Børn og smertestillende..

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.243 visninger
54 svar
0 synes godt om
4. marts 2009

Kloster

Læste lige på en anden debat-side, at folk undrede sig over, at nogle giver deres børn for meget smertestillende.

Har dog ikke læst hele tråden, da den var meget land, men bed dog kraftigt mærke i, at nogle højnede sig selv ved at fortælle, at de kun havde givet 3 flasker flydende Pamol. En anden fortæller (stolt) at hun kun har giver ca 20 stikpiller Panodil på 2 år.

Nå piger... Hvad er jeres mening?????????????

Jeg blev nok noget harm, da jeg læste dette, for vi giver stort set aldrig vores drenge piller. De er 11, 9½ og snart 5 år.
Ham på 11 år har nok fået højst 4 stikpiller oh kun 1 enkelt Pamol i sit 11 årig liv. Ham på 9½ år noget lign, dog uden Pamol tabl. Og Mads er endnu mindre.
Han har fået 2 stikpiller og vil slet ikke have hele sin dosis flydende panodil, når han har behov for det.

Vores "børne-medicin" bliver simpelthen for gammelt...

Hvad sker der?? Er jeg for hård mht hvornår de skal ell burde få noget ell er mine tidligere eksempler bare lidt vilde???

Kloster

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

4. marts 2009

Janep

Ja jeg har os læst noget om det, Og jeg sys at børn kun ska ha medecin når der virkelig er behov for det.
Min datter er9 mrd og har endnu ikke fået medecin endnu. For mig er medecin noget man får når man er meget syg. Og så kan voksne tage en panodil hvis de har hovedpine, men det sys jeg ik børn skal. Så lidt piller til børn som muligt

Anmeld

4. marts 2009

lonemus

Ja, jeg har også godt hørt om det, dog ikke hele historien!

Jeg ved ikke, syntes det er et svært område.....her blev panodilerne (stikpillerne) brugt meget sjældent i deres første leveår, faktisk kun når de fik tænder.
Men efter de er startet i vuggestue har de dæleme været meget syge med høj feber, hvor de har fået panodil, dog i samråd med lægen.
Min søn har voldsomt ondt ved tandfrembrud, hvilket han har haft meget de sidste 4-5 mdr., hvor han også har fået panodil. Dog har der intet været den sidste månedstid og han mangler nu heldigvis ikke så mange tænder længere

Jeg har spurgt egen læge + på børneafdelingen, hvor de siger det er ok at give panodil under sygdom, samt ved tandfrembrud - det rådede de mig til, da de ikke skulle have ondt. Yderligere sagde de, at børnepanodiler ikke er farlige, så længe man ikke giver dem maks. dosis hver dag over længere perioder, hvilket vi aldrig har gjort.

Så, jeg plejer gerne at sige, mine børn skal ikke gå og have ondt, så må de hellere få en panodil under sygdom og ved tandfrembrud. Men jeg giver altså ikke bare panodiler fordi de er lidt snottet.....jeg giver dem ikke bare fordi jeg kan, jeg overvejer det altid meget inden. Det er trods alt medicin, som man skal have respekt for.

Lone

Anmeld

4. marts 2009

ekzunz

Har også læst noget af den debat, og jeg synes faktisk at der var nogle som lød alt for hellige.....

Men det er jo ikke kun et spørgsmål om hvorvidt man er hård eller om man selv er bange for piller, det kommer jo så sandelig også an på hvilke børn man har!

Lukas på 4 har vist 1 gang fået en lille smule flydende panodil - han nægtede at spise det hele. Han har været på penicillin 2 gange, og det har virkelig krævet kreativitet at få det i ham.

Klara bliver snart 3, og hun er en helt anden historie. Hun har fået masser af panodil, da hun har haft mellemørebetændelse flere gange, og hun er for lille og derfor ofte syg, så får hun nogle gange lidt panodil for at slå feberen lidt ned så hun kan få lidt mere søvn og blive hurtigere frisk.

Ingen af dem har haft brug for det ved tænder osv......

Så jeg synes der er mange aspekter i det, og man kan ikke komme med en mængde medicin og sige at det er det rigtige.

Om der er nogen der virkelig giver deres børn panodil inden børnehaven for at slå feberen ned, ved jeg ikke, men jeg håber da virkelige at det er fåtallet....Det er virkelig forfærdeligt, men jo nok et spørgsmål om afmagt.

Anmeld

4. marts 2009

Mikkelmusen

Kloster skriver:

Læste lige på en anden debat-side, at folk undrede sig over, at nogle giver deres børn for meget smertestillende.

Har dog ikke læst hele tråden, da den var meget land, men bed dog kraftigt mærke i, at nogle højnede sig selv ved at fortælle, at de kun havde givet 3 flasker flydende Pamol. En anden fortæller (stolt) at hun kun har giver ca 20 stikpiller Panodil på 2 år.

