Socíalfobi.

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9. januar 2012

celkt

Jeg lider ikke af social forbi, - men jeg har en anden form for angst, der bliver tricket af alt hvad der har med økonomi og ansvar over for økonomi at gøre... Og det er ufatteligt hvor meget det kan styre ens liv.

Da det var værst var en tur ud til postkassen for at hente (et bjerg) af rudekuverter noget, jeg skulle bruge uger på at overkomme, og jeg var ødelagt indeni efterfølgende. At se en posmand var nok til at få mig ned i et hul, og det samme galdt politiet og andre, der kunne tænkes at komme efter mig ang. økonomi. Jeg kunne overhovedet ikke se det i øjnene, at skulle ringe til en advokat eller kommunen var nok til at udløse grådanfalde og rysteture. Det var så slemt at jeg vågnede stort set hver nat omkring kl 2, - på det tidspunkt havde kroppen fået den mest nødvendige søvn, og så startede underbevidstheden op så tankerne bare kværnede rundt. Jeg havde kronisk ondt i maven og kunne ikke falde i søvn om aftenen. Det var umuligt for mig at gøre simple ting som at logge ind på netbank eller at ringe til min bankrådgiver. Rigtigt, rigtigt langt ude.

Men en dag besluttede jeg mig for at nok var nok. Jeg kunne mærke, at kom jeg længere ned og ud, ville jeg ende med at miste den smule kontrol jeg havde tilbage, og jeg ville ikke slippe grebet i virkeligheden med neglene, - mine små børn havde behov for mig. SÅ jeg forlod min mand, (som primært var skyld i at jeg var havnet derude på grund af to konkurser og generelt dårlig økonomi) og pakkede mine unger og tog ansvar for mit eget liv.

Det var et helvede at komme ud på den anden side. Men jeg ville!!! Den er der stadigvæk, i perioder mere fremherskende end andre. Jeg kan stadigvæk ikke 'bare' åbne en rudekuvert, eller skrive en mail til en advokat uden at få ondt i maven, - men jeg er i stand til at gøre det nu. Jeg vil ikke lade det ødelægge mit liv. Det styrer det stadig til en vis grad, - det kan tage mig noget tid at samle mig sammen til at gøre de væmmelige ting. Men for hver gang jeg overvinder en af de store hurtler, bliver det nemmere. F.eks. var jeg i stand til at møde i fogedretten, og til at booke og gennemføre et møde ved skat sidste år.

Jeg har sat mig en belønning. Det hjælper rigtigt meget. Når jeg har fået 100 % styr på min økonomi, det vil sige, når jeg har søgt og forhåbentligt fåetl, en gældssanering, og der altså ikke er noget ' at være bange for' mere, vil jeg gå i gang med min drømmeuddannelse. Hver gang jeg har behov for styrke til at komme videre, lukker jeg øjnene og tænker på det. Det giver mig en masse.

Det er ikke helt det samme, det ved jeg, men en solstråle historie på at det kan lade sig gøre at arbejde sig igennem, selv når man er derude.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

10. januar 2012

maryjane

Laura. skriver:

Jeg har selv lidt af social- og agore fobi. Det startede da jeg begyndte i 10 klasse for nu 10 år siden.. Jeg gik i klasse med en af mine bedste veninder og hun havde det med at pjække lidt for tit, så hun kom ikke så tit i skole.. Det hele kom meget pludseligt.. jeg turde ikke komme i skole hvis hun ikke var der.. jeg ringede til hende hver morgen for at høre om hun blev hjemme, for så gjorde jeg det også. Desværre gik den ikke i længden og jeg måtte bide i det sure æble og tage i skole alligevel. Jeg var bange, men viste det ikke for nogen.. lukkede mig bare ind på mit værelse når jeg kom hjem og græd. Og når jeg skulle hjem fra skole eller bare skulle ud og handle, rystede mine hænder, jeg kunne blive svimmel, fik hjertebanken.. det var frygteligt !
Jeg gik til lægen som henviste mig til en psykolog, hvilket jeg ikke fik noget ud af.. så fik jeg medicin for det, men den fik jeg kvalme af så stoppede med dem.. tænkte til sidst at jeg bare måtte leve med det, indtil jeg startede på uddannelse i 2008, hvor det så småt blev forbedret.. og jeg tror det havde noget at gøre med, at jeg tvang mig selv til at have med mennesker at gøre og tænkte at det bare var et job (stod i forretning) som jo skulle passes.
Idag har jeg det meget bedre, men kan stadig føles mig meget dårlig tilpas i situationer.. så fobien er der stadig, bare ikke så slem som den har været.

