Benjamins'mor skriver:
Ja, inspireret af den anden tråd med bonus datteren, hvordan vil i så opdrage jeres børn? Denne debat er ikke til at skabe splid og så videre, er bare nysgerrig og måske man også kan få noget inspiration til opdragelse. 
Jeg har det personligt selv sådan, at når Benjamin bliver ældre og vi er til familie tamtam så skal han blive siddende ved bordet til de andre er færdige med at spise, men selvfølgelig først når han er gammel nok til at forstå det.
Og når han forstår tingene bedre skal han også sige tak for mad når han går fra bordet, men først når han er stor nok.
Mine børn er altid blevet opdraget til at opføre sig på en sådan måde, at folk helst skal kunne sige: "Tak for i dag, det var en fornøjelse...kom endelig igen en anden gang!"
Og heldigvis bliver mine børnebørn også opdraget sådan.
Alle børn har bare en periode hvor de ikke kan opføre sig ordentligt, men så er de ganske enkelt ikke kommet med nogen steder i den periode.
Ja, jeg er ret gammeldags, og har altid været det. Lige fra jeg selv var barn, har jeg ikke kunnet udstå uopdragne møgunger LOL 
Mine unger har altid lært respekt for andres ting..de har lært at man ikke piller ved noget, der står fremme.
De har lært at sidde pænt til bords, at bruge kniv og gaffel, hvilke glas man bruger hvornår, og hvilket bestik.
De har lært at sige tak for mad og spørge om man godt må rejse sig.
Har vi været til fest med lang spisning, har de fået lov til at sætte sig hen i et hjørne og lege stille for sig selv eller sidde stille ved bordet og tegne.
De har lært at give folk hånden og sige pænt goddag og pænt farvel.
De har også lært, at tie når andre taler uden at afbryde med mindre det er vigtigt.
De har lært, at det er de voksne, der bestemmer.
De har lært, at man klæder sig pænt på, når man skal noget, og at man opfører sig kultiveret når man er officielle steder.
De har lært at man rejser sig for gamle, handikappede og gravide i bussen, at man giver en hjælpende hånd hvor man kan.
De har lært at tale et pænt sprog uden eder og forbandelser, og at man så vidt muligt vælger sine krige med omhu.
De har lært at man ikke råber og skriger af hinanden, men at man sagligt argumenterer på en diplomatisk måde.
Som jeg plejer at sige, at mine unger skal kunne gå til bal hos dronningen uden at være bange for at falde igennem, og det ved jeg at de kan.
Det er den bedste gave man kan give sine børn i ballast til livet, ud over kærlighed og frihed under ansvar.

Kærligst
Sussie