Wampires skriver:
drik MEGET vand.. og jeg mener virkelig meget hvis du ikke kan få dig selv til at spise ting alla rosiner eller dadler eller svesker i mindre mængder...
måske få fat i noget HUSK.. mener også det hjælper med at stabilisere den vej...
spis blød mad generelt.. dvs lyst brød fremfor rugbrød og f.eks. yoghurt fremfor cornflakes eller havregryn...
vand er med til at opløse tingene på vejen ned så sørg for at drikke rigeligt sammen med måltidet f.eks. tag 2 glas mælk og 2 glas vand... i starten føles det som alt for meget men det hjælper og man vænner sig hurtigt til det 
Uden at have læst hele tråden, bliver jeg altså lige nød til at kommentere dit svar
Det er korrekt at et rigeligt væskeindtag er vigtigt i forbindelse med hård mave/forstoppelse.
Det er IKKE korrekt at man skal spise det du kalder "blød" mad... Man skal spise så fiberrigt som muligt, da fibre holder på vandet i tarmen, og dermed gør afføringen blødere. Så toastbrød er bandlyst i denne forbindelse (dog genial i forhold til TYND mave, og når maven er sart fx i forbindelse med roskildesyge mv)
Mælkeprodukter er ligeså noget der er kendt for sin forstoppende effekt - forklarig kan jeg ikke lige erindre på stående fod. Men det er det samme med bananer - fy fy 
Og så skal man gå på toilettet MED DET SAMME, da afføringen ellers bliver trukket tilbage fra endetarmen, og der trækkes yderligere væske ud af den = endnu mere hård mave.
"Husk" er et naturligt fiberprodukt (og kræver derfor også et STORT væskeindtag, hvis ikke det skal gøre mere skade end gavn), og derfor ufarligt også for gravide - jeg vil dog anbefale at tage laktulose eller Magnesia i forbindelse med graviditeten...
Anmeld