Stærkt gået tak for dit svar

Anmeld

10. januar 2012

maryjane

celkt skriver:

Jeg lider ikke af social forbi, - men jeg har en anden form for angst, der bliver tricket af alt hvad der har med økonomi og ansvar over for økonomi at gøre... Og det er ufatteligt hvor meget det kan styre ens liv.

Da det var værst var en tur ud til postkassen for at hente (et bjerg) af rudekuverter noget, jeg skulle bruge uger på at overkomme, og jeg var ødelagt indeni efterfølgende. At se en posmand var nok til at få mig ned i et hul, og det samme galdt politiet og andre, der kunne tænkes at komme efter mig ang. økonomi. Jeg kunne overhovedet ikke se det i øjnene, at skulle ringe til en advokat eller kommunen var nok til at udløse grådanfalde og rysteture. Det var så slemt at jeg vågnede stort set hver nat omkring kl 2, - på det tidspunkt havde kroppen fået den mest nødvendige søvn, og så startede underbevidstheden op så tankerne bare kværnede rundt. Jeg havde kronisk ondt i maven og kunne ikke falde i søvn om aftenen. Det var umuligt for mig at gøre simple ting som at logge ind på netbank eller at ringe til min bankrådgiver. Rigtigt, rigtigt langt ude.

Men en dag besluttede jeg mig for at nok var nok. Jeg kunne mærke, at kom jeg længere ned og ud, ville jeg ende med at miste den smule kontrol jeg havde tilbage, og jeg ville ikke slippe grebet i virkeligheden med neglene, - mine små børn havde behov for mig. SÅ jeg forlod min mand, (som primært var skyld i at jeg var havnet derude på grund af to konkurser og generelt dårlig økonomi) og pakkede mine unger og tog ansvar for mit eget liv.

Det var et helvede at komme ud på den anden side. Men jeg ville!!! Den er der stadigvæk, i perioder mere fremherskende end andre. Jeg kan stadigvæk ikke 'bare' åbne en rudekuvert, eller skrive en mail til en advokat uden at få ondt i maven, - men jeg er i stand til at gøre det nu. Jeg vil ikke lade det ødelægge mit liv. Det styrer det stadig til en vis grad, - det kan tage mig noget tid at samle mig sammen til at gøre de væmmelige ting. Men for hver gang jeg overvinder en af de store hurtler, bliver det nemmere. F.eks. var jeg i stand til at møde i fogedretten, og til at booke og gennemføre et møde ved skat sidste år.

Jeg har sat mig en belønning. Det hjælper rigtigt meget. Når jeg har fået 100 % styr på min økonomi, det vil sige, når jeg har søgt og forhåbentligt fåetl, en gældssanering, og der altså ikke er noget ' at være bange for' mere, vil jeg gå i gang med min drømmeuddannelse. Hver gang jeg har behov for styrke til at komme videre, lukker jeg øjnene og tænker på det. Det giver mig en masse.

Det er ikke helt det samme, det ved jeg, men en solstråle historie på at det kan lade sig gøre at arbejde sig igennem, selv når man er derude.

Tak skal du have selvom det ikke helt er det samme er der jo altid noget at tænke over.

Anmeld

10. januar 2012

maryjane

Leneur skriver:

Jeg mener faktisk at fobiskolen har nogle intensive kurser som netop er sigtet på uddannelse og job og den slags. Vil ikke lige hænges op på det, da det er ved at være nogle år siden jeg selv har været afsted... men værd at undersøge, selvom prisen måske er lidt pebret men muligheden for at få det bevilget er da til stede.

Tak... Hvor ligger den hvis du ved det ?

Anmeld

10. januar 2012

maryjane

jacqueline84 skriver:

kognitiv terapi Det er det eneste der hjælper. simpelthen få nogle redskaber til at tackle din angst. Hvad du skal gøre når du mærker den indre uro (angst) komme snigende samt hvordan du undgår den/ Har et angstanfald.. Men der er lang ventetid. Ca 3 mdr.

Du må endelig ikke læse alle "skrækhistorierne " og undersøge for meget på nettet. Det bliver man kun opgivende af. Jeg tror ikke angst kan helbredes, men du kan lære at tackle det så den bliver hold nede

Er selv topmotiveret, og det går bedre dag for dag. Møder frygten stille og roligt, men bliver bedre til at tackle den. Er sikker på jeg nok skal få den angst væk en dag.. Eller ihvertfald stoppe den når den kommer snigende..

Du altid velkommen til at skrive en pb Held og lykke

Tusind tak hvor er det rart at høre at det går bedre for nogle

Anmeld

10. januar 2012

mulle85

jeg har haft det før, men endelig står jeg for og begynde på min uddannelse den 30 Januar, kampen har været hård og sej men alt værd, nu ser jeg bare frem til og komme i gang

Anmeld

10. januar 2012

maryjane

Chillien skriver:

Jeg har været sygemeldt henover sommeren på grund af socialfobi og angst.. Oveni hatten lider jeg af OCD.. Men jeg har en solstrålehistorie til dig

Jeg er nemlig startet i arbejde.. Endda et hvor jeg skal betjene kasse og kunder . Det er stort..

