Børn skal have lov at være børn!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

22. marts 2012

B&J

jamen du er fantastisk... sådan skal børn have det lige som din dreng

de skal lege og hygge og blive beskidte og ja hvis de falder jamen så er det jo bare op igen de skal ha lov til at more sig...

selv her for 3uger siden fik daniel en stor rutsjebane i gave og han prøver først pænt stille og roligt 5minutter efter går jeg for skal tisse kommer til bage hvad gør dreng jo jo han tager den på mave og ned skreg af grin og sagde han var en bolle og han skulle prøve igen

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2012

Bambii

MorDk skriver:

Jeg sidder her og tænker... "Hvad pokker sker der for de forældre som ikke giver deres børn lov til at være børn"

Jeg var på legeplads med Bassen og ser en mor med sin datter (ca.samme alder som Bassen 18mdr.) 

Den lille pige var meget "smart" klædt på. Stramme jeans hun havde svært ved at bevæge sig i. Bling bling sko og alt så da meget "nydeligt ud" Ikke lige min smag men pyt! 

Den lille pige var meget forsigtig men viste stadig interesse for de andre børn og og ville meget gerne være med og klatre, gynge osv. som de andre børn gjorde (store som små) 

Den lille pige blev konstant holdt tilbage af sin mor. 

"Pas nu på" 

"Nej Nej ikke sådan"

"Åhhh du bliver beskidt" Tager pigen og børste hende for sand...

"Nej...ikke der" 

Ja og sådan blev det ved.

Min dreng gik selv rundt og kravlede selv op og rutsjede selv ned osv. Har aldrig holdt ham tilbage men selvfølgelig passet på ham til en vis grænse. 

Hvad er det der gør at nogle mødre vælger at holde deres børn tilbage? Jeg ved det ikke gør det bevidst... måske er det noget der ligger tilbage for egen barndom? Hvad er de bange for?

Jeg er super bange for der skal ske min Basse noget... 

MEN hvis jeg hæmmer ham i hans udfoldelse lærer han jo ikke noget her i livet... Jeg står ofte med en knude i maven når han kravler op osv. MEN han kan klarer det! Derfor får han lov! Og han bliver bedre og bedre. 

Bassen er også smart i tøjet...selv i jogginbukser, som han kan bevæge sig i. Han har smarte sko og støvler som IKKE strammer hans små fødder... Han bliver vasket efter behov og han må godt rode i jord og lege med sand og spilde på tøjet. 

Åhhh måtte bare ud med det. Sad nemlig og fik helt ondt af denne lille pige som så gerne ville... men ikke måtte.

God dag herfra!

Nu har jeg godt nok ikke nogen børn..

Men når jeg er nogen steder hvor der er børn, f.eks. legeplads, strand, skov osv. syntes jeg ofte at man ser forældre (for det meste mødrene), skælle sit barn ud og sige at det må du ikke og nu skal du passe på og sådan nogle ting.. Jeg kan blive helt sur indeni over at forældre ikke lader deres børn udforske verden.. Jeg nyder at se børn rende rundt og lege, hvor forældrene ikke er over dem hele tiden..

Ville bare lige komme med min mening da jeg syntes det er noget der sker rimelig ofte..

Anmeld

22. marts 2012

Hvem?

MorDk skriver:

Jeg sidder her og tænker... "Hvad pokker sker der for de forældre som ikke giver deres børn lov til at være børn"

Jeg var på legeplads med Bassen og ser en mor med sin datter (ca.samme alder som Bassen 18mdr.) 

Den lille pige var meget "smart" klædt på. Stramme jeans hun havde svært ved at bevæge sig i. Bling bling sko og alt så da meget "nydeligt ud" Ikke lige min smag men pyt! 

Den lille pige var meget forsigtig men viste stadig interesse for de andre børn og og ville meget gerne være med og klatre, gynge osv. som de andre børn gjorde (store som små) 

"Pas nu på" 

"Nej Nej ikke sådan"

"Nej...ikke der" 

Min dreng gik selv rundt og kravlede selv op og rutsjede selv ned osv. Har aldrig holdt ham tilbage men selvfølgelig passet på ham til en vis grænse. 

Hvad er det der gør at nogle mødre vælger at holde deres børn tilbage? Jeg ved det ikke gør det bevidst... måske er det noget der ligger tilbage for egen barndom? Hvad er de bange for?

MEN hvis jeg hæmmer ham i hans udfoldelse lærer han jo ikke noget her i livet... Jeg står ofte med en knude i maven når han kravler op osv. MEN han kan klarer det! Derfor får han lov! Og han bliver bedre og bedre. 

Bassen er også smart i tøjet...selv i jogginbukser, som han kan bevæge sig i. Han har smarte sko og støvler som IKKE strammer hans små fødder... Han bliver vasket efter behov og han må godt rode i jord og lege med sand og spilde på tøjet. 

Åhhh måtte bare ud med det. Sad nemlig og fik helt ondt af denne lille pige som så gerne ville... men ikke måtte.

God dag herfra!

