Månsson skriver:
Må altså indrømme jeg ikke forstår det halve af det du skriver.. Er du for eller imod kollitions test??
Jeg er imod, fordi de er svære for forbrugerne at gennemskue og iøvrigt giver dem indtrykket af at fremadvendt er det sikreste.
Det er lidt af en selvmodsigelse at testorganisationen som iøvrigt slet ikke er Tænk eller FDM giver de fremadvendte de bedste resultater og på sidelinjen skriver at bagudvendt er det sikreste.
Et rigtig godt eksempel på en bagudvendt stol som ikke klarede det godt i kollisionstesten bagudvendt heller - er Britax Multi-Tech. Den blev tested både fremadvendt og bagudvendt. det var resultatet af fremadvendt kollsionstest der skinnede igennem det endelig resultat. bagudvendt blev den tested med Q6 dukken som er 120 cm høj og vejer 23 kg alt inkl. At den så heller ikke gjode det så godt bagudvendt skyldes monteringen, som man altså godt kan gøre anderledes end i testen og derigennem opnå en helt anden og bedre kollisions-sikkerhed. Og det gøres også anderledes i virkeligheden. I virkeligheden monteres den aldrig uden støtte bagtil af noget. Og et større barn vil man typisk sætte på forsædet. Sådan gøres det i Sverige.
Og netop Multi-Tech reddede livet på et sæt 9 måneder gamle tvillinger for et par år siden, da en mor i Finland tørnede frontalt ind i kæmpe stak træstykker i nærheden af en skov med 80 km/t. de to små kunne tages ud af bilen helt uden skader.
Så vidt jeg husker så har endda nogle fremadvendte stole lidt en tilsvarende skæbne - men skal lige have læst det igennem igen.
Til sammenligning bliver stole med en 18 kg vægtgrænse med internselen i testet med Q3 duken som den største dukke. Den vejer "kun" 14½ kg. Dem til 25 kg med selen i testes med Q6 dukken på 23 kg. det er en voldsom forskel.
Anmeld