Hvordan har I det med jeres vægtstigning?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

17. marts 2012

MariaJ

Jeg har ikke læst hele tråden, men vil bare lige berolige dig med at det altså ikke er sikkert at du fortsætter med at tage på i samme tempo hele graviditeten.

Jeg er i uge 32 og har taget 13 kg på, men havde allerede taget de første 8-9 kg på meget tidligt i graviditeten (husker ikke præcis, men i løbet af de første 12-14 uger). Jeg har max taget to kilo på i de sidste ti uger. Jeg ved ikke helt hvorfor mønsteret har været sådan denne gang. I min første graviditet tog jeg på jævnt og roligt i hele graviditeten og endte med +14 kg. Denne gang bliver det jo måske lidt mere, men håber jeg kan holde det på 15-16 kg.

Jeg var også meget ked af de mange kilo, der kom så hurtigt i starten af denne graviditet, men nu har det jo udlignet sig, så nu har jeg det helt fint med vægten. Jeg har ikke gjort noget specielt i hverken den ene eller den anden retning. Jeg spiser forholdsvis sundt (meget grønt, men mere slik og chokolade end normalt) og kan ikke bevæge mig ret meget pga mange plukveer.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. marts 2012

Anonym trådstarter

Hyacinth skriver:

Det er jo ikke altid, man selv vælger hvor meget man stiger i vægt(der er jo andre faktorer end kun mad, som spiller ind)

Så synes ikke man kan tale om, at "tillade" sig selv +20 kg, da det inme for alles vedkommende er noget de vælger. Kvindekroppen og dermed også graviditeter er jo vidt forskellige.

Jeg tog i sidste gra. 40 kg på, som følge af en tidligere anoreksi og min krop gik vitterligt i chok. Jeg fik svangerskabsforgiftning, var tæt på gra. diabetes og havde 20-25 kg væskeophobninger(ifølge lægerne)

Det skal lige siges, at jeg har tabt det jeg skulle og er nu på sund vægt, er gravid og næsten 9 uger henne og har endnu ikke taget på - er faktisk gået ned i vægt denne gang.

Min pointe er, at min kost og aktivitet er den samme(er på kostplan og var det også i sidste graviditet) og til trods for samme kost, er det to vidt forskellige vægtsituationer. Man vælger det ikke altid selv :-)

Anmeld

17. marts 2012

Anonym trådstarter

SØS skriver:

Nå ja for at svare på spørgsmålet om, hvordan jeg har det med vægtstigning under graviditeten, så vil jeg sige, at så længe jeg holder mig inden for normalen, så er det jo perfekt, men jeg ville ikke "tillade" at der røg 20 + kg. på.

Jeg ville dog til enhver tid foretrække at tage en del kg. på end at have det så dårligt som jeg har.

Tak for dit indspark. 

Det er fint at høre lidt forskellige synspunkter omkring emnet, jeg tillader mig dog at tilslutte mig Hyacinths kommentar.

Jeg har på ingen måde tilladt mig selv, at tage 20+ på i min sidste graviditet! Jo jeg spiste kage og slik - som alle gør, men ikke i overdrevne mængder. Jeg spiste ellers normalt, sørgede for ikke at sulte mig selv - for min egen og babys skyld, løb flere gange om ugen indtil en måned inden min termin... 

Naturligvis er ens vægt påvirket af hvad man putter i munden, men jeg tror også der er andre faktorer der spiller ind...

I denne graviditet har jeg lidt enormt meget af kvalme og opkast, hvilket flere gange har betydet opkast i 12 timer i træk. På trods af dette, er vægten altså steget, og nej, det er da ikke særlig fedt, men trods alt er det vigtigst, at baby har hvad den skal bruge.

Anmeld

17. marts 2012

Anonym trådstarter

MariaJ skriver:

Jeg har ikke læst hele tråden, men vil bare lige berolige dig med at det altså ikke er sikkert at du fortsætter med at tage på i samme tempo hele graviditeten.

Jeg er i uge 32 og har taget 13 kg på, men havde allerede taget de første 8-9 kg på meget tidligt i graviditeten (husker ikke præcis, men i løbet af de første 12-14 uger). Jeg har max taget to kilo på i de sidste ti uger. Jeg ved ikke helt hvorfor mønsteret har været sådan denne gang. I min første graviditet tog jeg på jævnt og roligt i hele graviditeten og endte med +14 kg. Denne gang bliver det jo måske lidt mere, men håber jeg kan holde det på 15-16 kg.

