Forældremyndighed - Hvorfor mor og ikke far?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. marts 2010

Pige2009

Vi har fælles forældremyndighed over Laura, og da hun kun er 5 mdr. bor hun endnu hos mig. Når hun bliver ældre, skal vi beslutte, om hun skal bo hos den ene eller den anden. Jeg ville ikke have nogen problemer med, hvis hendes far ville have hende til at bo hos sig.

Jeg går som udgangspunkt ikke ind for, at børn bor 1 uge hos den ene forælder og en uge hos den anden, bare fordi forældrene kan finde ud af det. Jeg mener klart at børn bør have en fast base, hvor de bor permanent, da det stresser børnene at skulle flytte skolebøger, tøj osv. fra den ene uge til den anden.

Konklusionen må være, at jeg ikke kan se, hvorfor mor er bedre end far i de tilfælde, hvor begge er velfungerende. Men det er jo en individuel vurdering fra rettens side.

K.h. Linda

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. marts 2010

betski

Anonym skriver:

Mor og far er gået fra hinanden. Far vil gerne have fælles forældremyndighed men det vil mor ikke. Mor søger derfor ene forældremyndighed og får den.
- Hvorfor er det bedst for et barn, at mor får den fulde myndighed fremfor sin far, hvis begge forældre er velfungerende?
Hvad er det der gør, at statsforvaltningen oftest placerer barnet hos mor istedet for hos far?
Jeg kunne godt tænke mig, at høre jeres holdninger til dette emne.
Jeg talte med en ven om det, hvor han stillede mig spørgsmålet om den kønsforsken der er i sådanne tilfælde og jeg vidste virkelig ikke hvad jeg skulle svare ham.... Håber i har lyst til lidt diskussion :-)

Synes det er et meget svært spørgsmål, der som sådan ikke kan besvares generelt. Det kommer jo i høj grad an på den enkelte situation. For det handler om så meget mere end at være velfungerende voksen. Det handler i aller højeste grad også om barnets alder, forholdet til hhv. mor og far, barnets mentale udvikling ect. Så dit spørgsmål synes jeg ikke man kan give et svar på, uden at kende baggrunden.

Anmeld

13. april 2010

mette moren

lollandpigen skriver:

<br /><br /><p> Bliver nød til lige at blande mig ved dette svar.... Har selv 2 børn fra et tidligere forhold..... 1 på 7 og en på 2 år.... Kan godt være faren elsker sine børn og skal se dem hver anden weekend men det er ikke mig der har valgt at han skal flytte 250 km væk og børnene skal bruge 4 timer på en weekend på kørsel for at have 20 vågne timer med deres far det synes jeg ikke er fair overfor børnene man har lov til selv at tænke.....</p><p> Jeg ville personligt aldrig flytte så langt væk fra mine børn så jeg ikke havde mulighed for at deltage i skole samtaler, forældre møder, skole fester og hvis man gør det mener jeg bare at noget af ens interresse ligesom er lidt væk i det her... Ikke sagt at man ikke elsker sine børn for det tror jeg bestemt de aller fleste gør....</p><p> Jeg mener bare at statsamtet meget tit ikke ser det fra børnenes side men ser det fra faren eller morens side for selvføgelig skal de se deres forældre uanset hvor lang tid børnene skal bruge i transport....</p><p> Bare min mening er spændt på om andre er imod eller på min side...</p><p> Ha en hyggelig aften tøser....</p>

Hej ja så sys jeg jo faderen fra vælger sine børn.. Ja han elsker dem da. Men helt ærligt hvad kan være så vigtigt at man kan flytte så langt fra sine børn og sys jeg jo at han må komme til jeres by og tilbringe tid med jeres børn så de ikk skal ud og køre så langt!! Det er sku næsten ikk til at holde ud som barn det er så meget længere en tur for dem <3

Anmeld

20. april 2010

Lone1986

Hej....

sad lige og læste en masse indlæg... Og ku enlig godt tænke mig og få en vudering på min "sag"

Har en kæreste som fik en søn ved et one night stand... Han var omkring 19 da han fik og vide han muligvis sku være far..

Der var andre mulige fædre, men en faderskabsattest vis han er faren.. Hun har en i forvejen fra et andet ægteskab.. Så hun vælger at få dette barn med en fremmede mand. Hun havde dog fået at vide at hun aldrig vil få børn mere...

Hun har den fuldeforældremyndighed.. og vi har ham hver anden weekend og ferie..

Drengen er snart 4 år gammel.

Hun har sagt førhen at hun vil give fælles forældremyndighed. Men hun har trukket i land, og vil først give den, hvis hun dør.. og angående at vi gerne vil have ham noget mere, synes hun heller ikke.. det går jo så godt nu.. siger hun....

Vi har 2 børn en dreng 1½ og en pige på 2 mdr. Vi ønsker også at de kommer til og være noget mere sammen med deres storebror, og for os selv.. man holder jo af knægten.. Og tænkt var at vi godt vil have ham noget mere, når han er bleven lidt ældre.. Vi køre frem og tilbage.. det gør hun heller ikke, vi betaler også for bleer osv.. Synes måske godt hun ku være mere åben.. ?

Hvad mener i...

Anmeld

20. april 2010

Con

Lone1986 skriver:

Hej....

sad lige og læste en masse indlæg... Og ku enlig godt tænke mig og få en vudering på min "sag"

Har en kæreste som fik en søn ved et one night stand... Han var omkring 19 da han fik og vide han muligvis sku være far..

