Børn i DP må ikke vækkes?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2. december 2011

ZamanogDania

Ja det er rigtig, de må ikke vække barnet. Fordi min datters dp sagde det til mig. Jeg sagde hun må bare vække hende hvis hun sover over 2 1/2 time eller 3 timer. Så ja det er rigtig

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

3. december 2011

Anonym trådstarter

Så det er op til den enkelte dper hvilke soveregler der er i lige netop hendes dp?

For så skal vi da have ringet rundt inden vi bare skriver vores barn op. Kunne ikke drømme om at vælge en plads hvor mit barn ikke vækkes og jeg står med et aktivt barn til alt for sent på aftenen/natten. Det virker så forkert

Anmeld

3. december 2011

K&S

Så det er op til den enkelte dper hvilke soveregler der er i lige netop hendes dp?

For så skal vi da have ringet rundt inden vi bare skriver vores barn op. Kunne ikke drømme om at vælge en plads hvor mit barn ikke vækkes og jeg står med et aktivt barn til alt for sent på aftenen/natten. Det virker så forkert

Det handler måske også om, hvor konsekvent man er som forældre om aftenen - om man lader børnene være oppe så længe de lyster eller putter dem i seng, selvom de ikke er åbenlyse trætte

Anton sover alt fra ½-3 timer til middag og vi kan da sagtens mærke på ham, at han godt kunne være vågen længere end til klokken 19, de dage hvor han har sovet 3 timer til middag, men for at have en fast rutine, så bliver han puttet fast hver aften klokken 19, uanset hvor meget han har sovet i løbet af dagen  og han falder som regel i søvn meget hurtigt efter han er blevet puttet, uanset hvor længe han har sovet til middag.

Anmeld

4. december 2011

sofiell89

Anonym skriver:

Har lige talt med min veninde. Hun fortalte at hendes barn sover sent hver aften fordi barnet sover 3-4 TIMER i DPèn/GæsteDPèn. Jeg spurgte hvorfor hun ikke sagde til DPèn at barnet skulle vækkes da deres rytme ryger af sporet,hvortil hun svarrede at hun har fået afvide at DPmoderen ikke må vække et sovene barn.

Nogle med erfarringer?

min mor er DP mor i København, og der må børnene helst ikke sove mere end 2-3 timer. Forældrene må gerne sige hvis børnene helst skal vækkes kl fx. 14, for at det ikke bryder hjemmerytmen osv. Hos min mor sover de fra ca kl 12- 14 hver dag. Selvfølgelig kan der være dage hvor de er svære at holde vågne til kl 12, men kommer de ind lidt før, vågner de som regel også lidt før

Anmeld

4. december 2011

Hasselnødden

Vi har helst ikke vækket Elias når han sov, hvis ikke det var for lægebesøg eller sp i sin tid.

Det forventede vi heller ikke vores DP-mor gjorde da han startede. Han skulle bare have lov til at sove og det meldte vi ud og hun respekterede det og fulgte det indtil han fyldte et år vil jeg tro hvor det også var helt fint for os..

Jeg har ikke rigtig fulgt op på siden da han så gik fra to lure til een og jeg antog at hun vækkede dem så det passede ind med hendes lukketid, forældrenes afhentning af poderne og familiernes rytme hver især.

Jeg ville være blevet meget vred hvis hun havde valgt at vække ham. Men dit er jo helt i den anden boldgade.

Kontakt din dp-kontakt i kommunen, der er tilknyttet din og spørg ind til reglerne etc for området eller om det er op til den enkelte dp.

Vi har aldrig bøvlet med Elias' soverytme.. uanset hvor mange timer han sov - han kunne i ny og næ komme op på 5 timer i sin barnevogn herhjemme. Lige nok til at mor og far indimellem blev lidt.. ej nu må han gerne vågne, tror du han trækker vejret... etc. især i begyndelsen - og var ude at kigge til ham hver halve time når der var gået to-tre timer.. og så lå han ellers bare der og boblede. Selv nu får han lov til at sove som det passer ham, heldigvis er vi så priviligerede at han kan bruges som vækkeur og både mand og jeg er på arbejde og studiet til tiden - fin deal med ham vores sønnike 

Anmeld

4. december 2011

Lunae

Anonym skriver:

Har lige talt med min veninde. Hun fortalte at hendes barn sover sent hver aften fordi barnet sover 3-4 TIMER i DPèn/GæsteDPèn. Jeg spurgte hvorfor hun ikke sagde til DPèn at barnet skulle vækkes da deres rytme ryger af sporet,hvortil hun svarrede at hun har fået afvide at DPmoderen ikke må vække et sovene barn.

Nogle med erfarringer?

Som udgangspunkt er jeg af den overbevisning, at børn ikke bør vækkes. De sover det de skal og langt de fleste børn kan sagtens selv regulere det. Derfor tror jeg heller ikke på, at din venindes problemer med deres barn vil løse sig, hvis barnet endelig blive vækket. Men det er jo bare min holdning.

En sidste ting er, at forskning viser, at børns hjerner udvikler sig meget mens de sover, så endnu en grund til at lade de små poder sove så længe som de kan

Anmeld

5. december 2011

Fru Hansen

Jeg er dagplejer og jeg må som udgangspunkt ikke vække børn i min dagpleje. Det bestemmer min ledelse.

Som en anden også linker til, så anses det for sundt at sove og at få et afbræk i dagen for børnene.
Med forbehold for at børn naturligvis er forskellige har jeg endnu aldrig oplevet et barn under 2½ der ikke som minimun havde brug for omkring 2 timers lur.
Jeg har lige nu dagplejebørn der sover 3 timer selv om de er store og skal i børnehave efter nytår.

Hvis barnet ikke sover før kl 24 så er det oftest et problem hos der ligger hos forældrene og ikke hos barnet. Et overtræt barn kan drøne rundt og ligne et barn der ikke har brug for at sove.

Et barn i den alder burde sove 12-14 timer i døgnet. Hvis barnet får under 3 timer i dagplejen burde det så sove omkring 10 (+/-) timer om natten.
Ofte vil barnet også have brug for søvnen i dagplejen da barnet jo "er på arbejde" i dagplejen og er i gang og hele tiden og skal forholde sig til andre børn og udfordringer end derhjemme. Søvnen er et vigtigt pusterum i en udfordrende dag.

Barnet skal ikke sove hverken for dagplejerens eller forældrenes skyld. Det skal sove for sin egen skyld. For deres krop, hjerne og immunforsvar.

At dagplejeren derudover trænger til en pause i en arbejdsdag på lige under 10 timer kan man vel ikke fortænke hende i

Pausen når børnene sover, bliver brugt til at sidde med benene oppe OG lave læreplaner, årsplaner mm

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.