Fra 2 lure til 1 lur?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. april 2012

Angelspot

AnneBJ skriver:

Vi står i lidt af det samme, bortset fra Felix må sove præcis når han vil i vuggestuen, og de vækker ham helst ikke, med mindre JEG "tvinger" dem...

Han vågner omkring kl. 6.

Kl. 9 er han helt færdig, bliver puttet og sover til 11-12 stykker. Dog er han på det sidste begyndt at kunne holde liiidt længere, så ofte er den 9.30 inden han sover.

Kl. 14-16 har han sovet igen, men er svært at få til det længere - og så er han generelt en pestilens at putte; simpelthen fordi vi får ham puttet for tidligt tror jeg.

I dag har han haft fri fra VS, men min plan er, at resten af ugen satser vi på 2 lure, han skal jo lige vænne sig til VS efter en lang ferie, men fra mandag beder jeg dem om, at prøve at putte ham til kun én lur. De spiser kl. 11, og det vil betyder at Felix spiser med der, og så snart han er færdig, går en voksen fra og putter ham. Og så vil jeg lade ham sove til han vågner af sig selv...

Så - ingen gode råd herfra, bortset fra jeg er enig med Rødhætte! Muligvis kan din DP'er ikke ændre på rutinerne, men det lyder som om hun kunne være mere forstående og imødekommende.... 

Tak fordi du deler Felix erfaringer (og dine )!

Overgangen er lidt svær at regne ud, er de trætte fordi det er svært at vænne sig til den nye rytme, eller er de trætte fordi de ikke er klar til det endnu. Og hvornår gør man mest gavn og mindst skade 

Jeg håber det går godt, det kunne godt lyde til at Felix er ved at være klar når han heller ikke gider sove der om eftermiddagen, ligesom Oliver ikke gider om formiddagen.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. april 2012

Rødhætte

Angelspot skriver:

Ja jeg synes det samme som du, at hun ikke er så medgørlig. Hun sagde; jamen så prøver vi det og ser hvordan det går. Men det var på sådan en måde at jeg nærmest fik helt ondt i maven af at bede hende om det. Jeg sagde at jeg følte jeg var nødt til at gøre et eller andet for at se om det kan hjælpe ham, fordi jeg kunne se han ikke trivedes med en lur. Hun sagde Han trives fint her. Og jeg svarede, men det gør han ikke når han kommer hjem. Vi har en vildt træt dreng der ikke har noget ud af at være vågen sammen med sine forældre og vi har ikke noget ud af det nogen af os. Så hellere holde fast i to lure indtil det går bedre. Men når han så ikke vil sove om formiddagen, så er der kun den anden mulighed tilbage i mine øjne...

Ja, jeg ville gerne kunne spare på andre områder og bruge dem på en vuggestue, men det kan desværre ikke lade sig gør at trække de penge fra et andet sted når man er på en sparsom SU 

Synes bestemt ikke det er retfærdigt at hun som fagperson (og ikke mindst som menneske) ikke kan forstå at jeres dreng ikke kan fungere sidst på dagen. Synes du skal ringe til kommunen og forklare problem stillingen. Mht en vuggestueplads kan jeg godt se det er svært at få råd til på SU Det er virkelig også mange penge!!

Anmeld

10. april 2012

Angelspot

Pernille08 skriver:

Havde det været mig som mor der havde fået den besked der havde jeg simpelthen kontaktede kommunen og bedt om en ny dp som er mere forstående og bedre vil arbejde sammen ned jer og ikk u mod jer .
Det her rammer jo din søn , hverken dig din mand eller hende . Men det er ho virkelig synd for drengen når han bare ikk kan hænge sammen fordi han er så træt.
Men hun vil heller ikk gøre noget som hest for at hjælpe ham heller ikk i en periode bare .
Hun er i mine øjne bare ikk sit job værdigt så.

Så vigtig er en legestue heller ikk når vi igen snakker om en periode på en måned.

