Fra 2 lure til 1 lur?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6.192 visninger
48 svar
0 synes godt om
10. april 2012

Angelspot

Hvordan var overgangen for jeres børn, da de gik fra 2 lure til 1 lur? Hvor gamle var de? Hvordan kunne i se at det var et godt tidspunkt at skære den ene lur fra? Og hvor længe var jeres pode om at vænne sig til den nye situation?

Synes godt nok det er svært, da Oliver nu er begyndt at sove 10-11 timer om natten, han er nu 14 mdr. Han vågner nu mellem 6 og 7 og  er allerede træt igen kl 8 ligesom han plejer. Men han kan ikke lægges, hvilket jeg jo godt forstår, for han har jo sovet rigtig længe! Men han får ikke mulighed for at sove før kl 12 igen, da han er i dagpleje. Og han kan slet ikke holde sig vågen helt til middag, når han står op kl 6. Så bliver han bare så forfærdelig træt og sover rigtig dårligt, måske 1½ time. Og så er eftermiddagen bare fuldstændig ødelagt, de timer hvor han er hjemme. Og klynker, hyler, gnider øjne og alt det han plejer. 

Så kommer jeg helt i tvivl om hvad jeg skal gøre og om det er nu det er det rigtige tidspunkt at gå fra 2 lure til 1 lur på, når han reagerer som han gør.

Hvad tænker i, erfarne kvinder???

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. april 2012

MKBP

Profilbillede for MKBP

Hey ! 

Min Karla er snart 14 mdr og sover stadig 2 lure. Hun står op ved 6 tiden og sover så en halv time/3 kvarter ved 8 tiden og så middagslur kl. 12.30. Hun vækkes som regel ved 15.30 tiden, hvis hun ikke er vågnet før. Kommer normalt i seng omkring kl. 19.30.

Vil din søn slet ikke sove lidt derved 8 tiden, hvis han er træt ? Min dp lægger hende altid ud, så hun i det mindste kan få slappelidt af, ellers kan hun slet ikke hænge sammen til middag.

//Mette 

Anmeld

10. april 2012

mortilnoahogmelina

Min søn er 15 måneder . Og det kom helt af sig selv da han startede i dp.
Den første måned sov han stadig to gange . Men hun ville ikk have han sov senere end fra 9-10 og det ville han ikk altid så holdet hun ham vågen i stedet spiste de til middag kl 10.45 og så blev han lagt kl. 11.39 så sov han i mellem 3-4 timer .
Om morgnen når han var/er meget træt får han lov at rende med sin sut og sin dyne så hygger han sig med den .
Vi har ikk kunne mærke noget til det der hjemme . Det er sket automatisk og han har taget det så flot .
Han kommer op kl 6.30 .

Anmeld

10. april 2012

Angelspot

MKBP skriver:

Hey ! 

Min Karla er snart 14 mdr og sover stadig 2 lure. Hun står op ved 6 tiden og sover så en halv time/3 kvarter ved 8 tiden og så middagslur kl. 12.30. Hun vækkes som regel ved 15.30 tiden, hvis hun ikke er vågnet før. Kommer normalt i seng omkring kl. 19.30.

Vil din søn slet ikke sove lidt derved 8 tiden, hvis han er træt ? Min dp lægger hende altid ud, så hun i det mindste kan få slappelidt af, ellers kan hun slet ikke hænge sammen til middag.

//Mette 

Det lyder meget som om vores børn har et mønster der ligner hinanden. 

Oliver har fået en ide om at han skal ligge og sparke når han blir puttet om morgenen. Han blir sur og græder som ender i skrig. Der er ingen tvivl om han er træt, jeg kender hans måde at være på når han er træt og jeg putter ham ikke med mindre jeg kan se han er klar. I dag vågnede han fra natten kl. 5.45, hvilket gør at jeg synes der er meget længe til han skal sove til middag. Men han vil bare ikke give sig. Han græder og sparker sleebeen af og vil slet ikke finde sig i at ligge derude. I dag skal han til tandlæge kl 10.30 og i dp bagefter, så jeg kan ikke putte ham når det lige passer ind. I dgplejen kan hun jo heller ikke rette sig ind efter hans søvn.

Han sover ca fra kl 19-19.30 og til kl 6. Så han sover rigtig godt om natten. Feks igpr stod han først op kl 7.10 og så tænkte vi han ikke behøvede morgenlur. Han blev puttet til middag kl 11.30 og vågnede efter 2 timer. Og igen synes vi der er langt fra 13.30 til 19hvor han skal sove, men han vil bare ikke give sig når han bliver lagt. Og jeg bliver sådan i tvivl om hvad jeg skal, fordi der er så mange signaler fra ham.

Anmeld

10. april 2012

Angelspot

Pernille08 skriver:

Min søn er 15 måneder . Og det kom helt af sig selv da han startede i dp.
Den første måned sov han stadig to gange . Men hun ville ikk have han sov senere end fra 9-10 og det ville han ikk altid så holdet hun ham vågen i stedet spiste de til middag kl 10.45 og så blev han lagt kl. 11.39 så sov han i mellem 3-4 timer .
Om morgnen når han var/er meget træt får han lov at rende med sin sut og sin dyne så hygger han sig med den .
Vi har ikk kunne mærke noget til det der hjemme . Det er sket automatisk og han har taget det så flot .
Han kommer op kl 6.30 .

