Rugemor.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. april 2012

Hailiesmom11

Hatten af for dig
Jeg har sagt til min bedste veninde at hvis de ingen mulighed selv har, så er jeg klar til at træde til og bære barnet (den eneste betingelse er at det ikke er mit æg- det ville være for underligt for mig)

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. april 2012

mariamiss6

Min søster kan risikere, at hun ikke kan få børn (det er slet ikke undersøgt endnu, men omstændigheder gør at hun har 50/50 chance) 

Jeg har hele tiden sagt (ikke lige til min søster faktisk) at hvis det galt at give hende et barn, så ville jeg gerne være rugemor for hende og hendes kæreste. Jeg tror på dem som forældre, og jeg tror på dem som par. Så det er i hvert fald ikke et problem....

Hvad jeg kunne have svært ved, er hvis de ønsker at bruge donoræg (eller hvis min søster kan få taget egne æg ud) fordi det ville betyde jeg skulle igennem fertilitetsbehandling, og den slags. Det er i øvrigt også dyrt....

Tanken om at sprøjte min søsters kærestes sæd op i mig, er altså også noget absurd, så den slags spørgsmål, om hvordan og hvorledes ville jeg først tage stilling til hvis det blev aktuelt.

Jeg kunne sikkert også finde på at gøre det for et homoseksuelt vennepar.

Det eneste jeg tænker er, om jeg ville kunne klare at give barnet væk, uanset om det bliver i familien, eller helt skal bortgives.

Men jeg har altid sagt, også før jeg selv fik børn, tja, fra jeg var teenager, at jeg ville ønske jeg kunne hjælpe nogle på den måde. Fordi jeg synes at folk der er gode mennesker fortjener at opfostre et barn. 

Det er mest de rent praktiske omstændigheder, og hver parters ønske om samme, der kan blive det store problem...

Og i fald det er for fremmede mennesker (et homoseksuelt par for eksempel) skal man så forlange eller give afkald på at have samvær eller få jævnlig information om barnets trivsel.

Tja, mange spørgsmål dukker op, og i grunden kan min krop sikkert slet ikke holde til at bære flere børn, hvor end jeg gerne ville, både for mig selv og andre... 

Men sådan hurtigt og konkret er jeg vild med tanken, og synes det er pisse godt når nogen gør det, og gør det ordentligt

thumbs up for dig... Jeg tror desværre du er den eneste her inde....

Anmeld

18. april 2012

morbibi

Surrogatmamma skriver:

Jeg undrer om der er andre rugemødre inde på dette forum?

Jeg er selv rugemor og skriver om det i min blog  http://surrogatmamma.blogspot.com/

Mvh

Surrogatmamman

Jeg synes det er flot og havde gerne gjort det selv, for nogle år tilbage, men ville ikke kunne gøre det den dag idag.

Men jeg kan ingen steder finde en dansk lovgivning, der gør det lovligt/gyldigt uanset aftalen herom.....

Anmeld

18. april 2012

morbibi

http://www.familiestyrelsen.dk/boern/faderskab/sur rogatmoderskab/

Surrogatmoderskab

I Danmark er aftaler om surrogatmoderskab ugyldige. En surrogatmor kaldes ofte for en rugemor.

Surrogatmoderskab betyder, at der er indgået en aftale om, at en kvinde, som føder et barn, efter fødslen skal udlevere barnet til en anden (børnelovens § 31). Sådan en aftale er ugyldig og kan ikke anerkendes eller fuldbyrdes af danske myndigheder.

Gå til børneloven på retsinformation.dk

Det er strafbart at yde eller modtage hjælp med henblik på at opnå forbindelse mellem en kvinde og en anden, der ønsker, at kvinden skal føde et barn til denne (adoptionslovens § 33 og 34).

Gå til siden om lovgivning om adoption

Særligt om surrogatmoderskab med tilknytning til udlandet

Ankestyrelsen anerkender heller ikke aftaler om surrogatmoderskab, der er etableret i udlandet, og hvor et dansk par f.eks. er anført som barnets forældre på barnets fødselsattest.

Du skal være opmærksom på, at flere lande, forud for etableringen af en graviditet med henblik på surrogatmoderskab, kræver en erklæring om, at barnet kan indrejse i de påtænkte forældres hjemland. Danske myndigheder kan ikke udstede en sådan erklæring.

