om dagplejers egen familie?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. marts 2012

Nettemor

Anonym skriver:

Netop burde det jo kunne lade sig gøre bare en gang  i mellem at holde børnehave barnet hjemme.

Selv om det er SFO børn må de heller ikke være her.

Der er stor forskel fra kommune til kommune. Problemet ved dagplejejobbet er jo at man ikke lige søger et ny job medmindre man flytter bopæl.

Så jeg føler mig fanget idet jeg elsker mit job men samtidig syntes det koster for meget på familiekontoen.

Forstår virkelig ikke det med SFO børnene. Så god er lønnen ikke som dagplejer og det er da en af fordelene ved at gå hjemme. Hun sparer pt 3 pladser i SFO og de laver lektier mens de små sover. DP ungerne ELSKER hendes børn . Og jeg syns da også man skal huske på at hele ideen med dagpleje mødre er at børnene skal indgå i et normalt hjem og liv så derfor må man jo også gerne gå ind og handle med dem osv. Du må jo også gerne gå og feje din terrasse mens børnene leger ved siden af dig.

Og så er der jo det at du som dagplejer arbejder 48 timer om ugen men ikke får alle de ekstra timer til afspadsering. Og ikke får så meget ekstra for de ekstra 11 timer. Men det skulle jo gerne opveje det lidt ved at du kan ordre lidt vasketøj i løbet af dagen og tømme opvaskemaskinen osv.

Håber det giver mening alt det her der lige er kommet ud gennem mine fingre,  til trods for at det vist står lidt rodet..

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2012

Anonym trådstarter

Jeg synes det kan blive problematisk, hvis dagplejeren også skulle tage sig meget af sine egne børn, mens hun skulle passe på fire andre børn. Dette kunne være aktuelt, hvis børnene er under skolealderen... Forstå mig ret, der er jo en grund til at der er lavet en bestemt nominering af børn pr. dagplejer. 

Så hvis du havde mindre børn (under skolealderen), så synes jeg at din mand skulle være tilstede for at kunne hjælpe til, mens dagplejebørnene også var der. For har du tre børn plus 4 eller 5 dagplejebørn, så er der for meget at se til. Jeg håber du kan følge mig?

Tak for din mening.

Jeg har valgt at citere en del af dit indlæg fordi jeg har noget på hjerte
Jeg har valgt få tre børn selv fordi jeg er glad for børn. Dagplejejobbet har jeg valgt af samme grund. Jeg er vant til at have mange bolde i luften og er generelt et overskudsmenneske. 
Jeg føler sagtens jeg kan overskue og magte 5 dagplejebørn samtidig med mine egne tre OG give dem en god dag. Mine børn er vokset op med mit job og er vant til at skulle vente og til selv at klare en del ting fordi jeg lige er optaget af andet.

Anmeld

16. marts 2012

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Anonym skriver:

Jeg har lige skrevet det her indlæg:

https://www.baby.dk/debat/165172pi1/ordet-er-frit/hvor-familievenlig-er-din-arbejdsplads.aspx

Kort fortalt er jeg meget fortvivlet over de efterhånden store begrænsninger der lægges på min familie pga mit job som dagplejer.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvor meget DU mener at dagplejerens egen familie må fylde i arbejdstiden.Ikke hvordan reglerne er hos din kommune.

F.eks.
Må egne børn være hjemme i åbningstiden før/efter skole/børnehave? Ja, hvor skulle de ellers være henne?

Må dagplejeren hente/bringe egne børn i børnehaven/skole og tage dagplejebørnene med? evt. Hvor ofte? Nej, det synes jeg ikke hører til i læet af en arbejsdag. Jeg forlader eller ikke mit kontor for at hente/bringe børn.

Må dagplejebørnene være hjemme på en dag og deltage i udflugter/aktiviteter med dagplejebørnene? Det afhænger en del af, hvor gamle børnene er, men hvis DP har tid og overskud og det ikke er 3 ekstra børn under 5 år, der er med hver dag, kan jeg ikke se problemet, så længe tiden ikke går fra de andre børn.

Må dagplejers mand gå rundt i shorts og bar overkrop i haven sammen med dagplejebørnene? Nej, det synes jeg bliver for meget. Hvorfor kan han ikke have en t-shirt på?

