om dagplejers egen familie?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

5.164 visninger
30 svar
0 synes godt om
15. marts 2012

Anonym trådstarter

Jeg har lige skrevet det her indlæg:

https://www.baby.dk/debat/165172pi1/ordet-er-frit/hvor-familievenlig-er-din-arbejdsplads.aspx

Kort fortalt er jeg meget fortvivlet over de efterhånden store begrænsninger der lægges på min familie pga mit job som dagplejer.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvor meget DU mener at dagplejerens egen familie må fylde i arbejdstiden.Ikke hvordan reglerne er hos din kommune.

F.eks.
Må egne børn være hjemme i åbningstiden før/efter skole/børnehave?

Må dagplejeren hente/bringe egne børn i børnehaven/skole og tage dagplejebørnene med? evt. Hvor ofte?

Må dagplejebørnene være hjemme på en dag og deltage i udflugter/aktiviteter med dagplejebørnene?

Må dagplejers mand gå rundt i shorts og bar overkrop i haven sammen med dagplejebørnene?

Må dagplejeren have besøg af et voksen familiemedlem i arbejdstiden?

Må dagplejeres egne børn have besøg af legekammerater f.eks. tage en ven med hjem efter skole?

Må dagplejers ægtefælle lege med dagplejebørnene?

Og alt muligt andet... du kunne have en mening om...

Jeg er jo selv helt klart farvet af at jeg har tre meget velopdragne børn der alle er vokset op med mit job og godt kan skille min arbejdstid fra min fritid og opføre sig derefter. Så det vilvære rart for mig at høre nogle meninger udefra... 

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2012

Frk Mig

Anonym skriver:

https://www.baby.dk/debat/165172pi1/ordet-er-frit/hvor-familievenlig-er-din-arbejdsplads.aspx

Kort fortalt er jeg meget fortvivlet over de efterhånden store begrænsninger der lægges på min familie pga mit job som dagplejer.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvor meget DU mener at dagplejerens egen familie må fylde i arbejdstiden.Ikke hvordan reglerne er hos din kommune.

F.eks.

Må dagplejeren hente/bringe egne børn i børnehaven/skole og tage dagplejebørnene med? evt. Hvor ofte?

Må dagplejebørnene være hjemme på en dag og deltage i udflugter/aktiviteter med dagplejebørnene?

Må dagplejers mand gå rundt i shorts og bar overkrop i haven sammen med dagplejebørnene?

Må dagplejeres egne børn have besøg af legekammerater f.eks. tage en ven med hjem efter skole?

Jeg er jo selv helt klart farvet af at jeg har tre meget velopdragne børn der alle er vokset op med mit job og godt kan skille min arbejdstid fra min fritid og opføre sig derefter. Så det vilvære rart for mig at høre nogle meninger udefra... 

Hej .. Mine svar

1. Ja de bor der jo. Så børnene må gerne være der 

2. Ja vores dreng må gerne komme med ned og hente/bringe. Vores dp mor spørger dog ALTID inden hun gør det.

3. Mener du at dp'ens egene børn må være med i aktiviteterne? i så fald så ja. Det syntes jeg aldrig vil skade nogen.

4. Jamen det syntes jeg ikke skulle være noget i vejen for at han render rundt med bar mave og shorts. Hvis bare det ikke er omvendt 

5. Så længe at dp stadigvæk holder øje med mit barn så fred være med det.

6. Den er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal svare på det. Den syntes jeg er svær. 

7. Ja ægtefællen må meget gerne lege med. Det syntes jeg kun ville være dejligt ..

Håber du kunne bruge mine svar til noget

Anmeld

15. marts 2012

Kløver

Anonym skriver:

F.eks.

Altså det med at give osv, det er der jo mange job hvor man skal, og hvor der er nogle trelse ting, tror ikke man kan undgå bagsider uanset hvilket job man finder. prøver at besvare dine spørgsmål så godt jeg lige kan

Må egne børn være hjemme i åbningstiden før/efter skole/børnehave? synes bestemt børnene må være i hjemmet, hvor skulle de ellers være, mange dagplejere har jo åbent sent hen på dagen

Må dagplejeren hente/bringe egne børn i børnehaven/skole og tage dagplejebørnene med? evt. Hvor ofte? hm den ved jeg ikke helt, kommer meget an på hvordan og hvorledes, jeg eller min mand forlader jo heller ikke arbejdet for at hente eller bringe børn, mm der er en meget god årsag, så den synes jeg er svær.