Det er super fllot af din dp at hun retter ind efter dit barn. Det ønsker jeg også af min dp

Min søn sover aldrig mere end 2-2½ time til middag lige meget hvordan hans rytme har været om natten eller dagen før. Så det er så svært at bedømme, havde været nemmere hvis han så sov mere til middag når han ikke gider morgenlur.

Anmeld

10. april 2012

Frk. Himmelblå

Angelspot skriver:

Hvordan var overgangen for jeres børn, da de gik fra 2 lure til 1 lur? Hvor gamle var de? Hvordan kunne i se at det var et godt tidspunkt at skære den ene lur fra? Og hvor længe var jeres pode om at vænne sig til den nye situation?

Synes godt nok det er svært, da Oliver nu er begyndt at sove 10-11 timer om natten, han er nu 14 mdr. Han vågner nu mellem 6 og 7 og  er allerede træt igen kl 8 ligesom han plejer. Men han kan ikke lægges, hvilket jeg jo godt forstår, for han har jo sovet rigtig længe! Men han får ikke mulighed for at sove før kl 12 igen, da han er i dagpleje. Og han kan slet ikke holde sig vågen helt til middag, når han står op kl 6. Så bliver han bare så forfærdelig træt og sover rigtig dårligt, måske 1½ time. Og så er eftermiddagen bare fuldstændig ødelagt, de timer hvor han er hjemme. Og klynker, hyler, gnider øjne og alt det han plejer. 

Så kommer jeg helt i tvivl om hvad jeg skal gøre og om det er nu det er det rigtige tidspunkt at gå fra 2 lure til 1 lur på, når han reagerer som han gør.

Hvad tænker i, erfarne kvinder???

Min datter var på 1 lur omkring 1-års-fødselsdagen... Men alle børn er forskellige..

Jeg tænker, hvorfor i alverden, kan han ikke sove før tolv i sin dagpleje? Han bør da lægges, når det passer ham bedst??

Anmeld

10. april 2012

mortilnoahogmelina

Angelspot skriver:

kakanssasag

Det er super fllot af din dp at hun retter ind efter dit barn. Det ønsker jeg også af min dp

Min søn sover aldrig mere end 2-2½ time til middag lige meget hvordan hans rytme har været om natten eller dagen før. Så det er så svært at bedømme, havde været nemmere hvis han så sov mere til middag når han ikke gider morgenlur.

Jeg kan sagtens følge dig.
Vi har desværre os dage hvor han kun sover 1 time til halvanden og det er ikk sjove dage . Men det retter sig som regl dagen efter . Så sover han igen 3-4 timer .

Anmeld

10. april 2012

hekran

Min datter er stadig lille (10 måneder i morgen) og hun sover to lure i dagplejen. Hun sover 8-9 og 13.00-15.30. 

Er det ikke en mulighed, at han stadig sover i dagplejen om formiddagen? Det er stort set det første han gør og det ødelægger ikke dagplejerens rutine, da han er oppe igen til formiddagsmad.

Anmeld

10. april 2012

Angelspot

Frk. Himmelblå skriver:

Min datter var på 1 lur omkring 1-års-fødselsdagen... Men alle børn er forskellige..

Jeg tænker, hvorfor i alverden, kan han ikke sove før tolv i sin dagpleje? Han bør da lægges, når det passer ham bedst??

Det kan vi kun blive helt enige omkring Men dp vil gerne ud om formiddagen, så han skal senest sove morgenlur til kl 9.15 for så skal han op og spise inden de skal afsted. Og de spiser rugbrød kl 11 ca og derefter er der putning kl 12-12.30. Så hvis Oliver står op kl 6, synes jeg bare der er alt alt for lang tid til kl 12.30. Vi har prøvet det nogle dage hvor hun har puttet ham kl 11.50, det er det tidligste hun kan Men han er fuldstændig umulig om eftermiddagen, hvilket er de timer vi har ham hjemme. Det er bare rigtig ærgeligt for os alle sammen for det skulle jo gerne have været hyggeligt. 

Synes det er så svært, netop fordi jeg også har den holdning at børn skal puttes når de er trætte, ikke fordi det passer i et skema. Men dp skal jo også tage hensyn til de andre børn. Er så ked af jeg ikke har råd til vuggestue, vi har nemlig en i byen der går virkelig meget op i søvn 

Anmeld

10. april 2012

Angelspot

Pernille08 skriver:

Jeg kan sagtens følge dig.
Vi har desværre os dage hvor han kun sover 1 time til halvanden og det er ikk sjove dage . Men det retter sig som regl dagen efter . Så sover han igen 3-4 timer .

Dejligt der er flere der er i samme båd som mig

Nej det er nemlig ikke spor sjove dage! Og det er så svært at se på hvor træt han bliver! Ville sådan ønske han tog et ordentlig hug til middag, for så er timerne lidt bedre fordelt. Hvis han feks sov fra 11-14.-14.30, så kunne han holde sig vågen både morgen og eftermiddag, fordi der ikke gik så lang tid mellem hver lur. 

Er din kun på 1 lur nu og hvordan reagerer han når han sover for lidt?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.