Børn skal have lov at være børn!

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.824 visninger
57 svar
0 synes godt om
22. marts 2012

MorDk

Jeg sidder her og tænker... "Hvad pokker sker der for de forældre som ikke giver deres børn lov til at være børn"

Jeg var på legeplads med Bassen og ser en mor med sin datter (ca.samme alder som Bassen 18mdr.) 

Den lille pige var meget "smart" klædt på. Stramme jeans hun havde svært ved at bevæge sig i. Bling bling sko og alt så da meget "nydeligt ud" Ikke lige min smag men pyt! 

Den lille pige var meget forsigtig men viste stadig interesse for de andre børn og og ville meget gerne være med og klatre, gynge osv. som de andre børn gjorde (store som små) 

Den lille pige blev konstant holdt tilbage af sin mor. 

"Pas nu på" 

"Nej Nej ikke sådan"

"Åhhh du bliver beskidt" Tager pigen og børste hende for sand...

"Nej...ikke der" 

Ja og sådan blev det ved.

Min dreng gik selv rundt og kravlede selv op og rutsjede selv ned osv. Har aldrig holdt ham tilbage men selvfølgelig passet på ham til en vis grænse. 

Hvad er det der gør at nogle mødre vælger at holde deres børn tilbage? Jeg ved det ikke gør det bevidst... måske er det noget der ligger tilbage for egen barndom? Hvad er de bange for?

Jeg er super bange for der skal ske min Basse noget... 

MEN hvis jeg hæmmer ham i hans udfoldelse lærer han jo ikke noget her i livet... Jeg står ofte med en knude i maven når han kravler op osv. MEN han kan klarer det! Derfor får han lov! Og han bliver bedre og bedre. 

Bassen er også smart i tøjet...selv i jogginbukser, som han kan bevæge sig i. Han har smarte sko og støvler som IKKE strammer hans små fødder... Han bliver vasket efter behov og han må godt rode i jord og lege med sand og spilde på tøjet. 

Åhhh måtte bare ud med det. Sad nemlig og fik helt ondt af denne lille pige som så gerne ville... men ikke måtte.

God dag herfra!

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

22. marts 2012

Rikke, Liam & Linus

Jeg ved heller ikke hvad der får nogle forældre til at være så overbeskyttende. Det er rigtig ærgerligt og hæmmer i høj grad børnenes motoriske udvikling.

Liam får også lov til at give den gas på legepladsen eller hvor vi nu er. Og heldigvis har vi da en vaskemaskine, så han må også gerne blive beskidt. Dette har så også resulteret i at vores dreng er meget kropsbevidst og i høj grad klar over hvad han kan formå at gøre og hvornår man skal tage den lidt med ro. Han hviler i sig selv og har stor selvtillid.

Desværre er der rigtig mange børn derude med dårlig motorik, og tror desværre nogle forældre gør børnene en bjørnetjeneste ved at være for overbeskyttende.

Anmeld

22. marts 2012

sarahb

Mine sønner går og i dyrt tøj men altid tøj de har det behageligt i.
Men hvis man ikke kan tåle at man snavser tøjet til, ja så må man sgu lade være med at give dem det på.
Og på legepladsen skal de da udforske, lege, grave i sand osv.
Jeg ville blive sindsyg af at gå på legepladsen og konstant sige nej til mine unger. Det er der der er frirum til alt muligt og det er da skide hyggeligt.

Anmeld

22. marts 2012

TeamRocket

Sådan en mor kunne godt være mig på vej et eller andet sted hen, jeg har det bare bedst med mine børn er pæne og rene hvis vi f.eks skal til fødselsdag eller lign.

Men sådan en lørdag eftermiddag hvor vi bare hygger- er det også med joggintøj og jord under neglene og wuhuu og vilde dyr på legepladsen.

Anmeld

22. marts 2012

serinasmor

Jeg får selv en knude i maven når serina selv kravler op på rutchebanen ( som er i hvert fald 1½ meter høj)  .. men hun får lov ..

hun må MEGET gerne blive beskidt ... det er derfor vi vasker så tit ... tøjet og skoene er købt til at blive brugt ..

jeg har et barn IKKE en pyntedukke ...

dog er jeg begyndt at blive nervøs når hun kører på scooter .. H*** K*** det går stærkt ...

hmmm ... men måske har jeg været for forsigtig på det seneste .. hun vil nemlig ikke længere selv kravle op i rutchebanen .. det har hun ellers gjort siden hun var 1½ ...

vil i hvert fald tænke over det

Anmeld

22. marts 2012

millesofie

MorDk skriver:

Jeg sidder her og tænker... "Hvad pokker sker der for de forældre som ikke giver deres børn lov til at være børn"

Jeg var på legeplads med Bassen og ser en mor med sin datter (ca.samme alder som Bassen 18mdr.) 

Den lille pige var meget "smart" klædt på. Stramme jeans hun havde svært ved at bevæge sig i. Bling bling sko og alt så da meget "nydeligt ud" Ikke lige min smag men pyt! 

