Populære navne - et problem?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. januar 2012

HeidiØ

Vores søn hedder William, og det ligger nr. 1 på populær-listen, så der er formentlig andre William'er når han starter i institution ..

Men helt ærligt, sys det er skidt at vælge et navn fra, man kan li, bare fordi det er populært? Det blir da heller ikke noget problem? .. Vi har altid i min folkeskoleklasse haft to Klaus og to Louise.. det har da aldrig været et problem? ...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. januar 2012

jydeinden

krejl skriver:

Jeg er desværre endnu ikke gravid, men min kæreste og jeg er meget enige om hvilke navne vi vil bruge: Storm og Agnes

I dag er jeg så forbi tv2 hvor denne artikel ligger:

http://go.tv2.dk/articledag/id-47509714:se-om-dit-barns-navn-er-umoderne.html?crosspromo

... og Storm og Agnes er åbenbart de to navne der er hurtigst på vej op af "populær"-stigen. Jeg synes det er lidt sjovt, men håber ikke at de bliver aaaalt for populære inden jeg bliver gravid. Mine børn skulle jo ikke så gerne hedde helt det samme som alle de andre i vuggestuen.

Har I nogle holdninger til om et navn kan blive for populært?

har Altid syntes det var fjollet at man vælger navn efter hvad der er populært og hvad der ikke er.. det er vel for pokker ikke navnet der afgøre om ens barn er unikt, men dets personlighed. både min kæreste og jeg har uhyr populære navne, jeg aner ikke hvor mange der hedder maria, og helt ærligt så er jeg også ret lugeglad :-)

hvis det feks var oda jeg syntes vores barn skulle hedde, jamen så blev det det uanset hvad :-)

Anmeld

19. januar 2012

Ciss

Af praktiske grunde har jeg ikke ønsket at give mine børn navne fra top-10. Men hvis det bagefter havde vist sig, at deres navne kom på listen alligevel, så var jeg nok ikke gået fra koncepterne. Vi valgte de bedste navne, vi kunne finde til vores børn. Det ændrer en liste ikke på.

Jeg underviser og oplever ofte, at det kan være upraktisk med 3 Saraer, 3 Emmaer og 3 Emiler f eks i samme klasse. Populære navne er jo populære, fordi mange virkelig godt kan lide dem, så det er gode navne. Jeg havde bare selv lyst til at finde navne til mine børn, som både passer i tiden, er enkle at opfatte/stave og som hverken er ekstremt populære eller ude i det underlige.

Men som sagt, for mig er det pga det praktiske aspekt.

Anmeld

19. januar 2012

Pige2009

krejl skriver:

Tusind tak for dit input. Du har ret, man skal følge hjertet, det mener jeg også selv. Jeg faldt over artiklen ved et tilfælde og kunne bare ikke lade være med lige at overveje det igen Tillykke med din Laura!

Jeg må også indrømme, at jeg overvejede en ekstra gang, men som min famiilie sagde, så kunne de slet ikke forestille sig, at hun skulle kunne hedde andet end Laura Og tak - hun er 2 år og 3 mdr.

Anmeld

26. januar 2012

Lunae

Puha. Den debat er bare så svær. Da vi ventede vores datter kiggede vi en del på listerne og besluttede os for at vi skulle have et navn udenfor top 20. Vi havde et par navne, som var meget populære, men de røg af, fordi vi ikke ønskede et alt for brugt navn.

Vores datter blev en Camille. I 2010 var der 30 som fik navnet. Man tænker at chancen for at ramme ind i dem er ret lille, men nej i vores by (ret lille by = 10000 indbyggere) er der så tre Camille fra 2010! Så her hvor vi bor, er navnet åbenbart vanvittig populært. Men vores datter er nu stadig en ægte Camille

Det betyder at vi næste gang vælger navne helt uden at kigge på noget som helst.

Anmeld

29. januar 2012

Fru Hansen

Jeg har valgt helt almindelige navne til mine børn. For mig var det vigtigt at de ikke skulle gå gennem hele livet og stave deres navn.
De vil skulle stave deres mellemnavn og det er rigeligt.