Vi er meget enige, jeg forstår det heller ikke lige. Jeg kan sagtens se at der også er hensyn at tage til de andre børn, men jeg bad hende ikke blive hjemme fra legestue, men spurgte blot om det var muligt at gå hjem og spise frokost i stedet, så han kunne blive puttet før.

Og det er måske ikke så fedt for de andre børn, at hun skal gå fra og spise med ham før de andre skal. Men jeg fornemmer ikke det her skal vare i flere måneder, men kun til han har fundet sig til rette med en enkelt lur om dagen. Den overgang er tydeligvis llidt svær for ham og vi kan ikke helt finde ud af hvordan vi bedst gør det og føler bare vi er nødt til at forsøge et eller andet.

Anmeld

10. april 2012

Angelspot

_-Kathrine-_ skriver:

Villads bliver et år om 10 dage, og vi er lige begyndt på kun 1 lur... Her i påsken har vi slet ikke kunnet putte ham om aftenen, og han sov meget korte lure, både formiddag og eftermiddag, så vi ville prøve, og det fungerer rigtig godt! Han sover 12 timer om natten... Vågner ved en 7 tiden, så spiser han ved en 11 tiden, bliver puttet ved en halv 12/12 tiden og sover så en 2 1/2-3 timer!
Han er lidt træt, og det er de i starten, men vi kan mærke på ham at det er det rigtige og vuggestuen støtter heldigvis op om det!

Dejligt det virker godt på Villads

12 timers søvn om natten er jo guld værd, samt en lang middagslur. Så kan jeg godt se det kan hænge sammen. Det ville jeg også gerne ønske for Oliver, men han skal lige vokse lidt mere med opgaven inden Nu her sover han 10-max 11 timer og tager max 2 timer om dagen hvis han kun skal sove til middag. Hvis han får lov at sove to lure, så sover han 1½ til formiddag/eftermiddag oveni. 

Anmeld

10. april 2012

Angelspot

Babymor2010 skriver:

Jeg tror Isabella var omkring 12-13 mrd. da vuggestuen gik fra 2 lure til 1. Hun står op kl. 6 samtidigt med at jeg smutter på arbejde og faderen gør hende klar. Hun bliver nogle dage først puttet omkring 11-11.30 og sover så ca. 2-3 timer. 

I de første par uger kunne hun sagtens bruge 2 lure, for hun var ligesom din søn om eftermiddagen. Nu er det som om hun har vænnet sig til det, men hun kunne sagtens tage 2 lure endnu - det gør hun indimellem i weekenderne, alt efter hvor træt hun er selvfølgelig 

Hun er 17 mrd nu 

Dejligt at høre at det ikke er et MUST at når de er fyldt 1 år så skal de ikke sove to lure mere.

De tre andre børn min dp har, sov alle kun en lur om dagen da de begyndte hos hende, så jeg tror hun er godt vant med det Men ikke alle børn er ens, heldigvis

Hvordan tager din datter det når hun så får to lure i weekenden og kun 1 i hverdagen? Hun bliver ikke rykket i rytmen eller 'forvirret' af det?

Anmeld

10. april 2012

Angelspot

Rødhætte skriver:

Synes bestemt ikke det er retfærdigt at hun som fagperson (og ikke mindst som menneske) ikke kan forstå at jeres dreng ikke kan fungere sidst på dagen. Synes du skal ringe til kommunen og forklare problem stillingen. Mht en vuggestueplads kan jeg godt se det er svært at få råd til på SU Det er virkelig også mange penge!!

Jeg er meget glad og lettet over at høre at jeg ikke er ene om at synes det er lidt forkert ikke at blive taget alvorligt af min dp. Jeg synes jeg vil se hvordan det går og hvordan dp tackler det, men jeg har ikke den største tillid til hende. Så håber jeg kan stole på hun gør som aftalt

Anmeld

10. april 2012

modesty

Angelspot skriver:

Indtil nu er jeg gået med barnevognen kl 6.30 om morgenen, så han har sovet til kl 9 i dp. Og stadig kunne han tage 2 timer til middag. Men da stod han op kl 5 om morgenen. Efter sommertid har han rykket sig til kl 6 og derfor kan han ikke sove kl 7 igen allerede. 