Må dagplejebørnene være hjemme på en dag og deltage i udflugter/aktiviteter med dagplejebørnene? Jeg går ud fra der skal stå dagplejerens børn er hjemme en dag og er med, sammen med dagplejebørnene, og det kan jeg ikke se noget galt i

Må dagplejers mand gå rundt i shorts og bar overkrop i haven sammen med dagplejebørnene? Tror jeg ikke jeg ville have problem med

Må dagplejeren have besøg af et voksen familiemedlem i arbejdstiden? hvis det er et tæt familiemedlem, og det ikke går ud over børnene eller påvirker arbejdet tror jeg ikke det gjorde noget

Må dagplejeres egne børn have besøg af legekammerater f.eks. tage en ven med hjem efter skole? ja tror jeg ikke jeg havde noget problem med, så leger de jo sammen, og går jo ikke ud over børnene at de også feks leger i haven om sommeren

Må dagplejers ægtefælle lege med dagplejebørnene? ja tror jeg ikke jeg havde problem med, hvis han ofte er i hjemmet og kender børnene, kommer lidt an på situationen

Min dagplejemor, synes jeg er rigtig sød, og vi snakker om de situationer som nu lige opstår, og vi er begge flexsible overfor hinanden, og synes hun er rigtig sød og kærlig overfor børnene og fordi hun er ærlig og fortæller når der er det mindste, så stoler jeg også mere på hende og føler tryghed ved hun bedømmer rigtigt

Anmeld

15. marts 2012

louisevl

Anonym skriver:

F.eks.

Ja nu er jeg nok også lidt "farvet", da min mor har været dagplejer siden jeg var 1 år gammel

F.eks. Må egne børn være hjemme i åbningstiden før/efter skole/børnehave? Ja det synes jeg godt de må. Jeg har aldrig gået i dus eller SFO. Når jeg havde fri fra skole gik jeg altid hjem. Det ville jo heller ikke være fair, at fordi min mor arbejdede derhjemme måtte jeg ikke komme hjem før kl. 16 hver dag.

Må dagplejeren hente/bringe egne børn i børnehaven/skole og tage dagplejebørnene med? evt. Hvor ofte? Dette synes jeg kun er i orden, hvis det er i orden med forældrene.

Må dagplejebørnene være hjemme på en dag og deltage i udflugter/aktiviteter med dagplejebørnene? Ja, så længe det ikke går ud over dagplejebørnene. Hvad så med når børnene har ferie og moren ikke har? Kan de så ikke være derhjemme når de har ferie?

Må dagplejers mand gå rundt i shorts og bar overkrop i haven sammen med dagplejebørnene? Ja, det kan jeg ikke se noget problem i.

Må dagplejeren have besøg af et voksen familiemedlem i arbejdstiden? Ja, så længe dagplejeren stadig giver lige så meget tid til børnene. Jeg er tit hjemme og besøge min mor og så er vi bare 2 voksne der hygger med børnene og leger med dem. Og efter jeg selv er blevet mor har jeg knægten med og han synes det er spændende at kigge på de større børn og de større børn synes det er hyggeligt når der kommer sådan en bette fis

Må dagplejeres egne børn have besøg af legekammerater f.eks. tage en ven med hjem efter skole? JA HELT KLÀRT. Jeg ville da være ked af, hvis jeg som barn aldrig måtte have legekammerater med hjem. Og det havde jeg tit og det har der aldrig været nogle problemer med.

Må dagplejers ægtefælle lege med dagplejebørnene? Ja det må han gerne. Min far gør det nogle gange og børnene elsker det for han leger jo med dem på en helt anden måde end min mor gør. Derfor jeg synes der tit mangler mandelige pædagoger

Derudover synes jeg mange af disse ting er noget man accepter, når man vælger at sin barn skal i dagpleje. Man skal huske på, at ens barn bliver passet i en families hjem og ikke i en institution.

Anmeld

15. marts 2012

StineW79

Profilbillede for StineW79

Syntes den er svær! 

Vores første dagpleje mor var bare helt perfekt! Hendes mand er blevet pensionist og gik der hjemme. 

Jeg vil nok mene at er man dp og har børn, ska der selvfølgelig være plads til at de også er hjemme og ka ha venner med hjem.Når så det er sagt, så er det også nød til at være sådan at de ska være gamle nok til at ku klare sig selv! 

Har dp selv syge børn, ja så må man jo som alle andre skiftes til at blive hjemme ved sit syge barn. Det betyder så også at jeg ville forvente at man ligesom havde en afdeling af sit hus man ku lukke af for, sådan at er det manden som har barnets sygedag, ja så kommer de ik i nærheden af mor! 

At manden selv vælger at deltage i de daglige aktivitet, er jo bare rigtig dejligt, men har aldrig haft nogen forventninger om at han sku passe/ lege med mit barn. At han vælger at lappe hjul, er jo også hans eget valg ik? 

Her gik han tit i bar overkrop om sommeren. Syntes ik det er noget problem! 