Jeg skal selv stave mit fornavn og mellemnavn allevegne og får til tider post fra min egen arbejdsplads hvor mit fornavn er stavet forkert. Det irriterer mig fordi jeg godt kan føle at det ikke er "mig" når det staves forkert.

Trods det at mit fornavn kun bæres af 300 kvinder i dk møder jeg jævnligt andre med samme navn. 

2 af mine børn har begge oplevet at hedde xx H i børnehaven og de var på ingen måde kede af det. I skolen var det ikke længere nødvendigt med efternavnet, da de ikke var samme årgang som dem de delte navne med.

Anmeld

29. januar 2012

jydeinden

Fru Hansen skriver:

Jeg har valgt helt almindelige navne til mine børn. For mig var det vigtigt at de ikke skulle gå gennem hele livet og stave deres navn.
De vil skulle stave deres mellemnavn og det er rigeligt.

Jeg skal selv stave mit fornavn og mellemnavn allevegne og får til tider post fra min egen arbejdsplads hvor mit fornavn er stavet forkert. Det irriterer mig fordi jeg godt kan føle at det ikke er "mig" når det staves forkert.

Trods det at mit fornavn kun bæres af 300 kvinder i dk møder jeg jævnligt andre med samme navn. 

2 af mine børn har begge oplevet at hedde xx H i børnehaven og de var på ingen måde kede af det. I skolen var det ikke længere nødvendigt med efternavnet, da de ikke var samme årgang som dem de delte navne med.

den med efternqvnet og folk ikke kan hverken udtale det eller stave det,nkender jeg alttt for godt... ved ikke hvor mange gange folk har udtalt mit efternavn forkert, og mange af dem sider bare og ruller øjne og tænker " what ever" når jeg retter dem.. men for mig betyder det sgu også noget.. det er mit efternavn det er mig når det udtales rigtigt, og så lyder det også smukkere. men af samme årsag kunne jeg aldrig drømme om at vælge et eller andet fancy fornavn til mit barn for det skal nok få skavanker nok med at lege staveleg med efternavnet.. suk 

Anmeld

30. januar 2012

Levi&LilysMor

krejl skriver:

Jeg er desværre endnu ikke gravid, men min kæreste og jeg er meget enige om hvilke navne vi vil bruge: Storm og Agnes

I dag er jeg så forbi tv2 hvor denne artikel ligger:

http://go.tv2.dk/articledag/id-47509714:se-om-dit-barns-navn-er-umoderne.html?crosspromo

... og Storm og Agnes er åbenbart de to navne der er hurtigst på vej op af "populær"-stigen. Jeg synes det er lidt sjovt, men håber ikke at de bliver aaaalt for populære inden jeg bliver gravid. Mine børn skulle jo ikke så gerne hedde helt det samme som alle de andre i vuggestuen.

Har I nogle holdninger til om et navn kan blive for populært?

Herhjemme syntes vi Elias var rigtig sødt, men det var ikke noget vi gad fordi der var virkelig mange som skulle hedde det, men vi havde valgt navnet Levi ( Udtales som bukserne uden s) og det er der ikke mange som hedder...

Men herhjemme kan vi godt lide de anderledes navne ...

Anmeld

30. januar 2012

Sofia

Ja, jeg ville ikke vælge et af de mest populære navne.. Så vil barnet altid få et kalde navn, rigtig mange hedder fx Noah, og så bliver de kaldt Noah H og Noah M i vuggestuen osv.. Det synes jeg er træls.

Anmeld

30. januar 2012

JH12

Jeg synes bare man skal vælge et navn, man selv er tilfreds med og har det godt med..

også er det lige meget om det er populært eller speciel.. I BH og skoler, finder man jo altid en løsning, hvis der findes flere af slágsen i klassen.. Man kan jo altid give et mellem navn, så der er flere navne man kan blive kaldt i stedet for fx XXX A..

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.