Fra 2 lure til 1 lur?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

10. april 2012

FrkLarsen

Angelspot skriver:

Hvordan var overgangen for jeres børn, da de gik fra 2 lure til 1 lur? Hvor gamle var de? Hvordan kunne i se at det var et godt tidspunkt at skære den ene lur fra? Og hvor længe var jeres pode om at vænne sig til den nye situation?

Synes godt nok det er svært, da Oliver nu er begyndt at sove 10-11 timer om natten, han er nu 14 mdr. Han vågner nu mellem 6 og 7 og  er allerede træt igen kl 8 ligesom han plejer. Men han kan ikke lægges, hvilket jeg jo godt forstår, for han har jo sovet rigtig længe! Men han får ikke mulighed for at sove før kl 12 igen, da han er i dagpleje. Og han kan slet ikke holde sig vågen helt til middag, når han står op kl 6. Så bliver han bare så forfærdelig træt og sover rigtig dårligt, måske 1½ time. Og så er eftermiddagen bare fuldstændig ødelagt, de timer hvor han er hjemme. Og klynker, hyler, gnider øjne og alt det han plejer. 

Så kommer jeg helt i tvivl om hvad jeg skal gøre og om det er nu det er det rigtige tidspunkt at gå fra 2 lure til 1 lur på, når han reagerer som han gør.

Hvad tænker i, erfarne kvinder???

Vores datter gik ned til 1 lur da hun var 9-10 måneder.. Hun nægtede simpelthen at tage 2, og hun klarede det da også kun med 1 lur  (Det skal så lige siges at hun sov igennem fra hun var 5 måneder).

Mon ikke han selv viser at lur nr 2 skal væk? 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. april 2012

Angelspot

Marita skriver:

Min datter er stadig lille (10 måneder i morgen) og hun sover to lure i dagplejen. Hun sover 8-9 og 13.00-15.30. 

Er det ikke en mulighed, at han stadig sover i dagplejen om formiddagen? Det er stort set det første han gør og det ødelægger ikke dagplejerens rutine, da han er oppe igen til formiddagsmad.

Indtil nu er jeg gået med barnevognen kl 6.30 om morgenen, så han har sovet til kl 9 i dp. Og stadig kunne han tage 2 timer til middag. Men da stod han op kl 5 om morgenen. Efter sommertid har han rykket sig til kl 6 og derfor kan han ikke sove kl 7 igen allerede. 

Dp vil gerne ud og gå om formiddagen så der kan han ikke sove. Så det skal være inden kl 9 og ellers efter kl 12.

Anmeld

10. april 2012

mortilnoahogmelina

Angelspot skriver:

Dejligt der er flere der er i samme båd som mig

Nej det er nemlig ikke spor sjove dage! Og det er så svært at se på hvor træt han bliver! Ville sådan ønske han tog et ordentlig hug til middag, for så er timerne lidt bedre fordelt. Hvis han feks sov fra 11-14.-14.30, så kunne han holde sig vågen både morgen og eftermiddag, fordi der ikke gik så lang tid mellem hver lur. 

Er din kun på 1 lur nu og hvordan reagerer han når han sover for lidt?

Jep han er kun på en lur nu .

Jamen sover han for lidt er han ret så pivet vil hænge konstant , jamre sig lidt hele tiden . Ja sådan overtræt agtig .

Jeg synes du skal snakke med din dp om at de måske spiser middagsmad lidt før så han kan komme ud og sove måske omkring kl 11. Det ville være bedre for jer for hende men virkelig os for ham .hun skal jo indrette sig efter hvert enkelt barn .

Anmeld

10. april 2012

Angelspot

FrkLarsen skriver:

Vores datter gik ned til 1 lur da hun var 9-10 måneder.. Hun nægtede simpelthen at tage 2, og hun klarede det da også kun med 1 lur  (Det skal så lige siges at hun sov igennem fra hun var 5 måneder).

Mon ikke han selv viser at lur nr 2 skal væk? 