Jeg blev nok noget harm, da jeg læste dette, for vi giver stort set aldrig vores drenge piller. De er 11, 9½ og snart 5 år.
Ham på 11 år har nok fået højst 4 stikpiller oh kun 1 enkelt Pamol i sit 11 årig liv. Ham på 9½ år noget lign, dog uden Pamol tabl. Og Mads er endnu mindre.
Han har fået 2 stikpiller og vil slet ikke have hele sin dosis flydende panodil, når han har behov for det.

Hvad sker der?? Er jeg for hård mht hvornår de skal ell burde få noget ell er mine tidligere eksempler bare lidt vilde???

Kloster

3 flasker er da ret meget???

Og det er 20 stikpiller da i øvrigt også for et barn på 2 år???

Ja vi giver også smertestillende, men i meget begrænset omfang, og for det meste kun hvis lægen råder os til det... Jeg synes ikke børn skal proppes med piller osv... Det er bare helt forkert. Selvfølgelig kan de have ondt og være syge, men tit tror jeg at det er en fejlvurdering, og jeg hørte en i tv sig at det ofte også er for at gøre børnene hurtigere raske, så mor eller far kan komme hurtigere på job.....

Anmeld

4. marts 2009

fam.4xc

Mine piger har fået flydende panodil max et par gange hver - ik fordi jeg synes jeg er særlig hys omkring medicin givningen... for jeg tager sgu nok selv for mange panodil efter nogen mening... men der skal jo være grund til at gi medicinen... og det er ik en grund for mig at gi pigerne noget for de kan komme afsted en dag før end jeg ellers ville ha gjort - så finder jeg hellere en pasnings måde for de skal ik afsted uden at være friske! og slet ik på medicin hvor jeg ik selv har muligheden for at holde øje med virkningen!

Jeg giver heller ik andre medicin på mit arbejde uden at gå tilbage til vedkommende efter noget tid for at obse virkningen.

Jeg vil ik så gerne gi panodil eller andet febernedsættende fordi jeg så lige netop ik har en chance for at chekke hvor højt feber mit barn faktisk har.og fordi jeg ved feber ik er en farlig ting men noget der er med til at nedbryde feberen... så nej vi overforbruger gudskelov heller ik medicin til pigerne.

Anmeld

4. marts 2009

Plysbjørnen

Laura har fået en del flydende panodil her mens hun var syg for at slå feberen ned, hun er 1½ år og har fået max 30 ml over de 1½ år, det kan godt være det for nogen er meget, men jeg vil hellere give hende lidt panodil (hun har kun fået 5 ml af gangen), så hun kunne falde lidt til ro... end at hun var bundulykkelig fordi hun ikke kunne være nogen steder...

Og derud over har hun fået penecillin én gang fordi hun havde bronkitis... Men ellers har hun ikke fået nogen former for medicin, og giver kun hvis det er absolut nødvendigt...

Anmeld

4. marts 2009

Stumpen

Mathilde har ikke fået vildt meget flydende panodil, men når hun har så har det været for at slå feberen ned og ikke for at hun kunne klare en dag i dagplejen...
Anja..

Anmeld

4. marts 2009

Tynen

Hvis Stella endelig får noget er det i stikpiller og tror altså hun har fået en 5-6 stykker af det.

En enkelt gang for kindtænderne og så må jeg nok indrømme at vi har givet den gas over de sidste på uger mens vi har ventet på at hun skal have dræn i begge ører imorgen.
Jeg synes ihvert fald ikke hun skal ligge og have ondt.

MEN - Hun har kun fået dem hvis hun har grædt og taget sig til ørerne.
Det kan jeg slet ikke holde ud at smide hende i seng med..

Bla, bla, bla... Nu har jeg vist svaret på dit spørgsmål.. Og mere til

Anmeld

5. marts 2009

cille22

Kloster skriver:

Kloster

Hmm synes det var en lidt mærkelig indledning på dit spørgsmål, kunne nok godt have undværet dit sure opstød ang de andre mødre, men skidt pyt...

Men for at svare så nej vi giver ikke vildt meget, men da vores den store har mange lungebetændelser er vi desværre nødsaget til at fylde ham med medicin, så vi er jo nogen af dem der hive den statestik op som der er blevet lavet, med henblik på hvor meget børn i alderen 0-15 får.

Vores søn bliver behandlet med antibiotika ca 4gange om året og får astma medicin hverdag og når han har meget svær lungebetændelse råder OUH os til at give pamol, da han ellers ikke vil spise og drikke...
Men er bestemt ikke tilhænger af at give unger smertestillende medmindre lægen har været inde over... Heldigvis er lille søster ikke så uheldig, så hun får meget sjældent nogen form for medicin...

Hilsen Cecilie

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.