Mh til det at hente egen børn i skole osv er jeg lidt blandet! Tænker at det tit ville blive lige midt i middagsluren eller i eftermiddagskaffen, også ville jeg ik mene det var ok! Og ellers ville det passe med at det var omkring det tidspunkt jeg selv ville hente mit eget barn og der ville jeg så forvente at dp var hjemme! 

Dp må da gerne en sjælden gang i mellem har besøg af en bekendt, evt i  forbindelse med at børnene sover, men ska ellers stå til rådighed for dp børn hele tiden! 

Tænker at det jo er et job på lige fod med alle andre og at det så er de samme regler som for alle andre der gælder! Ellers må man jo blive selvstændig..  Vh Stine, der liger undskylder hvis det er lidt rodet! 

Anmeld

15. marts 2012

Anonym trådstarter

louisevl skriver:

Ja nu er jeg nok også lidt "farvet", da min mor har været dagplejer siden jeg var 1 år gammel

F.eks. Må egne børn være hjemme i åbningstiden før/efter skole/børnehave? Ja det synes jeg godt de må. Jeg har aldrig gået i dus eller SFO. Når jeg havde fri fra skole gik jeg altid hjem. Det ville jo heller ikke være fair, at fordi min mor arbejdede derhjemme måtte jeg ikke komme hjem før kl. 16 hver dag.

Må dagplejeren hente/bringe egne børn i børnehaven/skole og tage dagplejebørnene med? evt. Hvor ofte? Dette synes jeg kun er i orden, hvis det er i orden med forældrene.

Må dagplejebørnene være hjemme på en dag og deltage i udflugter/aktiviteter med dagplejebørnene? Ja, så længe det ikke går ud over dagplejebørnene. Hvad så med når børnene har ferie og moren ikke har? Kan de så ikke være derhjemme når de har ferie?

Må dagplejers mand gå rundt i shorts og bar overkrop i haven sammen med dagplejebørnene? Ja, det kan jeg ikke se noget problem i.

Må dagplejeren have besøg af et voksen familiemedlem i arbejdstiden? Ja, så længe dagplejeren stadig giver lige så meget tid til børnene. Jeg er tit hjemme og besøge min mor og så er vi bare 2 voksne der hygger med børnene og leger med dem. Og efter jeg selv er blevet mor har jeg knægten med og han synes det er spændende at kigge på de større børn og de større børn synes det er hyggeligt når der kommer sådan en bette fis

Må dagplejeres egne børn have besøg af legekammerater f.eks. tage en ven med hjem efter skole? JA HELT KLÀRT. Jeg ville da være ked af, hvis jeg som barn aldrig måtte have legekammerater med hjem. Og det havde jeg tit og det har der aldrig været nogle problemer med.

Må dagplejers ægtefælle lege med dagplejebørnene? Ja det må han gerne. Min far gør det nogle gange og børnene elsker det for han leger jo med dem på en helt anden måde end min mor gør. Derfor jeg synes der tit mangler mandelige pædagoger

Derudover synes jeg mange af disse ting er noget man accepter, når man vælger at sin barn skal i dagpleje. Man skal huske på, at ens barn bliver passet i en families hjem og ikke i en institution.

TAk for dine svar. Jeg sytes jo selv at mine børn beriges af samværet med dagplejebørnene og omvendt. Nogle af dagplejebørnene har ikke selv store søskende og kaster deres kærlighed på mine børn.

Du spørger til ferie: Mine børn må ikke være hjemme f.eks. i sommerferien, men skal tilmeldes feriepasning hvis min mand ikke kan holde ferie.
Forrige år trak jeg nitten i ferielotteriet og havde EN uges sommerferie med mine skolebørn, idet min pålagte ferie lå sidst i august. Her havde min mand så fri med børnene, mens jeg passede mit job i hjemmet hvor de jo så til dels måtte indrette sig efter at jeg jo skulle passe job samtidig. Jeg er min mand meget taknemmelig at han tager mit job så vel.

Anmeld

15. marts 2012

Nettemor

Anonym skriver:

F.eks.
Må egne børn være hjemme i åbningstiden før/efter skole/børnehave? Ja hvis dagplejer stadig har mest fokus på dagplejebørnene.

Må dagplejeren hente/bringe egne børn i børnehaven/skole og tage dagplejebørnene med? evt. Hvor ofte? Den er jeg lidt i tvivl om for jeg tænker at det vil være omkring den tid hvor dagplejebørnene selv vil blive afleveret eller hentet.