Uh ha, så det godt den mor ikke ser mine drenge, mine drenge er ALTID i pænt og rent tøj...om morgen.... når vi så når middag er det ligesom ovre

Og man har vel en vaskemaskine til formålet......

Anmeld

22. marts 2012

twinboys

MorDk skriver:

"Pas nu på" 

"Nej Nej ikke sådan"

"Nej...ikke der" 

God dag herfra!

Godt den pige ikke er i Naturdagpleje hos mig, for så havde moderen da født et føl på tværs...

Børn skal være børn...

Anmeld

22. marts 2012

chael

Årh, kan ikke snuppe sådan noget.

Mine unger har da også tit lækkert tøj på, men hvis det bliver beskidt eller de slår hul, ja så er det sådan det er.

Og skal de ud at lege, ja så får de termo bukser på og ordentligt ude tøj på.

Men hvis nu er til noget, f.eks. Familie fødselsdag, dåb, what ever, så må de lege som de vil, eller vi har tøj med til at de kan kravle rundt. Eller vi må forberede os på, at "noget" kan gå i stykker eller blive beskidt

Og snavs, herregud, hvad har man ellers vaskemaskine for

*Camilla

Anmeld

22. marts 2012

Troldemommi

Jeg har den holdning jo mere beskidt et barn er når det bliver hentet i børnehaven, jo bedre har dagen være for barnet :-)

Anmeld

22. marts 2012

Tulle28

Sådan noget fatter jeg heller ikke en meter af! Herhjemme er logoet: "jo mere beskidt, jo sjovere dag" :-) Men jeg har faktisk tænkt på at mange laver tøj som ikke egner sig til at blive brugt af børn - f.eks. laver Zara rigtig meget fint tøj, men så er der ikke elastik i taljen eller bælte som er syet fast i bukserne med et stort spænde = ikke særlig behageligt at kravle rundt i. Men det er nok ikke funktionaliteten de går efter. Min datter er altid smart i tøjet, men jeg går op i komfort- det skal være til at bevæge sig i og være behageligt:-)

Anmeld

22. marts 2012

4xGreve

MorDk skriver:

Hvis vores Basse har "cowboybukser" på er det de bløde og oftets med stof i livet netop så intet strammer og hæmmer ham i leg og aktiviteter...

Syntes det er sjovt cowboy bukserne bliver nævnt, for min datter har intet problem med at bevæg sig i dem, og ser tit børn i børnehaven der heller ikke har problemer med at bevæg sig i dem...

Når det så er sagt så er jeg ganske enig i at børn skal have lov at være børn, de skal have lov at blive beskidte, plaske i vandpynter, lege i mudder mm. Og de skal lære at finde deres egen grænse (og den finder de kun hvis vi ikke holder dem tilbage) men samtidig så syntes jeg virekelig også det er virgtigt at man ikke altid leger med sine børn når de beder om det (læste i et andet indlæg at hun altid leger ned sit barn når barnet beder om det) og lære dem at lege alene pg lære dem at kede sig da dette er en lige så sund og vigtig del af deres udvikling!?

Børn er børn i så kort tid, hvorfor nogen forældre har så travlt med at gøre dem voksne er mig en gåde for det bliver de hurtigt nok..

Anmeld

22. marts 2012

4xGreve

Monica P skriver:

Jeg har den holdning jo mere beskidt et barn er når det bliver hentet i børnehaven, jo bedre har dagen være for barnet :-)

Enig... Da Daniella gik i DP var hun stor set aldrig beskidt, da hun så startet i børnehave og kom hjem beskidt blev jeg lykkelig troede ikke man kunne blive så lykkelig for beskidt tøj hehe

Anmeld

22. marts 2012

Ciss

MorDk skriver:

"Pas nu på" 

"Nej Nej ikke sådan"

"Nej...ikke der" 

God dag herfra!

Nej, jeg forstår det heller ikke.

Sidste sommer var vi på tur i skoven med vores to børn (dengang 1 1/2 og 3 1/2 år) en lidt våd dag. Begge børn var i fuldt regntøj og gummistøvler osv og var meget optaget af at lege med vandpytter og mudderpytter osv. Så ja, de var jo ikke lige rene og pæne udenpå regntøjer, men de var jo glade og legede og forstyrrede ikke nogen. På stien ved siden af kommer der så en familie gående med en dreng - også han i fuldt regntøj. Men han er i snor! Han var vel ca 3 år, tror jeg, og han viste tydeligt, at han også gerne ville hen til vanddammen og de andre børn. Moren kaster et eneste blik på vores unger og siger bestemt at " nej, der skal du ikke hen" og går videre med et fast greb i snoren, mens drengen går bag hende på stien i rent regntøj og ser tilbage mod vandet og de andre børn, så længe han kan.

Nej, hvor havde jeg ondt af ham!

I min verden skal børnene have lov til at udforske både naturen og deres egne evner og egenskaber, også selvom de bliver lidt beskidte. Vaskemaskinen er heldigvis opfundet, så jeg kan ikke se, at det skal være et stort problem. Sålænge børnene ikke skader  sig selv eller  generer andre med sin aktivitet i vandpytten kan jeg virkelig ikke se problemet.....

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.