Jeg opdrager mine børn til at høre efter hvad der bliver sagt.
Til at opføre sig pænt, dvs. ikke råbe/skrige/løbe rundt indenfor hos andre. Til ikke at få vredesanfald og falde hysteriske om i Bilka. Til at komme med et høfligt svar når de voksne spørger dem om noget, at kunne sidde stille på en flyve/tog tur, at kunne koncentrere sig om noget i mere end 2 min og at jeg kan tage dem med på restaurant og vide at de vil sidde pænt og vente til de får mad, spise den stille og roligt imens vi fører en hyggelig samtale, og derefter lege med de legesager vi har medbragt i god ro og orden.
Når dette fundament er lagt er det vigtigt for mig at mine børn får en god uddannelse. Jeg er ligeglad med hvad de uddanner sig til, men jeg har høje faglige forventninger til til dem, og høje forventninger til at jeg som forældre kan skubbe dem i den rigtige retning, hjælpe med lektier/læse til prøver osv, og sørge for at de bliver dygtige i skolen så de senere i livet er i stand til at tage en akademisk udd. og brillere inden for deres fag.
Til sidst ønsker jeg at mine børn får høj selvtillid, at de kan hvile i sig selv, at de ikke behøver stræbe efter andres accept. At de får udviklet deres sociale intelligens så de kan begå sig i alle former for socialt samværd. -Dette mener jeg er en overbygning på deres børneopdragelse om at være et "velopdragent" barn. Så bliver man også en "velopdragen" teenager/ungvoksen der nemmere kan begå sig, idet det er vant til at lytte, stille de rigtige spørgsmål, give hånden, se een ind i øjenene, være alvorlig og vigtigst af alt: have evnen til at tage sig sammen og gøre noget man ikke nødvendigvis synes er sjovt (det være sig arbejde, lektier, en kedelig familiefrokost eller lign).
Anmeld