Må dagplejeren have besøg af et voksen familiemedlem i arbejdstiden? Det kommer an på tidspunktet og hvilket slags besøg, der er tale om. Hvis det er en, der er med til at lege med børnene, og som de føler sig trygge ved, er det ok. Men ikke for at drikke kaffe og snakke en halv dag.

Må dagplejeres egne børn have besøg af legekammerater f.eks. tage en ven med hjem efter skole? Ja, selvfølgelig må de det. Dps skal også have lov til at leve - og de bor der jo.

Må dagplejers ægtefælle lege med dagplejebørnene? Ja, helt sikkert.

Og alt muligt andet... du kunne have en mening om...

Jeg er jo selv helt klart farvet af at jeg har tre meget velopdragne børn der alle er vokset op med mit job og godt kan skille min arbejdstid fra min fritid og opføre sig derefter. Så det vilvære rart for mig at høre nogle meninger udefra... 

Har skrevet mine svar ind i citatet.

Anmeld

16. marts 2012

Rikke, Liam & Linus

Uha, jeg aner ikke hvordan reglerne for dp er i vores kommune.

Men vi er rigtig glade for Liams dagplejer. Noget af det der gør at Liam trives så godt der, tror jeg også er fordi det er hjemligt på en anden måde end en vuggestue.

Dagplejerens søn sidder tit og leger med børnene, og især Liam er helt vild med at lege med ham (han er 9-10 år) og nyder der er en "reservestorebror". Også dp's ægtefælle er i samme rum som børnene når han er hjemme. Og lader tit børnene være med til forskellige praktiske projekter i hjemmet.

Men det vigtigste er nok at dp har fuldt fokus på børnene hele tiden og deres behov. Og det er skønt. Men har intet imod at det er lidt "hjemligt".

Anmeld

16. marts 2012

L&V

Anonym skriver:

https://www.baby.dk/debat/165172pi1/ordet-er-frit/hvor-familievenlig-er-din-arbejdsplads.aspx

Kort fortalt er jeg meget fortvivlet over de efterhånden store begrænsninger der lægges på min familie pga mit job som dagplejer.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvor meget DU mener at dagplejerens egen familie må fylde i arbejdstiden.Ikke hvordan reglerne er hos din kommune.

F.eks.
Må egne børn være hjemme i åbningstiden før/efter skole/børnehave?

Må dagplejeren hente/bringe egne børn i børnehaven/skole og tage dagplejebørnene med? evt. Hvor ofte?

Må dagplejebørnene være hjemme på en dag og deltage i udflugter/aktiviteter med dagplejebørnene?

Må dagplejers mand gå rundt i shorts og bar overkrop i haven sammen med dagplejebørnene?

Må dagplejeren have besøg af et voksen familiemedlem i arbejdstiden?

Må dagplejeres egne børn have besøg af legekammerater f.eks. tage en ven med hjem efter skole?

Må dagplejers ægtefælle lege med dagplejebørnene?

Jeg er jo selv helt klart farvet af at jeg har tre meget velopdragne børn der alle er vokset op med mit job og godt kan skille min arbejdstid fra min fritid og opføre sig derefter. Så det vilvære rart for mig at høre nogle meninger udefra... 

F.eks. 
Må egne børn være hjemme i åbningstiden før/efter skole/børnehave?  Ja men de ska ikke tage moderens tid da hun er på arbejde ( så tænker de ska ha en hvis alder)

Må dagplejeren hente/bringe egne børn i børnehaven/skole og tage dagplejebørnene med? evt. Hvor ofte?  Nej det syntes jeg ikke er okay

Må dagplejebørnene være hjemme på en dag og deltage i udflugter/aktiviteter med dagplejebørnene?  Hvis det er en ferie dag eller lignende så ja ellers syntes jeg ikke

Må dagplejers mand gå rundt i shorts og bar overkrop i haven sammen med dagplejebørnene?  Nej 

Må dagplejeren have besøg af et voksen familiemedlem i arbejdstiden?  Absolut ikke, det er dit arbejde, jeg ville da heller aldrig invitere en ven med på arbejde.. Når man er på arbejde så arbejder man og når man har fri kan man så gøre som man har lyst

