆRE MED AT RØRE MIG, mens jeg havde veer! Han skulle bare holde nallerne væk
Det var også det eneste tidspunkt, hvor jeg måske ikke var så snakkesalig, men det er godt nok at forberede dem på det værste

Anmeld

30. maj 2012

Zeus

Frøken J. skriver:

Jeg kom faktisk aldrig til at tale med min JM om selve fødslen, sjovt nok. Jeg havde læst mig til alt på nettet, set fødselsvideoer osv. osv., så der var ikke noget jeg ikke vidste. Og ellers bliver du jo guidet af den jordemoder der er der under fødslen. Så kan virkelig bare anbefale dig at sætte dig ind i ALT der hedder smertelindring, og så har DR nogle gode korte fødselsforberedelsesfilm.

Mht. at ligge sig ned hvis vandet går - Der er delte meninger om man overhovedet skal gøre det, men det skal din JM nok sige. Og HVIS du skal, så er det kun hvis vandet går og barnet ikke står fast, for så kan navlesnoren falde frem og blive afklemt. Hvis barnet står fast skal du ikke ligge dig og få fat i en ambulance. Og så er det også kun hvis vandet går i en stor skylle, ikke hvis det siver.

Ved mig gik forvandet, en ydre hinde. Og så fik jeg ret hurtig vestorm. FOrvand gik kl. 3, veerne begyndte for alvor kl. 04, og kl. 08 var jeg allerede fuldt udvidet Men selve vandet tog de på fødestuen, for det gik ikke af sig selv.

Jeg havde lavet en fødselsplan, men jeg brugte den aldrig. Jeg tror ikke det som sådan er nødvendigt. Måske lige et par korte punkter om hvad du ønsker af smertelindring, men sandheden er, at du ikke ved hvad du vil, før du står i det. Du kan have besluttet dig for du skal have ALT mod smerterne, men måske synes du godt du kan klare dig uden. Eller du har besluttet dig for du ikke vil have NOGET, men så kan du ikke holde det ud alligevel.

Jeg havde på forhånd besluttet mig for jeg ville prøve en naturlig fødsel hvis muligt, og LAST option og kun i nødstilfælde var epiduralen. Jeg endte med kun at få lidt lattergas. Men det er meget rart at have en plan A, sålænge man er klar over den kan gå i vasken til fordel for plan B

Med Isabella gik vandet i én stor skylle, men jeg skulle ikke lægge mig ned.. Men der havde hun også stået fast i 3 uger

Anmeld

30. maj 2012

Darling<3

K&S skriver:

Anden gang (hvor vi gik forgæves 1. gang) var vi der allerede ½ time før  

Jeg ringede til fødegangen, da vandet gik om natten - de bedte mig bare komme ind til tjek klokken 13, men er sikker på at du gerne må komme før, hvis du er utryg ved situationen

Det er jo heller ikke sikkert, at din fødsel starter ved at vandet går

Super, så skulle der være en chance for at vi når ind, inden dørene lukker

Er jo nok lidt nervøs for hvad der kommer til at ske, så tager nok derind og bliver tjekket for at være sikker på at alt er okay

Nej det er jo ikke sikkert, håber faktisk lidt at det bare begynder ved/med veer , så ved man da hvad man skal forholde sig til hehe...

Anmeld

30. maj 2012

Zeus

Darling<3 skriver:

Jo det skal jeg - og vi skal til forberedelse torsdag , er vildt spændt på at se hvad der kommer til at ske!

Men bare det med at min tidligere JM ikke gad snakke om det jeg har behov for, synes jeg er møg dårligt og har selvfølgelig gjort t jeg føler mig usikker og uvidende

Jeg troede egenligt at man skulle komme ind til tjek når vandet gik?

Jeg skal lige have snakket med min nye JM om lillepigen står fast , ved kun at hun står klar - men aner ikke om det er det samme

Lyder da som en rar og behagelig fødsel du havde

Jeg tror det er forskelligt, og hvordan man selv har det.. Med Isabella fik jeg selv lov til at vælge om jeg ville ind, eller om jeg hellere ville prøve at få lidt søvn. Jeg havde en time til det oprindelige fødselssted, så jeg valgt at blive hjemme, indtil der kom nogen veer. Set i bakspejlet, så skulle jeg være smuttet derind, for jeg fødte et par timer senere, på et helt andet sygehus, fordi jeg ikke ville kunne nå til Sønderborg

Med Cajsa fik jeg igen valget, og der valgte jeg at blive tjekket med det samme - hos en jordemor der ikke tog det seriøst, hvor hurtigt jeg fødte første gang Heldigvis var forløbet længere anden gang, i forhold til ventetiden mellem vandafgang og veer, så jeg nåede det hele

Anmeld

30. maj 2012

Muffinmus

som fler gangs mor vil jeg sige:

Tag den med ro, de fleste har god tid til at finde sig sev når veerne så småt starter op.

Sæt dig ind i de forskellige  former for lindring du kan få, men tag det som det kommer, det er svært at beslutte noget på forhånd inden man ved hvordan man håndtere det og hvordan det hele skrider frem.

VEd mig er veerne kommet først, ved nr 2 nåede jeg dog kun 5 veer før vandet gik ,en stillle og roligt.

Lagde mig ikke ned da det kun er hvis babyerne står for højt eller moderkagen ligger foran f.eks. De fleste ringer bare lige til FG og fortæller vandet er gået og så afventer de veerne måske.

Det der har hjulpetmig mest den her gang under mine veer var andre tanker en AVVV og så den dybeste vejrtrækning jeg kunne få mig selv til. De fleste får lyst til at trække vejret hurtigt og krumme sig sammen i fosterstilling...sådan da...men det bedste er at prøve at slappe af i alle de andre muskler og så tage de dybeste indog udåndinger du kan.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.