Hvordan vil i opdrage jeres børn?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

2.101 visninger
38 svar
0 synes godt om
18. november 2011

Benjamins'mor

Ja, inspireret af den anden tråd med bonus datteren, hvordan vil i så opdrage jeres børn? Denne debat er ikke til at skabe splid og så videre, er bare nysgerrig og måske man også kan få noget inspiration til opdragelse.

Jeg har det personligt selv sådan, at når Benjamin bliver ældre og vi er til familie tamtam så skal han blive siddende ved bordet til de andre er færdige med at spise, men selvfølgelig først når han er gammel nok til at forstå det. Og når han forstår tingene bedre skal han også sige tak for mad når han går fra bordet, men først når han er stor nok.

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. november 2011

Benjamins'mor

Hov, det skal lige siges det med familie tamtam kun er til når de andre BØRN er færdige med af spise. Det gik lige lidt hurtigt, er på fra mobil.

Anmeld

18. november 2011

wamse

nu har jeg jo store børn  Mine har aldrig lært at de skulle blive siddende ved bordet til alle var færdige, for det giver ingen mening for mig.

De har lært at sige tak for mad, og selv bære deres service ud, for det synes jeg handler om respekt  for at andre ikke skal rydde op efter dem. Det har de tilgengæld lært fra de var helt små

De er opdraget til at være respektfulde overfor andre mennesker, og de hjælper andre, der har brug for det.

Anmeld

18. november 2011

Benjamins'mor

wamse skriver:

nu har jeg jo store børn  Mine har aldrig lært at de skulle blive siddende ved bordet til alle var færdige, for det giver ingen mening for mig.

De har lært at sige tak for mad, og selv bære deres service ud, for det synes jeg handler om respekt  for at andre ikke skal rydde op efter dem. Det har de tilgengæld lært fra de var helt små

De er opdraget til at være respektfulde overfor andre mennesker, og de hjælper andre, der har brug for det.

Skrev også lige en kommentar neden for, det gik lidt hurtigt. Mente at når han bliver ældre skal han sidde til de andre børn er færdige, det er en regel der er på min mors side af familien når man er til familie tamtam. Og det med service skal min søn også lære, det lærte jeg også som barn.

Anmeld

18. november 2011

lycly

Benjamins'mor skriver:

Ja, inspireret af den anden tråd med bonus datteren, hvordan vil i så opdrage jeres børn? Denne debat er ikke til at skabe splid og så videre, er bare nysgerrig og måske man også kan få noget inspiration til opdragelse.

Jeg har det personligt selv sådan, at når Benjamin bliver ældre og vi er til familie tamtam så skal han blive siddende ved bordet til de andre er færdige med at spise, men selvfølgelig først når han er gammel nok til at forstå det. Og når han forstår tingene bedre skal han også sige tak for mad når han går fra bordet, men først når han er stor nok.

Uh jeg har brugt mange mange timer under graviditeten på lige netop dette spørgsmål. Hvordan vil jeg (vi) opdrage vores datter?

Først og fremmest vil jeg lære hende at tillid er noget af det vigtigste her i livet. Jeg vil vise hende at hun altid kan stole på os, og så håbe på at hun bliver til at stole på.

Vil også opdrage hende med at alt har konsekvenser. Og jeg vil være konsekvent over for hende. Hvis jeg fx siger, at hvis hun ikke rydder op på sit værelse, så er der nul lørdagsslik, og hun så IKKE rydder op, så skal jeg bare holde fast i at hun IKKE skal have lørdagsslik. Hun skal lære at vi mener hvad vi siger. 

Derudover skal hun lære at have et fornuftigt forhold til penge. Hun skal ikke forkæles, for det er bare at gøre hende en bjørnetjeneste. Hvis jeg betaler alt for hende, så får hun et mega chok, den dag hun skal flytte hjemmefra og opdager hvad tingene koster .

Åh, jeg kunne blive ved, men det er nogle af de ting jeg har overvejet meget

Anmeld

18. november 2011

wamse

Benjamins'mor skriver:

Skrev også lige en kommentar neden for, det gik lidt hurtigt. Mente at når han bliver ældre skal han sidde til de andre børn er færdige, det er en regel der er på min mors side af familien når man er til familie tamtam. Og det med service skal min søn også lære, det lærte jeg også som barn.

Mine børn rejser sig når de er færdige, men har aldrig brugt det med børneborde, går ud fra, at det er det du mener, når man venter til de andre børn er færdige 

Mine børn skal bare behandle andre ordentlige, og så er mor her stolt 

Anmeld

18. november 2011

Rosa

Jeg vil opdrage min søn først og fremmest til at være et selvstændigt og socialt menneske, som kan ranke ryggen og være stolt af den han er. Jeg vil opdrage ham til at forstå at vi intet er uden hinanden her i livet, men at man skal stå for det man tror på og følge sit hjerte. At man skal slås for at gøre verden til et bedre sted, men ikke med vold eller had men gennem demokrati og debat. 