Må dagplejeres egne børn have besøg af legekammerater f.eks. tage en ven med hjem efter skole?  Ja men igen så kommer det an på om de ligger beslag på din tid

Må dagplejers ægtefælle lege med dagplejebørnene?  Det kan være rart for børnene at der er en mand engang i mellem til det lidt vildere leg og for de får den mandlige kontakt men det ska ikke være ham der har ansvaret og det skal være i samme rum som dagplejeren er

Og alt muligt andet... du kunne have en mening om...  Syntes man ska huske det er et arbejde og gu er det træls det ligger beslag på en masse af ens timer men sådan er det job nu engang

Jeg er jo selv helt klart farvet af at jeg har tre meget velopdragne børn der alle er vokset op med mit job og godt kan skille min arbejdstid fra min fritid og opføre sig derefter. Så det vilvære rart for mig at høre nogle meninger udefra... 

Anmeld

16. marts 2012

Maise86

Anonym skriver:

F.eks.

Må dagplejeren hente/bringe egne børn i børnehaven/skole og tage dagplejebørnene med? evt. Hvor ofte?

Må dagplejebørnene være hjemme på en dag og deltage i udflugter/aktiviteter med dagplejebørnene?

Må dagplejers mand gå rundt i shorts og bar overkrop i haven sammen med dagplejebørnene?

Må dagplejeres egne børn have besøg af legekammerater f.eks. tage en ven med hjem efter skole?

F.eks. 

Ja det synes jeg bestemt de må. 

Her er jeg lidt i tvivl. Jeg synes det er træls hvis dp børnenes hverdag er tilrettelagt og afhængig af at dp børn skal hentes og bringes hver dag. Men på den anden side er jeg ogsp tilhænger af at børnene kal ud hver dag og hvis det kan kombineres i et vidst omfang er det helt okay.

Tror ikke helt jeg forstår spørgsmålet

Tja... Jeg kan egentlig ikke se noget problem i det. 

Hmm... Det ved jeg ikke helt. Umiddelbart nej.

Ja det synes jeg er okay.

Ja da!!

Anmeld

16. marts 2012

Tona

Anonym skriver:

F.eks.
Må egne børn være hjemme i åbningstiden før/efter skole/børnehave? Ja selvfølgelig. Det er jo deres hjem. Dog forventer jeg at dp tager sig af sine dp børn og ikke kun sine egne børn. (har nemlig kendt en som bare var ligeglad med dp-børnene og så kun legede med sine egne børn og det er for galt. Men jeg er sikker på at det ikke er det normale og jeg ved at de fleste dp er meget egagerede omkring deres dp-børn)

Må dagplejeren hente/bringe egne børn i børnehaven/skole og tage dagplejebørnene med? evt. Hvor ofte? Det ville jeg nok være mindre begejstret for, men hvis hun en sjælden gang (som i et par gange om måneden) havde behov for det ville det være ok med mig. Bare det ikke var reglen at det var sådan.

Må dagplejebørnene være hjemme på en dag og deltage i udflugter/aktiviteter med dagplejebørnene? Mener du om dp's egne børn må være hjemme og deltage? Ja det ville jeg ikke have noget imod bare der ikke blev forskelsbehandlet mellem dp-børn og egne børn.

Må dagplejers mand gå rundt i shorts og bar overkrop i haven sammen med dagplejebørnene? Ja.

Må dagplejeren have besøg af et voksen familiemedlem i arbejdstiden? Ja, så længe det ikke var altid det var sådan. Et par gange i måneden måske eller sådan og self. skal dp-børnene stadig være i centrum.

Må dagplejeres egne børn have besøg af legekammerater f.eks. tage en ven med hjem efter skole? Ja det må de da. Det skulle da lige mangle andet. Det er jo deres hjem.

Må dagplejers ægtefælle lege med dagplejebørnene? Ja

Jeg kan godt forstå at du er fortvivlet over så usmidigt og beukratisk et system  Mine svar med rød.

Anmeld

16. marts 2012

Pikku Myy

Jeg har ikke selv haft børn i dagpleje, men min svigerinde er dagplejer, så jeg svarer ud fra hvordan deres familie fungerer

Anonym skriver:

Må egne børn være hjemme i åbningstiden før/efter skole/børnehave? Ja.