Der var andre mulige fædre, men en faderskabsattest vis han er faren.. Hun har en i forvejen fra et andet ægteskab.. Så hun vælger at få dette barn med en fremmede mand. Hun havde dog fået at vide at hun aldrig vil få børn mere...

Hun har den fuldeforældremyndighed.. og vi har ham hver anden weekend og ferie..

Hun har sagt førhen at hun vil give fælles forældremyndighed. Men hun har trukket i land, og vil først give den, hvis hun dør.. og angående at vi gerne vil have ham noget mere, synes hun heller ikke.. det går jo så godt nu.. siger hun....

Vi har 2 børn en dreng 1½ og en pige på 2 mdr. Vi ønsker også at de kommer til og være noget mere sammen med deres storebror, og for os selv.. man holder jo af knægten.. Og tænkt var at vi godt vil have ham noget mere, når han er bleven lidt ældre.. Vi køre frem og tilbage.. det gør hun heller ikke, vi betaler også for bleer osv.. Synes måske godt hun ku være mere åben.. ?

Hvad mener i...

Der er så kun én vej frem - I skal en lille tur i Statsamtet, og din kæreste skal anmode om fælles forældremyndighed.

Halleluja for de nye regler, for hvis hans sag genoptages, så kan han ikke undgå at få fælles forældremyndighed.

OBS: I skal gøre jer klart, hvad dette tiltag vil gøre for jeres forhold til moderen, igen-igen det er altså samarbejdet om barnet, det kan gå ud over her, og det er måske en dyr pris at betale?

Anmeld

21. april 2010

tkj

Lone1986 skriver:

Hej....

Hvad mener i...

Ja i statsforvaltningen ville der, som du beskriver det, nærmest helt sikker blive givet fællesforældremyndighed.

Det har dog som jeg har forstået det ikke nogen betydning for samværet. Derfor er det muligt I skal overveje om I vil dette (tænker på forholdet til moderen). Der hvor det har betydning er i forbindelse med eksempelvis bopæl (moderen må lige nu flytte hen hvor hun vil), institution/skole (der i virkeligheden ikke må give jer informationer om barnet) og ting i den stil. Det er du sikkert allerede klar over.

Men jeg synes da at I skal gå i statsforvaltningen og få fastsat noget samvær. Hver anden weekend og ferie er måske ok for et barn på 4 (hvad ved jeg, det er jo det I skal tale om), men så kommer der i hvert fald en ordning hvor I har vished for at moderen ikke pludselig hiver i land. På den måde kommer der også styr på nogen af de praktiske ting. Det kan sagtens gøres i en venskabelig tone, hvis bare moderen ikke lukker helt ned. I er jo interesseret i at kende og elske drengen og det er jo kun positivt.

Jeg vil i øvrigt bestemt ikke sige halleluja for de nye regler, men at rigtigt mange børn er kommet i klemme. Men skal også tilføje at under de gamle regler ville I, som du beskriver, også få samvær med drengen. Hele situationen lyder jo sådan nogenlunde fornuftig og jeg tror at når moderen ser hvor glade I er for drengen så skal det nok gå det hele 

Anmeld

21. april 2010

Pige2009

Lone1986 skriver:

Hej....

Hvad mener i...

Jeg synes også klart I skal søge om fælles myndighed hos Statsforvaltningen Det lyder jo til, at han har det super godt hos jer...

Held og lykke med det.

K.h. Linda

Anmeld

21. april 2010

wamse

Lone1986 skriver:

Hej....

Hvad mener i...

fælles forældremyndighed har intet med samvær at gøre, i skal sende et stykke papir til statsforvaltningen om at i ønsker børnesagkyndig rådgivning omkring samvær. Så vil i modtage et brev med en dato for denne rådgivning, og der er laaaang ventetid, jeg har nu venter 5 uger bare på at få en tid

Sådan foregår det her i Region syd.

Anmeld

22. april 2010

Lone1986

Tak for jeres svar...

Men for min kæreste betyder det meget at han også føler at han har noget og sku have sagt, hvis der sku opstå et eller andet..

og i forhold til børnehave osv.. vi har jo ingen ret til og være med til møder osv osv.. Og det ku enlig være rart og være med til..

men det betyder også meget fordi han ikke selv snakker med sin rigtigt far... og selv om han er en rigtigt go far, så ligger det bare i baghoved af ham..

Er ved og nå frem til at vi måske skal sige hun beholder den fulde.. også håbe på at hun vil gå med til at vi har ham fra torsdag til mandag.. for vi har altid kørt med at vi henter og bringer.. og vi køre alligevel 60km hver gang... og håber lidt på hun går med til det.. men nu må vi se... sal snakke med hende i den kommene fremtid...

Men er lidt i tvivl om økomisk støtte om man får sådan noget når man har fuld og ikk når man har fælles???

Anmeld

22. april 2010

june1987

Mig og Hc har fælles forældre myndighed og sådan bliver det ved med at være.. Jeg kan ikke se hvorfor han skal have lov at have del i hendes liv og så meget har den myndighed ikke og sige

men har da tænkt tanken nogen gange men igen det er bare et stykke papir. Og hvis hun vil se sin far og omvendt hvorfor så gå imod

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.