Må dagplejebørnene være hjemme på en dag og deltage i udflugter/aktiviteter med dagplejebørnene? Ja det ville min søn i hvert fald elske. Bare det ikke er flere gange om ugen . Altså med måde

Må dagplejers mand gå rundt i shorts og bar overkrop i haven sammen med dagplejebørnene? Bare han beholder shortsene på

Må dagplejeren have besøg af et voksen familiemedlem i arbejdstiden? Ja

Må dagplejeres egne børn have besøg af legekammerater f.eks. tage en ven med hjem efter skole? Ja igen hvis dagplejerer beholder største delen af fokus på dagplejebørnene

Må dagplejers ægtefælle lege med dagplejebørnene? Ja selvfølgelig

Du kan se mine svar på dine konkrete spørgsmål herover

Jeg har læst din anden tråd og jeg må sige at jeg forstår ikke helt det med at de ikke må være hjemme. Min svigerinde er dagplejer og hendes børn der går i skole går slet ikke i SFO. Hvad skulle hun så gøre. Hun må dog heller ikke have sit barn i børnehave alderen hjemme som 5. barn. Selv om jeg ikke helt forstår hvad det skader. Altså bare en gang imellem..

Anmeld

15. marts 2012

Mamalou

Kære dagplejer

Jeg synes det er et svært emne, for selvfølgelig skal dine børn have lov at være hjemme, men på den anden side, skal der også være tid og overskud til, at min søns behov bliver tilgodeset.

Jeg synes det kan blive problematisk, hvis dagplejeren også skulle tage sig meget af sine egne børn, mens hun skulle passe på fire andre børn. Dette kunne være aktuelt, hvis børnene er under skolealderen... Forstå mig ret, der er jo en grund til at der er lavet en bestemt nominering af børn pr. dagplejer. 

Så hvis du havde mindre børn (under skolealderen), så synes jeg at din mand skulle være tilstede for at kunne hjælpe til, mens dagplejebørnene også var der. For har du tre børn plus 4 eller 5 dagplejebørn, så er der for meget at se til. Jeg håber du kan følge mig?

Altså så længe jeg var tryg ved, at du har tiden til min søn, så vil jeg ikke have problemer med dine børns tilstedeværelse, eller kammeraters tilstedeværelse. Jeg tror heller ikke jeg ville have problemer med, at min søn en enkelt gang engang i mellem var med i børnehaven eller skolen for at hente dit barn. 

Om din mand løber rundt i bar overkrop og shorts, har jeg ingen problemer med. Jeg har heller ingen problemer med, at han leger med mit barn. Om han skal have lov at tage over, hvis du f.eks. henter eller bringer dit barn, vil være meget afgørende for relationen mellem ham og mit barn samt mit kendskab til ham. Umiddelbart vil jeg sige nej, for han er ikke ansat til at passe mit barn. 

Angående familiemedlemmer på besøg, så kunne jeg frygte at det kunne skabe utryghed for mit barn, hvis der kom mange fremmede i hjemmet. Men er det en bedste eller lign der ofte er der, og eksempelvis hjælper til med dine børn i lukkeugerne, så vil det være okay. 

Kh. Louise, der lige nu indkører sin førstefødte i dagpleje

Anmeld

15. marts 2012

Anonym trådstarter

nettemor skriver:

Du kan se mine svar på dine konkrete spørgsmål herover

Jeg har læst din anden tråd og jeg må sige at jeg forstår ikke helt det med at de ikke må være hjemme. Min svigerinde er dagplejer og hendes børn der går i skole går slet ikke i SFO. Hvad skulle hun så gøre. Hun må dog heller ikke have sit barn i børnehave alderen hjemme som 5. barn. Selv om jeg ikke helt forstår hvad det skader. Altså bare en gang imellem..

Netop burde det jo kunne lade sig gøre bare en gang  i mellem at holde børnehave barnet hjemme.

Selv om det er SFO børn må de heller ikke være her.

Der er stor forskel fra kommune til kommune. Problemet ved dagplejejobbet er jo at man ikke lige søger et ny job medmindre man flytter bopæl.

Så jeg føler mig fanget idet jeg elsker mit job men samtidig syntes det koster for meget på familiekontoen.

Anmeld

15. marts 2012

Bom

Jeg kan ikke se noget problem i nogle af de ting du skriver..

Min dagpleje mor har tit besøg af hendes børnebørn om eftermiddag, (hun passer også et af sine børnebørn), min pige synes kun det er dejligt når dp's tvillinge børnebørn kommer, da det er to piger og Matilde er den eneste pige i blandt dp børnene..
Ved min dp er hendes mand på efterløn, så han er tit hjemme og lege med børnene og specielt de større drenge synes det er hyggeligt, så kan de hjælpe ham med mande ting, som at lave sandkasse osv..
Så kort sagt må min dagplejer alt med Matilde, da jeg stoler hundred procent på hende..
Hun tager også tit dp børnene med ned til noget familie ikke så langt fra deres hjem, fordi de har dyr, det synes jeg også er okay og henter hende også tit dernede..

Min dp er bare skøn, og er rigtig ked af at hun går på efterløn inden vi kan nå og få en mere..
Hun er forresten privat..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.