Anonym skriver:
Jeg har lige skrevet det her indlæg:
https://www.baby.dk/debat/165172pi1/ordet-er-frit/hvor-familievenlig-er-din-arbejdsplads.aspx
Kort fortalt er jeg meget fortvivlet over de efterhånden store begrænsninger der lægges på min familie pga mit job som dagplejer.
Jeg kunne godt tænke mig at høre hvor meget DU mener at dagplejerens egen familie må fylde i arbejdstiden.Ikke hvordan reglerne er hos din kommune.
F.eks.
Må egne børn være hjemme i åbningstiden før/efter skole/børnehave?
Må dagplejeren hente/bringe egne børn i børnehaven/skole og tage dagplejebørnene med? evt. Hvor ofte?
Må dagplejebørnene være hjemme på en dag og deltage i udflugter/aktiviteter med dagplejebørnene?
Må dagplejers mand gå rundt i shorts og bar overkrop i haven sammen med dagplejebørnene?
Må dagplejeren have besøg af et voksen familiemedlem i arbejdstiden?
Må dagplejeres egne børn have besøg af legekammerater f.eks. tage en ven med hjem efter skole?
Må dagplejers ægtefælle lege med dagplejebørnene?
Og alt muligt andet... du kunne have en mening om...
Jeg er jo selv helt klart farvet af at jeg har tre meget velopdragne
børn der alle er vokset op med mit job og godt kan skille min arbejdstid fra min fritid og opføre sig derefter. Så det vilvære rart for mig at høre nogle meninger udefra...
F.eks.
Må egne børn være hjemme i åbningstiden før/efter skole/børnehave?
Må dagplejeren hente/bringe egne børn i børnehaven/skole og tage dagplejebørnene med? evt. Hvor ofte?
Mine svar:
Må dagplejebørnene være hjemme på en dag og deltage i udflugter/aktiviteter med dagplejebørnene?
Mener du dine egne børn? Jeg synes, at det er en vurderingssag og handler meget om hvor gamle dine børn er. Hvis de er så store at de kan klare sig selv og ikke flytter dit fokus nævneværdigt fra dagplejebørnene, så synes jeg godt de må. Hvis dine egne børn til gengæld ikke er specielt selvkørende, så synes jeg at tre børn + dagplejebørn + evt. gæstedagplejebørn er for mange.
Må dagplejers mand gå rundt i shorts og bar overkrop i haven sammen med dagplejebørnene?
Ja skidt da med det!
Må dagplejeren have besøg af et voksen familiemedlem i arbejdstiden?
Så længe du stadig har fokus på børnene er jeg ligeglad med hvem du har besøg af
Må dagplejeres egne børn have besøg af legekammerater f.eks. tage en ven med hjem efter skole?
Jeg vil svare ca. det samme som til spørgsmål 1 - hvis de kan underholde og klare sig selv, så ikke noget problem, men hvis de er ret små, så synes jeg, at det må vente til din mand er hjemme til at holde øje med dem.
Må dagplejers ægtefælle lege med dagplejebørnene?
Ja selvfølgelig! Det er da bare dejligt at begge er involveret.
Generelt vil jeg sige, at jeg synes det er en vurderingssag i forhold til hvor meget dine egne børn skal involveres. De bor jo hos dig, så selvfølgelig må de være hjemme når de har fri. Men jeg kan godt se problemet i at holde dem hjemme, for har du overskud til så mange børn? Du siger sikkert ja, for som du skriver er dine børn velopdragne, men fra kommunens side er man nok nødt til at have nogle ret firkantede regler. Det er ikke sikkert at alle har samme overskud som dig, så derfor er det nemmest at opstille helt klare regler.