Må dagplejeren hente/bringe egne børn i børnehaven/skole og tage dagplejebørnene med? evt. Hvor ofte? Nej.

Må  egne børnene være hjemme på en dag og deltage i udflugter/aktiviteter med dagplejebørnene? Som udgangspkt nej, men hvis det fx drejer sig om lukkedage i egne børns institutioner, kan jeg godt se lidt mere large på det. Har dagplejere ikke omsorgsdage?

Må dagplejers mand gå rundt i shorts og bar overkrop i haven sammen med dagplejebørnene? JA!! Det er almindelig påklædning ved havearbejde en varm sommerdag.

Må dagplejeren have besøg af et voksen familiemedlem i arbejdstiden? Som udgangspkt nej. Selvfølgelig kan et familiemedlem godt lige smutte forbi med et eller andet som på enhver anden arbejdsplads, men hvis det skal være decideret besøg, skal der være meget klare aftaler, så forældrene ikke føler at dagplejeren bare sidder og holder kaffeslaberas hele dagen...

Må dagplejeres egne børn have besøg af legekammerater f.eks. tage en ven med hjem efter skole? I bund og grund ja, men jeg vil forvente at det er børn som kender huset godt, således at de kender spillereglerne, og dagplejeren ikke skal bruge tid på at ordne ting for dem. Børnene skal kunne klare sig selv!

Må dagplejers ægtefælle lege med dagplejebørnene? Ja. Hvis jeg ikke følte mig tryg ved alle familiemedlemmerne, skulle mine børn ikke have deres gang i hjemmet, så at han leger med børnene, er da bare hyggeligt. Skal han vende sig om og gå, hvis børnene henvender sig til ham?? Men jeg mener at dagplejeren som udgangspkt altid skal være tilstede, så der ikke kan stilles spørgsmålstegn ved noget som helst.

Håber du kan bruge mine svar til noget, selvom jg i bund og grund ikke har noget at have dem i

Anmeld

16. marts 2012

smølfine

Anonym skriver:

F.eks.

Må egne børn være hjemme i åbningstiden før/efter skole/børnehave? Ja, selvfølgelig må de det, det er jo deres hjem.

Må dagplejeren hente/bringe egne børn i børnehaven/skole og tage dagplejebørnene med? evt. Hvor ofte? DP skal jo være tilgængelig for aflevering og hentning, så jeg synes, det vil være problematisk at dp aflevere om morgenen, hvis der er nogle der har et behov der og det samme om eftermiddagen, men en gang imellem kan være okay.

Må dagplejebørnene være hjemme på en dag og deltage i udflugter/aktiviteter med dagplejebørnene? Ja, det er da kun sundt for dp-børnene at opleve samvær med større børn.

Må dagplejers mand gå rundt i shorts og bar overkrop i haven sammen med dagplejebørnene? Måske ikke lige bar overkrop, men ellers kan jeg ikke se noget problem.

Må dagplejeren have besøg af et voksen familiemedlem i arbejdstiden? Hvis det ikke går ud over pasningen af børnene og deres behov stadig blliver tilgodeset, men jeg ville personligt ikke bryde mig om at komme hver dag og se dp-mor sidde og drikke kaffe med familiemedlemmer, mens børnene passer sig selv.

Må dagplejeres egne børn have besøg af legekammerater f.eks. tage en ven med hjem efter skole? Ja, det er jo deres hjem og liv, de skal jo også have mulighed for at pleje sociale relationer.

Må dagplejers ægtefælle lege med dagplejebørnene? Ja, meget gerne. Vores søn forgudede sin dp´ers mand.

Vores børns dp-mors hjem var som børnenes andet hjem, men der var stadig en fin grænse mellem privatliv og arbejde. Men hele hendes familie tog del i jobbet uden at de fyldte for meget.

Anmeld

16. marts 2012

Nattøs

Jeg kan personligt ikke se problemet i nogle af tingene. Hvis man vælger en privat dp, så må man jo også være klar over at der er en familie også. 

Så jeg er meget enige i, mange af de andres svar

Jeg vil SUPER gerne have en privat dp, for det var jeg selv i og jeg har ikke lidt skade  

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.