Dp vil gerne ud og gå om formiddagen så der kan han ikke sove. Så det skal være inden kl 9 og ellers efter kl 12.

Jeg ved ikke om der er noget matematik jeg ikke forstår her, men hvis han plejer at sove fra 6:30-9, hvorfor kan han så ikke bare sove fra 7:30-9 nu? Eller i det mindste fra 8-9? En time til halvanden er vel bedre end ingenting?

Anmeld

11. april 2012

Angelspot

modesty skriver:

Jeg ved ikke om der er noget matematik jeg ikke forstår her, men hvis han plejer at sove fra 6:30-9, hvorfor kan han så ikke bare sove fra 7:30-9 nu? Eller i det mindste fra 8-9? En time til halvanden er vel bedre end ingenting?

Han er ikke til at putte om morgenen mere hvis han feks vågner kl 6. Så kan han ikke allerede sove igen efter to timer. Det du nævner har vi gjort siden dag 1 i dp og det har fungeret super godt men efter vi har rykket til sommertid er hele hans rytme blevet ødelagt og vi skal finde en ny indtil han går over på 1 lur om dagen.

Anmeld

11. april 2012

mortilnoahogmelina

Angelspot skriver:

Vi er meget enige, jeg forstår det heller ikke lige. Jeg kan sagtens se at der også er hensyn at tage til de andre børn, men jeg bad hende ikke blive hjemme fra legestue, men spurgte blot om det var muligt at gå hjem og spise frokost i stedet, så han kunne blive puttet før.

Og det er måske ikke så fedt for de andre børn, at hun skal gå fra og spise med ham før de andre skal. Men jeg fornemmer ikke det her skal vare i flere måneder, men kun til han har fundet sig til rette med en enkelt lur om dagen. Den overgang er tydeligvis llidt svær for ham og vi kan ikke helt finde ud af hvordan vi bedst gør det og føler bare vi er nødt til at forsøge et eller andet.

Jeg kan på alle punkter forstå og følge dig.
Men er netop nødt til at prøve et eller andet.
Men virker bare i mine øre ikk til at en dp vil arbejde helt med der .
Og det er virkelig smadre ærgerligt.
For drengen har brug for der sker noget jo . Han kan heller ikk holde til det .

Anmeld

11. april 2012

Pinkrose

Angelspot skriver:

Hvordan var overgangen for jeres børn, da de gik fra 2 lure til 1 lur? Hvor gamle var de? Hvordan kunne i se at det var et godt tidspunkt at skære den ene lur fra? Og hvor længe var jeres pode om at vænne sig til den nye situation?

Synes godt nok det er svært, da Oliver nu er begyndt at sove 10-11 timer om natten, han er nu 14 mdr. Han vågner nu mellem 6 og 7 og  er allerede træt igen kl 8 ligesom han plejer. Men han kan ikke lægges, hvilket jeg jo godt forstår, for han har jo sovet rigtig længe! Men han får ikke mulighed for at sove før kl 12 igen, da han er i dagpleje. Og han kan slet ikke holde sig vågen helt til middag, når han står op kl 6. Så bliver han bare så forfærdelig træt og sover rigtig dårligt, måske 1½ time. Og så er eftermiddagen bare fuldstændig ødelagt, de timer hvor han er hjemme. Og klynker, hyler, gnider øjne og alt det han plejer. 

Så kommer jeg helt i tvivl om hvad jeg skal gøre og om det er nu det er det rigtige tidspunkt at gå fra 2 lure til 1 lur på, når han reagerer som han gør.

Hvad tænker i, erfarne kvinder???

Sophia var 10 mdr da hun kun tog en lur, nogle børn har brug for mindre søvn end andre. Hun startede i vuggestue der og er simpelthen ike til at få til at sove om formiddage , først efter frokost. 

Og hun er frisk og gang i hende. 

Tilgengæld i weekenden kan hun godt have brug for en kort lur. 

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.