Jeg har arbejdet med kognitive teknikker.. Og den professinelle hjælp jeg fik i sommer var egentlig bare repetetion af ting jeg godt vidste.. Og så var jeg fast besluttet på at jeg ikke ville lade det styre mit liv..

Jeg lider ikke længere af angst, og når min socialfobi viser sit klamme fjæs kan jeg tale mig selv fra det.. Og det bliver nemmere og nemmere for hver gang.. Hver succes gør næste omgang nemmere..

OCD'en er blevet betydelig mindre, og dominerer egentlig kun når jeg slapper af og ikke tænker over den... Og det er kun mine allerslemmeste ritualer der stadig er her..

Vendepunktet for mig var da jeg lærte nogle ting om mig selv og verden.. Blev lidt voksen om man vil.. Og nægtede at sætte mig i offerrollen..

Jeg er ikke 100% af med det.. Og det vil måske blusse op igen.. Men nu ved jeg at viljen til at ville ændre det, rent faktisk kan ændre det..

Nu må du ikke misforstå mig.. Siger ikke at du er barnlig og skal blive voksen og tage dig sammen.. Kan godt se det lyder lidt sådan.. Men ved, om nogen, at det ikke hjælper at latterliggøre problemet..

Det hjælper at se frygten i øjnene og NÆGTE at lade den styre dit liv...

Professionel hjælp har også været escentiel for mig.. (!)

Håber du finder kampgejsten og kommer godt ud i den anden ende!

Hvor er det flot klaret tak for dit bidrag

Anmeld

10. januar 2012

maryjane

B&J skriver:

nej troede bare det var noget der kom af sig selv... men nu har jeg haft det lige siden jeg var 10år og det er faktisk så slet hvis jeg skal ringe til noget i familien jeg aldrig snakker med gør jeg det ikke ..

men kunne være jeg skulle få snakket med nogle om det hvis det kunne hjælpe, for jeg har aldrig viste hvad ejg skulle og det er så svært at forklare folk hvordan man har det og især min social rådgiver på kommunen

for jeg ønsker af hele mit hjerte et job..

Jeg kan heller ikke det med telefonisk kontakt, synes det er meget grænseoverskridende medmindre det er min mor, far eller kæreste ... Eller det virkeligt er noget vigtigt. Suk. Har også haft svært ved det fra barns ben af dog kulminerede det i 09 grundet endnu flere dårlige sociale oplevelser, desværre synes jeg ikke det bliver bedre af at kaste mig ud i det... Synes kun der kommer dårlige ting i rygsækken så at sige håber det bedste for dig. Du kan altid skrive en pb hvis du skulle få lyst

Anmeld

10. januar 2012

B&J

maryjane skriver:

Jeg kan heller ikke det med telefonisk kontakt, synes det er meget grænseoverskridende medmindre det er min mor, far eller kæreste ... Eller det virkeligt er noget vigtigt. Suk. Har også haft svært ved det fra barns ben af dog kulminerede det i 09 grundet endnu flere dårlige sociale oplevelser, desværre synes jeg ikke det bliver bedre af at kaste mig ud i det... Synes kun der kommer dårlige ting i rygsækken så at sige håber det bedste for dig. Du kan altid skrive en pb hvis du skulle få lyst

mange mange tak er så godt for du lavede det er indlæg for jeg har gået og tænk meget på det om det var bare mig der var pjattet... men godt jeg skal til møde med min socialrådgiver imorgen så skal jeg se om jeg ikke kan få en psykolog for der er mere bag mit nemlig og du har virkelig fået mig til at tænke... og tænke hvorfor jeg aldrig føler mig klar til et parktik sted det er jo fordi alle de tanker og følelser ...

sender dig verdens største krammer

og jeg vil gerne skrive til dig hvis jeg får behov

Anmeld

10. januar 2012

maryjane

B&J skriver:

mange mange tak er så godt for du lavede det er indlæg for jeg har gået og tænk meget på det om det var bare mig der var pjattet... men godt jeg skal til møde med min socialrådgiver imorgen så skal jeg se om jeg ikke kan få en psykolog for der er mere bag mit nemlig og du har virkelig fået mig til at tænke... og tænke hvorfor jeg aldrig føler mig klar til et parktik sted det er jo fordi alle de tanker og følelser ...

sender dig verdens største krammer

og jeg vil gerne skrive til dig hvis jeg får behov

Lyder som en fin idé held og lykke

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.