Jeg var også meget ked af de mange kilo, der kom så hurtigt i starten af denne graviditet, men nu har det jo udlignet sig, så nu har jeg det helt fint med vægten. Jeg har ikke gjort noget specielt i hverken den ene eller den anden retning. Jeg spiser forholdsvis sundt (meget grønt, men mere slik og chokolade end normalt) og kan ikke bevæge mig ret meget pga mange plukveer.

Tak for dit input. 

Det er dejligt at høre, at jeg ikke er den eneste, der har / haft det svært med sin vægt. Det glæder mig også rigtig meget at høre, at vægten sagtens kan gå lidt i stå - jeg må gøre hvad jeg kan, og krydse fingre for, at det også skal gå sådan for mig... 

Anmeld

17. marts 2012

FruHolm <3

Anonym skriver:

Jeg er heller ikke i tvivl om, at jeg nok skal tabe det igen, det gjorde jeg sidst, og vilje styrken er helt i top. MEN jeg syntes bare det er deprimerende, at vægten allerede er så høj, og der er 15 uger til termin 

Ja det kan jeg godt forstå 

Anmeld

17. marts 2012

Hyacinth

Anonym skriver:

Tak for dit indspark. 

Det er fint at høre lidt forskellige synspunkter omkring emnet, jeg tillader mig dog at tilslutte mig Hyacinths kommentar.

Jeg har på ingen måde tilladt mig selv, at tage 20+ på i min sidste graviditet! Jo jeg spiste kage og slik - som alle gør, men ikke i overdrevne mængder. Jeg spiste ellers normalt, sørgede for ikke at sulte mig selv - for min egen og babys skyld, løb flere gange om ugen indtil en måned inden min termin... 

Naturligvis er ens vægt påvirket af hvad man putter i munden, men jeg tror også der er andre faktorer der spiller ind...

I denne graviditet har jeg lidt enormt meget af kvalme og opkast, hvilket flere gange har betydet opkast i 12 timer i træk. På trods af dette, er vægten altså steget, og nej, det er da ikke særlig fedt, men trods alt er det vigtigst, at baby har hvad den skal bruge.

Anmeld

18. marts 2012

Nattøs

Anonym skriver:

lækkert... Vil du låne lidt kilo??  Hvordan "bære du dig ad"?

Jamen jeg kastede rigtigt meget op i starten Skide ulækkert. Men i dag er jeg da glad for det, da jeg faktisk var gået igang med slankekur inden jeg opdaget, at jeg var gravid, nået at tabe mig et kg, inden jeg opdaget at jeg var gravid. så røg der ydligere 7 kg ind til uge 9. 

Jamen jeg spiser bare ganske almindelig mad, spiser ikke for to. (selv om det godt kan være svært, især i øjeblikket, hvor jeg ikke rigtigt mærker mæthed). Jeg spiser bare grøntsager tæt på hver aften, spiser rugbrød i stedet for hvidt brød, eller rugbrødsbokker

Anmeld

18. marts 2012

Hyacinth

Nattøs skriver:

Jamen jeg kastede rigtigt meget op i starten Skide ulækkert. Men i dag er jeg da glad for det, da jeg faktisk var gået igang med slankekur inden jeg opdaget, at jeg var gravid, nået at tabe mig et kg, inden jeg opdaget at jeg var gravid. så røg der ydligere 7 kg ind til uge 9. 

Jamen jeg spiser bare ganske almindelig mad, spiser ikke for to. (selv om det godt kan være svært, især i øjeblikket, hvor jeg ikke rigtigt mærker mæthed). Jeg spiser bare grøntsager tæt på hver aften, spiser rugbrød i stedet for hvidt brød, eller rugbrødsbokker

Bare sådan af ren nysgerrighed; spiser du kun grøntsager til aftensmad eller som en del af måltidet?

Anmeld

18. marts 2012

Nattøs

Hyacinth skriver:

Bare sådan af ren nysgerrighed; spiser du kun grøntsager til aftensmad eller som en del af måltidet?

Det er kun til aftensmaden. Enten ved siden af retten eller i selveretten

Anmeld

18. marts 2012

Hyacinth

Nattøs skriver:

Det er kun til aftensmaden. Enten ved siden af retten eller i selveretten

Nårhh troede, du kun spiste grøntsager som et måltid i sig selv uden noget andet. Tænkte bare, at du måtte være mega sulten

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.