Du kan få svar på spørgsmål om indrejse og opholdstilladelse hos Udlændingeservice og om dansk indfødsret hos indfødsretskontoret i Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration.

Gå til nyidanmark.dk

Anmeld

18. april 2012

celkt

morbibi skriver:

http://www.familiestyrelsen.dk/boern/faderskab/sur rogatmoderskab/

Surrogatmoderskab

I Danmark er aftaler om surrogatmoderskab ugyldige. En surrogatmor kaldes ofte for en rugemor.

Surrogatmoderskab betyder, at der er indgået en aftale om, at en kvinde, som føder et barn, efter fødslen skal udlevere barnet til en anden (børnelovens § 31). Sådan en aftale er ugyldig og kan ikke anerkendes eller fuldbyrdes af danske myndigheder.

Gå til børneloven på retsinformation.dk

Det er strafbart at yde eller modtage hjælp med henblik på at opnå forbindelse mellem en kvinde og en anden, der ønsker, at kvinden skal føde et barn til denne (adoptionslovens § 33 og 34).

Gå til siden om lovgivning om adoption

Særligt om surrogatmoderskab med tilknytning til udlandet

Ankestyrelsen anerkender heller ikke aftaler om surrogatmoderskab, der er etableret i udlandet, og hvor et dansk par f.eks. er anført som barnets forældre på barnets fødselsattest.

Du skal være opmærksom på, at flere lande, forud for etableringen af en graviditet med henblik på surrogatmoderskab, kræver en erklæring om, at barnet kan indrejse i de påtænkte forældres hjemland. Danske myndigheder kan ikke udstede en sådan erklæring.

Du kan få svar på spørgsmål om indrejse og opholdstilladelse hos Udlændingeservice og om dansk indfødsret hos indfødsretskontoret i Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration.

Gå til nyidanmark.dk

som jeg sagde til at starte med, så vil jeg blæse dem et stykke på dette område...!!

Bare fordi det er lov, er det ikke nødvendigvis rigtigt!!

Anmeld

18. april 2012

morbibi

celkt skriver:

som jeg sagde til at starte med, så vil jeg blæse dem et stykke på dette område...!!

Det er jeg helt enig i

Anmeld

19. april 2012

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere

Jeg har som sådan respekt for, at nogen tør, men jeg er faktisk glad for, det er forbudt her i landet. Der er så mange risici forbundet med det og så mange frygtelige eksempler på, at det er gået helt galt - også, og måske især, når det har omhandlet folk med nære relationer, fx gode venner og familie. 

Et er at nå så langt som til at kunne give et barn videre - noget andet er at erfare, at de mennesker, der har modtaget barnet, måske viser sig at have ganske andre måder at opdrage det på, end man havde troet - og kan gå ind for - og troede, man var enige om. Selvom man synes, man kender hinanden godt og har den dybeste tillid til, at forældrene vil varetage barnets opvækst på bedste vis, så sker det jo også mellem to bioforældre, at der kommer uovervindelige konflikter og meningsforskelle mellem far og mor. Det sker selvfølgelig også mellem rugemor og dem, der får barnet, og det kan være umådeligt svært at tackle.

Jeg har set eksempler på søstre og veninder, der har måttet kappe kontakten pga. følelser, der er kommet i klemme. "modtagerne", altså forældrene, kan også let føle, at de står i en ubærlig taknemmelighedsgæld til rugemoren, og at hun ånder dem i nakken og holder nøje øje med, om de gør det godt nok, mens hun kan føle, at hun bliver skubbet ud på et sidespor i barnets liv.

Tanken er smuk, men i mine øjne er det en farlig vej at gå. Og der er jo ikke nogen vej tilbage....

Anmeld

19. april 2012

Pikku Myy

celkt skriver:

Men der står jo faktisk heller ikke at det er ulovligt, men at en sådan aftale er ugyldig og ikke kan anerkendes eller fuldbyrdes af danske myndigheder. Hvis surrogatmoderen fortryder og vil beholde barnet selv, har hun ret til det, og myndighederne kan ikke gøre noget ved det.

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.