Min søn sov også igennem fra han var 5 mdr.Og har altid sovet mere end hans jævnaldrene i mødregruppen og ffamilien. 

Vi er meget opmærksomme på at det jo sagtens kan være hans måde at fortælle at han er klar til kun 1 lur nu. Men det jeg så efterspørger, det er erfaringer omkring overgangen. Hvordan jeres reagerede? For jeg er ikke et sekundt i tvivl om at det er super hårdt for Oliver de dage hvor han kun får en lur, han er bare så ulykkelig og virkelig træt. Men det er jo nok meget normalt, men vil gerne høre jeres erfaringer

Anmeld

10. april 2012

FrkLarsen

Angelspot skriver:

Min søn sov også igennem fra han var 5 mdr.Og har altid sovet mere end hans jævnaldrene i mødregruppen og ffamilien. 

Vi er meget opmærksomme på at det jo sagtens kan være hans måde at fortælle at han er klar til kun 1 lur nu. Men det jeg så efterspørger, det er erfaringer omkring overgangen. Hvordan jeres reagerede? For jeg er ikke et sekundt i tvivl om at det er super hårdt for Oliver de dage hvor han kun får en lur, han er bare så ulykkelig og virkelig træt. Men det er jo nok meget normalt, men vil gerne høre jeres erfaringer

Emilie reagerede ikke som sådan på det, hun har altid haft ultra meget energi  

Som du skriver det lyder det ikke som om han er klar til lur nr 2 bliver slettet, men mon ikke snart at det kommer?  

Anmeld

10. april 2012

Angelspot

Pernille08 skriver:

Jep han er kun på en lur nu .

Jamen sover han for lidt er han ret så pivet vil hænge konstant , jamre sig lidt hele tiden . Ja sådan overtræt agtig .

Jeg synes du skal snakke med din dp om at de måske spiser middagsmad lidt før så han kan komme ud og sove måske omkring kl 11. Det ville være bedre for jer for hende men virkelig os for ham .hun skal jo indrette sig efter hvert enkelt barn .

Ja det lyder meget bekendt

Jeg har snakket med hende om det, hun mener ikke jeg skal gøre så stort et nummer ud af det og hun har også sin dagligdag der skal hænfge sammen med de andre. Desuden går hun også i legestue, for det er sundt for dem, men så er hun først hjemme med dem ved 11.45 tiden. Jeg havde en 3 mdr samtale med hende, hvor jeg forklarede om mit syn på børns søvn og hun erklærede sig enig. Men kan ikke gøre så meget ved det siger hun da hun også har andre børn. De er alle 4 på samme alder så hun har ingen store børn at tage hensyn til.

Kom det af sig selv at din søn tog en lang middagslur?

Anmeld

10. april 2012

Angelspot

FrkLarsen skriver:

Emilie reagerede ikke som sådan på det, hun har altid haft ultra meget energi  

Som du skriver det lyder det ikke som om han er klar til lur nr 2 bliver slettet, men mon ikke snart at det kommer?  

Nej og hele min mave skriger på at det er for tidligt at droppe den ene lur. Han virker ikke klar herhjemme. Når han er i dp, har han så meget at give sig til at han ikke viser sin træthed, så dp siger at han slet ikke er træt og sikkert ikke behøver have den morgenlur mere. Derfor forsøgte vi med kun en middagslur. Men eftermiddagene var helt ulidelige for ham og når vi nu har haft ham hjemme her i påsken, kan vi jo bare se at han slet ikke er klar. Men jeg kan ikke få ham til at sove i den rytme som passer dp. Hun vil gerne have han sover inden kl 9, men det kan han ikke hvis han først vågner kl 7. Herhjemme kan vi jo putte ham som det passer ham, men det er så svært at vide hvad vi lige skal gøre når nu det er så træls en overgang for ham 

Dejligt jeres Emilie havde nemt ved overgangen, det er sikkert meget nemmere det hele så