Den lille pige var meget forsigtig men viste stadig interesse for de andre børn og og ville meget gerne være med og klatre, gynge osv. som de andre børn gjorde (store som små) 

"Pas nu på" 

"Nej Nej ikke sådan"

"Nej...ikke der" 

Min dreng gik selv rundt og kravlede selv op og rutsjede selv ned osv. Har aldrig holdt ham tilbage men selvfølgelig passet på ham til en vis grænse. 

Hvad er det der gør at nogle mødre vælger at holde deres børn tilbage? Jeg ved det ikke gør det bevidst... måske er det noget der ligger tilbage for egen barndom? Hvad er de bange for?

MEN hvis jeg hæmmer ham i hans udfoldelse lærer han jo ikke noget her i livet... Jeg står ofte med en knude i maven når han kravler op osv. MEN han kan klarer det! Derfor får han lov! Og han bliver bedre og bedre. 

Bassen er også smart i tøjet...selv i jogginbukser, som han kan bevæge sig i. Han har smarte sko og støvler som IKKE strammer hans små fødder... Han bliver vasket efter behov og han må godt rode i jord og lege med sand og spilde på tøjet. 

Åhhh måtte bare ud med det. Sad nemlig og fik helt ondt af denne lille pige som så gerne ville... men ikke måtte.

God dag herfra!

Nøj hvor har jeg siddet lige som dig på en bænk på en legeplads, mens min egen pigebasse kravlede rundt som hun ville..

og tænkt på hvor syndt det var for nogen af de børn jeg kunne se.  deres forældre var der jo hele tiden

- pas nu på - nej lad nu hver - nej ikke sand i muden - bli nu her- nej den er for høj-

og til sidst blev jeg helt ked af det, de stakkels børn som ikke får lov at lege.

har også tit været ude for at de overbeskyttende forældre har kigget skævt til mig fordi jeg sidder ned og læser blade og drikker te, mens pigebassen (fra hun kunne kravle og til nu 2år) har lege selv på legepladsen og udfordret sig selv

jeg har altid sørget for at hun viste hvor jeg var og har altid leget med hende hvis hun bad mig om det eller læst en bog. men kunne aldrig finde på at hæmme hende i hendes leg

og det med tøjet - WOAW det har jeg tænkt meget på

hvem søren giver sine børn cowboy bukser på, på legepladsen eller i vuggestue/børnehave??!!?? de kan jo ikke lege, har de selv prøvet at kravle i sådanne bukser?? eller hoppe og klater i træer i dem?

øv siger jeg bare, godt det ikke er mig. Jeg har valgt andet mærketøj til min pigebasse (for alle kan jo godt lide at deres børn se ordenlige ud, det forstå jeg 100% godt) molo hummel katvig idat osv har rigtig gode og bløde tøj produkter som er rare og dejlig at have på.

puhh der kom lige lidt indebrændt gylle

så kan jeg gå tilbage til at være et gladt og tilfredst menneske

Anmeld

22. marts 2012

MorDk

Hvis vores Basse har "cowboybukser" på er det de bløde og oftets med stof i livet netop så intet strammer og hæmmer ham i leg og aktiviteter...

Anmeld

22. marts 2012

MaleneJensen

MorDk skriver:

"Pas nu på" 

"Nej Nej ikke sådan"

"Nej...ikke der" 

God dag herfra!

Hun lyder godt nok overbeskyttende..

Herhjemme har vi det sådan vores datter må sq "alt" (til en vis grænse hehe)  ´Når vi ude og lege må hun sq gerne svine sig til for der noget der hedder vand og sæbe..

Vi har også tit hørt for det noget gris når vores datter spiser men det fordi hun får selv lov til af sidde og spise med fingerne så der nogle gange mad overalt, men vi har det sådan af det sq sundest for børnene de selv får lov og lærer  hvordan tingene er og føles..

Selvfølgelig skal man passe på sit barn men det kan også blive for meget...

Anmeld

22. marts 2012

Rikke _ Mor til Ida <3

Jeg kunne ikke sige det bedre end du selv gør!

Synes det er SÅ fedt at se min mors ene dagplejebarn som dagligt kommer med fint tøj, små strut kjoler, ballerina sko osv. osv. og de er SÅ ligeglad med om det bliver beskidt

Børn skal have lov at lege!

Anmeld

22. marts 2012

Nitz - <3 David

Nu er min søn ikke så gammel endnu. men så snart han er gammel nok til legepladser, natur osv så skal han helt klart have lov til at udforske ting/være barn/blive beskidt osv

Jeg har selv arbejdet i en børnehave.. Og man kunne tydeligt mærke hvis der var nogle børn der var vandt til at få lov. de bliver mere nysgerrige og vil gerne opdage nye ting. der var børn der ikke turde kravle op på fx. gynger osv.. fordi de var vant til at de skulle passe på.

Lad børn blive beskidte. Man skal selvf. sørge for at de ikke gør noget farligt.
Da jeg selv var barn fik vi da lov til at sidde i mudder/vandhuller og lege i regntøj.. (selvom man altid blev våd alligevel) og klatre i træer

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.