At rigtige venner betyder alt, og dårlige venner er unødvendige - og det er nødvendigt at skelne. At alle mennesker er lige meget værd, også dem man ikke kender endnu, men at man ikke er forpligtet til at elske dem som vil én noget ondt. 

Jeg vil opdrage ham til at nyde de smukke ting i livet, at stoppe op midt i det hele og trække vejret eller påskønne de ting han oplever. Til at tage sig tid til at stå stille af og til. Og så vil jeg lære ham at det er en del af livet at tingene sometider er hårde og gør ondt, for det betyder bare at man har engageret sig. Man er ikke en fiasko fordi man bliver ked af det - det går over igen. 

At man skal udvikle sig hele livet og at det er vigtigt at uddanne sig da jeg mener at man vokser som menneske af at tage en uddannelse. Til gengæld vil jeg nok ikke være særligt pacende i forhold til videre karrierevalg, økonomi og pensionsopsparings-relaterede emner - det må hans far sgu klare 

Anmeld

18. november 2011

Mor til Mike

Benjamins'mor skriver:

Uhh godt spørgsmål!

Vil gerne lære min søn at moderere sig i ældre selvskab, altid være høflig ude, og sige tak for mad og tage fra bordet.

Jeg vil også gerne se ham blive meget selvstændig, og kunne modere sit sprogbrug uanset situationen. 

Vil også gerne lære ham at det er vigtigt at kunne gennemføre ting, selvom det kan både være hårdt og trættende. 

Også at det er vigtigt at man roser sig selv, selv for de små ting.

I bund og grund vil jeg gerne have han får en god opdragelse, så han både kan være høflig og veltalende, men også fuld af fis og ballade

Anmeld

18. november 2011

Benjamins'mor

wamse skriver:

Mine børn rejser sig når de er færdige, men har aldrig brugt det med børneborde, går ud fra, at det er det du mener, når man venter til de andre børn er færdige 

Mine børn skal bare behandle andre ordentlige, og så er mor her stolt 

Nej, altså, hmm, hvordan skal jeg lige forklare det, prøver alligevel.

Vi plejer at sidde ved et langt bord, man bestemmer helt selv hvor man sidder, nogle af de lidt ''større'' børn plejer at sidde sammen, og de lidt mindre sidder med deres forældre. Til de er 3-4 år må de godt gå ligeså snart de er færdige, fordi det er jo svært for sådan nogle små at sidde stille og fra omkring 4-5 år og op til 12 år skal de vente på hinanden er færdige, og 12 år og op skal man blive siddende til alle de voksne er færdige. Det ser lidt indviklet ud, det kan jeg godt se, men det er svært ellers at forklare.

Men ja, har også den holdning at mine børn skal opføre sig ordenligt. Har dog kun en indtil videre men han er kun 10½ mdr.

Anmeld

18. november 2011

Benjamins'mor

Rosa skriver:

Jeg vil opdrage min søn først og fremmest til at være et selvstændigt og socialt menneske, som kan ranke ryggen og være stolt af den han er. Jeg vil opdrage ham til at forstå at vi intet er uden hinanden her i livet, men at man skal stå for det man tror på og følge sit hjerte. At man skal slås for at gøre verden til et bedre sted, men ikke med vold eller had men gennem demokrati og debat. 

At rigtige venner betyder alt, og dårlige venner er unødvendige - og det er nødvendigt at skelne. At alle mennesker er lige meget værd, også dem man ikke kender endnu, men at man ikke er forpligtet til at elske dem som vil én noget ondt. 

Jeg vil opdrage ham til at nyde de smukke ting i livet, at stoppe op midt i det hele og trække vejret eller påskønne de ting han oplever. Til at tage sig tid til at stå stille af og til. Og så vil jeg lære ham at det er en del af livet at tingene sometider er hårde og gør ondt, for det betyder bare at man har engageret sig. Man er ikke en fiasko fordi man bliver ked af det - det går over igen. 

At man skal udvikle sig hele livet og at det er vigtigt at uddanne sig da jeg mener at man vokser som menneske af at tage en uddannelse. Til gengæld vil jeg nok ikke være særligt pacende i forhold til videre karrierevalg, økonomi og pensionsopsparings-relaterede emner - det må hans far sgu klare 

Hehe, du er bare så god til at formulere tingene!

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.