Anmeld

10. april 2012

mortilnoahogmelina

Angelspot skriver:

Ja det lyder meget bekendt

Jeg har snakket med hende om det, hun mener ikke jeg skal gøre så stort et nummer ud af det og hun har også sin dagligdag der skal hænfge sammen med de andre. Desuden går hun også i legestue, for det er sundt for dem, men så er hun først hjemme med dem ved 11.45 tiden. Jeg havde en 3 mdr samtale med hende, hvor jeg forklarede om mit syn på børns søvn og hun erklærede sig enig. Men kan ikke gøre så meget ved det siger hun da hun også har andre børn. De er alle 4 på samme alder så hun har ingen store børn at tage hensyn til.

Kom det af sig selv at din søn tog en lang middagslur?

Hun lyder da ikk særlig samarbejds villig . Det her kan dreje sig om en periode på 14 dage hvor han finder ud af han skal sove en del længere til middag og kun 1 gang om dagen .
Vores dp går os i legestue til musik og ud og besøger andre dp men hun indretter sig efter børnenes behov . Altså går hjem når de er for trætte osv . Hun har os børn i sammen alder alle sammen 4 stk .

Ja han sov automatisk så længe . Han har et godt sove hjerte som sin mor

Anmeld

10. april 2012

FrkLarsen

Angelspot skriver:

Nej og hele min mave skriger på at det er for tidligt at droppe den ene lur. Han virker ikke klar herhjemme. Når han er i dp, har han så meget at give sig til at han ikke viser sin træthed, så dp siger at han slet ikke er træt og sikkert ikke behøver have den morgenlur mere. Derfor forsøgte vi med kun en middagslur. Men eftermiddagene var helt ulidelige for ham og når vi nu har haft ham hjemme her i påsken, kan vi jo bare se at han slet ikke er klar. Men jeg kan ikke få ham til at sove i den rytme som passer dp. Hun vil gerne have han sover inden kl 9, men det kan han ikke hvis han først vågner kl 7. Herhjemme kan vi jo putte ham som det passer ham, men det er så svært at vide hvad vi lige skal gøre når nu det er så træls en overgang for ham 

Dejligt jeres Emilie havde nemt ved overgangen, det er sikkert meget nemmere det hele så

Du må nok hellere tage en snak med dagplejeren, for det er da ikke meningen at i skal have en ulykkelig knægt 

Jeg synes klart at i skal følge jeres egen rytme, og så må dagplejeren jo arbejde lidt ekstra som hun jo får løn for 

Anmeld

10. april 2012

Angelspot

Pernille08 skriver:

Hun lyder da ikk særlig samarbejds villig . Det her kan dreje sig om en periode på 14 dage hvor han finder ud af han skal sove en del længere til middag og kun 1 gang om dagen .
Vores dp går os i legestue til musik og ud og besøger andre dp men hun indretter sig efter børnenes behov . Altså går hjem når de er for trætte osv . Hun har os børn i sammen alder alle sammen 4 stk .

Ja han sov automatisk så længe . Han har et godt sove hjerte som sin mor

Vi har ikke haft en så god opstart, dp og mig, vi er forskellige i vores syn på mange ting, hvilket har gjort vi kom lidt skævt ind på hinanden. Jeg bad om en 3 mdr samtale som man gerne må, hvor jeg forklarede hende hvordan jeg gerne ville have tingene og hvad der gjorde at jeg vægtede tingene som jeg gjorde, feks søvn. Jeg forstår godt hun har en hverdag der skal passes, der er også andre børn, men de sov kun 1 lur inden de fyldte 1 år, så der er ingen lighed mellem dem. Og når han ikke udviser træthed hos hende, så er det rigtig svært at fortælle hende at det er han altså!!  Men han er bare så optaget af mange ting så han ikke viser det. Dog gør han det herhjemme og så kan vi putte ham efter det.

Jeg må lige prøve at snakke med hende igen. Ville så gerne have ham i vuggestue, men  det er bare så meget dyrere

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.