Kære alle,
Jeg står i en meget svær situation, har spurgt alle venner og veninder, men vil gerne høre fra flere kvinder, da jeg gerne vil have en så positiv udgang på situationen som overhoved muligt, og det får jeg kun med indsigt og forståelse.
Jeg er en mand på 40, der i foråret mødte en sød stille kvinde i samme alder. Vi var kærester i knap 4 mdr. men der gik det efter 1-2 mdr. i lykke og glæde over i en trist situation. Det væltede nemlig ud med uafklarede ting, især fra et gammelt forhold (de var gift) og vi ved alle, at hvis ikke ens fortid er afklaret, så kan man ikke starte et nyt. Det prøvede jeg at forklare hende, og foreslog at hun tog kontakt til vedkommende, og søgte en psykolog/terapeut for at få det bearbejdet, for det kunne jeg ikke bidrage med, kun støtte.Vores forhold gik i stykker derefter.
Vi havde ikke nogen kontakt til hinanden, indtil hun kontaktede mig og bad mig om at mødes. Da jeg så hende fortalte hun mig, inden hun tog frakken af, at hun var gravid. Hun var et godt stykke henne og har termin i slutningen af april. Jeg fik naturligvis et kæmpe chock og mit første spørgsmål var, hvorfor har du ikke fortalt mig det før nu? Det kunne hun ikke svare på.
Hun spurgte om jeg ikke var glad, men jeg var mere chockeret og bekymret. Hun fortalte at hun 2 uger før, først havde fortalt sin familie det, på hendes fødselsdag. At hun var ked og skuffet over sine forældres reaktion, de sagde ikke et ord, kiggede ned i bordet eller loftet resten af aften, den eneste der spurgte ind til noget, var hendes svigerinde (hende storebrors kone). Hun viste mig en billed fra scanning og fortalte at barnet havde det godt. Hun fortalte mig også at hun havde oplyst ukendt far til jordmoderen, det undrede mig meget, og jeg fik ikke noget klart svar på hvorfor.
Da jeg gik derfra, var det med bekymring, tåre og i chock. Vi aftalte at tale sammen de efterfølgende dage, hun virkede bekymret pga min reaktion, og vi snakkede meget sammen. Jeg spurgte til hvordan vi skulle takle situationen, om hun ville have jeg skulle være en aktiv far, hvad med fælles forældremyndighed, alt det praktiske m.m. Hendes udgangspunkt var at hun ville bestemme alt og have forældremyndigheden, og jeg blev ked, fordi det mente jeg ikke var et ligeværdigt og ligevægtigt udgangspunkt. Men hun gav klart udtryk for at hun var bange for at jeg ville tage barnet fra hende!
Jeg blev naturligvis dybt bekymret over den udmelding, hvorfor den mistilid og frygt? Men hun har en fortid med en dyb depression, selvmordforsøg 3 år tilbage ifm. lavt selvværd, indlæggelse og et 2 årigt forløb hos en psykiater (noget hun fortalte mig dengang vi var kæreste og jeg spurgte ind til mange ting).
Jeg blev rigtig ked af det og forstod ikke denne mistilid og udgangspunktet.
Vi udviklede stærke følelser for hinanden igen, og begyndte at blive kærester igen. Jeg malede hendes stue og hjalp med mange praktiske ting. Vi kiggede på barnevogne og alt det praktiske, og tog en dag til Malmø og der købte jeg barnevogn, autostol, taske, klapvogn, ja alt. Om aften gik det galt, der ville hun have af vide hvordan mine forældre havde reageret da jeg fortalte dem det. Jeg havde skånet hende første gang jeg fortalte det, fordi de blev også meget chockeret og bekymrede, men hun pressede på, og jeg fortalte hende det hele. Hendes reaktion var meget voldsom, hun hamrede sine knyttede fingre og hånd 8-10 gange ned i mit bryst og sagde grimme ting. Jeg blev meget chockeret og begyndte at græde mens jeg spurgte hvorfor jeg skulle behandles sådan. Hun begyndte at græde og sagde at nu havde hun ødelagt det hele. Jeg gik ind i stuen og sad og stirrede i mørket i chock. Jeg faldt i søvn på sofaen. Næste morgen da hun ikke ville snakke om det, væltede tårene ned af mine kinder, jeg var knust, og hendes reaktion var at gå ud fra værelset, jeg tog derefter derfra.
I de følgende uger, hvor vi kun snakkede lidt i telefon, sms og email, der begyndte jeg at undersøge alt omkring hende. Jeg ville vide hvad der foregik. Desværre fandt jeg ud af at hun har haft ekstremt mange forhold de sidste mange år. Jeg fandt også ud af at hun før og lige da vi gik fra hinanden, har haft forhold til mænd som hun har haft ubeskyttet samvær med. Jeg fik det hele konfirmeret uafhængigt flere steder, og jeg blev ekstremt ked af det og stillede mig selv følgende spørgsmål
1) er jeg far?
2) kan jeg stole hende?
3) har hun smittet mig pga hendes ubeskyttede omgang med andre?
4) det samme gælder hende selv og barnet!
5) kan jeg nogenside få tillid til hende igen?
Jeg snakkede med nogle flere, herunder hendes svigerinde, og fik blot bekræftet mine værste antagelser. Da besluttede jeg mig for at tage uanmeldt ud til hende aften efter. Jeg ville vide om jeg kunne stole på hende og om hun var ærlig
Hun blev meget overrasket over min ankomst og jeg sagde at jeg stillede hende 2 meget vigtige spørgsmål som hun skulle være helt ærlig omkring. Det ene var om hun havde fortalt mig alt og om hun har været ærlig overfor mig. Svaret var at det mente hun nok hun havde. I min verden er det kun 2 svar, et klokkeklart ja eller nej. Det fik mig til at stille det andet spørgsmål, om hun var et ansvarligt og anstændigt menneske. Det mente hun at hun var. Så fyrede jeg bomben af, ved at nævne 2 navne på mænd jeg vidste hun havde været sammen med, og hendes reaktion var et smil og fjoget ansigt, og forsøg på at snakke udenom. Der besluttede jeg mig for at jeg ikke kunne tale med hende, løgne kan jeg ikke acceptere, så jeg tog mit overtøj og ønskede hende alt godt fremover og gik så derfra uden at sige farvel. Hendes reaktion var at gå efter og stå i døren og bebrejde mig at jeg var et udannet menneske der ikke engang kunne sige pænt farvel.
Jeg var synderknust da jeg nåede ned på gaden og har været sønderknust lige siden. Har været hos lægen få dage efter og er blevet checket for alt, det var min største frygt, den er idag fejet af bordet, jeg fejler gudskelov intet.
Mine tanker går på at jeg skal have afklaret faderskab og hvordan jeg lige griber hele situationen an. Så kære kvinder, giv mig lidt indsigt i hvad I tænker og hvad I ville gøre i denne situation.
Jeg er meget afklaret om det følelsemæssige til hende. Der er intet tilbage. Jeg har opsøgt en dygtig pyskolog for at få bearbejdet hele oplevelsen så jeg kan overleve og komme videre fremadrettet.
Mange hilsener
Anmeld